‘교육개혁의 핵심은 교사에 있다’는 말처럼 성공적인 문화 교육을 위해서는 교육이 일어나는 현장의 ‘교사’에 주목하여, 한국어 교사의 전문성을 향상시키기 위해 주력해야 한다. 이에 본 연구에서는 교사의 전문적인 지식 체계로 논의되는 교수학적 내용지식(Pedagogical Content Knowledge: PCK)을 문화 교육에 적용하여 한국어 교사의 문화 영역 PCK를 새롭게 재구성하였다. 이를 토대로 현재 한국어 교사의 PCK 인식 수준을 검토하고 실제 수업에서 교사의 PCK가 어떻게 구현되는지를 면밀하게 분석하였다. 도출된 결과를 바탕으로 PCK 기반의 문화 교육 수업을 설계하였으며, 문화 영역 PCK를 적용한 방법이 실제 한국어 교사의 문화 교수 능력을 향상시키는 방안으로 적합한지를 알아보는 데 목적이 있다. 한국어 교사는 문화 교육 현장에서 학습자가 전적으로 의지하면서 언어와 문화 학습의 본보기가 되는 역할을 담당하고, 학습자의 이해를 바탕으로 ...
‘교육개혁의 핵심은 교사에 있다’는 말처럼 성공적인 문화 교육을 위해서는 교육이 일어나는 현장의 ‘교사’에 주목하여, 한국어 교사의 전문성을 향상시키기 위해 주력해야 한다. 이에 본 연구에서는 교사의 전문적인 지식 체계로 논의되는 교수학적 내용지식(Pedagogical Content Knowledge: PCK)을 문화 교육에 적용하여 한국어 교사의 문화 영역 PCK를 새롭게 재구성하였다. 이를 토대로 현재 한국어 교사의 PCK 인식 수준을 검토하고 실제 수업에서 교사의 PCK가 어떻게 구현되는지를 면밀하게 분석하였다. 도출된 결과를 바탕으로 PCK 기반의 문화 교육 수업을 설계하였으며, 문화 영역 PCK를 적용한 방법이 실제 한국어 교사의 문화 교수 능력을 향상시키는 방안으로 적합한지를 알아보는 데 목적이 있다. 한국어 교사는 문화 교육 현장에서 학습자가 전적으로 의지하면서 언어와 문화 학습의 본보기가 되는 역할을 담당하고, 학습자의 이해를 바탕으로 교수 설계를 재구성해야 하기 때문에 교사의 교수 능력이 더욱 중요하다. 이에 본고에서는 이미 일반 교과 영역에서 교사의 전문성을 보장하는 개념으로 검증을 받은 교수학적 내용지식(PCK)에 주목하여, 한국어 교사가 문화 교육을 위해 갖추어야 하는 PCK가 무엇인지에 대한 이론적 틀을 마련하였다. 문화 교육을 위한 한국어 교사의 PCK는 교과 내용지식, 교수학적 지식, 상황적 지식, 학습자 문화 지식의 총제적인 합을 이루며, 여기에 포함된 하위 요소들이 통합적으로 상호작용하여 교사의 실천 지식으로 표상된다. 이를 토대로 문화 영역 PCK를 기반으로 하는 문화 수업은 언어와 문화의 상관관계를 고려하고 문화의 전문적인 지식을 바탕으로 학습자의 의사소통 능력을 향상시키기 위해 교사가 이론과 교육 경험을 토대로 문화 학습 내용을 학습자들에게 효과적으로 전달하는 것을 목표로 삼는다. 현재 한국어 교사들의 문화 영역 PCK 인식 수준이 어느 정도인지를 알아보고 실제 수업에서는 어떠한 양상을 보이는지를 살펴보았다. 인식을 조사하기 위한 연구 방법은 설문조사를 통해 기술 통계 분석과 다변량분산분석(MANOVA)을 사용하여 교사 변인별로 집단 간 차이의 실증적인 검증을 수행하였다. 실제 구현되는 PCK의 양상을 살피기 위한 방법으로는 질적 연구 방법 중 하나인 사례 연구를 통해 분석 준거에 따라 한국어 교사 4인의 문화 수업을 분석하였다. 연구 결과, 한국어 교사의 문화 영역 PCK의 인식 수준과 교수 활동 사이에는 확연한 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 가장 높은 자신감과 지식을 갖추었다고 한 것은 한국문화 내용지식을 비롯한 교과 내용지식이었지만 교수 기술과 관련된 교수학적 지식과는 비례하지 않았다. 무엇보다 문화 수업의 설계 단계에서부터 PCK에 대한 인식이 교사의 실천 지식으로 변환되지 못하는 문제점들이 나타났다. 이러한 결과는 한국어 교사들의 편중된 지식 체계가 영향을 미치기도 했지만 이미 갖추고 있는 지식들이 문화 영역의 PCK에 맞게 작용하지 않아 실제 수업에서 어려움을 느끼고 있었다. 그 결과 동일하게 갖춰진 PCK라고 할지라도 교사의 태도에 따라 교수 기술은 다른 방식으로 표상되었다. 그러나 대체로 문법을 가르치듯이 문화 교육을 진행하는 양상이 두드러지게 나타났다. 또한 현재 한국어 교육 내 문화 교육에서는 교사 경력으로 인한 교사의 교수 능력을 담보하기가 어려웠다. 교사의 경력과 전공 경로가 교사들의 PCK 인식 수준에 유의미한 영향을 미치는 변인으로 나타났지만 실제 문화 수업에서는 경력 간의 차이가 뚜렷하게 구별되지 않았다. 이는 경력 교사라고 해도 문화 교육에 대한 경험이 적은 경우는 문화 교육 영역에서는 신임 교사와 다를 바가 없었는데 문화 교육에 대한 교사의 태도나 신념에 따라 PCK가 구현되는 양상에는 차이가 나타났다. 연구 결과 한국어 교사들에게 가장 필요한 것은 문화 수업을 재구성할 수 있도록 문화 교육 목표에 따른 수업 설계 능력이라는 사실을 확인하였다. 이에 PCK에 기반을 둔 문화 수업의 설계하였는데 교사가 문화 수업의 내용과 방법을 함께 고민하게 되므로 학습자들이 쉽게 이해할 수 있는 형태로 교수 방법을 조정하여 교육 목표와 내용이 더욱 명확해졌다. 또한 막연하게 인식하고 있었던 교사의 PCK가 구체적으로 표상되면서 효과적인 문화 수업을 설계하는 데 기여하였으며 문화 교수에 대한 자신감을 획득하는 데에도 도움을 주었다. 이로써 본 연구는 한국어 교사의 문화 교수 능력을 향상시키기 위해서는 문화 영역 PCK가 실제적인 교육 방법이 될 수 있다는 가능성을 탐색하였으며 새롭게 문화 영역 PCK를 구성하였다는 점에서 의의가 있다. 앞으로 한국어 교사의 교사 교육에도 유의미한 결과를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
‘교육개혁의 핵심은 교사에 있다’는 말처럼 성공적인 문화 교육을 위해서는 교육이 일어나는 현장의 ‘교사’에 주목하여, 한국어 교사의 전문성을 향상시키기 위해 주력해야 한다. 이에 본 연구에서는 교사의 전문적인 지식 체계로 논의되는 교수학적 내용지식(Pedagogical Content Knowledge: PCK)을 문화 교육에 적용하여 한국어 교사의 문화 영역 PCK를 새롭게 재구성하였다. 이를 토대로 현재 한국어 교사의 PCK 인식 수준을 검토하고 실제 수업에서 교사의 PCK가 어떻게 구현되는지를 면밀하게 분석하였다. 도출된 결과를 바탕으로 PCK 기반의 문화 교육 수업을 설계하였으며, 문화 영역 PCK를 적용한 방법이 실제 한국어 교사의 문화 교수 능력을 향상시키는 방안으로 적합한지를 알아보는 데 목적이 있다. 한국어 교사는 문화 교육 현장에서 학습자가 전적으로 의지하면서 언어와 문화 학습의 본보기가 되는 역할을 담당하고, 학습자의 이해를 바탕으로 교수 설계를 재구성해야 하기 때문에 교사의 교수 능력이 더욱 중요하다. 이에 본고에서는 이미 일반 교과 영역에서 교사의 전문성을 보장하는 개념으로 검증을 받은 교수학적 내용지식(PCK)에 주목하여, 한국어 교사가 문화 교육을 위해 갖추어야 하는 PCK가 무엇인지에 대한 이론적 틀을 마련하였다. 문화 교육을 위한 한국어 교사의 PCK는 교과 내용지식, 교수학적 지식, 상황적 지식, 학습자 문화 지식의 총제적인 합을 이루며, 여기에 포함된 하위 요소들이 통합적으로 상호작용하여 교사의 실천 지식으로 표상된다. 이를 토대로 문화 영역 PCK를 기반으로 하는 문화 수업은 언어와 문화의 상관관계를 고려하고 문화의 전문적인 지식을 바탕으로 학습자의 의사소통 능력을 향상시키기 위해 교사가 이론과 교육 경험을 토대로 문화 학습 내용을 학습자들에게 효과적으로 전달하는 것을 목표로 삼는다. 현재 한국어 교사들의 문화 영역 PCK 인식 수준이 어느 정도인지를 알아보고 실제 수업에서는 어떠한 양상을 보이는지를 살펴보았다. 인식을 조사하기 위한 연구 방법은 설문조사를 통해 기술 통계 분석과 다변량분산분석(MANOVA)을 사용하여 교사 변인별로 집단 간 차이의 실증적인 검증을 수행하였다. 실제 구현되는 PCK의 양상을 살피기 위한 방법으로는 질적 연구 방법 중 하나인 사례 연구를 통해 분석 준거에 따라 한국어 교사 4인의 문화 수업을 분석하였다. 연구 결과, 한국어 교사의 문화 영역 PCK의 인식 수준과 교수 활동 사이에는 확연한 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 가장 높은 자신감과 지식을 갖추었다고 한 것은 한국문화 내용지식을 비롯한 교과 내용지식이었지만 교수 기술과 관련된 교수학적 지식과는 비례하지 않았다. 무엇보다 문화 수업의 설계 단계에서부터 PCK에 대한 인식이 교사의 실천 지식으로 변환되지 못하는 문제점들이 나타났다. 이러한 결과는 한국어 교사들의 편중된 지식 체계가 영향을 미치기도 했지만 이미 갖추고 있는 지식들이 문화 영역의 PCK에 맞게 작용하지 않아 실제 수업에서 어려움을 느끼고 있었다. 그 결과 동일하게 갖춰진 PCK라고 할지라도 교사의 태도에 따라 교수 기술은 다른 방식으로 표상되었다. 그러나 대체로 문법을 가르치듯이 문화 교육을 진행하는 양상이 두드러지게 나타났다. 또한 현재 한국어 교육 내 문화 교육에서는 교사 경력으로 인한 교사의 교수 능력을 담보하기가 어려웠다. 교사의 경력과 전공 경로가 교사들의 PCK 인식 수준에 유의미한 영향을 미치는 변인으로 나타났지만 실제 문화 수업에서는 경력 간의 차이가 뚜렷하게 구별되지 않았다. 이는 경력 교사라고 해도 문화 교육에 대한 경험이 적은 경우는 문화 교육 영역에서는 신임 교사와 다를 바가 없었는데 문화 교육에 대한 교사의 태도나 신념에 따라 PCK가 구현되는 양상에는 차이가 나타났다. 연구 결과 한국어 교사들에게 가장 필요한 것은 문화 수업을 재구성할 수 있도록 문화 교육 목표에 따른 수업 설계 능력이라는 사실을 확인하였다. 이에 PCK에 기반을 둔 문화 수업의 설계하였는데 교사가 문화 수업의 내용과 방법을 함께 고민하게 되므로 학습자들이 쉽게 이해할 수 있는 형태로 교수 방법을 조정하여 교육 목표와 내용이 더욱 명확해졌다. 또한 막연하게 인식하고 있었던 교사의 PCK가 구체적으로 표상되면서 효과적인 문화 수업을 설계하는 데 기여하였으며 문화 교수에 대한 자신감을 획득하는 데에도 도움을 주었다. 이로써 본 연구는 한국어 교사의 문화 교수 능력을 향상시키기 위해서는 문화 영역 PCK가 실제적인 교육 방법이 될 수 있다는 가능성을 탐색하였으며 새롭게 문화 영역 PCK를 구성하였다는 점에서 의의가 있다. 앞으로 한국어 교사의 교사 교육에도 유의미한 결과를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
Efforts need to be made to improve the specialization of Korean language teachers with a focus on the teachers at the education site in order to ensure success in cultural education just as the aphorism says that teachers hold the key to educational reform. Thus, in this study, we reconstructed the ...
Efforts need to be made to improve the specialization of Korean language teachers with a focus on the teachers at the education site in order to ensure success in cultural education just as the aphorism says that teachers hold the key to educational reform. Thus, in this study, we reconstructed the pedagogical content knowledge(PCK) of Korean language teachers in cultural realm by applying the PCK, which was being discussed as a system forming the edifice of teachers' professional knowledge, to the cultural education. On the basis of that, we examine current level of awareness of Korean language teachers towards the PCK and performed in-depth analyses on the patterns that the PCK of teachers was manifested in real classes. The PCK-based cultural education class was designed based on the derived results, which aimed to examine whether the methods applying the PCK of cultural realm would be effective in actually improving the cultural teaching ability of Korean language teachers. The teaching ability is all the more important for Korean language teachers who set examples for linguistic and cultural learning and need to redesign teaching based on the understanding of students while being relied upon by students at the site of cultural education. In this study, therefore, we built a theoretical framework to determine what kind of PCK the Korean language teachers would need to acquire for delivery of cultural education by focusing on the pedagogical content knowledge(PCK) that had been already proved to be the concept assuring the specialization of teachers in general realm of academic subjects. Korean language teachers' PCK for cultural education represents a holistic combination of the curriculum content knowledge, pedagogical knowledge, situational knowledge, and learner-related cultural knowledge, and the sub-factors contained in those respective types of knowledge interact holistically to form the practical knowledge of teachers. Based on that, the cultural class, which is centered around the PCK in cultural realm, aims to allow teachers to convey the contents of cultural learning to students effectively on the basis of theory and education experience of teachers in order to help improve the communication skill of students based on the expertise of teachers while taking the correlation between language and culture into consideration. In this study, we looked into current level of awareness of Korean language teachers towards the PCK in cultural realm and examined the patterns observed in real classes. Regarding the methodology for examining the awareness towards the PCK in cultural realm, we performed the empirical verification of the intergroup difference by the variables of teachers through descriptive statistical analyses and MANOVA(Multivariate Analysis of Variance) based on questionnaire survey. Concerning the methodology for examining the patterns that could be observed actually, we analyzed the cultural classes which were provided by 4 Korean language teachers in accordance with the analytical reference based on the case study, one of the qualitative research methods. The results showed that there was a significant difference between the level of awareness of Korean language teachers towards the PCK in cultural realm and their teaching activities. The Korean language teachers were found to have the greatest confidence and knowledge in Korean culture contents and curriculum contents, which however was not commensurate with the pedagogical knowledge related to teaching technique. Above all, the problems were found that the awareness towards the PCK could not be transformed into practical knowledge of teachers from the stage of cultural class design. Such results were considered attributable to the difficulty that the teachers experienced in real classes, given that their existing knowledge did not dovetail with the PCK in cultural realm, although the classes were affected by the unbalanced system of knowledge of Korean language teachers. This led to the teaching techniques to be manifested in different ways, depending on the attitude of teachers, even when their PCK was formed to be identical. However, it transpired that they showed a noticeable pattern of proceeding with cultural education as if there were teaching the grammar. Furthermore, it was difficult to ensure the ability of teachers due to inadequate experience of teachers in cultural education with the current area of Korean language education. Although the experience and specialization path of teachers were found to be the variables that had significant influence on the level of awareness of teachers towards the PCK, no significant difference was observed in actual cultural class in terms of the level of the awareness among the teachers by the degree of education experience. This suggests that the level of awareness of experienced teachers, who had a lack of experience in cultural education, did not show significant difference from that of awareness of new teachers. However, a difference was found in the pattern of PCK manifestation, depending on the attitude or belief of teachers towards cultural education. The results of this study showed that the class design ability consistent with the objectives of cultural education was the mostly needed for the Korean language teachers to reconstruct the cultural classes. Thus, the cultural class based on the PCK was designed, and the teaching methods were adjusted into a form that could be easily understood by students, thus clarifying the objectives and contents of education even further, because the teachers would consider the contents and methods of education deeply. Moreover, the PCK of teachers, which had been vaguely understood, was represented more specifically, thereby contributing to the design of effective cultural classes and increasing the confidence in cultural teaching. Thus, this study is significant in that it explored the possibility that the PCK in cultural realm could be used as practical method of education for improving the cultural teaching ability of Korean language teachers and reconstructed the PCK in cultural realm newly. This researcher hopes that the results of this study would also provide useful basis for education of Korean language teachers in the period ahead.
Efforts need to be made to improve the specialization of Korean language teachers with a focus on the teachers at the education site in order to ensure success in cultural education just as the aphorism says that teachers hold the key to educational reform. Thus, in this study, we reconstructed the pedagogical content knowledge(PCK) of Korean language teachers in cultural realm by applying the PCK, which was being discussed as a system forming the edifice of teachers' professional knowledge, to the cultural education. On the basis of that, we examine current level of awareness of Korean language teachers towards the PCK and performed in-depth analyses on the patterns that the PCK of teachers was manifested in real classes. The PCK-based cultural education class was designed based on the derived results, which aimed to examine whether the methods applying the PCK of cultural realm would be effective in actually improving the cultural teaching ability of Korean language teachers. The teaching ability is all the more important for Korean language teachers who set examples for linguistic and cultural learning and need to redesign teaching based on the understanding of students while being relied upon by students at the site of cultural education. In this study, therefore, we built a theoretical framework to determine what kind of PCK the Korean language teachers would need to acquire for delivery of cultural education by focusing on the pedagogical content knowledge(PCK) that had been already proved to be the concept assuring the specialization of teachers in general realm of academic subjects. Korean language teachers' PCK for cultural education represents a holistic combination of the curriculum content knowledge, pedagogical knowledge, situational knowledge, and learner-related cultural knowledge, and the sub-factors contained in those respective types of knowledge interact holistically to form the practical knowledge of teachers. Based on that, the cultural class, which is centered around the PCK in cultural realm, aims to allow teachers to convey the contents of cultural learning to students effectively on the basis of theory and education experience of teachers in order to help improve the communication skill of students based on the expertise of teachers while taking the correlation between language and culture into consideration. In this study, we looked into current level of awareness of Korean language teachers towards the PCK in cultural realm and examined the patterns observed in real classes. Regarding the methodology for examining the awareness towards the PCK in cultural realm, we performed the empirical verification of the intergroup difference by the variables of teachers through descriptive statistical analyses and MANOVA(Multivariate Analysis of Variance) based on questionnaire survey. Concerning the methodology for examining the patterns that could be observed actually, we analyzed the cultural classes which were provided by 4 Korean language teachers in accordance with the analytical reference based on the case study, one of the qualitative research methods. The results showed that there was a significant difference between the level of awareness of Korean language teachers towards the PCK in cultural realm and their teaching activities. The Korean language teachers were found to have the greatest confidence and knowledge in Korean culture contents and curriculum contents, which however was not commensurate with the pedagogical knowledge related to teaching technique. Above all, the problems were found that the awareness towards the PCK could not be transformed into practical knowledge of teachers from the stage of cultural class design. Such results were considered attributable to the difficulty that the teachers experienced in real classes, given that their existing knowledge did not dovetail with the PCK in cultural realm, although the classes were affected by the unbalanced system of knowledge of Korean language teachers. This led to the teaching techniques to be manifested in different ways, depending on the attitude of teachers, even when their PCK was formed to be identical. However, it transpired that they showed a noticeable pattern of proceeding with cultural education as if there were teaching the grammar. Furthermore, it was difficult to ensure the ability of teachers due to inadequate experience of teachers in cultural education with the current area of Korean language education. Although the experience and specialization path of teachers were found to be the variables that had significant influence on the level of awareness of teachers towards the PCK, no significant difference was observed in actual cultural class in terms of the level of the awareness among the teachers by the degree of education experience. This suggests that the level of awareness of experienced teachers, who had a lack of experience in cultural education, did not show significant difference from that of awareness of new teachers. However, a difference was found in the pattern of PCK manifestation, depending on the attitude or belief of teachers towards cultural education. The results of this study showed that the class design ability consistent with the objectives of cultural education was the mostly needed for the Korean language teachers to reconstruct the cultural classes. Thus, the cultural class based on the PCK was designed, and the teaching methods were adjusted into a form that could be easily understood by students, thus clarifying the objectives and contents of education even further, because the teachers would consider the contents and methods of education deeply. Moreover, the PCK of teachers, which had been vaguely understood, was represented more specifically, thereby contributing to the design of effective cultural classes and increasing the confidence in cultural teaching. Thus, this study is significant in that it explored the possibility that the PCK in cultural realm could be used as practical method of education for improving the cultural teaching ability of Korean language teachers and reconstructed the PCK in cultural realm newly. This researcher hopes that the results of this study would also provide useful basis for education of Korean language teachers in the period ahead.
주제어
#Korean language teachers Korean language education cultural education pedagogical content knowledge teacher education 교사 교육 한국어 교사 한국어 교육 문화 교육 교수학적 내용지식
학위논문 정보
저자
강소영
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내박사
학과
국어국문학과
지도교수
양민정
발행연도
2019
총페이지
vi, 287 p.
키워드
Korean language teachers Korean language education cultural education pedagogical content knowledge teacher education 교사 교육 한국어 교사 한국어 교육 문화 교육 교수학적 내용지식
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.