감정노동에 관한 연구의 대부분이 서비스 종사자와 고객과의 관계에 집중되어져 왔다. 그러나 본 연구에서는 조직 내 대인관계에서도 감정노동이 존재하는 것으로 확장하여 살펴보고 특히 리더의 감정노동에 대한 선행연구를 토대로 상사의 감정노동 즉, 상사의 표면행위 및 내면행위와 부하직원이 직장에서 느끼는 행복 간의 관계에 대해 연구하였다. 상사의 표면행위 및 내면행위와 부하직원의 행복 사이에 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)을 ...
감정노동에 관한 연구의 대부분이 서비스 종사자와 고객과의 관계에 집중되어져 왔다. 그러나 본 연구에서는 조직 내 대인관계에서도 감정노동이 존재하는 것으로 확장하여 살펴보고 특히 리더의 감정노동에 대한 선행연구를 토대로 상사의 감정노동 즉, 상사의 표면행위 및 내면행위와 부하직원이 직장에서 느끼는 행복 간의 관계에 대해 연구하였다. 상사의 표면행위 및 내면행위와 부하직원의 행복 사이에 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)을 매개변수로 설정하여 두 변수 사이에서의 매개역할을 검증하였으며, 각 변수들의 관계를 알아보고 결과를 도출하였다. 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복 사이에서 근로자지원프로그램(EAP)을 조절변수로 설정하여 조절효과를 검토하였으며 가설을 검증했다. 본 연구를 위해 서울 전남지역 소재의 은행에 종사하는 324명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 그 중 상사 57명, 부하직원 257명으로부터 설문지를 회수하였으며 불성실한 응답과 내용이 누락된 설문지를 제외하여 본 연구에서는 최종적으로 상사 53명, 부하직원 251명, 총 304명의 응답자로부터 자료를 수집하였다. 그리고 SPSS 21.0과 AMOS 23.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 검증 결과 상사의 표면행위는 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복에 유의미한 부(-)의 영향을 미친 반면, 상사의 내면행위는 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)은 상사의 표면행위와 부하직원 행복 관계에서의 매개효과는 없었으나, 상사의 내면행위와 부하직원 행복 관계에서는 유의미한 매개역할(+)을 하는 것으로 확인하였다. 마지막으로 근로자지원프로그램(EAP)은 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복 간의 관계에서 유의미한 조절효과를 갖는 것으로 확인하여 결과적으로 상사의 감정노동이 한 조직 내에 있는 부하직원들의 삶에 영향을 미치며 근로자지원프로그램(EAP)이 이러한 영향력에 조절효과를 갖는다는 것을 증명하였다. 이러한 결과를 통해 본 연구에서는 서비스 조직 내 인력 관리에 대해 구성원 양자의 관점에서 상사와 부하직원 모두에 대한 조직 차원에서의 다각적인 관리의 필요성이 제기되며, 근로자지원프로그램(EAP)이라는 수단을 통해 조직 관리의 노력이 필요함을 시사한다.
감정노동에 관한 연구의 대부분이 서비스 종사자와 고객과의 관계에 집중되어져 왔다. 그러나 본 연구에서는 조직 내 대인관계에서도 감정노동이 존재하는 것으로 확장하여 살펴보고 특히 리더의 감정노동에 대한 선행연구를 토대로 상사의 감정노동 즉, 상사의 표면행위 및 내면행위와 부하직원이 직장에서 느끼는 행복 간의 관계에 대해 연구하였다. 상사의 표면행위 및 내면행위와 부하직원의 행복 사이에 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)을 매개변수로 설정하여 두 변수 사이에서의 매개역할을 검증하였으며, 각 변수들의 관계를 알아보고 결과를 도출하였다. 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복 사이에서 근로자지원프로그램(EAP)을 조절변수로 설정하여 조절효과를 검토하였으며 가설을 검증했다. 본 연구를 위해 서울 전남지역 소재의 은행에 종사하는 324명을 대상으로 설문지를 배포하였으며, 그 중 상사 57명, 부하직원 257명으로부터 설문지를 회수하였으며 불성실한 응답과 내용이 누락된 설문지를 제외하여 본 연구에서는 최종적으로 상사 53명, 부하직원 251명, 총 304명의 응답자로부터 자료를 수집하였다. 그리고 SPSS 21.0과 AMOS 23.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 검증 결과 상사의 표면행위는 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복에 유의미한 부(-)의 영향을 미친 반면, 상사의 내면행위는 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)은 상사의 표면행위와 부하직원 행복 관계에서의 매개효과는 없었으나, 상사의 내면행위와 부하직원 행복 관계에서는 유의미한 매개역할(+)을 하는 것으로 확인하였다. 마지막으로 근로자지원프로그램(EAP)은 상사-부하 간 교환관계의 질(LMX)과 부하직원의 행복 간의 관계에서 유의미한 조절효과를 갖는 것으로 확인하여 결과적으로 상사의 감정노동이 한 조직 내에 있는 부하직원들의 삶에 영향을 미치며 근로자지원프로그램(EAP)이 이러한 영향력에 조절효과를 갖는다는 것을 증명하였다. 이러한 결과를 통해 본 연구에서는 서비스 조직 내 인력 관리에 대해 구성원 양자의 관점에서 상사와 부하직원 모두에 대한 조직 차원에서의 다각적인 관리의 필요성이 제기되며, 근로자지원프로그램(EAP)이라는 수단을 통해 조직 관리의 노력이 필요함을 시사한다.
Much of the research work has been focused on the relationship between the service workers and the customer. In this study, we expanded ourselves into the presence of emotional labor in an organization within the organization. In particular, I was studied the relationship between the leader's emotio...
Much of the research work has been focused on the relationship between the service workers and the customer. In this study, we expanded ourselves into the presence of emotional labor in an organization within the organization. In particular, I was studied the relationship between the leader's emotional labor(surface acting, deep acting) and the member's happiness workforce, based on the prior study of the leader's emotional labor. Between the leader's emotional labor(surface acting, deep acting) and the happiness of the members, I established the LMX as a mediating value between the two variables. And I was recognized the relationship between each variable and Results were obtained. Additionally, the EAP was reviewed by moderating effects as controlled variables. For this study, we surveyed 324 people(57 leaders, 257 members) who worked at banks in Seoul and Jeollanam-do province, 314 people completed and returned the questionnaires yielding a total response rate of 97%. The final sample consisted of 57 leaders (18.15%) and 257 members (81.85%). I analyzed data using SPSS 21.0 and AMOS 23.0. The analysis showed that the surface acting of the leaders was negatively associated with LMX and the happiness of members. On the other hand, the deep acting of the leaders was positively associated with LMX and the happiness of members. LMX had no effect on the surface acting of the leaders and the happiness of members. However, it appears that a significant positively mediating action in the conduct of the leader's deep acting and the well-being of his subordinates. Finally, the EAP confirmed that it has significant moderated effects in relation to the LMX and member’s happiness. As a result, the leader's emotional labor affects the lives of members in one organization and EAP proved to have moderated effects. Based on the results of this study, there is a need for multi-disciplinary personnel management at the service organizational for both the leaders and the members. It also implies the need for coordinated organizational management via EAP.
Much of the research work has been focused on the relationship between the service workers and the customer. In this study, we expanded ourselves into the presence of emotional labor in an organization within the organization. In particular, I was studied the relationship between the leader's emotional labor(surface acting, deep acting) and the member's happiness workforce, based on the prior study of the leader's emotional labor. Between the leader's emotional labor(surface acting, deep acting) and the happiness of the members, I established the LMX as a mediating value between the two variables. And I was recognized the relationship between each variable and Results were obtained. Additionally, the EAP was reviewed by moderating effects as controlled variables. For this study, we surveyed 324 people(57 leaders, 257 members) who worked at banks in Seoul and Jeollanam-do province, 314 people completed and returned the questionnaires yielding a total response rate of 97%. The final sample consisted of 57 leaders (18.15%) and 257 members (81.85%). I analyzed data using SPSS 21.0 and AMOS 23.0. The analysis showed that the surface acting of the leaders was negatively associated with LMX and the happiness of members. On the other hand, the deep acting of the leaders was positively associated with LMX and the happiness of members. LMX had no effect on the surface acting of the leaders and the happiness of members. However, it appears that a significant positively mediating action in the conduct of the leader's deep acting and the well-being of his subordinates. Finally, the EAP confirmed that it has significant moderated effects in relation to the LMX and member’s happiness. As a result, the leader's emotional labor affects the lives of members in one organization and EAP proved to have moderated effects. Based on the results of this study, there is a need for multi-disciplinary personnel management at the service organizational for both the leaders and the members. It also implies the need for coordinated organizational management via EAP.
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