고도로 발전하고 빠르게 진화되는 디지털 시대에서 첨단 기술의 개발과 발전은 예측할 수 없을 만큼 크고 깊게 변화되고 있다. 지금은 개인이 직접 디지털 환경에 쉽게 접근 할 수 있게 됨에 따라 이전과는 다른 정보의 접근과 전달 그리고 소통과 공감이 가능하게 되었다. 가상현실은 다양한 분야의 접목과 콘텐츠 등의 개발로 이러한 현대인들의 사고 유형과 욕구를 충족할 수 있게 되었다. 가상현실의 기존 연구에서 보면 ...
고도로 발전하고 빠르게 진화되는 디지털 시대에서 첨단 기술의 개발과 발전은 예측할 수 없을 만큼 크고 깊게 변화되고 있다. 지금은 개인이 직접 디지털 환경에 쉽게 접근 할 수 있게 됨에 따라 이전과는 다른 정보의 접근과 전달 그리고 소통과 공감이 가능하게 되었다. 가상현실은 다양한 분야의 접목과 콘텐츠 등의 개발로 이러한 현대인들의 사고 유형과 욕구를 충족할 수 있게 되었다. 가상현실의 기존 연구에서 보면 VR 체험의 특징은 몰입, 감정이입, 행위주체성, 변형이라고 할 수 있다. 다른 체험매체와 구분되는 큰 특징은 사용자가 가상세계에 얼마나 빠져들게 되는가 즉, 몰입에 중점을 둔 차원이다. 본 논문에서는 몰입형 가상현실에서 사용되는 HMD와 인체오감 및 몰입감의 연관성을 알아보았다. 사용자의 몰입감을 높이기 위하여 하드웨어 요소인 디스플레이, 시야각, 트래킹, 초점 등에서 투자와 새로운 기술이 모색되어 지고 있다. VR HMD는 넓은 시야각을 통해 시 지각적으로 공간감을 느끼게 하여 현실감을 증폭시킨다. HMD가 가상현실을 구현하기 위해 개발된 것은 바로 이런 몰입감 때문이다. VR에서 인체의 오감에 따른 몰입감 중 시 지각이 VR의 몰입감에 미치는 영향은 높다고 할 수 있다. 눈을 통한 시각의 자극 없이 HMD 이상의 몰입감을 실현 할 수 있는 출력 장치는 찾아보기 어렵다고 본다. 대부분의 HMD 광학계는 아크릴 볼록렌즈로 구성되어 광학적 결함을 가지는데 하드웨어를 연결해주는 광학계의 렌즈 기술이 고려 개선되지 않고 그 외 출력 방식, 하드웨어와 콘텐츠 등 소프트웨어에만 집중한다면 가상현실의 문제는 한계점에 부딪히게 될 수 있을 것이다. 사용자의 개별 눈 상태에 맞는 렌즈를 사용 눈을 보호하고 영상의 선명도를 높여 HMD의 몰입감을 높일 수 있는 광학계의 개선에 대한 연구는 매우 중요하다. 본 연구에서 현재 출시되는 기기들의 광학적 결함을 제시하고 대안적 방안으로 광학적 제안을 하였으며 이러한 제안이 HMD 기기를 사용함에 있어 몰입감에 어떠한 연관을 미치는 지에 대한 고찰과 향상된 몰입적 영상의 HMD의 하드웨어 개발과 광학적 연구 변화에 대한 고찰을 하였다. 대중의 많은 관심과 융합적이고 파생적으로 제시되는 가상현실 정보 등이 더욱 현실감 있고 완전한 매체로 자리를 잡기 위하여 VR HMD 기기의 광학적 중요성을 제조사 및 사용자는 인식할 필요가 있다. 광학적 단점을 보완하여 현존감 있는 몰입감을 사용자에게 제시한다면 대중에게 지속적인 관심을 받게 될 것이고 가상현실은 새로운 매체로써 견고하게 정착 될 것으로 사료된다.
고도로 발전하고 빠르게 진화되는 디지털 시대에서 첨단 기술의 개발과 발전은 예측할 수 없을 만큼 크고 깊게 변화되고 있다. 지금은 개인이 직접 디지털 환경에 쉽게 접근 할 수 있게 됨에 따라 이전과는 다른 정보의 접근과 전달 그리고 소통과 공감이 가능하게 되었다. 가상현실은 다양한 분야의 접목과 콘텐츠 등의 개발로 이러한 현대인들의 사고 유형과 욕구를 충족할 수 있게 되었다. 가상현실의 기존 연구에서 보면 VR 체험의 특징은 몰입, 감정이입, 행위주체성, 변형이라고 할 수 있다. 다른 체험매체와 구분되는 큰 특징은 사용자가 가상세계에 얼마나 빠져들게 되는가 즉, 몰입에 중점을 둔 차원이다. 본 논문에서는 몰입형 가상현실에서 사용되는 HMD와 인체오감 및 몰입감의 연관성을 알아보았다. 사용자의 몰입감을 높이기 위하여 하드웨어 요소인 디스플레이, 시야각, 트래킹, 초점 등에서 투자와 새로운 기술이 모색되어 지고 있다. VR HMD는 넓은 시야각을 통해 시 지각적으로 공간감을 느끼게 하여 현실감을 증폭시킨다. HMD가 가상현실을 구현하기 위해 개발된 것은 바로 이런 몰입감 때문이다. VR에서 인체의 오감에 따른 몰입감 중 시 지각이 VR의 몰입감에 미치는 영향은 높다고 할 수 있다. 눈을 통한 시각의 자극 없이 HMD 이상의 몰입감을 실현 할 수 있는 출력 장치는 찾아보기 어렵다고 본다. 대부분의 HMD 광학계는 아크릴 볼록렌즈로 구성되어 광학적 결함을 가지는데 하드웨어를 연결해주는 광학계의 렌즈 기술이 고려 개선되지 않고 그 외 출력 방식, 하드웨어와 콘텐츠 등 소프트웨어에만 집중한다면 가상현실의 문제는 한계점에 부딪히게 될 수 있을 것이다. 사용자의 개별 눈 상태에 맞는 렌즈를 사용 눈을 보호하고 영상의 선명도를 높여 HMD의 몰입감을 높일 수 있는 광학계의 개선에 대한 연구는 매우 중요하다. 본 연구에서 현재 출시되는 기기들의 광학적 결함을 제시하고 대안적 방안으로 광학적 제안을 하였으며 이러한 제안이 HMD 기기를 사용함에 있어 몰입감에 어떠한 연관을 미치는 지에 대한 고찰과 향상된 몰입적 영상의 HMD의 하드웨어 개발과 광학적 연구 변화에 대한 고찰을 하였다. 대중의 많은 관심과 융합적이고 파생적으로 제시되는 가상현실 정보 등이 더욱 현실감 있고 완전한 매체로 자리를 잡기 위하여 VR HMD 기기의 광학적 중요성을 제조사 및 사용자는 인식할 필요가 있다. 광학적 단점을 보완하여 현존감 있는 몰입감을 사용자에게 제시한다면 대중에게 지속적인 관심을 받게 될 것이고 가상현실은 새로운 매체로써 견고하게 정착 될 것으로 사료된다.
In the highly developed and rapidly evolving digital age, the development and advancement of high technologies is changing unprecedentedly large and deep. As individuals can now easily access the digital environment, it becomes possible to access and deliver information different from the past, and ...
In the highly developed and rapidly evolving digital age, the development and advancement of high technologies is changing unprecedentedly large and deep. As individuals can now easily access the digital environment, it becomes possible to access and deliver information different from the past, and to better communicate and empathize with others. Virtual reality (VR) has been able to meet these modern people 's thinking style and desire by combining various fields and developing contents. The existing VR studies have focused on immersion, empathy, behavior subjectivity, and transformation. A major feature of VR distinguished from other experience media is that the degree of immersion, or how much users fall into the virtual world, is important. In this paper, we investigated the relationship between the HMD used in the immersive VR and human senses and immersiveness. To enhance immersiveness for VR users, investments and new technologies are being explored in hardware, display, viewing angle, tracking, and focus. The VR HMD amplifies the sense of reality by enabling the users to perceive a sense of space through the wide viewing angle. HMD was developed to achieve higher immersiveness. In the VR, the influence of vision, among human’s five senses, on immersiveness is high. It is difficult to find an output device which can give as much immersiveness as the HMD without stimulation through the eyes. Most HMD optical systems are made of acrylic convex lenses resulting in optical defects. Without improving the lens technology of the optical system connecting the hardware, focusing only on software such as output method, hardware and contents will limit the potentials of the VR. Therefore, it is very important to conduct a study on the improvement of the optical system. Using the lens that meets the eye conditions of the users can enhance the immersiveness of the HMD by protecting the eyes and enhancing the sharpness of the image. This study discusses the defects of optical devices available, and propose an optical solution as an alternative. Moreover, we investigate the effect of the proposed solution on the immersiveness when using the HMD, and discuss how the improved immersive images would change the hardware development of the HMD and optical research. For the VR information to be perceived as a more realistic and complete, manufacturers and users need to be aware of the optical importance of VR HMD devices It is expected that the VR will be firmly established as a new media if the optical drawbacks are addressed to present enhanced senses of immersive feeling to the users.
In the highly developed and rapidly evolving digital age, the development and advancement of high technologies is changing unprecedentedly large and deep. As individuals can now easily access the digital environment, it becomes possible to access and deliver information different from the past, and to better communicate and empathize with others. Virtual reality (VR) has been able to meet these modern people 's thinking style and desire by combining various fields and developing contents. The existing VR studies have focused on immersion, empathy, behavior subjectivity, and transformation. A major feature of VR distinguished from other experience media is that the degree of immersion, or how much users fall into the virtual world, is important. In this paper, we investigated the relationship between the HMD used in the immersive VR and human senses and immersiveness. To enhance immersiveness for VR users, investments and new technologies are being explored in hardware, display, viewing angle, tracking, and focus. The VR HMD amplifies the sense of reality by enabling the users to perceive a sense of space through the wide viewing angle. HMD was developed to achieve higher immersiveness. In the VR, the influence of vision, among human’s five senses, on immersiveness is high. It is difficult to find an output device which can give as much immersiveness as the HMD without stimulation through the eyes. Most HMD optical systems are made of acrylic convex lenses resulting in optical defects. Without improving the lens technology of the optical system connecting the hardware, focusing only on software such as output method, hardware and contents will limit the potentials of the VR. Therefore, it is very important to conduct a study on the improvement of the optical system. Using the lens that meets the eye conditions of the users can enhance the immersiveness of the HMD by protecting the eyes and enhancing the sharpness of the image. This study discusses the defects of optical devices available, and propose an optical solution as an alternative. Moreover, we investigate the effect of the proposed solution on the immersiveness when using the HMD, and discuss how the improved immersive images would change the hardware development of the HMD and optical research. For the VR information to be perceived as a more realistic and complete, manufacturers and users need to be aware of the optical importance of VR HMD devices It is expected that the VR will be firmly established as a new media if the optical drawbacks are addressed to present enhanced senses of immersive feeling to the users.
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