[학위논문]SNS 맞춤 타겟 마케팅 기법 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 페이스북 마케터를 중심으로 A Study on Factors Affecting Intention to Use of Customized Target Marketing Techniques on SNS : Focused on Facebook Marketer원문보기
SNS(Social Network Service)의 출현과 스마트폰의 보급 및 빅데이터와 클라우드를 비롯한 ICT 기술의 발전은 기존 마케팅 분야의 이론으로는 더 이상 설명할 수 없는 새로운 현상들을 만들어 내고 있다. SNS는 온라인으로 소비자들의 모임이 쉽게 이뤄지고 소비자들이 다양한 구매 상품이나 구매 경험을 공유할 수 있는 조건을 마련해주기 때문에 대기업이나 중소기업은 물론이고 자영업자 또는 소상공인들도 SNS를 통해 다양한 마케팅 활동을 수행하고 있다. 새로운 제품이나 서비스가 있으면 SNS를 통해 최대한 빨리 소비자에게 홍보하고 소비자들과 소통할 수 있는 창구로 SNS의 활용도는 날이 갈수록 양적인 면에서 성장세를 보이고 있다. 하지만 대다수의 기업들은 여전히 SNS 마케팅을 과거의 단순한 광고 마케팅으로 간주하고 소비자들로 하여금 기업이 제공하는 정보에 대해 일방적으로 신뢰해 주기를 바란다. 날로 스마트해지는 소비자들은 현재 다양한 구매 채널을 동시에 이용하고 실시간 채널 변경을 통한 최적의 구매경험을 지향하고 있으며 이러한 구매경험을 SNS를 통해 공유하는 소비자 간의 높은 상호작용을 보여주고 있다. 또한 소비자들은 기업이 제공하는 정보에 비해 다른 소비자나 지인들의 추천 또는 구전에 대한 신뢰가 훨씬 높다는 것을 이미 많은 연구에서 검증한 바 있다. 그럼에도 불구하고 많은 기업들은 기존의 마케팅 사상을 그대로 고수한 채 SNS ...
SNS(Social Network Service)의 출현과 스마트폰의 보급 및 빅데이터와 클라우드를 비롯한 ICT 기술의 발전은 기존 마케팅 분야의 이론으로는 더 이상 설명할 수 없는 새로운 현상들을 만들어 내고 있다. SNS는 온라인으로 소비자들의 모임이 쉽게 이뤄지고 소비자들이 다양한 구매 상품이나 구매 경험을 공유할 수 있는 조건을 마련해주기 때문에 대기업이나 중소기업은 물론이고 자영업자 또는 소상공인들도 SNS를 통해 다양한 마케팅 활동을 수행하고 있다. 새로운 제품이나 서비스가 있으면 SNS를 통해 최대한 빨리 소비자에게 홍보하고 소비자들과 소통할 수 있는 창구로 SNS의 활용도는 날이 갈수록 양적인 면에서 성장세를 보이고 있다. 하지만 대다수의 기업들은 여전히 SNS 마케팅을 과거의 단순한 광고 마케팅으로 간주하고 소비자들로 하여금 기업이 제공하는 정보에 대해 일방적으로 신뢰해 주기를 바란다. 날로 스마트해지는 소비자들은 현재 다양한 구매 채널을 동시에 이용하고 실시간 채널 변경을 통한 최적의 구매경험을 지향하고 있으며 이러한 구매경험을 SNS를 통해 공유하는 소비자 간의 높은 상호작용을 보여주고 있다. 또한 소비자들은 기업이 제공하는 정보에 비해 다른 소비자나 지인들의 추천 또는 구전에 대한 신뢰가 훨씬 높다는 것을 이미 많은 연구에서 검증한 바 있다. 그럼에도 불구하고 많은 기업들은 기존의 마케팅 사상을 그대로 고수한 채 SNS 마케팅 전략을 수립하려고 한다. 현 시점에 적합한 SNS 마케팅을 실시하기 위해서는 과거의 마케팅 시각에서 벗어난 혁신적이고 창의적인 시도가 불가피 하다. 즉, 과거의 연장선에서 진행되는 마케팅이 아닌 SNS, 모바일, ICT의 융합 및 소비자 중심의 사고가 결합된 새로운 환경에 적합한 SNS 마케팅 전략이 필요한 시대가 되었다. 따라서 본 연구는 현재 존재하는 여러 가지 한계를 극복할 수 있는 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법을 제안하고 해당 마케팅 기법의 시장 활성화 및 실용성을 평가하기 위하여 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법의 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 실증적 연구를 진행하였다. 실증분석을 위해 설문조사를 실시하였고 설문 대상은 SNS 마케팅을 잘 인지하고 있는 대기업 및 중소기업의 마케팅 실무 관리자들과 일반 소상공인들을 대상으로 선정하였고 총 396부의 설문지가 분석에 사용되었으며 실증분석을 위한 분석도구로는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 이용하였다. 실증분석 결과 지각된 비용과 프라이버시 염려는 모두 지각된 유용성과 지각된 가치에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 이밖에 지각된 유용성에 대해서는 혁신 저항이 미치는 영향이 가장 컸고 지각된 가치에 대해서는 지각된 유용성이 미치는 영향이 가장 컸다. 또한 지각된 유용성과 지각된 가치는 모두 사용의도에 긍정적인 영향을 미치고 그중에서 지각된 가치가 미치는 영향이 지각된 유용성에 비해 훨씬 크다고 나타났다. 본 연구에서는 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법에 대한 사용자의 사용의도를 측정하였고 이러한 사용의도에 영향을 미치는 요인들을 규명함으로써 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법의 시장 활성화를 위한 근거자료를 제공하고 해당 마케팅 기법의 사용의도에 영향을 미치는 각 요인 간의 인과관계를 분석함으로써 향후 관련 분야의 연구를 진행하는 연구자들에게 이론적 토대를 마련해 줄 수 있는 참고자료를 제공할 수 있다.
SNS(Social Network Service)의 출현과 스마트폰의 보급 및 빅데이터와 클라우드를 비롯한 ICT 기술의 발전은 기존 마케팅 분야의 이론으로는 더 이상 설명할 수 없는 새로운 현상들을 만들어 내고 있다. SNS는 온라인으로 소비자들의 모임이 쉽게 이뤄지고 소비자들이 다양한 구매 상품이나 구매 경험을 공유할 수 있는 조건을 마련해주기 때문에 대기업이나 중소기업은 물론이고 자영업자 또는 소상공인들도 SNS를 통해 다양한 마케팅 활동을 수행하고 있다. 새로운 제품이나 서비스가 있으면 SNS를 통해 최대한 빨리 소비자에게 홍보하고 소비자들과 소통할 수 있는 창구로 SNS의 활용도는 날이 갈수록 양적인 면에서 성장세를 보이고 있다. 하지만 대다수의 기업들은 여전히 SNS 마케팅을 과거의 단순한 광고 마케팅으로 간주하고 소비자들로 하여금 기업이 제공하는 정보에 대해 일방적으로 신뢰해 주기를 바란다. 날로 스마트해지는 소비자들은 현재 다양한 구매 채널을 동시에 이용하고 실시간 채널 변경을 통한 최적의 구매경험을 지향하고 있으며 이러한 구매경험을 SNS를 통해 공유하는 소비자 간의 높은 상호작용을 보여주고 있다. 또한 소비자들은 기업이 제공하는 정보에 비해 다른 소비자나 지인들의 추천 또는 구전에 대한 신뢰가 훨씬 높다는 것을 이미 많은 연구에서 검증한 바 있다. 그럼에도 불구하고 많은 기업들은 기존의 마케팅 사상을 그대로 고수한 채 SNS 마케팅 전략을 수립하려고 한다. 현 시점에 적합한 SNS 마케팅을 실시하기 위해서는 과거의 마케팅 시각에서 벗어난 혁신적이고 창의적인 시도가 불가피 하다. 즉, 과거의 연장선에서 진행되는 마케팅이 아닌 SNS, 모바일, ICT의 융합 및 소비자 중심의 사고가 결합된 새로운 환경에 적합한 SNS 마케팅 전략이 필요한 시대가 되었다. 따라서 본 연구는 현재 존재하는 여러 가지 한계를 극복할 수 있는 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법을 제안하고 해당 마케팅 기법의 시장 활성화 및 실용성을 평가하기 위하여 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법의 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 실증적 연구를 진행하였다. 실증분석을 위해 설문조사를 실시하였고 설문 대상은 SNS 마케팅을 잘 인지하고 있는 대기업 및 중소기업의 마케팅 실무 관리자들과 일반 소상공인들을 대상으로 선정하였고 총 396부의 설문지가 분석에 사용되었으며 실증분석을 위한 분석도구로는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 이용하였다. 실증분석 결과 지각된 비용과 프라이버시 염려는 모두 지각된 유용성과 지각된 가치에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 이밖에 지각된 유용성에 대해서는 혁신 저항이 미치는 영향이 가장 컸고 지각된 가치에 대해서는 지각된 유용성이 미치는 영향이 가장 컸다. 또한 지각된 유용성과 지각된 가치는 모두 사용의도에 긍정적인 영향을 미치고 그중에서 지각된 가치가 미치는 영향이 지각된 유용성에 비해 훨씬 크다고 나타났다. 본 연구에서는 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법에 대한 사용자의 사용의도를 측정하였고 이러한 사용의도에 영향을 미치는 요인들을 규명함으로써 페이스북 맞춤 타겟 마케팅 기법의 시장 활성화를 위한 근거자료를 제공하고 해당 마케팅 기법의 사용의도에 영향을 미치는 각 요인 간의 인과관계를 분석함으로써 향후 관련 분야의 연구를 진행하는 연구자들에게 이론적 토대를 마련해 줄 수 있는 참고자료를 제공할 수 있다.
With the emergence of SNS (Social Networking Services) and the development of ICT such as smartphones, Big Data, and Cloud computing, new phenomena that cannot be explained by previously existing marketing theories are emerging. As SNS enables consumers to meet online and share their experience of p...
With the emergence of SNS (Social Networking Services) and the development of ICT such as smartphones, Big Data, and Cloud computing, new phenomena that cannot be explained by previously existing marketing theories are emerging. As SNS enables consumers to meet online and share their experience of purchases or products, large corporations and small and medium sized enterprises, the self-employed, and small businesses are also using SNS to perform a variety of marketing activities. The volume of communications made via SNS has grown significantly as it allows businesses to publicize new products and services to consumers in the most efficient and fastest way. However, most businesses expect consumers to trust the information posted by businesses over SNS unilaterally, as they still consider SNS as no more than an instrument for advertising and marketing as were available in the past. Currently, consumers who are increasingly using smart devices have access to multiple purchase channels, and pursue the most optimized purchase experience by changing channels real-time, and share their purchase experiences among themselves via SNS, exhibiting intense interaction among consumers. In addition, studies have shown that consumers have much more confidence in recommendations and opinions posted over SNS by other consumers or friends, compared to information provided by businesses. Nevertheless, many businesses hold fast to existing marketing theories when they establish SNS marketing plans. In order to conduct SNS marketing commensurate with the current consumer trends, companies need to discard outdated marketing perspectives and try more innovative and creative approaches. That is, instead of marketing based on the past, businesses should adopt new consumer-oriented SNS marketing strategies that best suit a new environment that is driven by a convergence of SNS, mobile, and ICT. This study proposed a target marketing method tailored to Facebook to overcome many of the currently relevant obstacles, and conducted an empirical study of factors affecting the intention to adopt this method in order to assess its potential to promote markets its practical applicability. For the purpose of empirical analysis, a survey was conducted on the marketing staff of large corporations and small and medium sized enterprises, as well as small business owners, who are adequately familiar with SNS marketing. A total of 396 questionnaires were collected and analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The results showed that ‘perceived costs’ and ‘concerns over privacy’ did not have statistically significant impacts on ‘perceived utility’ and ‘perceived values.’ Additionally, ‘perceived utility’ was most significantly affected by ‘resistance to innovation’ while ‘perceived value’ was most significantly influenced by ‘perceived utility.’ Furthermore, the study found that both ‘perceived utility’ and ‘perceived value’ were positively correlated to ‘intention to use.’ Here, ‘perceived value’ had much greater impact on the ‘intention to use’ than ‘perceived utility.’ This paper measured users’ intentions to use the target marketing method tailored to Facebook and identified the factors affecting such intentions, to provide reference material to inform the promotion of this strategy in markets. Furthermore, it analyzed the causality between multiple factors that affected the intention to use the proposed marketing method. The authors hope that the outcome from this research will provide a solid base upon which future research can build.
With the emergence of SNS (Social Networking Services) and the development of ICT such as smartphones, Big Data, and Cloud computing, new phenomena that cannot be explained by previously existing marketing theories are emerging. As SNS enables consumers to meet online and share their experience of purchases or products, large corporations and small and medium sized enterprises, the self-employed, and small businesses are also using SNS to perform a variety of marketing activities. The volume of communications made via SNS has grown significantly as it allows businesses to publicize new products and services to consumers in the most efficient and fastest way. However, most businesses expect consumers to trust the information posted by businesses over SNS unilaterally, as they still consider SNS as no more than an instrument for advertising and marketing as were available in the past. Currently, consumers who are increasingly using smart devices have access to multiple purchase channels, and pursue the most optimized purchase experience by changing channels real-time, and share their purchase experiences among themselves via SNS, exhibiting intense interaction among consumers. In addition, studies have shown that consumers have much more confidence in recommendations and opinions posted over SNS by other consumers or friends, compared to information provided by businesses. Nevertheless, many businesses hold fast to existing marketing theories when they establish SNS marketing plans. In order to conduct SNS marketing commensurate with the current consumer trends, companies need to discard outdated marketing perspectives and try more innovative and creative approaches. That is, instead of marketing based on the past, businesses should adopt new consumer-oriented SNS marketing strategies that best suit a new environment that is driven by a convergence of SNS, mobile, and ICT. This study proposed a target marketing method tailored to Facebook to overcome many of the currently relevant obstacles, and conducted an empirical study of factors affecting the intention to adopt this method in order to assess its potential to promote markets its practical applicability. For the purpose of empirical analysis, a survey was conducted on the marketing staff of large corporations and small and medium sized enterprises, as well as small business owners, who are adequately familiar with SNS marketing. A total of 396 questionnaires were collected and analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The results showed that ‘perceived costs’ and ‘concerns over privacy’ did not have statistically significant impacts on ‘perceived utility’ and ‘perceived values.’ Additionally, ‘perceived utility’ was most significantly affected by ‘resistance to innovation’ while ‘perceived value’ was most significantly influenced by ‘perceived utility.’ Furthermore, the study found that both ‘perceived utility’ and ‘perceived value’ were positively correlated to ‘intention to use.’ Here, ‘perceived value’ had much greater impact on the ‘intention to use’ than ‘perceived utility.’ This paper measured users’ intentions to use the target marketing method tailored to Facebook and identified the factors affecting such intentions, to provide reference material to inform the promotion of this strategy in markets. Furthermore, it analyzed the causality between multiple factors that affected the intention to use the proposed marketing method. The authors hope that the outcome from this research will provide a solid base upon which future research can build.
주제어
#페이스북 SNS 타겟마케팅 페이스북마케팅 SNS마케팅 facebook sns marketing 소셜마케팅 social marketing social network service 마케팅기법
학위논문 정보
저자
어윤재
학위수여기관
숭실대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
IT정책경영학과(일원) IT서비스경영학
지도교수
한경석
발행연도
2017
총페이지
79
키워드
페이스북 SNS 타겟마케팅 페이스북마케팅 SNS마케팅 facebook sns marketing 소셜마케팅 social marketing social network service 마케팅기법
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