본 연구는 태국어권 한국어 교사의 자질 향상을 위해 바람직한 한국어 교사의 특성을 구성하는 요인들을 바탕으로 태국어권 한국어 교사의 자질을 살펴본다. 이를 위해 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자들이 중요하게 인식하는 요인과 두 집단 사이의 인식 차이를 조사한 후 분석하는 데 목적을 둔다. 그 결과를 바탕으로 태국 내 한국어 학습 환경에서 태국인 한국어 학습자들이 중요하게 생각하는 한국어교사의 특성을 밝히고 태국인 한국어 교사들이 학습자의 관점에서 본인의 교수 태도를 성찰할 수 있는 기회를 제공하고자 한다. 궁극적으로 태국인 ...
본 연구는 태국어권 한국어 교사의 자질 향상을 위해 바람직한 한국어 교사의 특성을 구성하는 요인들을 바탕으로 태국어권 한국어 교사의 자질을 살펴본다. 이를 위해 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자들이 중요하게 인식하는 요인과 두 집단 사이의 인식 차이를 조사한 후 분석하는 데 목적을 둔다. 그 결과를 바탕으로 태국 내 한국어 학습 환경에서 태국인 한국어 학습자들이 중요하게 생각하는 한국어교사의 특성을 밝히고 태국인 한국어 교사들이 학습자의 관점에서 본인의 교수 태도를 성찰할 수 있는 기회를 제공하고자 한다. 궁극적으로 태국인 한국어 학습자들을 이해하고 보다 발전된 한국어 교수를 위한 참고자료로써 본 연구를 활용케 함에 목적과 의의가 있다.
현재 태국은 2018학년도부터 대입시험 과목에 한국어를 채택할 정도로 한국어 학습자의 수요가 폭발적이며 그에 따라 태국 정부에서는 한국어 교육기관을 대폭 늘려 한국어 학습자들의 급증하는 수요를 반영하고 있지만 태국에서의 한국어 교육은 양적인 성장만 이뤘을 뿐, 질적인 성장은 거의 하지 못하였다. 이러한 관점에서 태국 대학 내 한국어과 교수진이 생각하는 한국어 교사의 자질과 학습자들이 생각하는 한국어 교사의 자질을 비교하여 살펴보는 것은 매우 의미 있는 일이며, 궁극적으로 태국인 한국어 교사의 자질을 향상시키고 학습자들의 학습 효과를 높이는 데 도움이 될 수 있다.
따라서 본 연구에서는 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 태국 대학 내 한국어과 교수진이 중요하게 인식하는 한국어 교사의 자질 요인은 무엇인가?
둘째, 태국 대학 내 한국어과 학습자가 중요하게 인식하는 한국어 교사의 자질 요인은 무엇인가?
셋째, 바람직한 한국어 교사의 특성을 구성하는 요인들에 대한 태국 대학 내 한국어과 교수진과 전공생들이 중요하게 인식하는 요소에는 어떤 차이가 있는가?
이상의 연구 문제를 밝히기 위하여 한국어학 전공(전공, 부전공 포함)이 설치되어 있는 태국 소재 4년제 사립종합대학 및 국립종합대학 각 1곳에서 한국어를 가르치고 있는 교수진과 한국어를 전공하고 있는 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이를 위한 연구도구로는 관련 선행연구를 고찰한 뒤 H. D. Brown의 ‘훌륭한 언어 교사의 특징’을 기본 모델로 하여 한국어교육의 실정에 맞게 재구성하였다.
이를 통해 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 태국어권 한국어 교사의 자질에 대한 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자의 인식 차이가 있는지를 알아본 결과, 모든 요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 분석 결과 전 요인에서 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자는 그 내용과 정도에서 인식의 차이를 보이는 것으로 나타났다. 전 요인에서 학습자 집단이 교수자 집단에 비해 그 중요도를 높게 인식하였다.
둘째, 태국인 학습자가 한국어 교사의 자질에 대해 가장 중요하게 인식하는 요인은 대인 기술 요인으로 교사의 성격 및 태도를 중요하게 생각하는 것으로 나타났다.
셋째, 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자 두 집단의 전체 요인 간 중요도 순위를 비교한 결과 태국인 학습자의 경우 대인 기술 요인이 가장 중요한 것으로 나타난 반면, 태국인 교수자의 경우 개인적 특성 요인을 가장 중요하게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 태국어권 한국어 교사의 자질 향상을 위해 바람직한 한국어 교사의 특성을 구성하는 요인들을 바탕으로 태국어권 한국어 교사의 자질을 살펴본다. 이를 위해 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자들이 중요하게 인식하는 요인과 두 집단 사이의 인식 차이를 조사한 후 분석하는 데 목적을 둔다. 그 결과를 바탕으로 태국 내 한국어 학습 환경에서 태국인 한국어 학습자들이 중요하게 생각하는 한국어교사의 특성을 밝히고 태국인 한국어 교사들이 학습자의 관점에서 본인의 교수 태도를 성찰할 수 있는 기회를 제공하고자 한다. 궁극적으로 태국인 한국어 학습자들을 이해하고 보다 발전된 한국어 교수를 위한 참고자료로써 본 연구를 활용케 함에 목적과 의의가 있다.
현재 태국은 2018학년도부터 대입시험 과목에 한국어를 채택할 정도로 한국어 학습자의 수요가 폭발적이며 그에 따라 태국 정부에서는 한국어 교육기관을 대폭 늘려 한국어 학습자들의 급증하는 수요를 반영하고 있지만 태국에서의 한국어 교육은 양적인 성장만 이뤘을 뿐, 질적인 성장은 거의 하지 못하였다. 이러한 관점에서 태국 대학 내 한국어과 교수진이 생각하는 한국어 교사의 자질과 학습자들이 생각하는 한국어 교사의 자질을 비교하여 살펴보는 것은 매우 의미 있는 일이며, 궁극적으로 태국인 한국어 교사의 자질을 향상시키고 학습자들의 학습 효과를 높이는 데 도움이 될 수 있다.
따라서 본 연구에서는 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 태국 대학 내 한국어과 교수진이 중요하게 인식하는 한국어 교사의 자질 요인은 무엇인가?
둘째, 태국 대학 내 한국어과 학습자가 중요하게 인식하는 한국어 교사의 자질 요인은 무엇인가?
셋째, 바람직한 한국어 교사의 특성을 구성하는 요인들에 대한 태국 대학 내 한국어과 교수진과 전공생들이 중요하게 인식하는 요소에는 어떤 차이가 있는가?
이상의 연구 문제를 밝히기 위하여 한국어학 전공(전공, 부전공 포함)이 설치되어 있는 태국 소재 4년제 사립종합대학 및 국립종합대학 각 1곳에서 한국어를 가르치고 있는 교수진과 한국어를 전공하고 있는 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이를 위한 연구도구로는 관련 선행연구를 고찰한 뒤 H. D. Brown의 ‘훌륭한 언어 교사의 특징’을 기본 모델로 하여 한국어교육의 실정에 맞게 재구성하였다.
이를 통해 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 태국어권 한국어 교사의 자질에 대한 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자의 인식 차이가 있는지를 알아본 결과, 모든 요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 분석 결과 전 요인에서 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자는 그 내용과 정도에서 인식의 차이를 보이는 것으로 나타났다. 전 요인에서 학습자 집단이 교수자 집단에 비해 그 중요도를 높게 인식하였다.
둘째, 태국인 학습자가 한국어 교사의 자질에 대해 가장 중요하게 인식하는 요인은 대인 기술 요인으로 교사의 성격 및 태도를 중요하게 생각하는 것으로 나타났다.
셋째, 태국 대학 내 한국어과 교수진과 학습자 두 집단의 전체 요인 간 중요도 순위를 비교한 결과 태국인 학습자의 경우 대인 기술 요인이 가장 중요한 것으로 나타난 반면, 태국인 교수자의 경우 개인적 특성 요인을 가장 중요하게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
The purposes of this study is to examine the important factors that Korean teachers and learners perceive from the qualities of a Thai Korean teacher and to analyze the difference of perceptions between those two groups in order to enhance the qualities of a Thai Korean teacher based on the factors ...
The purposes of this study is to examine the important factors that Korean teachers and learners perceive from the qualities of a Thai Korean teacher and to analyze the difference of perceptions between those two groups in order to enhance the qualities of a Thai Korean teacher based on the factors that constitute characteristics of a desirable Korean teacher.
Based on the results, this study would like to clarify the characteristics of Korean language teachers who are important for Thai Korean learners in the Korean learning environment in Thailand, and to provide an opportunity for Thai Korean teachers to reflect on their own teaching attitudes from the viewpoint of learners. Ultimately, it has the purpose and significance to understand the Thai language learners and utilize this research as a reference material for the more advanced Korean language teaching.
The demand for Korean language learners is so explosive in Thailand that Korean is adopted as a college entrance examination subject since the 2018 school year. As a result, the Thai government has increased the number of Korean language education institutions to reflect the rapidly increasing demand of Korean language learners, but Korean language education in Thailand has only achieved quantitative growth, and has made little in the way of qualitative growth.
In this point of view, comparing the qualities of a Korean teacher that both Korean professors and learners in Thai university perceive is a very meaningful research and it will ultimately be very helpful in enhancing of the qualities of Thai Korean teachers and increasing the learning effectiveness of Korean learners.
Therefore, the following research problems were set up to accomplish the purpose of this study.
First, what are the qualities of Korean language teachers that Korean faculty members in Thai universities recognize as important?
Second, what are the qualities of Korean language teachers that Korean language learners in Thai universities recognize as important?
Third, what is the difference between the qualities of Korean language teachers that Korean language faculty and students in Thai universities recognize as important elements?
In order to define those research problems above, a questionnaire survey was conducted for teachers who are teaching Korean language and for Korean language majoring students from each four-year-course private university and national university in Thailand where Korean language major (including major and minor) is provided. As a research tool, after reviewing the related research, it is reconstructed in accordance with the actual situation of Korean language education using H. D. Brown’s “Characteristics of a good language teacher” as a basic model.
The results of this study are as follows.
First, it was found that there is a statistically significant difference in all the factors according to the recognition of the difference between the Korean language teacher’s and the learner’s recognition about the qualities of the Korean language teachers in Thailand. As a result of the analysis, it was found that the faculty of Korean language teacher and the learner in Thai university had different recognitions in the content and degree. The learner group recognized its importance more than the teacher group in all factors.
Second, it was found that the most important factor that Thai learners recognize about the qualities of Korean teachers is the personality and attitude of teachers as the interpersonal skill factors.
Third, as a result of comparing the importance rankings of all factors between the two groups of Korean language faculty and learner in Thai university, the interpersonal skill factor was the most important for the Thai learners, while personal characteristic was the most important factor for the Thai teachers.
The purposes of this study is to examine the important factors that Korean teachers and learners perceive from the qualities of a Thai Korean teacher and to analyze the difference of perceptions between those two groups in order to enhance the qualities of a Thai Korean teacher based on the factors that constitute characteristics of a desirable Korean teacher.
Based on the results, this study would like to clarify the characteristics of Korean language teachers who are important for Thai Korean learners in the Korean learning environment in Thailand, and to provide an opportunity for Thai Korean teachers to reflect on their own teaching attitudes from the viewpoint of learners. Ultimately, it has the purpose and significance to understand the Thai language learners and utilize this research as a reference material for the more advanced Korean language teaching.
The demand for Korean language learners is so explosive in Thailand that Korean is adopted as a college entrance examination subject since the 2018 school year. As a result, the Thai government has increased the number of Korean language education institutions to reflect the rapidly increasing demand of Korean language learners, but Korean language education in Thailand has only achieved quantitative growth, and has made little in the way of qualitative growth.
In this point of view, comparing the qualities of a Korean teacher that both Korean professors and learners in Thai university perceive is a very meaningful research and it will ultimately be very helpful in enhancing of the qualities of Thai Korean teachers and increasing the learning effectiveness of Korean learners.
Therefore, the following research problems were set up to accomplish the purpose of this study.
First, what are the qualities of Korean language teachers that Korean faculty members in Thai universities recognize as important?
Second, what are the qualities of Korean language teachers that Korean language learners in Thai universities recognize as important?
Third, what is the difference between the qualities of Korean language teachers that Korean language faculty and students in Thai universities recognize as important elements?
In order to define those research problems above, a questionnaire survey was conducted for teachers who are teaching Korean language and for Korean language majoring students from each four-year-course private university and national university in Thailand where Korean language major (including major and minor) is provided. As a research tool, after reviewing the related research, it is reconstructed in accordance with the actual situation of Korean language education using H. D. Brown’s “Characteristics of a good language teacher” as a basic model.
The results of this study are as follows.
First, it was found that there is a statistically significant difference in all the factors according to the recognition of the difference between the Korean language teacher’s and the learner’s recognition about the qualities of the Korean language teachers in Thailand. As a result of the analysis, it was found that the faculty of Korean language teacher and the learner in Thai university had different recognitions in the content and degree. The learner group recognized its importance more than the teacher group in all factors.
Second, it was found that the most important factor that Thai learners recognize about the qualities of Korean teachers is the personality and attitude of teachers as the interpersonal skill factors.
Third, as a result of comparing the importance rankings of all factors between the two groups of Korean language faculty and learner in Thai university, the interpersonal skill factor was the most important for the Thai learners, while personal characteristic was the most important factor for the Thai teachers.
주제어
#태국 내 한국어교육(Korean language education in Thailand), 한국어 교사(Korean language teacher), 한국어 학습자(Korean language learner), 태국인 한국어 교사(Thai Korean teacher), 인식 비교(Recognition comparison), 교사 자질(Teacher’s qualities), 교사 역할(Teac
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.