성인발달장애인의 자립생활을 위한 대안 중 하나로 평생교육이 제안되면서, 교육 수요자인 성인 발달장애인의 장애 특성 및 유형을 고려한 교육프로그램 개발의 필요성이 강조되었다. 성인 발달장애인의 자립생활에 영향을 미치는 요인을 파악한 선행연구들을 토대로, 발달장애인의 개인적 특성이 자립생활에 미치는 영향을 미치는 것을 밝히고, 사회적 지지가 매개하는지를 검증하는데 목적을 두었다. 연구모형의 검증을 위해 서울시 소재 장애인복지관 및 발달장애인평생교육센터 등 시설에서 교육프로그램에 참여중인 20세 이상-65세 미만 성인 발달장애학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 회수된 170부 중에 불성실 하거나 응답이 중단된 경우를 제외하고 157부를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 ...
성인발달장애인의 자립생활을 위한 대안 중 하나로 평생교육이 제안되면서, 교육 수요자인 성인 발달장애인의 장애 특성 및 유형을 고려한 교육프로그램 개발의 필요성이 강조되었다. 성인 발달장애인의 자립생활에 영향을 미치는 요인을 파악한 선행연구들을 토대로, 발달장애인의 개인적 특성이 자립생활에 미치는 영향을 미치는 것을 밝히고, 사회적 지지가 매개하는지를 검증하는데 목적을 두었다. 연구모형의 검증을 위해 서울시 소재 장애인복지관 및 발달장애인평생교육센터 등 시설에서 교육프로그램에 참여중인 20세 이상-65세 미만 성인 발달장애학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 회수된 170부 중에 불성실 하거나 응답이 중단된 경우를 제외하고 157부를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 과 AMOS 21.0을 이용하여 기술통계분석 및 상관관계 분석, 구조방정식 모형을 분석하여 연구문제를 검증하였다. 본 연구의 주요 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 성인 발달장애학습자의 총 교육기간에 따라 연구변인들의 차이가 존재하는 것으로 나타났다. 둘째, 주요 변인간의 상관관계를 알아본 결과 모든 변인 간에는 유의미한 정적 상관을 나타냈다. 셋째, 구조방정식모형으로 사회적 지지의 매개효과를 확인한 결과, 사회적 지지를 매개로 일상생활능력과 자립생활 간에 유의한 영향을 미쳤고, 자아존중감과 자립생활 간에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개효과의 유의성 검증에서도 유의하게 나타나 이들 관계 간에 유의한 영향을 미치는 과정에서 사회적 지지가 매개효과를 가지고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 일상생활능력과 자아존중감이 자립생활에 직접적인 영향을 미치기도 하지만 사회적 지지를 매개변수로 하여 자립생활에 간접적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 본 연구를 수행하는 과정에서 나타난 결과에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 성인 발달장애학습자의 자립생활을 위한 교육프로그램의 실제적 효과성을 높이기 위해 장애 특성 및 유형, 수준, 교육 운영 기간 등의 적극적인 연구 관심이 필요하다. 둘째, 성인 발달장애학습자의 자립을 지원하기 위한 주체로서 가족친화 프로그램, 인식개선 및 사회참여 프로그램 등 사회적 상호작용을 위한 프로그램 개발이 요구된다. 이를 위해서 성인 발달장애인의 특성을 고려한 연구 변인들로 이루어진 측정도구들을 고안하고, 성인 발달장애인에 대한 평생교육 측면의 연구영역을 확대해야 한다. 다만 본 연구를 계기로 성인 발달장애인학습자의 자립생활 과정에서 영향을 미칠 수 있는 평생교육 프로그램 개발을 위한 정보를 제공하고, 사회적 서비스 개입 방안을 모색하여 교육프로그램의 질적 향상과 장애인의 욕구를 충족시킬 수 있는 사회적 지원이 갖추어 지기를 기대해본다.
성인발달장애인의 자립생활을 위한 대안 중 하나로 평생교육이 제안되면서, 교육 수요자인 성인 발달장애인의 장애 특성 및 유형을 고려한 교육프로그램 개발의 필요성이 강조되었다. 성인 발달장애인의 자립생활에 영향을 미치는 요인을 파악한 선행연구들을 토대로, 발달장애인의 개인적 특성이 자립생활에 미치는 영향을 미치는 것을 밝히고, 사회적 지지가 매개하는지를 검증하는데 목적을 두었다. 연구모형의 검증을 위해 서울시 소재 장애인복지관 및 발달장애인평생교육센터 등 시설에서 교육프로그램에 참여중인 20세 이상-65세 미만 성인 발달장애학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 회수된 170부 중에 불성실 하거나 응답이 중단된 경우를 제외하고 157부를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 과 AMOS 21.0을 이용하여 기술통계분석 및 상관관계 분석, 구조방정식 모형을 분석하여 연구문제를 검증하였다. 본 연구의 주요 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 성인 발달장애학습자의 총 교육기간에 따라 연구변인들의 차이가 존재하는 것으로 나타났다. 둘째, 주요 변인간의 상관관계를 알아본 결과 모든 변인 간에는 유의미한 정적 상관을 나타냈다. 셋째, 구조방정식모형으로 사회적 지지의 매개효과를 확인한 결과, 사회적 지지를 매개로 일상생활능력과 자립생활 간에 유의한 영향을 미쳤고, 자아존중감과 자립생활 간에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개효과의 유의성 검증에서도 유의하게 나타나 이들 관계 간에 유의한 영향을 미치는 과정에서 사회적 지지가 매개효과를 가지고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 일상생활능력과 자아존중감이 자립생활에 직접적인 영향을 미치기도 하지만 사회적 지지를 매개변수로 하여 자립생활에 간접적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 본 연구를 수행하는 과정에서 나타난 결과에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 성인 발달장애학습자의 자립생활을 위한 교육프로그램의 실제적 효과성을 높이기 위해 장애 특성 및 유형, 수준, 교육 운영 기간 등의 적극적인 연구 관심이 필요하다. 둘째, 성인 발달장애학습자의 자립을 지원하기 위한 주체로서 가족친화 프로그램, 인식개선 및 사회참여 프로그램 등 사회적 상호작용을 위한 프로그램 개발이 요구된다. 이를 위해서 성인 발달장애인의 특성을 고려한 연구 변인들로 이루어진 측정도구들을 고안하고, 성인 발달장애인에 대한 평생교육 측면의 연구영역을 확대해야 한다. 다만 본 연구를 계기로 성인 발달장애인학습자의 자립생활 과정에서 영향을 미칠 수 있는 평생교육 프로그램 개발을 위한 정보를 제공하고, 사회적 서비스 개입 방안을 모색하여 교육프로그램의 질적 향상과 장애인의 욕구를 충족시킬 수 있는 사회적 지원이 갖추어 지기를 기대해본다.
With lifelong education being suggested one of the alternatives for the independent living of adults with developmental disabilities, the need for educational program development considering disability characteristics and types of them as education consumers, was emphasized. The purpose of this stud...
With lifelong education being suggested one of the alternatives for the independent living of adults with developmental disabilities, the need for educational program development considering disability characteristics and types of them as education consumers, was emphasized. The purpose of this study is to elicit the impact of their personal characteristics on their independent living and to verify whether social support mediates in the process, based on prospective studies that figured out the contributing factors on the independent living of adults with developmental disabilities. A survey was conducted to adult learners with developmental disabilities from ages 20 to 64 who take part in the educational program at the facilities located in Seoul such as a rehabilitation center, a lifelong education center for the disabled to verify the study model. The 157 out of retrieved 170 questionnaires, were used for the final analysis excluding ones with insufficient answers. The collected data was analyzed to verify the research problems with the ways of descriptive statistical analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis using SPSS 22.0 and AMOS 21.0. The major contents and results of this study are as follows: First, it was shown that there was the difference of research variables depending on the total education period of adult learners with developmental disabilities. Second, as a result of analyzing the correlations among major variables, all of them showed a significant positive relationship among one another. Third, as a result of analyzing the mediating effect of social support by structural equation model, a significant effect was present between their ability to carry out a daily life and independent living with social support as a mediation, as well as between their self-esteem and independent living. In the verification of mediating effect significance, a significant effect was also present, so that the fact that social support has a mediating effect was verified in the process of a significant impact on between these relationships. It can be seen that the ability to carry out a daily life and self-esteem affect the adults’ independent living directly, but they also affect their independent living indirectly with social support as a mediating variable. The researcher suggests the following as the results in the process of this study: First, an active study interest in the part such as the characteristics, types, level of the disability and education running period, is necessary to enhance the practical effectiveness of educational programs for the independent living of adult learners with developmental disabilities. Second, a diverse program development for social interaction, such as a family-friendly program, a perception improvement or social participation program as a subject for supporting the independence of adults with developmental disabilities. For this, it is necessary to devise measurements which consist of study variables considering the characteristics of adults with developmental disabilities and to expand the study area in view of a lifelong education for adults with developmental disabilities. It is the researcher’s expectation to offer information for a lifelong program development that can affect in the process of the independence of adults with developmental disabilities through this study, and also to expand social support which can improve the education programs qualitatively and fulfill the needs of the disabled by seeking ways for social service involvement.
With lifelong education being suggested one of the alternatives for the independent living of adults with developmental disabilities, the need for educational program development considering disability characteristics and types of them as education consumers, was emphasized. The purpose of this study is to elicit the impact of their personal characteristics on their independent living and to verify whether social support mediates in the process, based on prospective studies that figured out the contributing factors on the independent living of adults with developmental disabilities. A survey was conducted to adult learners with developmental disabilities from ages 20 to 64 who take part in the educational program at the facilities located in Seoul such as a rehabilitation center, a lifelong education center for the disabled to verify the study model. The 157 out of retrieved 170 questionnaires, were used for the final analysis excluding ones with insufficient answers. The collected data was analyzed to verify the research problems with the ways of descriptive statistical analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis using SPSS 22.0 and AMOS 21.0. The major contents and results of this study are as follows: First, it was shown that there was the difference of research variables depending on the total education period of adult learners with developmental disabilities. Second, as a result of analyzing the correlations among major variables, all of them showed a significant positive relationship among one another. Third, as a result of analyzing the mediating effect of social support by structural equation model, a significant effect was present between their ability to carry out a daily life and independent living with social support as a mediation, as well as between their self-esteem and independent living. In the verification of mediating effect significance, a significant effect was also present, so that the fact that social support has a mediating effect was verified in the process of a significant impact on between these relationships. It can be seen that the ability to carry out a daily life and self-esteem affect the adults’ independent living directly, but they also affect their independent living indirectly with social support as a mediating variable. The researcher suggests the following as the results in the process of this study: First, an active study interest in the part such as the characteristics, types, level of the disability and education running period, is necessary to enhance the practical effectiveness of educational programs for the independent living of adult learners with developmental disabilities. Second, a diverse program development for social interaction, such as a family-friendly program, a perception improvement or social participation program as a subject for supporting the independence of adults with developmental disabilities. For this, it is necessary to devise measurements which consist of study variables considering the characteristics of adults with developmental disabilities and to expand the study area in view of a lifelong education for adults with developmental disabilities. It is the researcher’s expectation to offer information for a lifelong program development that can affect in the process of the independence of adults with developmental disabilities through this study, and also to expand social support which can improve the education programs qualitatively and fulfill the needs of the disabled by seeking ways for social service involvement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.