프로젝션 맵핑 연관 논문 분석을 통한 프로젝션 맵핑 콘텐츠의 향후 발전방향 예측 Prediction of future development direction of projection mapping contents through analysis of projection mapping related papers원문보기
특정 공간이나 사물에 영상 콘텐츠를 투사하여 새로운 시각적 효과를 이끌어내는 ‘프로젝션 맵핑(Projection Mapping)’ 기법은 이벤트, 마케팅, 패션, 교육, 게임, 예술, 인테리어 등 다방면으로 활용되고 있으며 가상현실이나 의학적 활용 등 그 표현 영역 또한 확장해 나아가고 있다. 하지만 해외는 물론 국내에서도 프로젝션 맵핑에 대한 관심이 증가하고 있고 제작 사례들을 찾아볼 수 있지만 이와 관련된 논문이나 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 논문은 국내에 발표된 프로젝션 맵핑에 관련된 석·박사 학위논문 및 학술논문에서 키워드를 추출하여 ...
특정 공간이나 사물에 영상 콘텐츠를 투사하여 새로운 시각적 효과를 이끌어내는 ‘프로젝션 맵핑(Projection Mapping)’ 기법은 이벤트, 마케팅, 패션, 교육, 게임, 예술, 인테리어 등 다방면으로 활용되고 있으며 가상현실이나 의학적 활용 등 그 표현 영역 또한 확장해 나아가고 있다. 하지만 해외는 물론 국내에서도 프로젝션 맵핑에 대한 관심이 증가하고 있고 제작 사례들을 찾아볼 수 있지만 이와 관련된 논문이나 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 논문은 국내에 발표된 프로젝션 맵핑에 관련된 석·박사 학위논문 및 학술논문에서 키워드를 추출하여 수량화이론 Ⅲ류를 이용해 키워드 사이의 상관관계를 파악하여 국내 프로젝션 맵핑 연구 경향을 분석하였다. 수량화이론 Ⅲ류를 이용한 분석을 통하여 프로젝션 맵핑에 관련된 키워드 사이의 2차원 분포 분산도를 얻었고 이를 바탕으로 ①키워드 기준 ②키워드 그룹 기준 ③연도별 기준을 적용하여 해석한 결과, x축을 ‘커뮤니케이션(communication)’으로 y축을 ‘콘텐츠(contents)’라고 정의할 수 있었다. 또한 그래프 0점을 기준으로 왼쪽은 '스토리' 중심, 오른쪽은 '첨단기술' 중심, 위쪽은 '개인형 콘텐츠' 중심, 아래쪽은 '대중형 콘텐츠' 중심의 키워드들이 분포되어 있음을 알 수 있었고 연도별 기준을 적용한 분포 분산도의 해석을 통해 연구 흐름이 ‘기술 중심에서 콘텐츠 중심’으로 반복되는 주기가 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 상식과 경험에 의존해서 현상을 바라보는 것이 아닌 보다 과학적이며 정량적인 측면에서 국내 프로젝션 맵핑의 경향을 파악하고 앞으로의 프로젝션 맵핑 콘텐츠 제작 방향 및 활용방안을 연구한 점에서 의의가 있다.
특정 공간이나 사물에 영상 콘텐츠를 투사하여 새로운 시각적 효과를 이끌어내는 ‘프로젝션 맵핑(Projection Mapping)’ 기법은 이벤트, 마케팅, 패션, 교육, 게임, 예술, 인테리어 등 다방면으로 활용되고 있으며 가상현실이나 의학적 활용 등 그 표현 영역 또한 확장해 나아가고 있다. 하지만 해외는 물론 국내에서도 프로젝션 맵핑에 대한 관심이 증가하고 있고 제작 사례들을 찾아볼 수 있지만 이와 관련된 논문이나 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 논문은 국내에 발표된 프로젝션 맵핑에 관련된 석·박사 학위논문 및 학술논문에서 키워드를 추출하여 수량화이론 Ⅲ류를 이용해 키워드 사이의 상관관계를 파악하여 국내 프로젝션 맵핑 연구 경향을 분석하였다. 수량화이론 Ⅲ류를 이용한 분석을 통하여 프로젝션 맵핑에 관련된 키워드 사이의 2차원 분포 분산도를 얻었고 이를 바탕으로 ①키워드 기준 ②키워드 그룹 기준 ③연도별 기준을 적용하여 해석한 결과, x축을 ‘커뮤니케이션(communication)’으로 y축을 ‘콘텐츠(contents)’라고 정의할 수 있었다. 또한 그래프 0점을 기준으로 왼쪽은 '스토리' 중심, 오른쪽은 '첨단기술' 중심, 위쪽은 '개인형 콘텐츠' 중심, 아래쪽은 '대중형 콘텐츠' 중심의 키워드들이 분포되어 있음을 알 수 있었고 연도별 기준을 적용한 분포 분산도의 해석을 통해 연구 흐름이 ‘기술 중심에서 콘텐츠 중심’으로 반복되는 주기가 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 상식과 경험에 의존해서 현상을 바라보는 것이 아닌 보다 과학적이며 정량적인 측면에서 국내 프로젝션 맵핑의 경향을 파악하고 앞으로의 프로젝션 맵핑 콘텐츠 제작 방향 및 활용방안을 연구한 점에서 의의가 있다.
The projection mapping technique, which projects new visual effects into a particular space or object, is being utilized in a variety of contexts such as events, marketing, fashion, education, games, art, and interior, and also expanding the scope of the virtual reality. However, there is a growing ...
The projection mapping technique, which projects new visual effects into a particular space or object, is being utilized in a variety of contexts such as events, marketing, fashion, education, games, art, and interior, and also expanding the scope of the virtual reality. However, there is a growing interest in forecasting statistics and research in Korea, and research and development are insufficient, but studies and studies related to them are insufficient. This paper analyzed the trends in calculating the mapping of domestic projections using the Quantification Theory Ⅲ using the keyword from the academic paper and academic papers related to the projection map published in the country. Based on the analysis of the quantification theory using the Quantification Theory Ⅲ, it was possible to define a two-dimensional distribution distribution between keywords related to the projection mapping, based on the keywords related to the projection mapping, based on the keyword reference in the keywords concerned. In addition, it was found that the keywords of "story" on the left, "technology" on the right, "personal contents" on the upper part, and "popular contents" on the lower part were distributed according to the graph 0 point. Through the analysis of the distributional variance using the yearly standard, it can be seen that there is a cycle in which the research flow is repeated from ‘technology to content’ This study is meaningful in discovering trends in the direction of national projection mapping and use of future projection mapping, rather than focusing on the pursuit of a phenomenon in a more scientific and quantitative perspective rather than resorting to commonsense and experience.
The projection mapping technique, which projects new visual effects into a particular space or object, is being utilized in a variety of contexts such as events, marketing, fashion, education, games, art, and interior, and also expanding the scope of the virtual reality. However, there is a growing interest in forecasting statistics and research in Korea, and research and development are insufficient, but studies and studies related to them are insufficient. This paper analyzed the trends in calculating the mapping of domestic projections using the Quantification Theory Ⅲ using the keyword from the academic paper and academic papers related to the projection map published in the country. Based on the analysis of the quantification theory using the Quantification Theory Ⅲ, it was possible to define a two-dimensional distribution distribution between keywords related to the projection mapping, based on the keywords related to the projection mapping, based on the keyword reference in the keywords concerned. In addition, it was found that the keywords of "story" on the left, "technology" on the right, "personal contents" on the upper part, and "popular contents" on the lower part were distributed according to the graph 0 point. Through the analysis of the distributional variance using the yearly standard, it can be seen that there is a cycle in which the research flow is repeated from ‘technology to content’ This study is meaningful in discovering trends in the direction of national projection mapping and use of future projection mapping, rather than focusing on the pursuit of a phenomenon in a more scientific and quantitative perspective rather than resorting to commonsense and experience.
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