혁신저항모형 관점에서의 연구개발 아웃소싱 활성화 장애요인 연구 : 국내 자동차산업을 대상으로 An empirical study on the obstacle factors affecting R&D outsourcing on a basis of innovation resistance model : focus on the automotive R&D in Korea원문보기
연구개발 아웃소싱은 지식집약형 산업 속에서 내향적 개방형 혁신의 대표적인 방안으로 기업의 기술역량 강화와 기술혁신에 긍정적인 역할을 하고 있다. 그러나 국내 연구개발 아웃소싱은 기술혁신의 매개체로서 충분히 인식되지 못한 채 활성화가 부족한 현실이며, 자동차산업의 경우도 예외는 아니다. 본 논문은 ‘혁신저항모형’을 도입하여 국내 자동차산업 내 연구개발 아웃소싱이 활성화되지 못하는 현상을 실증적으로 분석하고자 하였다. 연구개발 종사자들이 인식하고 있는 연구개발 아웃소싱의 특성요인들(거래비용특성, 혁신특성, 사용자특성)이 그들의 연구개발 아웃소싱에 대한 저항과 수용의도에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 규명함으로써 연구개발 아웃소싱의 활성화 저해요인들을 파악하고 그 극복 방안을 제안하고자 하였다. 국내 자동차산업 내 39개 수요기업 연구개발 종사자들의 설문 202개를 표본으로 기초통계 및 ...
연구개발 아웃소싱은 지식집약형 산업 속에서 내향적 개방형 혁신의 대표적인 방안으로 기업의 기술역량 강화와 기술혁신에 긍정적인 역할을 하고 있다. 그러나 국내 연구개발 아웃소싱은 기술혁신의 매개체로서 충분히 인식되지 못한 채 활성화가 부족한 현실이며, 자동차산업의 경우도 예외는 아니다. 본 논문은 ‘혁신저항모형’을 도입하여 국내 자동차산업 내 연구개발 아웃소싱이 활성화되지 못하는 현상을 실증적으로 분석하고자 하였다. 연구개발 종사자들이 인식하고 있는 연구개발 아웃소싱의 특성요인들(거래비용특성, 혁신특성, 사용자특성)이 그들의 연구개발 아웃소싱에 대한 저항과 수용의도에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 규명함으로써 연구개발 아웃소싱의 활성화 저해요인들을 파악하고 그 극복 방안을 제안하고자 하였다. 국내 자동차산업 내 39개 수요기업 연구개발 종사자들의 설문 202개를 표본으로 기초통계 및 다중회귀분석을 수행한 결과, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 연구개발 종사자들은 연구개발 아웃소싱의 성공을 위해 가장 중요하다고 인식하고 있는 영향 요인으로 공급기업(연구개발서비스 기업)의 ‘역량과 신뢰도,’ 그리고 수요기업의 ‘관리적 역량과 노력’을 우선시 한다. 둘째, 연구개발 종사자들이 연구개발 아웃소싱에 대해 인지하는 거래비용 감소효과, 유용성(혁신성), 적합성은 그들의 저항 감소에, 인지하는 관리적 위험과 조직의 비수용적 성향/태도는 그들의 저항 증가에 유의적인 영향을 준다. 셋째, 연구개발 종사자들이 연구개발 아웃소싱에 대해 인지하는 거래비용 감소효과, 유용성(혁신성), 적합성, 그리고 공급기업의 속성 및 신뢰도에 대한 긍정적 인식은 그들의 수용의도에 긍정적인 영향을 주며, 특히 그들의 수용의도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 저항 자체이다. 국내 자동차산업 시장에서의 실질적인 연구개발 아웃소싱 활성화를 위하여 연구개발 아웃소싱이 내포한 혁신 측면의 유용성이 연구개발 종사자들에게 보다 긍정적으로 인지될 수 있도록 하는 노력과 함께 공급기업들의 역량 강화 및 합리적인 평가시스템 그리고 상호 호혜적인 산업 환경이 조성되어야 한다. 또한 수요기업과 공급기업 간에 발생할 수 있는 관리적 위험이나 불편이 최소화될 수 있는 방향으로 협력적 방안과 제도적 개선이 요구된다고 하겠다.
연구개발 아웃소싱은 지식집약형 산업 속에서 내향적 개방형 혁신의 대표적인 방안으로 기업의 기술역량 강화와 기술혁신에 긍정적인 역할을 하고 있다. 그러나 국내 연구개발 아웃소싱은 기술혁신의 매개체로서 충분히 인식되지 못한 채 활성화가 부족한 현실이며, 자동차산업의 경우도 예외는 아니다. 본 논문은 ‘혁신저항모형’을 도입하여 국내 자동차산업 내 연구개발 아웃소싱이 활성화되지 못하는 현상을 실증적으로 분석하고자 하였다. 연구개발 종사자들이 인식하고 있는 연구개발 아웃소싱의 특성요인들(거래비용특성, 혁신특성, 사용자특성)이 그들의 연구개발 아웃소싱에 대한 저항과 수용의도에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 규명함으로써 연구개발 아웃소싱의 활성화 저해요인들을 파악하고 그 극복 방안을 제안하고자 하였다. 국내 자동차산업 내 39개 수요기업 연구개발 종사자들의 설문 202개를 표본으로 기초통계 및 다중회귀분석을 수행한 결과, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 연구개발 종사자들은 연구개발 아웃소싱의 성공을 위해 가장 중요하다고 인식하고 있는 영향 요인으로 공급기업(연구개발서비스 기업)의 ‘역량과 신뢰도,’ 그리고 수요기업의 ‘관리적 역량과 노력’을 우선시 한다. 둘째, 연구개발 종사자들이 연구개발 아웃소싱에 대해 인지하는 거래비용 감소효과, 유용성(혁신성), 적합성은 그들의 저항 감소에, 인지하는 관리적 위험과 조직의 비수용적 성향/태도는 그들의 저항 증가에 유의적인 영향을 준다. 셋째, 연구개발 종사자들이 연구개발 아웃소싱에 대해 인지하는 거래비용 감소효과, 유용성(혁신성), 적합성, 그리고 공급기업의 속성 및 신뢰도에 대한 긍정적 인식은 그들의 수용의도에 긍정적인 영향을 주며, 특히 그들의 수용의도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 저항 자체이다. 국내 자동차산업 시장에서의 실질적인 연구개발 아웃소싱 활성화를 위하여 연구개발 아웃소싱이 내포한 혁신 측면의 유용성이 연구개발 종사자들에게 보다 긍정적으로 인지될 수 있도록 하는 노력과 함께 공급기업들의 역량 강화 및 합리적인 평가시스템 그리고 상호 호혜적인 산업 환경이 조성되어야 한다. 또한 수요기업과 공급기업 간에 발생할 수 있는 관리적 위험이나 불편이 최소화될 수 있는 방향으로 협력적 방안과 제도적 개선이 요구된다고 하겠다.
R&D outsourcing, as a representative practice of inbound "open innovation," plays a positive role in enhancing technological capability and technological innovation in knowledge intensive industries. However, R&D outsourcing has not been widely recognized as a bridge of technological innovation in K...
R&D outsourcing, as a representative practice of inbound "open innovation," plays a positive role in enhancing technological capability and technological innovation in knowledge intensive industries. However, R&D outsourcing has not been widely recognized as a bridge of technological innovation in Korea, and the Korean automotive industry is no exception. This thesis introduces the "innovation resistance model" with empirical methods in order to explain why R&D outsourcing is not actively pursued in the Korean automotive industry. The study examines how the factors of R&D outsourcing (transaction cost characteristics, innovation characteristics, and user characteristics) recognized by R&D personnel in Korean automotive firms influence their resistance to or acceptance of R&D outsourcing. It also suggests ways to overcome the obstacles to R&D outsourcing in order to expand its presence. Results were obtained through basic statistics and multiple regression analysis of 202 questionnaires of R&D personnel from 39 Korean automotive firms. The findings of the study are as follows. First, R&D personnel believe that "technological competence and credibility" of R&D service providers and their own "managerial competence and efforts" are the key factors influencing R&D outsourcing success. Second, transaction cost advantage, usefulness(innovativeness), and compatibility as perceived by R&D personnel reduce resistance to R&D outsourcing. On the other hand, perceived managerial risk and organizational culture and attitude that are unwilling to adopt change increase their resistance. Third, transaction cost advantage, usefulness(innovativeness), compatibility, and suppliers' competence and credibility perceived by R&D personnel positively influence their intention to accept R&D outsourcing. The most influential factor in their acceptance is the resistance to innovation itself. In order to revitalize R&D outsourcing in practice, we need to reduce resistance to innovation through the better perception of usefulness(innovativeness) of R&D outsourcing, and create business environments that can strengthen and/or fairly evaluate the competence of R&D service providers. Finally, we need to develop a cooperative approach and institutional policies to minimize the managerial risks and inconveniences that may arise between clients and service providers.
R&D outsourcing, as a representative practice of inbound "open innovation," plays a positive role in enhancing technological capability and technological innovation in knowledge intensive industries. However, R&D outsourcing has not been widely recognized as a bridge of technological innovation in Korea, and the Korean automotive industry is no exception. This thesis introduces the "innovation resistance model" with empirical methods in order to explain why R&D outsourcing is not actively pursued in the Korean automotive industry. The study examines how the factors of R&D outsourcing (transaction cost characteristics, innovation characteristics, and user characteristics) recognized by R&D personnel in Korean automotive firms influence their resistance to or acceptance of R&D outsourcing. It also suggests ways to overcome the obstacles to R&D outsourcing in order to expand its presence. Results were obtained through basic statistics and multiple regression analysis of 202 questionnaires of R&D personnel from 39 Korean automotive firms. The findings of the study are as follows. First, R&D personnel believe that "technological competence and credibility" of R&D service providers and their own "managerial competence and efforts" are the key factors influencing R&D outsourcing success. Second, transaction cost advantage, usefulness(innovativeness), and compatibility as perceived by R&D personnel reduce resistance to R&D outsourcing. On the other hand, perceived managerial risk and organizational culture and attitude that are unwilling to adopt change increase their resistance. Third, transaction cost advantage, usefulness(innovativeness), compatibility, and suppliers' competence and credibility perceived by R&D personnel positively influence their intention to accept R&D outsourcing. The most influential factor in their acceptance is the resistance to innovation itself. In order to revitalize R&D outsourcing in practice, we need to reduce resistance to innovation through the better perception of usefulness(innovativeness) of R&D outsourcing, and create business environments that can strengthen and/or fairly evaluate the competence of R&D service providers. Finally, we need to develop a cooperative approach and institutional policies to minimize the managerial risks and inconveniences that may arise between clients and service providers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.