이 연구는 특성화고등학교 학생의 진로목표를 달성하기 위해 실질적인 행동인 진로준비행동에 영향을 미치는 요인으로 맥락적 변인인 진로장벽과 개인 심리적 변인인 희망을 선정하여, 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망의 조절효과를 알아보고자 하였다. 이를 통해 합리적인 진로탐색과 진로결정을 도울 수 있는 진로상담 및 진로지도의 기초를 마련하는 데 목적이 있다. 연구를 위해 서울지역 3개의 특성화고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 349명을 대상으로 자료를 분석하였다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽, 희망, 진로준비행동은 성별, 학년별, 계열에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽, 희망, 진로준비행동은 어떠한 관계를 지니는가? 셋째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망은 조절효과를 나타내는가? 이 연구에서 특성화고등학교 학생의 진로장벽과 희망, 진로준비행동의 각 변인의 차이를 알아보기 위해 일원변량분석을 실시하였으며, 변인 간의 상관관계를 분석하였다. 그리고 희망의 조절효과를 알아보기 위해 ...
이 연구는 특성화고등학교 학생의 진로목표를 달성하기 위해 실질적인 행동인 진로준비행동에 영향을 미치는 요인으로 맥락적 변인인 진로장벽과 개인 심리적 변인인 희망을 선정하여, 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망의 조절효과를 알아보고자 하였다. 이를 통해 합리적인 진로탐색과 진로결정을 도울 수 있는 진로상담 및 진로지도의 기초를 마련하는 데 목적이 있다. 연구를 위해 서울지역 3개의 특성화고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 349명을 대상으로 자료를 분석하였다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽, 희망, 진로준비행동은 성별, 학년별, 계열에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽, 희망, 진로준비행동은 어떠한 관계를 지니는가? 셋째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망은 조절효과를 나타내는가? 이 연구에서 특성화고등학교 학생의 진로장벽과 희망, 진로준비행동의 각 변인의 차이를 알아보기 위해 일원변량분석을 실시하였으며, 변인 간의 상관관계를 분석하였다. 그리고 희망의 조절효과를 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 성별에 따른 차이에서 여학생이 남학생보다 진로장벽을 더 많이 지각하고 있으며, 희망은 남학생이 여학생보다 다소 높은 수준을 보였다. 학년별 차이에서 1학년보다 3학년이 진로준비행동을 많이 하고 있는 것으로 나타났다. 계열에 따른 차이에서 상업계열이 공업계열보다 진로장벽을 더 많이 지각하고 있었으며, 공업계열이 상업계열보다 희망과 진로준비행동 수준이 다소 높게 나타났다. 둘째, 진로장벽은 희망과 진로준비행동에 유의미한 부적 상관을 보였으며, 희망은 진로준비행동에 유의미한 정적 상관을 보였다. 셋째, 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망은 조절효과를 나타내는 것으로 확인되었다.
위의 내용을 종합하면, 특성화고등학교 학생들의 특성(성별, 학년별, 계열)에 따라 변인별 차이를 보였으며, 진로장벽이 진로준비행동에 부정적인 영향을 주는 것을 확인하였다. 개개인이 지각하고 있는 진로장벽의 요인을 파악하고, 학교의 특성에 맞는 구체적인 상담과 진로지도 프로그램이 학교현장에 적용되어야 할 필요성을 보여주는 것이다. 특히 개인 심리적 변인인 희망과 같은 긍정적 심리요소를 지지해줌으로써 진로준비의 행동적인 측면을 강화할 수 있음을 알 수 있다.
이 연구는 특성화고등학교 학생의 진로목표를 달성하기 위해 실질적인 행동인 진로준비행동에 영향을 미치는 요인으로 맥락적 변인인 진로장벽과 개인 심리적 변인인 희망을 선정하여, 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망의 조절효과를 알아보고자 하였다. 이를 통해 합리적인 진로탐색과 진로결정을 도울 수 있는 진로상담 및 진로지도의 기초를 마련하는 데 목적이 있다. 연구를 위해 서울지역 3개의 특성화고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 349명을 대상으로 자료를 분석하였다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽, 희망, 진로준비행동은 성별, 학년별, 계열에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽, 희망, 진로준비행동은 어떠한 관계를 지니는가? 셋째, 특성화고등학교 학생의 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망은 조절효과를 나타내는가? 이 연구에서 특성화고등학교 학생의 진로장벽과 희망, 진로준비행동의 각 변인의 차이를 알아보기 위해 일원변량분석을 실시하였으며, 변인 간의 상관관계를 분석하였다. 그리고 희망의 조절효과를 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 특성화고등학교 학생의 성별에 따른 차이에서 여학생이 남학생보다 진로장벽을 더 많이 지각하고 있으며, 희망은 남학생이 여학생보다 다소 높은 수준을 보였다. 학년별 차이에서 1학년보다 3학년이 진로준비행동을 많이 하고 있는 것으로 나타났다. 계열에 따른 차이에서 상업계열이 공업계열보다 진로장벽을 더 많이 지각하고 있었으며, 공업계열이 상업계열보다 희망과 진로준비행동 수준이 다소 높게 나타났다. 둘째, 진로장벽은 희망과 진로준비행동에 유의미한 부적 상관을 보였으며, 희망은 진로준비행동에 유의미한 정적 상관을 보였다. 셋째, 진로장벽과 진로준비행동의 관계에서 희망은 조절효과를 나타내는 것으로 확인되었다.
위의 내용을 종합하면, 특성화고등학교 학생들의 특성(성별, 학년별, 계열)에 따라 변인별 차이를 보였으며, 진로장벽이 진로준비행동에 부정적인 영향을 주는 것을 확인하였다. 개개인이 지각하고 있는 진로장벽의 요인을 파악하고, 학교의 특성에 맞는 구체적인 상담과 진로지도 프로그램이 학교현장에 적용되어야 할 필요성을 보여주는 것이다. 특히 개인 심리적 변인인 희망과 같은 긍정적 심리요소를 지지해줌으로써 진로준비의 행동적인 측면을 강화할 수 있음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to figure out the moderating effects of hope on the relationship between career barriers and career preparation behavior, with a career barriers and hope which are respectively included in contextual variables and psychological variables being selected as factors affecti...
The purpose of this study is to figure out the moderating effects of hope on the relationship between career barriers and career preparation behavior, with a career barriers and hope which are respectively included in contextual variables and psychological variables being selected as factors affecting specialized vocational high school students' career preparation behavior, a substantial part of their efforts to achieve career goals. This is to set a basis for career consulting and guidance which can bring students' reasonable career exploration and career decisions. Data analyzed in this study are from 349 students including 1st to 3rd graders in 3 specialized vocational high schools in Seoul. Research questions in this study are listed below.
First, how specialized vocational high school students' career barriers, hope and career preparation behavior vary depending on gender, grade and the field they belong to? Second, how specialized vocational high school students' career barriers, hope and career preparation behavior are related to each other? Third, does hope have moderating effects on the relationship between specialized vocational high school students' career barriers and career preparation behavior?
In this study, one-way analysis of variance has been carried out to figure out the differences of the variables, such as specialized vocational high school students' career barriers, hope and career preparation behavior, and the correlations between each variable have been analyzed. Hierarchical regression has also been carried out to figure out the moderating effects of hope.
The results of this study are summarized below. First, in terms of gender, the level of recognition on career barriers of female students' was higher than that of male students, while the level of hope among male students was somewhat higher than that among female students. In terms of grade, it turned out that 3rd graders are more active in conducting career preparation behavior than 1st graders. In terms of the field students belong to, the level of recognition on career barriers of students studying in the industrial field was higher than that of students studying in the engineering field, while the level of hope and the activeness in career preparation behavior among those in the engineering field was higher than that among those in the industrial field. Second, it turned out that career barriers have a significant negative correlation with hope and career preparation behavior, while hope have a significant positive correlation with career preparation behavior. Third, moderating effects of hope on the relationship between career barriers and career preparation behavior was identified.
Taking all the above facts into consideration, this study found that there are differences between variables depending on the features (gender, grade and the field students belong to) of specialized vocational high school students and career barriers have a negative influence on career preparation behavior. This emphasizes the need for the application of specific consulting and career guidance programs which fit the characteristics of each school on the site of education based on understanding of career barrier factors recognized by each student. The important thing is to activate behavioral aspects of career preparation through support for positive psychological factors such as an individual student's hope, one of the psychological variables.
The purpose of this study is to figure out the moderating effects of hope on the relationship between career barriers and career preparation behavior, with a career barriers and hope which are respectively included in contextual variables and psychological variables being selected as factors affecting specialized vocational high school students' career preparation behavior, a substantial part of their efforts to achieve career goals. This is to set a basis for career consulting and guidance which can bring students' reasonable career exploration and career decisions. Data analyzed in this study are from 349 students including 1st to 3rd graders in 3 specialized vocational high schools in Seoul. Research questions in this study are listed below.
First, how specialized vocational high school students' career barriers, hope and career preparation behavior vary depending on gender, grade and the field they belong to? Second, how specialized vocational high school students' career barriers, hope and career preparation behavior are related to each other? Third, does hope have moderating effects on the relationship between specialized vocational high school students' career barriers and career preparation behavior?
In this study, one-way analysis of variance has been carried out to figure out the differences of the variables, such as specialized vocational high school students' career barriers, hope and career preparation behavior, and the correlations between each variable have been analyzed. Hierarchical regression has also been carried out to figure out the moderating effects of hope.
The results of this study are summarized below. First, in terms of gender, the level of recognition on career barriers of female students' was higher than that of male students, while the level of hope among male students was somewhat higher than that among female students. In terms of grade, it turned out that 3rd graders are more active in conducting career preparation behavior than 1st graders. In terms of the field students belong to, the level of recognition on career barriers of students studying in the industrial field was higher than that of students studying in the engineering field, while the level of hope and the activeness in career preparation behavior among those in the engineering field was higher than that among those in the industrial field. Second, it turned out that career barriers have a significant negative correlation with hope and career preparation behavior, while hope have a significant positive correlation with career preparation behavior. Third, moderating effects of hope on the relationship between career barriers and career preparation behavior was identified.
Taking all the above facts into consideration, this study found that there are differences between variables depending on the features (gender, grade and the field students belong to) of specialized vocational high school students and career barriers have a negative influence on career preparation behavior. This emphasizes the need for the application of specific consulting and career guidance programs which fit the characteristics of each school on the site of education based on understanding of career barrier factors recognized by each student. The important thing is to activate behavioral aspects of career preparation through support for positive psychological factors such as an individual student's hope, one of the psychological variables.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.