본 연구에서는 독서 후 통합활동이 유아의 창의성과 자아개념에 어떤 효과가 있는지에 대해 확인하는 연구 목적에 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 독서 후 통합활동은 유아의 창의성 향상에 효과적인가? 1-1. 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 능력 향상에 효과적인가? 1-2. 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 성격 향상에 효과적인가? 1-3. 독서 후 통합활동은 유아의 통합창의성 향상에 효과적인가? 연구문제 2. 독서 후 통합활동은 유아의 자아개념 향상에 효과적인가? 본 연구의 대상은 서울특별시 J구에 소재한 P어린이집 만 5세 유아 14명을 실험집단으로 N어린이집 만 5세 유아 14명을 통제집단으로 선정하였다. 실험 실시 전, 사전검사를 통해 두 집단 간의 창의성과 자아개념의 동질성을 확인하였다. 실험은 2017년 10월 10일부터 11월 13일까지 5주간 12차시 실시하였으며, 실험집단에는 12차시로 구성된 독서 후 통합활동을 진행하였고, 통제집단에는 만 5세 누리과정 주제에 따른 활동을 진행하였다. 본 연구의 검사도구는 창의성검사는 이경화(2014)의 ‘유아통합창의성검사’를, 자아개념은 이경화, 고진영(2017)의 유아용 자아개념 검사도구를 사용하였다. 사전과 사후 검사를 실시한 후 수집된 자료는 ...
본 연구에서는 독서 후 통합활동이 유아의 창의성과 자아개념에 어떤 효과가 있는지에 대해 확인하는 연구 목적에 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 독서 후 통합활동은 유아의 창의성 향상에 효과적인가? 1-1. 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 능력 향상에 효과적인가? 1-2. 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 성격 향상에 효과적인가? 1-3. 독서 후 통합활동은 유아의 통합창의성 향상에 효과적인가? 연구문제 2. 독서 후 통합활동은 유아의 자아개념 향상에 효과적인가? 본 연구의 대상은 서울특별시 J구에 소재한 P어린이집 만 5세 유아 14명을 실험집단으로 N어린이집 만 5세 유아 14명을 통제집단으로 선정하였다. 실험 실시 전, 사전검사를 통해 두 집단 간의 창의성과 자아개념의 동질성을 확인하였다. 실험은 2017년 10월 10일부터 11월 13일까지 5주간 12차시 실시하였으며, 실험집단에는 12차시로 구성된 독서 후 통합활동을 진행하였고, 통제집단에는 만 5세 누리과정 주제에 따른 활동을 진행하였다. 본 연구의 검사도구는 창의성검사는 이경화(2014)의 ‘유아통합창의성검사’를, 자아개념은 이경화, 고진영(2017)의 유아용 자아개념 검사도구를 사용하였다. 사전과 사후 검사를 실시한 후 수집된 자료는 SPSS 22.0을 이용해 분석하고, t-test를 통해 두 집단 간 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 능력 하위요인 중 일부 하위요인을 제외하고 유아의 창의적 능력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 성격 하위요인 중 모험심을 제외한 호기심, 독립심, 과제집착력, 전체 창의적 성격에서 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 독서 후 통합활동은 유아의 통합창의성 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 넷째, 독서 후 통합활동은 인지적, 신체적, 총 자아개념 향상의 효과가 있었으나, 정의적, 사회적 자아개념 향상 효과는 나타나지 않았다. 이와 같이 본 연구에서 유아의 창의성과 자아개념을 향상시키기 위하여 독서 후 통합활동이 긍정적인 효과를 입증해 주었다. 따라서 앞으로 본 연구를 토대로 유아교육기관 내에서 독서 후 통합활동의 중요성을 강조 할 뿐만 아니라 독서 후 통합활동이 가정과도 연계되어 유아교육현장에서 활발하게 적용될 수 있기를 기대해본다.
본 연구에서는 독서 후 통합활동이 유아의 창의성과 자아개념에 어떤 효과가 있는지에 대해 확인하는 연구 목적에 따라서 다음과 같은 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 독서 후 통합활동은 유아의 창의성 향상에 효과적인가? 1-1. 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 능력 향상에 효과적인가? 1-2. 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 성격 향상에 효과적인가? 1-3. 독서 후 통합활동은 유아의 통합창의성 향상에 효과적인가? 연구문제 2. 독서 후 통합활동은 유아의 자아개념 향상에 효과적인가? 본 연구의 대상은 서울특별시 J구에 소재한 P어린이집 만 5세 유아 14명을 실험집단으로 N어린이집 만 5세 유아 14명을 통제집단으로 선정하였다. 실험 실시 전, 사전검사를 통해 두 집단 간의 창의성과 자아개념의 동질성을 확인하였다. 실험은 2017년 10월 10일부터 11월 13일까지 5주간 12차시 실시하였으며, 실험집단에는 12차시로 구성된 독서 후 통합활동을 진행하였고, 통제집단에는 만 5세 누리과정 주제에 따른 활동을 진행하였다. 본 연구의 검사도구는 창의성검사는 이경화(2014)의 ‘유아통합창의성검사’를, 자아개념은 이경화, 고진영(2017)의 유아용 자아개념 검사도구를 사용하였다. 사전과 사후 검사를 실시한 후 수집된 자료는 SPSS 22.0을 이용해 분석하고, t-test를 통해 두 집단 간 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 능력 하위요인 중 일부 하위요인을 제외하고 유아의 창의적 능력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 독서 후 통합활동은 유아의 창의적 성격 하위요인 중 모험심을 제외한 호기심, 독립심, 과제집착력, 전체 창의적 성격에서 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 독서 후 통합활동은 유아의 통합창의성 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 넷째, 독서 후 통합활동은 인지적, 신체적, 총 자아개념 향상의 효과가 있었으나, 정의적, 사회적 자아개념 향상 효과는 나타나지 않았다. 이와 같이 본 연구에서 유아의 창의성과 자아개념을 향상시키기 위하여 독서 후 통합활동이 긍정적인 효과를 입증해 주었다. 따라서 앞으로 본 연구를 토대로 유아교육기관 내에서 독서 후 통합활동의 중요성을 강조 할 뿐만 아니라 독서 후 통합활동이 가정과도 연계되어 유아교육현장에서 활발하게 적용될 수 있기를 기대해본다.
The purpose of this study was to investigate the effects of integrated activities after reading on the creativity and self-concept of young children. The subjects of this study were 14 5-year-olds from Day Care Center P in District J of Seoul as the experimental group, and 14 5-year-olds from Day Ca...
The purpose of this study was to investigate the effects of integrated activities after reading on the creativity and self-concept of young children. The subjects of this study were 14 5-year-olds from Day Care Center P in District J of Seoul as the experimental group, and 14 5-year-olds from Day Care Center N as the control group. Before carrying out the experiment, the homogeneity of creativity and self-concept between the two groups was confirmed through a preliminary inspection. The experiment was carried out 12 times in 5 weeks starting from October 10 to November 13, 2017, and 12 sessions of integrated activities after reading were conducted in the experimental group, while activities according to the Nuri Curriculum topics were conducted in the control group. The inspection tools used in this study are Lee Kyung-hwa’s(2014) 'Integrated Childhood Creativity Test' for the estimation of creativity and Lee Kyung Hwa and Go Jin Young's(2017) self-concept tool for young children for the estimation of self-concept. The data collected after the pre- and post-test were analyzed using SPSS 22.0, and the difference between the two groups was examined by t-test. The results of this study are as follows: First, the integrated activities after reading were found to be effective in improving young children 's creative ability except for some sub-factors of children's creative abilities. Second, the integrated activities after reading were found to be effective in improving curiosity, independence, task attachment, and overall creative personality except for adventurous spirit among the sub-factors of creative personality of young children. Third, the integrated activities after reading were found to be effective in improving the integrated creativity of young children. Finally, the integrated activities after reading had the effect of improving cognitive, physical, and overall self-concept, but did not show improvement of definitive and social self-concept. Thus, in order to improve the creativity and self-concept of young children, this study proved the positive effects of post-reading integrated activities. Therefore, based on this study, it is expected that not only the importance of integrated activities after reading in early childhood education institutes will be emphasized, but also integrated activities after reading connected with homes will be actively applied in the field of early childhood education.
The purpose of this study was to investigate the effects of integrated activities after reading on the creativity and self-concept of young children. The subjects of this study were 14 5-year-olds from Day Care Center P in District J of Seoul as the experimental group, and 14 5-year-olds from Day Care Center N as the control group. Before carrying out the experiment, the homogeneity of creativity and self-concept between the two groups was confirmed through a preliminary inspection. The experiment was carried out 12 times in 5 weeks starting from October 10 to November 13, 2017, and 12 sessions of integrated activities after reading were conducted in the experimental group, while activities according to the Nuri Curriculum topics were conducted in the control group. The inspection tools used in this study are Lee Kyung-hwa’s(2014) 'Integrated Childhood Creativity Test' for the estimation of creativity and Lee Kyung Hwa and Go Jin Young's(2017) self-concept tool for young children for the estimation of self-concept. The data collected after the pre- and post-test were analyzed using SPSS 22.0, and the difference between the two groups was examined by t-test. The results of this study are as follows: First, the integrated activities after reading were found to be effective in improving young children 's creative ability except for some sub-factors of children's creative abilities. Second, the integrated activities after reading were found to be effective in improving curiosity, independence, task attachment, and overall creative personality except for adventurous spirit among the sub-factors of creative personality of young children. Third, the integrated activities after reading were found to be effective in improving the integrated creativity of young children. Finally, the integrated activities after reading had the effect of improving cognitive, physical, and overall self-concept, but did not show improvement of definitive and social self-concept. Thus, in order to improve the creativity and self-concept of young children, this study proved the positive effects of post-reading integrated activities. Therefore, based on this study, it is expected that not only the importance of integrated activities after reading in early childhood education institutes will be emphasized, but also integrated activities after reading connected with homes will be actively applied in the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.