공항 면세점은 대부분의 여행자가 일회성 구매자이므로 짧은 시간에 여행자의 눈길을 끌어야 한다는 압박감이 존재하며, 이러한 시간적 제약 하에서 소비자의 눈길을 끌 수 있도록 고품질의 서비스와 브랜드를 제공하는 상점과 전시장으로 고급스럽게 만든다. 따라서 소비자가 지각하는 실용적 및 쾌락적 가치를 잘 이해하면 공항 면세점 관리자에게 유용한 운영 및 전략적 인식이 제공 될 수 있으며, 이는 본 연구의 목표 중 하나이다. 이를 위해 본 연구는 인천 국제 공항의 면세점을 대상으로 하여 소비자가 지각하는 실용적 및 쾌락적 가치와 만족도를 조사하기 위해 외국인 학생과 한국 학생의 비교 조사를 실시하였다. 본 연구는 공항이용객의 쇼핑 행동에 있어서 실용적 및 쾌락적 쇼핑 가치가 구매행동에 미치는 영향과, 더 나아가서 이러한 행동이 고객 만족에 미치는 영향력을 파악하고자 하였다. 첫째, 쾌락적 쇼핑가치는 엔터테인먼트, 탐험, 장소 부착 및 사회적 지위로, 실용적 쇼핑가치는 통화 절약, 선택, 편의 및 맞춤형으로 구분되었다. 본 연구를 위한 조사는 대학생들을 대상으로 하였으며, 전체 300명의 응답자들 중 150명은 국내 대학생이며, 나머지 150명은 국내 대학에 유학하고 있는 외국인 학생들을 대상으로 하였다. 쇼핑동기와 만족도는 각각 5-point Likert 척도로 측정하였으며, 공항 면세점 이용 행동은 지난 1년 간 공항이용 경험 시 면세점 이용으로 측정하였다. 분석방법은 기술 통계, ...
공항 면세점은 대부분의 여행자가 일회성 구매자이므로 짧은 시간에 여행자의 눈길을 끌어야 한다는 압박감이 존재하며, 이러한 시간적 제약 하에서 소비자의 눈길을 끌 수 있도록 고품질의 서비스와 브랜드를 제공하는 상점과 전시장으로 고급스럽게 만든다. 따라서 소비자가 지각하는 실용적 및 쾌락적 가치를 잘 이해하면 공항 면세점 관리자에게 유용한 운영 및 전략적 인식이 제공 될 수 있으며, 이는 본 연구의 목표 중 하나이다. 이를 위해 본 연구는 인천 국제 공항의 면세점을 대상으로 하여 소비자가 지각하는 실용적 및 쾌락적 가치와 만족도를 조사하기 위해 외국인 학생과 한국 학생의 비교 조사를 실시하였다. 본 연구는 공항이용객의 쇼핑 행동에 있어서 실용적 및 쾌락적 쇼핑 가치가 구매행동에 미치는 영향과, 더 나아가서 이러한 행동이 고객 만족에 미치는 영향력을 파악하고자 하였다. 첫째, 쾌락적 쇼핑가치는 엔터테인먼트, 탐험, 장소 부착 및 사회적 지위로, 실용적 쇼핑가치는 통화 절약, 선택, 편의 및 맞춤형으로 구분되었다. 본 연구를 위한 조사는 대학생들을 대상으로 하였으며, 전체 300명의 응답자들 중 150명은 국내 대학생이며, 나머지 150명은 국내 대학에 유학하고 있는 외국인 학생들을 대상으로 하였다. 쇼핑동기와 만족도는 각각 5-point Likert 척도로 측정하였으며, 공항 면세점 이용 행동은 지난 1년 간 공항이용 경험 시 면세점 이용으로 측정하였다. 분석방법은 기술 통계, 요인 분석, 유효성 및 신뢰성 분석, t- 테스트, SPSS 18.0 및 AMOS 18.0을 이용하였다. 분석결과, 한국과 외국인 학생들은 식료품 점, 슈퍼마켓, 빵집, 주류 및 담배, 약국, 하드웨어 상점, 부티크 등과 비해 ICN 면세점에서 화장품 및 향수 전문점을 선호하는 것으로 나타났다. 또한 금전 절약은 국내외 학생들의 공항 쇼핑 행동에 부정적인 영향을 미치며, 외국인 학생들의 결과에 따르면 엔터테인먼트는 공항 쇼핑 행동에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 공항 쇼핑 행동에 대한 실용적 및 쾌락 적 쇼핑 가치의 다른 요소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 한국과 외국인 학생들의 공항 쇼핑 행동은 고객 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구성개념의 타당성과 신뢰성 분석 결과 내적 일관성을 보여 집중타당성을 확인하였다. 한국 학생과 외국인 학생의 비교내용제시를 위해 T- 검증을 실행한 결과, 편의, 맞춤형, 탐험, 고객 만족도는 한국 학생과 외국인 학생간에는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 반면, 통화 절약, 선택, 엔터테인먼트, 장소 애착, 사회적 지위, 공항 쇼핑 행동은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나 한국 학생과 외국인학생간에 차이가 있는것으로 나타났다. 가설 검증 결과연구모형에 적용된 변수들에 대한 측정모형의 적합도를 고려할 때 수용가능한 모델로 판단되었으며, 한국 학생들의경우 가설 1a (통화 절약), 1c (편의), 2b (탐험), 그리고 3(고객 만족도)이 지지된 반면에 외국인 학생들은 가설 1b (선택), 1c (편의), 2b (탐험), 2d (사회적 지위) 그리고 3 (고객 만족도)이 지지되었다.
공항 면세점은 대부분의 여행자가 일회성 구매자이므로 짧은 시간에 여행자의 눈길을 끌어야 한다는 압박감이 존재하며, 이러한 시간적 제약 하에서 소비자의 눈길을 끌 수 있도록 고품질의 서비스와 브랜드를 제공하는 상점과 전시장으로 고급스럽게 만든다. 따라서 소비자가 지각하는 실용적 및 쾌락적 가치를 잘 이해하면 공항 면세점 관리자에게 유용한 운영 및 전략적 인식이 제공 될 수 있으며, 이는 본 연구의 목표 중 하나이다. 이를 위해 본 연구는 인천 국제 공항의 면세점을 대상으로 하여 소비자가 지각하는 실용적 및 쾌락적 가치와 만족도를 조사하기 위해 외국인 학생과 한국 학생의 비교 조사를 실시하였다. 본 연구는 공항이용객의 쇼핑 행동에 있어서 실용적 및 쾌락적 쇼핑 가치가 구매행동에 미치는 영향과, 더 나아가서 이러한 행동이 고객 만족에 미치는 영향력을 파악하고자 하였다. 첫째, 쾌락적 쇼핑가치는 엔터테인먼트, 탐험, 장소 부착 및 사회적 지위로, 실용적 쇼핑가치는 통화 절약, 선택, 편의 및 맞춤형으로 구분되었다. 본 연구를 위한 조사는 대학생들을 대상으로 하였으며, 전체 300명의 응답자들 중 150명은 국내 대학생이며, 나머지 150명은 국내 대학에 유학하고 있는 외국인 학생들을 대상으로 하였다. 쇼핑동기와 만족도는 각각 5-point Likert 척도로 측정하였으며, 공항 면세점 이용 행동은 지난 1년 간 공항이용 경험 시 면세점 이용으로 측정하였다. 분석방법은 기술 통계, 요인 분석, 유효성 및 신뢰성 분석, t- 테스트, SPSS 18.0 및 AMOS 18.0을 이용하였다. 분석결과, 한국과 외국인 학생들은 식료품 점, 슈퍼마켓, 빵집, 주류 및 담배, 약국, 하드웨어 상점, 부티크 등과 비해 ICN 면세점에서 화장품 및 향수 전문점을 선호하는 것으로 나타났다. 또한 금전 절약은 국내외 학생들의 공항 쇼핑 행동에 부정적인 영향을 미치며, 외국인 학생들의 결과에 따르면 엔터테인먼트는 공항 쇼핑 행동에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 공항 쇼핑 행동에 대한 실용적 및 쾌락 적 쇼핑 가치의 다른 요소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 한국과 외국인 학생들의 공항 쇼핑 행동은 고객 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구성개념의 타당성과 신뢰성 분석 결과 내적 일관성을 보여 집중타당성을 확인하였다. 한국 학생과 외국인 학생의 비교내용제시를 위해 T- 검증을 실행한 결과, 편의, 맞춤형, 탐험, 고객 만족도는 한국 학생과 외국인 학생간에는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 반면, 통화 절약, 선택, 엔터테인먼트, 장소 애착, 사회적 지위, 공항 쇼핑 행동은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나 한국 학생과 외국인학생간에 차이가 있는것으로 나타났다. 가설 검증 결과연구모형에 적용된 변수들에 대한 측정모형의 적합도를 고려할 때 수용가능한 모델로 판단되었으며, 한국 학생들의경우 가설 1a (통화 절약), 1c (편의), 2b (탐험), 그리고 3(고객 만족도)이 지지된 반면에 외국인 학생들은 가설 1b (선택), 1c (편의), 2b (탐험), 2d (사회적 지위) 그리고 3 (고객 만족도)이 지지되었다.
A better understanding of the hedonic and utilitarian values of travelers could provide Airport Duty Free managers with useful operational and strategic perception, and this is one of the goals for this study. Airport Duty Free shops are producing high quality service and brands, with designed eye c...
A better understanding of the hedonic and utilitarian values of travelers could provide Airport Duty Free managers with useful operational and strategic perception, and this is one of the goals for this study. Airport Duty Free shops are producing high quality service and brands, with designed eye catching shops and displays that recognize the traveler’s perceived time pressure (Chung, 2015). This makes Airport Duty Free more luxurious than regular shopping mall, because airport travelers are mostly one-time shoppers (Knight, 2009). This study investigated the comparison on Foreign and Korean students in South Korea explore the effects of Incheon International Airport Duty Free satisfaction. The study focused on the impacts of utilitarian and hedonic shopping value of airport shopping behavior and customer satisfaction. The model builds on hedonic and utilitarian shopping value with 4 fundamental motivations. HSV’s four fundamental motivations are entertainment, exploration, place attachment, and social prestige whereas USV’s four fundamental motivations are monetary saving, selection, convenience, and customized products. The sample of 300 respondents conducted with a 5-point Likert scale as developed by Kesari and Atulkar (2016). Total numbers of 150 questionnaires out of 300 were collected from Korean students, and other half was from Foreign students, which was collected from Chonbuk National University. All the results and findings were used SPSS 18.0 and AMOS 18.0 programs. The result showed that Korean and Foreign students prefer cosmetics and perfume shops at ICN Duty Free, compared to grocery, supermarket, bakery, liquor and tobacco, drugstore, hardware store, boutique, and others. According to the research findings, the monetary saving has negative influence on airport shopping behavior of both Korean and foreign students. Also based on foreign students result, the entertainment has negative influence on airport shopping behavior. And results are showing positive influences on other factors of utilitarian and hedonic shopping value to airport shopping behavior. Therefore, both Korean and foreign students’ airport shopping behavior has positive influence on customer satisfaction. The validity and reliability tests are represented good internal validity. The result of T-testing is shown on that the convenience, customized products, exploration, and customer satisfaction have no statistically significant difference between Korean and Foreign students, because those p-value is greater than 0.05. However, monetary saving, selection, entertainment, place attachment, social status, and airport shopping behavior have statistically significant difference between Korean and foreign students. According to hypothesis testing result of Korean students showed that the hypotheses 1a (monetary saving), 1c (convenience), 2b (exploration), and 3 (customer satisfaction) were accepted, whereas hypotheses 1b (selection), 1c (convenience), 2b (exploration), 2d (social prestige), and 3 (customer satisfaction) were accepted in Foreign students’ result. As a result of these indicators showing that the measurement model fits the data reasonably well.
A better understanding of the hedonic and utilitarian values of travelers could provide Airport Duty Free managers with useful operational and strategic perception, and this is one of the goals for this study. Airport Duty Free shops are producing high quality service and brands, with designed eye catching shops and displays that recognize the traveler’s perceived time pressure (Chung, 2015). This makes Airport Duty Free more luxurious than regular shopping mall, because airport travelers are mostly one-time shoppers (Knight, 2009). This study investigated the comparison on Foreign and Korean students in South Korea explore the effects of Incheon International Airport Duty Free satisfaction. The study focused on the impacts of utilitarian and hedonic shopping value of airport shopping behavior and customer satisfaction. The model builds on hedonic and utilitarian shopping value with 4 fundamental motivations. HSV’s four fundamental motivations are entertainment, exploration, place attachment, and social prestige whereas USV’s four fundamental motivations are monetary saving, selection, convenience, and customized products. The sample of 300 respondents conducted with a 5-point Likert scale as developed by Kesari and Atulkar (2016). Total numbers of 150 questionnaires out of 300 were collected from Korean students, and other half was from Foreign students, which was collected from Chonbuk National University. All the results and findings were used SPSS 18.0 and AMOS 18.0 programs. The result showed that Korean and Foreign students prefer cosmetics and perfume shops at ICN Duty Free, compared to grocery, supermarket, bakery, liquor and tobacco, drugstore, hardware store, boutique, and others. According to the research findings, the monetary saving has negative influence on airport shopping behavior of both Korean and foreign students. Also based on foreign students result, the entertainment has negative influence on airport shopping behavior. And results are showing positive influences on other factors of utilitarian and hedonic shopping value to airport shopping behavior. Therefore, both Korean and foreign students’ airport shopping behavior has positive influence on customer satisfaction. The validity and reliability tests are represented good internal validity. The result of T-testing is shown on that the convenience, customized products, exploration, and customer satisfaction have no statistically significant difference between Korean and Foreign students, because those p-value is greater than 0.05. However, monetary saving, selection, entertainment, place attachment, social status, and airport shopping behavior have statistically significant difference between Korean and foreign students. According to hypothesis testing result of Korean students showed that the hypotheses 1a (monetary saving), 1c (convenience), 2b (exploration), and 3 (customer satisfaction) were accepted, whereas hypotheses 1b (selection), 1c (convenience), 2b (exploration), 2d (social prestige), and 3 (customer satisfaction) were accepted in Foreign students’ result. As a result of these indicators showing that the measurement model fits the data reasonably well.
주제어
#Utilitarian shopping value Hedonic shopping value Customer satisfaction Duty Free shops Airport shopping behavior 실용적 쇼핑 가치 쾌락 쇼핑 가치 쇼핑 행동 고객 만족 공항면세점
학위논문 정보
저자
Odonchimeg, Navaandorj
학위수여기관
전북대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
지도교수
유소이
발행연도
2018
총페이지
ix, 64 p.
키워드
Utilitarian shopping value Hedonic shopping value Customer satisfaction Duty Free shops Airport shopping behavior 실용적 쇼핑 가치 쾌락 쇼핑 가치 쇼핑 행동 고객 만족 공항면세점
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