J.A. 코메니우스와 방정환의 유아교육사상 및 실천 비교연구 A comparative study of early childhood education thoughts and practices between J.A. Comenius and Bang Jeong Hwan원문보기
본 논문은 코메니우스와 방정환의 저서와 문헌들에 내재된 유아교육 담론을 비교하여 고찰하는데 연구의 주안점을 두었다. 연구는 코메니우스와 방정환의 유아교육사상이 각자 다른 세계관 속에서 어떻게 형성되었고 교육내용은 어떠하며, 어떤 방식으로 그들의 교육적 실천이 나타나는지 알아보는 것이다. 이것은 결국 코메니우스의 유아교육사상을 통하여 정립된 방정환의 유아교육사상과 실천을 밝혀내는 작업이 되는 것이다. 또한 코메니우스와 방정환의 유아교육 이론들을 여타의 유아교육학자들의 이론과 대응시켜 관계를 맺고 유아교육 이론들의 공시성과 통시성을 동시에 고려하였다. 이러한 방법론으로 코메니우스와 방정환의 각자 다른 시대‧사회적 상황에도 불구하고 나타나는 그들의 유아교육사상에서 공통점과 차이점을 추출할 수 있었다. 그들의 유아교육사상과 실천의 비교연구는 물리적 시‧공간을 초월하여 연결되는 교육사적 맥락 안에서 보편성을 획득한 유아교육이라는, 콘텍스트적인 의미 또한 발견할 수 있게 하였다. 그것은 코메니우스가 현대 교육학의 아버지라 불리듯 방정환의 교육실천의 지점이 한국의 유아교육에 의미 있는 지점임을 알리고 그것으로 한국 유아교육사상의 정체성을 확립시킬 수 있을 것이라는 점에 가치를 둔 것이다. 방정환의 교육사상은 인류사적으로 보편성을 갖는다. 그의 아동존중사상은 당시 세계사적으로 의미 있는 아동중심주의 교육사상에 부합하여 어린이의 인권을 신장시켰다. 아동의 발생과 인식이 그 나라의 보편적 국민의식의 성숙도를 평가한다고 볼 때 방정환의 ‘어린이’인식과 교육실천운동은 우리나라의 유아교육사에 지대한 영향을 끼쳤다. 또한 그는 우리나라의 전통교육사상에 인본주의 사상의 근대 교육 요소를 접목하여 한국의 유아교육사에 의미 있는 지점을 생산하였다. 코메니우스와 방정환의 사상에 내재된 유아교육적 함의는 구체적이고 실천적인 교육활동을 통해 표상된 것임을 다시 한 번 강조하지 않을 수 없다. 특히 방정환의 교육내용과 실천이 보여준 그의 유아교육 활동들이 한국 유아교육의 전체 지형에서 차지하는 의미 또한 무시할 수 없는 것이다. 본 연구는 기존의 유아교육사상에 대한 연구가 항상 서구 중심주의에서 출발하는 데에서 나타나는 한계점을 극복하기 위한 문제의식에서 출발하였다. 방정환의 교육실천은 구한말부터 일제강점기 시대에 걸쳐 서서히 도입되기 시작한 근대적 교육사상이 한국 유아교육의 근대화라는 시대적 과제와 대결하고 이를 넘어서기 위해 분투하는 과정에서 얻어낸 중요한 결과물이다. 사회적 배경에 대한 고찰은 사상가의 내면에 대한 이해의 폭을 넓히며 그에 대한 논의를 보다 깊이 이해할 수 있는 기초를 마련해주기 때문에 한국의 유아교육은 방정환의 실험적인 교육실천을 만남으로써 전 분야에 걸쳐 한층 넓어진 ...
본 논문은 코메니우스와 방정환의 저서와 문헌들에 내재된 유아교육 담론을 비교하여 고찰하는데 연구의 주안점을 두었다. 연구는 코메니우스와 방정환의 유아교육사상이 각자 다른 세계관 속에서 어떻게 형성되었고 교육내용은 어떠하며, 어떤 방식으로 그들의 교육적 실천이 나타나는지 알아보는 것이다. 이것은 결국 코메니우스의 유아교육사상을 통하여 정립된 방정환의 유아교육사상과 실천을 밝혀내는 작업이 되는 것이다. 또한 코메니우스와 방정환의 유아교육 이론들을 여타의 유아교육학자들의 이론과 대응시켜 관계를 맺고 유아교육 이론들의 공시성과 통시성을 동시에 고려하였다. 이러한 방법론으로 코메니우스와 방정환의 각자 다른 시대‧사회적 상황에도 불구하고 나타나는 그들의 유아교육사상에서 공통점과 차이점을 추출할 수 있었다. 그들의 유아교육사상과 실천의 비교연구는 물리적 시‧공간을 초월하여 연결되는 교육사적 맥락 안에서 보편성을 획득한 유아교육이라는, 콘텍스트적인 의미 또한 발견할 수 있게 하였다. 그것은 코메니우스가 현대 교육학의 아버지라 불리듯 방정환의 교육실천의 지점이 한국의 유아교육에 의미 있는 지점임을 알리고 그것으로 한국 유아교육사상의 정체성을 확립시킬 수 있을 것이라는 점에 가치를 둔 것이다. 방정환의 교육사상은 인류사적으로 보편성을 갖는다. 그의 아동존중사상은 당시 세계사적으로 의미 있는 아동중심주의 교육사상에 부합하여 어린이의 인권을 신장시켰다. 아동의 발생과 인식이 그 나라의 보편적 국민의식의 성숙도를 평가한다고 볼 때 방정환의 ‘어린이’인식과 교육실천운동은 우리나라의 유아교육사에 지대한 영향을 끼쳤다. 또한 그는 우리나라의 전통교육사상에 인본주의 사상의 근대 교육 요소를 접목하여 한국의 유아교육사에 의미 있는 지점을 생산하였다. 코메니우스와 방정환의 사상에 내재된 유아교육적 함의는 구체적이고 실천적인 교육활동을 통해 표상된 것임을 다시 한 번 강조하지 않을 수 없다. 특히 방정환의 교육내용과 실천이 보여준 그의 유아교육 활동들이 한국 유아교육의 전체 지형에서 차지하는 의미 또한 무시할 수 없는 것이다. 본 연구는 기존의 유아교육사상에 대한 연구가 항상 서구 중심주의에서 출발하는 데에서 나타나는 한계점을 극복하기 위한 문제의식에서 출발하였다. 방정환의 교육실천은 구한말부터 일제강점기 시대에 걸쳐 서서히 도입되기 시작한 근대적 교육사상이 한국 유아교육의 근대화라는 시대적 과제와 대결하고 이를 넘어서기 위해 분투하는 과정에서 얻어낸 중요한 결과물이다. 사회적 배경에 대한 고찰은 사상가의 내면에 대한 이해의 폭을 넓히며 그에 대한 논의를 보다 깊이 이해할 수 있는 기초를 마련해주기 때문에 한국의 유아교육은 방정환의 실험적인 교육실천을 만남으로써 전 분야에 걸쳐 한층 넓어진 통섭의 교육적 지평을 확립하게 된다. 때문에 본 연구에서는 코메니우스와 방정환의 유아교육사상이 각자 다른 시‧공간 속에서 어떻게 형성되었고, 교육내용과 방법은 어떻게 일치하며, 왜 달라지는지, 그리고 그들의 교육적 실천이 어떤 양상으로 발현되는지 비교하여 고찰하였다. 결국 코메니우스와 방정환에 대한 비교 연구를 통해 얻고자 하는 것은 그들 각자가 가진 유아교육사상이 현재의 유아교육사상에 어떤 영향을 미쳤는지, 그리고 그것이 현대 유아교육에 주는 시사점은 무엇인지 알아보는 것이다.
본 논문은 코메니우스와 방정환의 저서와 문헌들에 내재된 유아교육 담론을 비교하여 고찰하는데 연구의 주안점을 두었다. 연구는 코메니우스와 방정환의 유아교육사상이 각자 다른 세계관 속에서 어떻게 형성되었고 교육내용은 어떠하며, 어떤 방식으로 그들의 교육적 실천이 나타나는지 알아보는 것이다. 이것은 결국 코메니우스의 유아교육사상을 통하여 정립된 방정환의 유아교육사상과 실천을 밝혀내는 작업이 되는 것이다. 또한 코메니우스와 방정환의 유아교육 이론들을 여타의 유아교육학자들의 이론과 대응시켜 관계를 맺고 유아교육 이론들의 공시성과 통시성을 동시에 고려하였다. 이러한 방법론으로 코메니우스와 방정환의 각자 다른 시대‧사회적 상황에도 불구하고 나타나는 그들의 유아교육사상에서 공통점과 차이점을 추출할 수 있었다. 그들의 유아교육사상과 실천의 비교연구는 물리적 시‧공간을 초월하여 연결되는 교육사적 맥락 안에서 보편성을 획득한 유아교육이라는, 콘텍스트적인 의미 또한 발견할 수 있게 하였다. 그것은 코메니우스가 현대 교육학의 아버지라 불리듯 방정환의 교육실천의 지점이 한국의 유아교육에 의미 있는 지점임을 알리고 그것으로 한국 유아교육사상의 정체성을 확립시킬 수 있을 것이라는 점에 가치를 둔 것이다. 방정환의 교육사상은 인류사적으로 보편성을 갖는다. 그의 아동존중사상은 당시 세계사적으로 의미 있는 아동중심주의 교육사상에 부합하여 어린이의 인권을 신장시켰다. 아동의 발생과 인식이 그 나라의 보편적 국민의식의 성숙도를 평가한다고 볼 때 방정환의 ‘어린이’인식과 교육실천운동은 우리나라의 유아교육사에 지대한 영향을 끼쳤다. 또한 그는 우리나라의 전통교육사상에 인본주의 사상의 근대 교육 요소를 접목하여 한국의 유아교육사에 의미 있는 지점을 생산하였다. 코메니우스와 방정환의 사상에 내재된 유아교육적 함의는 구체적이고 실천적인 교육활동을 통해 표상된 것임을 다시 한 번 강조하지 않을 수 없다. 특히 방정환의 교육내용과 실천이 보여준 그의 유아교육 활동들이 한국 유아교육의 전체 지형에서 차지하는 의미 또한 무시할 수 없는 것이다. 본 연구는 기존의 유아교육사상에 대한 연구가 항상 서구 중심주의에서 출발하는 데에서 나타나는 한계점을 극복하기 위한 문제의식에서 출발하였다. 방정환의 교육실천은 구한말부터 일제강점기 시대에 걸쳐 서서히 도입되기 시작한 근대적 교육사상이 한국 유아교육의 근대화라는 시대적 과제와 대결하고 이를 넘어서기 위해 분투하는 과정에서 얻어낸 중요한 결과물이다. 사회적 배경에 대한 고찰은 사상가의 내면에 대한 이해의 폭을 넓히며 그에 대한 논의를 보다 깊이 이해할 수 있는 기초를 마련해주기 때문에 한국의 유아교육은 방정환의 실험적인 교육실천을 만남으로써 전 분야에 걸쳐 한층 넓어진 통섭의 교육적 지평을 확립하게 된다. 때문에 본 연구에서는 코메니우스와 방정환의 유아교육사상이 각자 다른 시‧공간 속에서 어떻게 형성되었고, 교육내용과 방법은 어떻게 일치하며, 왜 달라지는지, 그리고 그들의 교육적 실천이 어떤 양상으로 발현되는지 비교하여 고찰하였다. 결국 코메니우스와 방정환에 대한 비교 연구를 통해 얻고자 하는 것은 그들 각자가 가진 유아교육사상이 현재의 유아교육사상에 어떤 영향을 미쳤는지, 그리고 그것이 현대 유아교육에 주는 시사점은 무엇인지 알아보는 것이다.
The purpose of this study is to compare and discuss early childhood education discourses inherent in books and literature in Comenius and Bang Jeong Hwan. Further, the concrete purpose of this study is to examine how early childhood education thoughts in Comenius and Bang Jeong Hwan were formed and ...
The purpose of this study is to compare and discuss early childhood education discourses inherent in books and literature in Comenius and Bang Jeong Hwan. Further, the concrete purpose of this study is to examine how early childhood education thoughts in Comenius and Bang Jeong Hwan were formed and formulated in their own different views of the world respectively, and how their educational contents were, and in what methods their educational practices were represented. Ultimately, this work reveals Bang Jeong Hwan’s early childhood education thoughts and practices established through Comenius’ early childhood education thoughts. In addition, this study compared and contrasted early childhood education theories in Comenius and Bang Jeong Hwan with other early childhood education scholars’ theories so as to consider both synchrony and diachrony at the same time. Through this methodology, Comenius and Bang Jeong Hwan showed similarities and differences in their early childhood education thoughts in spite of their own differenct periodic and social situations respectively. Through similarities and differences in their early childhood education thoughts, this study could also find the contextual meaning of early childhood education acquiring universalities within the context of educational history connected beyond physical space-time. Just as Comenius is called the father of modern pedagogy, so the position of educational practies in Bang Jeong Hwan is the position meaningful to early childhood education in Korea, which can establish the identity of Korean early childhood education thoughts. Bang Jeong Hwan’s educational philosophy maintains universalities in the human history. His thought of respecting children was consistent with child-centered educational thoughts meaningful to world hisoty in those days to enhance children’s human rights. In that children’s genesis and consciousness are evaluated as the maturity of universal national consciousness in their country, Bang Jeong Hwan’s ‘child’ consciousness and educational practice movement had a great effect on the history of early childhood education in our country. Moreover, as he combined modern educational elements in humanism with traditional educational thoughts in our country, he produced the position meaningful to early childhood education thoughts in Korea. It should be emphasized once more that the implications for early childhood education inherent in the thought of Comenius and Bang Jeong Hwan were represented through concrete and practical educational activities. Especially, Bang Jeong Hwan’s educational contents and practices represnted his early childhood education activities, which account for a great part of entire domain or universe in Korean early childhood education. This study started with problematics to overcome the limitation that preceding studies on early childhood education thoughts had been always Western-oriented. Bang Jeong Hwan’s educational practice is an important product created in the progress of confronting, fighting, and overcoming the current issue of modernizing Korean early childhood education under Japanese colonial rule through modern educational thoughts, which had begun to be introduced gradually from the late period of Joseon Dynasty through the period of Japanese occupation. Because considering social background prepares the basis to understand a philosopher’s inner world more widely and understaand discussion on him more deeply, early childhood education in Korea encountered Bang Jeong Hwan’s educational practices to establish the educational horizon of consilience enlarged more largely across overall fields. Therefore, this study compared and discussed how early childhood education thoughts in Comenius and Bang Jeong Hwan had been formed and formulated in their own different views of the world respectively, and how their educational contents had been, and in what methods their educational practices had been represented. In the end, through a comparative study on Comenius and Bang Jeong Hwan this study examined how thier own early childhood education thoughts had influenced current early childhood education thoughts and how thier own early childhood education thoughts had had implications for contemporary early childhood education.
The purpose of this study is to compare and discuss early childhood education discourses inherent in books and literature in Comenius and Bang Jeong Hwan. Further, the concrete purpose of this study is to examine how early childhood education thoughts in Comenius and Bang Jeong Hwan were formed and formulated in their own different views of the world respectively, and how their educational contents were, and in what methods their educational practices were represented. Ultimately, this work reveals Bang Jeong Hwan’s early childhood education thoughts and practices established through Comenius’ early childhood education thoughts. In addition, this study compared and contrasted early childhood education theories in Comenius and Bang Jeong Hwan with other early childhood education scholars’ theories so as to consider both synchrony and diachrony at the same time. Through this methodology, Comenius and Bang Jeong Hwan showed similarities and differences in their early childhood education thoughts in spite of their own differenct periodic and social situations respectively. Through similarities and differences in their early childhood education thoughts, this study could also find the contextual meaning of early childhood education acquiring universalities within the context of educational history connected beyond physical space-time. Just as Comenius is called the father of modern pedagogy, so the position of educational practies in Bang Jeong Hwan is the position meaningful to early childhood education in Korea, which can establish the identity of Korean early childhood education thoughts. Bang Jeong Hwan’s educational philosophy maintains universalities in the human history. His thought of respecting children was consistent with child-centered educational thoughts meaningful to world hisoty in those days to enhance children’s human rights. In that children’s genesis and consciousness are evaluated as the maturity of universal national consciousness in their country, Bang Jeong Hwan’s ‘child’ consciousness and educational practice movement had a great effect on the history of early childhood education in our country. Moreover, as he combined modern educational elements in humanism with traditional educational thoughts in our country, he produced the position meaningful to early childhood education thoughts in Korea. It should be emphasized once more that the implications for early childhood education inherent in the thought of Comenius and Bang Jeong Hwan were represented through concrete and practical educational activities. Especially, Bang Jeong Hwan’s educational contents and practices represnted his early childhood education activities, which account for a great part of entire domain or universe in Korean early childhood education. This study started with problematics to overcome the limitation that preceding studies on early childhood education thoughts had been always Western-oriented. Bang Jeong Hwan’s educational practice is an important product created in the progress of confronting, fighting, and overcoming the current issue of modernizing Korean early childhood education under Japanese colonial rule through modern educational thoughts, which had begun to be introduced gradually from the late period of Joseon Dynasty through the period of Japanese occupation. Because considering social background prepares the basis to understand a philosopher’s inner world more widely and understaand discussion on him more deeply, early childhood education in Korea encountered Bang Jeong Hwan’s educational practices to establish the educational horizon of consilience enlarged more largely across overall fields. Therefore, this study compared and discussed how early childhood education thoughts in Comenius and Bang Jeong Hwan had been formed and formulated in their own different views of the world respectively, and how their educational contents had been, and in what methods their educational practices had been represented. In the end, through a comparative study on Comenius and Bang Jeong Hwan this study examined how thier own early childhood education thoughts had influenced current early childhood education thoughts and how thier own early childhood education thoughts had had implications for contemporary early childhood education.
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