미래사회는 산업과 경제, 교육 등 다양한 분야에서 큰 변화가 예상된다. 특히 교육 분야는 학교환경이나 교사, 학습자, 교육과정 등 교육활동과 관련된 모든 것의 변화가 불가피하게 되는데, 그 중에서도 특히 미래사회가 요구하는 인재를 기르기 위한 교사의 역할과 교사들이 갖추어야 할 교수역량의 변화가 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 미래의 교육현장에서 교사들의 역할이 무엇인지 확인하고, 그 역할을 담당하기 위해 필요한 교수역량 구인을 도출하고 구인 타당화를 통해 구인을 확정하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 자료는 문헌고찰과 2차에 걸친 전문가 ...
미래사회는 산업과 경제, 교육 등 다양한 분야에서 큰 변화가 예상된다. 특히 교육 분야는 학교환경이나 교사, 학습자, 교육과정 등 교육활동과 관련된 모든 것의 변화가 불가피하게 되는데, 그 중에서도 특히 미래사회가 요구하는 인재를 기르기 위한 교사의 역할과 교사들이 갖추어야 할 교수역량의 변화가 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 미래의 교육현장에서 교사들의 역할이 무엇인지 확인하고, 그 역할을 담당하기 위해 필요한 교수역량 구인을 도출하고 구인 타당화를 통해 구인을 확정하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 자료는 문헌고찰과 2차에 걸친 전문가 델파이조사를 통해 설문지를 작성하였으며, 설문지 조사는 서울과 경기도에 소재한 10개의 초, 중등 교사 300명을 대상으로 진행하였다. 자료처리는 델파이조사 결과에 대해서는 중앙값, 사분범위, 평균, 표준편차 및 내용타당도비율(CVR) 값들을 비교하여 결과를 분석하였다. 통계적으로 요인의 수를 추출하기 위해서 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 하였으며, 표본의 상관행렬 크기가 요인분석에 적합한지의 여부를 확인하기 위하여 KMO(Kaiser-Meyer-Olkin)의 표본 적절성 수치를 살펴보고, Bartlett의 구형성 검증결과 스크리 도표(scree plot)를 고려하여 요인구조를 분석하였다. 요인추출 방법으로는 최대우도법(maximum likelihood)을 사용하였다. 이에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미래교사의 역할은 학습지도역할 영역 6개 문항, 인성 및 생활지도 영역 3개 문항, 학교에서 역할 1개 문항, 사회에서 역할 1개 문항으로 4개 영역 총 11개 역할로 구분되었다. 둘째, 미래교사의 교수역량은 총 8개 영역의 28개 교수역량으로 타당화 되었다. 즉, 교수법 영역 4개, 학습자 이해 영역 3개, 학생평가 실행력 영역 5개, 교사 전문 계발 영역 4개, 교수태도 영역 3개, 교수설계 영역 6개, 교과전문성 영역 3개이다. 결론적으로 본 연구에서 개발된 미래교사의 역할 및 교수역량은, 이미 시작된 제4차 산업혁명 시대의 변화에 발맞추어 교육의 변화를 이끌 수 있도록, 앞으로 교사가 해양 할 역할과 길러야 할 교수역량의 지표가 될 수 있을 것이다. 따라서 학교 현장의 교사 연수와 예비교사가 갖추어야 할 교수역량 개발에도 활용될 수 있을 것이다.
미래사회는 산업과 경제, 교육 등 다양한 분야에서 큰 변화가 예상된다. 특히 교육 분야는 학교환경이나 교사, 학습자, 교육과정 등 교육활동과 관련된 모든 것의 변화가 불가피하게 되는데, 그 중에서도 특히 미래사회가 요구하는 인재를 기르기 위한 교사의 역할과 교사들이 갖추어야 할 교수역량의 변화가 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 미래의 교육현장에서 교사들의 역할이 무엇인지 확인하고, 그 역할을 담당하기 위해 필요한 교수역량 구인을 도출하고 구인 타당화를 통해 구인을 확정하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 자료는 문헌고찰과 2차에 걸친 전문가 델파이조사를 통해 설문지를 작성하였으며, 설문지 조사는 서울과 경기도에 소재한 10개의 초, 중등 교사 300명을 대상으로 진행하였다. 자료처리는 델파이조사 결과에 대해서는 중앙값, 사분범위, 평균, 표준편차 및 내용타당도비율(CVR) 값들을 비교하여 결과를 분석하였다. 통계적으로 요인의 수를 추출하기 위해서 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 하였으며, 표본의 상관행렬 크기가 요인분석에 적합한지의 여부를 확인하기 위하여 KMO(Kaiser-Meyer-Olkin)의 표본 적절성 수치를 살펴보고, Bartlett의 구형성 검증결과 스크리 도표(scree plot)를 고려하여 요인구조를 분석하였다. 요인추출 방법으로는 최대우도법(maximum likelihood)을 사용하였다. 이에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미래교사의 역할은 학습지도역할 영역 6개 문항, 인성 및 생활지도 영역 3개 문항, 학교에서 역할 1개 문항, 사회에서 역할 1개 문항으로 4개 영역 총 11개 역할로 구분되었다. 둘째, 미래교사의 교수역량은 총 8개 영역의 28개 교수역량으로 타당화 되었다. 즉, 교수법 영역 4개, 학습자 이해 영역 3개, 학생평가 실행력 영역 5개, 교사 전문 계발 영역 4개, 교수태도 영역 3개, 교수설계 영역 6개, 교과전문성 영역 3개이다. 결론적으로 본 연구에서 개발된 미래교사의 역할 및 교수역량은, 이미 시작된 제4차 산업혁명 시대의 변화에 발맞추어 교육의 변화를 이끌 수 있도록, 앞으로 교사가 해양 할 역할과 길러야 할 교수역량의 지표가 될 수 있을 것이다. 따라서 학교 현장의 교사 연수와 예비교사가 갖추어야 할 교수역량 개발에도 활용될 수 있을 것이다.
Future society is expected to undergo major changes in various fields such as industry, economy and education. Especially in the field of education, it is necessary to change everything related to educational activities such as school environment, teachers, learners, and curriculum. In particular, t...
Future society is expected to undergo major changes in various fields such as industry, economy and education. Especially in the field of education, it is necessary to change everything related to educational activities such as school environment, teachers, learners, and curriculum. In particular, the role of the teachers in order to improve the students' talents required by the future society is important and the teaching capacity of the teachers should change. Therefore, this study aimed to identify what role teachers should play in the future education field, to derive necessary teaching competency requisites to carry out the role, and to confirm the construct through question validation. In order to accomplish the purpose of this study, the questionnaires were prepared through literature review and expert Delphi survey. The questionnaire survey was conducted on 300 elementary and junior high school teachers in Seoul and Gyeonggi - do. Data were analyzed by comparing the median, quadrant, mean, standard deviation, and CVR(content validity ratios) for Delphi survey results. In order to extract the number of factors statistically, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed. To confirm whether the correlation matrix size of the sample is suitable for factor analysis, Kaiser-Meyer-Olkin(KMO) was emplayed. In addition, we analyzed the factor structure of Bartlett 's sphere formation verification scree plot. Maximum likelihood method was used as a factor extraction method. The results of this study are summarized as follows. First, the role of the future teacher was validated as 11 roles in four areas; 6 as learning guidance role domain, 3 items of personality and life guidance domain, 1 role in school, and 1 role in society. Second, the teaching capacity of the future teachers is validated with a total of 28 teaching competency in four areas. in detail, there are 4 teaching areas, 3 learner understanding areas, 5 student assessment performance areas, 4 teaching methodlogy areas, 3 teaching attitude areas, 6 teaching design areas, and 3 subject specialty areas. In conclusion, future teacher's role and teaching capacity developed in this study can be an index of teacher' s role in order to prepare for the 4th industry revolution, which has already started. Therefore, it can be used appropriately for the development of teacher training at the school site and teaching proficiency of pre-service.
Future society is expected to undergo major changes in various fields such as industry, economy and education. Especially in the field of education, it is necessary to change everything related to educational activities such as school environment, teachers, learners, and curriculum. In particular, the role of the teachers in order to improve the students' talents required by the future society is important and the teaching capacity of the teachers should change. Therefore, this study aimed to identify what role teachers should play in the future education field, to derive necessary teaching competency requisites to carry out the role, and to confirm the construct through question validation. In order to accomplish the purpose of this study, the questionnaires were prepared through literature review and expert Delphi survey. The questionnaire survey was conducted on 300 elementary and junior high school teachers in Seoul and Gyeonggi - do. Data were analyzed by comparing the median, quadrant, mean, standard deviation, and CVR(content validity ratios) for Delphi survey results. In order to extract the number of factors statistically, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed. To confirm whether the correlation matrix size of the sample is suitable for factor analysis, Kaiser-Meyer-Olkin(KMO) was emplayed. In addition, we analyzed the factor structure of Bartlett 's sphere formation verification scree plot. Maximum likelihood method was used as a factor extraction method. The results of this study are summarized as follows. First, the role of the future teacher was validated as 11 roles in four areas; 6 as learning guidance role domain, 3 items of personality and life guidance domain, 1 role in school, and 1 role in society. Second, the teaching capacity of the future teachers is validated with a total of 28 teaching competency in four areas. in detail, there are 4 teaching areas, 3 learner understanding areas, 5 student assessment performance areas, 4 teaching methodlogy areas, 3 teaching attitude areas, 6 teaching design areas, and 3 subject specialty areas. In conclusion, future teacher's role and teaching capacity developed in this study can be an index of teacher' s role in order to prepare for the 4th industry revolution, which has already started. Therefore, it can be used appropriately for the development of teacher training at the school site and teaching proficiency of pre-service.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.