본 연구는 대학생을 대상으로 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램을 개발하고 이 프로그램이 대학생의 초기기억의 긍정적 변화 및 열등감과 사회적 관심 향상에 미치는 효과를 검증하기 위해 진행되었다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램은 어떻게 구성될 수 있는가? 둘째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램의 효과는 어떠한가? 프로그램 개발을 위해 예비조사를 실시하였으며, 프로그램 적용 및 효과검증을 위해 광주광역시 K대학의 학생 22명을 선정하였다. 사전검사를 통해 동질성을 확보한 후 실험집단(10명: 남0, 여10)에게는 개발한 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램을 주 1회 90분 총 10회기에 걸쳐 연구자가 직접 진행하였으며, 통제집단(12명: 남1, 여11)에게는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램의 효과 분석을 위해 사전·사후검사를 실시한 후 양적검증과 ...
본 연구는 대학생을 대상으로 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램을 개발하고 이 프로그램이 대학생의 초기기억의 긍정적 변화 및 열등감과 사회적 관심 향상에 미치는 효과를 검증하기 위해 진행되었다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램은 어떻게 구성될 수 있는가? 둘째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램의 효과는 어떠한가? 프로그램 개발을 위해 예비조사를 실시하였으며, 프로그램 적용 및 효과검증을 위해 광주광역시 K대학의 학생 22명을 선정하였다. 사전검사를 통해 동질성을 확보한 후 실험집단(10명: 남0, 여10)에게는 개발한 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램을 주 1회 90분 총 10회기에 걸쳐 연구자가 직접 진행하였으며, 통제집단(12명: 남1, 여11)에게는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램의 효과 분석을 위해 사전·사후검사를 실시한 후 양적검증과 빈도분석을 하였으며, 참가자들의 자기평가와 프로그램에 대한 소감을 통한 질적 분석으로 프로그램의 효과를 확인하였다. 수집된 자료 처리를 위해 SPSS 21.0을 사용하였으며, 사전·사후 변화에 대한 비교 검증은 초기기억 내용을 평가 기준에 따라 빈도를 산출하고 χ2 검증을 실시하였고, 열등감 및 사회적 관심은 반복측정 다변량분석(repeated measure MANOVA)을 실시한 후 분석 결과에 따라 각 하위변인들에 대해 반복측정 변량분석(repeated measure ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램은 대학생들의 초기기억의 긍정적 변화에 부분적으로 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 전·후에 실험집단의 초기기억의 행동차원의 변화가 통계적으로 유의미하게 나타나지 않았는데 그 이유는 초기기억 상의 행동들은 이미 과거에 일어난 사건과 연관되어 발생한 것으로 사실 유의미한 변화가 근본적으로 가능하지 않은 것에서 기인한 것이라 할 수 있다. 이에 비해 실험집단의 초기기억과 연관된 정서차원의 기억 내용은 프로그램 실시 전·후에 유의미한 변화를 보이는데 이것은 집단 프로그램의 진행 과정 중 실시된 각자의 초기기억과 연관된 집단 참가자 상호 간의 강점 찾기와 긍정적 피드백 등이 긍정적 변화를 일으킨 것으로 이해할 수 있다. 둘째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 열등감이 감소되는 효과가 있는 것으로 나타났다. 하위요인인 신체적 · 학업적 · 가정적 · 사회적 열등감으로 구분하여 검증한 결과, 본 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 네 개의 하위요인 모두에서 사전보다 사후가 유의하게 감소된 것으로 나타났다. 셋째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 사회적 관심이 향상되는 효과가 있음을 검증하였다. 하위요인인 행동과 태도 요인에서도 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 사전보다 사후가 유의하게 높고, 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로, 우리는 본 연구에서 제안된 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램이 대학생의 초기기억의 긍정적 변화와 열등감의 감소, 사회적 관심 향상을 통해 더욱 건강한 개인으로서 기능하고 공동체에 유용한 삶을 살아갈 수 있도록 하는 데 효과적인 프로그램으로 사용되어 질 수 있음을 알 수 있었다. 덧붙여서, 본 논문의 연구결과와 제한점을 중심으로 몇몇 시사점 및 추후 연구방향이 제안되었다.
본 연구는 대학생을 대상으로 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램을 개발하고 이 프로그램이 대학생의 초기기억의 긍정적 변화 및 열등감과 사회적 관심 향상에 미치는 효과를 검증하기 위해 진행되었다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램은 어떻게 구성될 수 있는가? 둘째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램의 효과는 어떠한가? 프로그램 개발을 위해 예비조사를 실시하였으며, 프로그램 적용 및 효과검증을 위해 광주광역시 K대학의 학생 22명을 선정하였다. 사전검사를 통해 동질성을 확보한 후 실험집단(10명: 남0, 여10)에게는 개발한 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램을 주 1회 90분 총 10회기에 걸쳐 연구자가 직접 진행하였으며, 통제집단(12명: 남1, 여11)에게는 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램의 효과 분석을 위해 사전·사후검사를 실시한 후 양적검증과 빈도분석을 하였으며, 참가자들의 자기평가와 프로그램에 대한 소감을 통한 질적 분석으로 프로그램의 효과를 확인하였다. 수집된 자료 처리를 위해 SPSS 21.0을 사용하였으며, 사전·사후 변화에 대한 비교 검증은 초기기억 내용을 평가 기준에 따라 빈도를 산출하고 χ2 검증을 실시하였고, 열등감 및 사회적 관심은 반복측정 다변량분석(repeated measure MANOVA)을 실시한 후 분석 결과에 따라 각 하위변인들에 대해 반복측정 변량분석(repeated measure ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램은 대학생들의 초기기억의 긍정적 변화에 부분적으로 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 전·후에 실험집단의 초기기억의 행동차원의 변화가 통계적으로 유의미하게 나타나지 않았는데 그 이유는 초기기억 상의 행동들은 이미 과거에 일어난 사건과 연관되어 발생한 것으로 사실 유의미한 변화가 근본적으로 가능하지 않은 것에서 기인한 것이라 할 수 있다. 이에 비해 실험집단의 초기기억과 연관된 정서차원의 기억 내용은 프로그램 실시 전·후에 유의미한 변화를 보이는데 이것은 집단 프로그램의 진행 과정 중 실시된 각자의 초기기억과 연관된 집단 참가자 상호 간의 강점 찾기와 긍정적 피드백 등이 긍정적 변화를 일으킨 것으로 이해할 수 있다. 둘째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 열등감이 감소되는 효과가 있는 것으로 나타났다. 하위요인인 신체적 · 학업적 · 가정적 · 사회적 열등감으로 구분하여 검증한 결과, 본 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 네 개의 하위요인 모두에서 사전보다 사후가 유의하게 감소된 것으로 나타났다. 셋째, 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 사회적 관심이 향상되는 효과가 있음을 검증하였다. 하위요인인 행동과 태도 요인에서도 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 사전보다 사후가 유의하게 높고, 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로, 우리는 본 연구에서 제안된 초기기억중심의 Adler 집단상담 프로그램이 대학생의 초기기억의 긍정적 변화와 열등감의 감소, 사회적 관심 향상을 통해 더욱 건강한 개인으로서 기능하고 공동체에 유용한 삶을 살아갈 수 있도록 하는 데 효과적인 프로그램으로 사용되어 질 수 있음을 알 수 있었다. 덧붙여서, 본 논문의 연구결과와 제한점을 중심으로 몇몇 시사점 및 추후 연구방향이 제안되었다.
The purpose of this study is to develop Adler group counseling program focused on early recollections and to examine the effects of this program on the positive change of early recollections, inferiority and social interest in college students. Research problems are as follows: First, how can the ea...
The purpose of this study is to develop Adler group counseling program focused on early recollections and to examine the effects of this program on the positive change of early recollections, inferiority and social interest in college students. Research problems are as follows: First, how can the early recollection-based Adler group counseling program be composed? Second, what is the effect of the early recollection-based Adler group counseling program? A preliminary survey was conducted to develop the program. Twenty-two students from K university in Gwangju Metropolitan City were selected for application and effectiveness test of the program. After ensuring the homogeneity through the pre-test, the researcher conducted the Adler group counseling program for 10 sessions to the experimental group (10 persons: male 0, female 10), and did not take any action for the control group (12 persons: male 1, female 11). In order to analyze the effects of the program quantitative test and frequency analysis were conducted. The results of the program were confirmed by qualitative analysis through self - evaluation and impressions of the participants of the program. SPSS 21.0 was used to process the collected data. The comparative test of the pre- and post-changes was performed by calculating the early recollection contents according to the evaluation criteria and performing the χ2 test. Inferiority and social interest were analyzed by repeated measure MANOVA, and repeated measure ANOVA was conducted. The results of this study are summarized as follows. First, the Adler group counseling program developed in this study was found to be partially effective in the positive change of early recollections of college students. Changes in the behavioral dimension of the early recollections of the experimental group before and after the program did not appear significant statistically. The reason for this is that the behaviors in the early recollections were related to the events that occurred in the past and the fact that the significant changes are not fundamentally possible. On the other hand, the memory content of the emotional dimension associated with early recollections of the experimental group showed a significant change before and after the program execution. This can be understood as a positive change through the group participants' mutual strength finding and positive feedback related to their early recollections during the course of the group program. Second, the experimental group participating in the Adler group counseling program showed a lowered inferiority than the control group. As a result of verifying the sub-factors, such as physical, academic, domestic, and social inferiority, the experimental group participating in the program showed a significant decrease than the control group in all four subcategories. Third, the experimental group participating in the Adler group counseling program proved to be more effective in improving social interest than the control group. In the sub-factors, such as behavior and attitude factors, the experimental group participating in the Adler group counseling program showed a significant increase than the control group. In conclusion, we noticed that the Adler group counseling program suggested in this study can be used as an effective program for college students to function as healthier individuals and to live a useful life in the community through positive change of early recollections, reduction of inferiority sense, and improvement of social interest. In addition, focusing on research results and limitations in this thesis, some implications and direction of future research were suggested.
The purpose of this study is to develop Adler group counseling program focused on early recollections and to examine the effects of this program on the positive change of early recollections, inferiority and social interest in college students. Research problems are as follows: First, how can the early recollection-based Adler group counseling program be composed? Second, what is the effect of the early recollection-based Adler group counseling program? A preliminary survey was conducted to develop the program. Twenty-two students from K university in Gwangju Metropolitan City were selected for application and effectiveness test of the program. After ensuring the homogeneity through the pre-test, the researcher conducted the Adler group counseling program for 10 sessions to the experimental group (10 persons: male 0, female 10), and did not take any action for the control group (12 persons: male 1, female 11). In order to analyze the effects of the program quantitative test and frequency analysis were conducted. The results of the program were confirmed by qualitative analysis through self - evaluation and impressions of the participants of the program. SPSS 21.0 was used to process the collected data. The comparative test of the pre- and post-changes was performed by calculating the early recollection contents according to the evaluation criteria and performing the χ2 test. Inferiority and social interest were analyzed by repeated measure MANOVA, and repeated measure ANOVA was conducted. The results of this study are summarized as follows. First, the Adler group counseling program developed in this study was found to be partially effective in the positive change of early recollections of college students. Changes in the behavioral dimension of the early recollections of the experimental group before and after the program did not appear significant statistically. The reason for this is that the behaviors in the early recollections were related to the events that occurred in the past and the fact that the significant changes are not fundamentally possible. On the other hand, the memory content of the emotional dimension associated with early recollections of the experimental group showed a significant change before and after the program execution. This can be understood as a positive change through the group participants' mutual strength finding and positive feedback related to their early recollections during the course of the group program. Second, the experimental group participating in the Adler group counseling program showed a lowered inferiority than the control group. As a result of verifying the sub-factors, such as physical, academic, domestic, and social inferiority, the experimental group participating in the program showed a significant decrease than the control group in all four subcategories. Third, the experimental group participating in the Adler group counseling program proved to be more effective in improving social interest than the control group. In the sub-factors, such as behavior and attitude factors, the experimental group participating in the Adler group counseling program showed a significant increase than the control group. In conclusion, we noticed that the Adler group counseling program suggested in this study can be used as an effective program for college students to function as healthier individuals and to live a useful life in the community through positive change of early recollections, reduction of inferiority sense, and improvement of social interest. In addition, focusing on research results and limitations in this thesis, some implications and direction of future research were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.