본 연구는 아버지가 생각하는 가정 내 유아 성교육에 대한 경험과 실행과정 속에서 겪은 어려움, 이후 아버지들이 바라는 성교육의 방향은 어떠한지 맥락을 고려하여 분석함으로써 고찰해보고자 하였다. 이를 통해 아버지들이 경험한 가정 내 성교육의 어려움과 요구에 대한 이해를 넓히고 부모가 함께 실행하는 일관성 있는 성교육을 실시하기 위한 부모교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아기 자녀를 둔 아버지의 유아 성교육에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아기 자녀를 둔 아버지가 가정 내에서 실행하고 있는 유아 성교 육은 어떠한가? 연구문제 3. 유아기 자녀를 둔 아버지가 바라는 유아 성교육에 대한 방안 및 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2017년 6월 23일부터 9월 20일까지 유아기 자녀를 둔 아버지 6명을 대상으로 각 2회씩 심층개별면담을 실시하였으며, 연구 참여자의 자녀가 재원중인 기관의 담임교사와 원장님과 비공식적 면담 및 문서자료 등을 수집하여 ...
본 연구는 아버지가 생각하는 가정 내 유아 성교육에 대한 경험과 실행과정 속에서 겪은 어려움, 이후 아버지들이 바라는 성교육의 방향은 어떠한지 맥락을 고려하여 분석함으로써 고찰해보고자 하였다. 이를 통해 아버지들이 경험한 가정 내 성교육의 어려움과 요구에 대한 이해를 넓히고 부모가 함께 실행하는 일관성 있는 성교육을 실시하기 위한 부모교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아기 자녀를 둔 아버지의 유아 성교육에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아기 자녀를 둔 아버지가 가정 내에서 실행하고 있는 유아 성교 육은 어떠한가? 연구문제 3. 유아기 자녀를 둔 아버지가 바라는 유아 성교육에 대한 방안 및 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2017년 6월 23일부터 9월 20일까지 유아기 자녀를 둔 아버지 6명을 대상으로 각 2회씩 심층개별면담을 실시하였으며, 연구 참여자의 자녀가 재원중인 기관의 담임교사와 원장님과 비공식적 면담 및 문서자료 등을 수집하여 자료 분석 시 활용하였다. 수집된 자료는 개방코딩, 범주화, 범주 확인의 단계로 비교분석법을 유형화하는 과정을 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 본 연구에 참여한 아버지들은 유아성교육의 필요성을 높게 인식하는 것으로 나타났으며 유아기 성교육에서 가장 강조하는 부분은 ‘안전’으로 자녀성별의 구분 없이 성안전과 관련된 교육이 가장 필요하며 중요하다고 나타났다. 또한 가정 내 성교육은 ‘일상생활 속에서 자연스럽게 이루어지는 생활교육으로’이 실행되고 있었다. 이러한 과정에서 아버지들의 성교육에 대한 시각에 변화가 일어난 것으로 분석되었으며, 이전에 성교육을 받은 경험과 현재 성교육 실행과정이 상호영향을 주어 인식변화에 원인이 되었다. 이에 성에 대한 시각의 변화가 필요함을 느껴 자녀 세대의 성교육에 맞게 성을 긍정적이고 개방적으로 바라보고자 전환을 시도하고 있었다. 둘째, 아버지들은 유아가 성에 대한 호기심이 생김에 따라 질문하는 상황이 성교육의 시발점이 되어 실행한 경우가 대부분이라고 언급하였다. 질문내용에는 시각적으로 확연히 드러나는 신체나 출생과 관련된 질문이 가장 많은 것으로 분석되었다. 이에 대한 대응방법은 아버지들의 성격과 설명방식에 따라 ‘숨김없이 솔직하게’, ‘정확하고 구체적으로’, ‘경험에 기초하여’, ‘질문을 하였을 때 답변하는 방식’으로 실행한 것으로 분석되었다. 또한, 아버지들은 가정 내 성교육 실행과정에서 어려움을 나타내었는데 그 원인으로는 유아의 개인적 발달 수준 맞추기의 어려움과 성에 대한 심리적 당황스러움과 부담감, 성교육에 대한 지식의 부재, 성관련 용어의 혼란을 이유로 언급하였다. 셋째, 아버지들은 자녀세대가 성에 대해 수용적이고 타인의 가치관을 이해·존중하는 사고를 형성하길 바라였다. 이에 ‘예방적 차원의 성교육’과 ‘올바른 성지식, 바른 성가치관을 형성할 수 있는 성교육’, ‘미디어로부터 보호할 수 있는 성교육’을 성교육에 대한 요구 및 방안으로 제시하였다. 또한 아버지들은 가정 내 성교육을 실행하며 스스로의 노력만으로 극복하기 어려움 한계점이 있음을 느껴 ‘부모를 위한 성교육’, ‘성교육의 가이드라인 제공’, ‘간편한 손 안에 교육’을 요구하였다.
이상의 연구결과는 유아기 자녀를 둔 아버지들의 성교육 실행에 대한 교사 및 전문가의 이해를 넓히고 더 나아가 성교육 실행 시 느끼는 아버지들의 갈등과 부담의 경감 및 부모교육의 기회 강화를 통해 이들의 자녀양육에 도움이 되는 지원 프로그램을 구축하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 아버지가 생각하는 가정 내 유아 성교육에 대한 경험과 실행과정 속에서 겪은 어려움, 이후 아버지들이 바라는 성교육의 방향은 어떠한지 맥락을 고려하여 분석함으로써 고찰해보고자 하였다. 이를 통해 아버지들이 경험한 가정 내 성교육의 어려움과 요구에 대한 이해를 넓히고 부모가 함께 실행하는 일관성 있는 성교육을 실시하기 위한 부모교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아기 자녀를 둔 아버지의 유아 성교육에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아기 자녀를 둔 아버지가 가정 내에서 실행하고 있는 유아 성교 육은 어떠한가? 연구문제 3. 유아기 자녀를 둔 아버지가 바라는 유아 성교육에 대한 방안 및 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2017년 6월 23일부터 9월 20일까지 유아기 자녀를 둔 아버지 6명을 대상으로 각 2회씩 심층개별면담을 실시하였으며, 연구 참여자의 자녀가 재원중인 기관의 담임교사와 원장님과 비공식적 면담 및 문서자료 등을 수집하여 자료 분석 시 활용하였다. 수집된 자료는 개방코딩, 범주화, 범주 확인의 단계로 비교분석법을 유형화하는 과정을 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 본 연구에 참여한 아버지들은 유아성교육의 필요성을 높게 인식하는 것으로 나타났으며 유아기 성교육에서 가장 강조하는 부분은 ‘안전’으로 자녀성별의 구분 없이 성안전과 관련된 교육이 가장 필요하며 중요하다고 나타났다. 또한 가정 내 성교육은 ‘일상생활 속에서 자연스럽게 이루어지는 생활교육으로’이 실행되고 있었다. 이러한 과정에서 아버지들의 성교육에 대한 시각에 변화가 일어난 것으로 분석되었으며, 이전에 성교육을 받은 경험과 현재 성교육 실행과정이 상호영향을 주어 인식변화에 원인이 되었다. 이에 성에 대한 시각의 변화가 필요함을 느껴 자녀 세대의 성교육에 맞게 성을 긍정적이고 개방적으로 바라보고자 전환을 시도하고 있었다. 둘째, 아버지들은 유아가 성에 대한 호기심이 생김에 따라 질문하는 상황이 성교육의 시발점이 되어 실행한 경우가 대부분이라고 언급하였다. 질문내용에는 시각적으로 확연히 드러나는 신체나 출생과 관련된 질문이 가장 많은 것으로 분석되었다. 이에 대한 대응방법은 아버지들의 성격과 설명방식에 따라 ‘숨김없이 솔직하게’, ‘정확하고 구체적으로’, ‘경험에 기초하여’, ‘질문을 하였을 때 답변하는 방식’으로 실행한 것으로 분석되었다. 또한, 아버지들은 가정 내 성교육 실행과정에서 어려움을 나타내었는데 그 원인으로는 유아의 개인적 발달 수준 맞추기의 어려움과 성에 대한 심리적 당황스러움과 부담감, 성교육에 대한 지식의 부재, 성관련 용어의 혼란을 이유로 언급하였다. 셋째, 아버지들은 자녀세대가 성에 대해 수용적이고 타인의 가치관을 이해·존중하는 사고를 형성하길 바라였다. 이에 ‘예방적 차원의 성교육’과 ‘올바른 성지식, 바른 성가치관을 형성할 수 있는 성교육’, ‘미디어로부터 보호할 수 있는 성교육’을 성교육에 대한 요구 및 방안으로 제시하였다. 또한 아버지들은 가정 내 성교육을 실행하며 스스로의 노력만으로 극복하기 어려움 한계점이 있음을 느껴 ‘부모를 위한 성교육’, ‘성교육의 가이드라인 제공’, ‘간편한 손 안에 교육’을 요구하였다.
이상의 연구결과는 유아기 자녀를 둔 아버지들의 성교육 실행에 대한 교사 및 전문가의 이해를 넓히고 더 나아가 성교육 실행 시 느끼는 아버지들의 갈등과 부담의 경감 및 부모교육의 기회 강화를 통해 이들의 자녀양육에 도움이 되는 지원 프로그램을 구축하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to examine the difficulties experienced by the father in his experience and practice of home - grown infant education, and the direction of the sex education desired by his fathers. The purpose of this study is to provide parents with basic data on parent education to e...
The purpose of this study was to examine the difficulties experienced by the father in his experience and practice of home - grown infant education, and the direction of the sex education desired by his fathers. The purpose of this study is to provide parents with basic data on parent education to expand the understanding of the difficulties and needs of home sex education experienced by their fathers and to carry out consistent sex education that parents carry out together. The following research questions were set up according to the purpose of this study.
Research Questions 1. What is the perception of infant education for infants with infant children?
Research questions 2. The infant sexuality education carried out by a father with infant children in the home How is it?
Research questions 3. Problems of child sexual education desired by father with infant children What is the demand?
To this end, the researchers conducted in-depth interviews with 6 fathers with infant children from June 23 to September 20, 2017, and each participant's in-depth interviews were conducted with the child's teacher, Informal interviews and document data were collected and used for data analysis. The collected data were analyzed through the process of classifying the comparative analysis as open coding, categorization, and category identification. The conclusions of this study are as follows.
First, the fathers participating in this study showed a high awareness of the necessity of child sexual education. The most emphasized part in early childhood sex education was 'safety', and education about sex safety was most needed and important regardless of sex of children. In addition, sex education at home was carried out as 'life education that naturally takes place in everyday life'. In this process, it was analyzed that fathers' view of sex education changed, and previous experience of sex education and current sexual education practice process were mutually influential, causing change in perception. Therefore, I felt that I needed to change my viewpoint about sex and tried to change sex to look positive and open to sex according to the sex education of child generation.
Second, the fathers mentioned that the situation in which the child was asked as the curiosity about the sex was generated was the starting point of sex education. The most frequently asked questions about the body or birth, which are visually evident, were analyzed. According to the fathers' personality and explanation methods, the responding method was analyzed as' honest without hiding ',' accurate and concretely ',' based on experience 'and' responding when asked questions'. In addition, the fathers expressed difficulties in the process of practicing sex education in the home because of the difficulty in meeting the level of personal development of the infant, the psychological embarrassment and burden of sexuality, the lack of knowledge about sex education,
Third, the fathers wanted the generation of children to be receptive to sex and to form an idea of understanding and respecting the values of others. Therefore, 'preventive sex education', 'correct sex knowledge, sex education that can form the right sexual values', and 'sex education that can protect from media' were suggested as demands and measures for sex education. In addition, the fathers felt that there was a limit to the difficulty in overcoming the difficulty of overcoming sex by practicing sex education in the home. They demanded 'sexual education for parents', 'provision of guidelines for sex education', and 'education in easy hands'.
The results of this study are as follows. First, it is expected that the fathers of children with infant children will have a better understanding of the teachers' and experts' practice on sex education. Furthermore, the fathers' It is expected that it will be used as basic data for building support programs.
The purpose of this study was to examine the difficulties experienced by the father in his experience and practice of home - grown infant education, and the direction of the sex education desired by his fathers. The purpose of this study is to provide parents with basic data on parent education to expand the understanding of the difficulties and needs of home sex education experienced by their fathers and to carry out consistent sex education that parents carry out together. The following research questions were set up according to the purpose of this study.
Research Questions 1. What is the perception of infant education for infants with infant children?
Research questions 2. The infant sexuality education carried out by a father with infant children in the home How is it?
Research questions 3. Problems of child sexual education desired by father with infant children What is the demand?
To this end, the researchers conducted in-depth interviews with 6 fathers with infant children from June 23 to September 20, 2017, and each participant's in-depth interviews were conducted with the child's teacher, Informal interviews and document data were collected and used for data analysis. The collected data were analyzed through the process of classifying the comparative analysis as open coding, categorization, and category identification. The conclusions of this study are as follows.
First, the fathers participating in this study showed a high awareness of the necessity of child sexual education. The most emphasized part in early childhood sex education was 'safety', and education about sex safety was most needed and important regardless of sex of children. In addition, sex education at home was carried out as 'life education that naturally takes place in everyday life'. In this process, it was analyzed that fathers' view of sex education changed, and previous experience of sex education and current sexual education practice process were mutually influential, causing change in perception. Therefore, I felt that I needed to change my viewpoint about sex and tried to change sex to look positive and open to sex according to the sex education of child generation.
Second, the fathers mentioned that the situation in which the child was asked as the curiosity about the sex was generated was the starting point of sex education. The most frequently asked questions about the body or birth, which are visually evident, were analyzed. According to the fathers' personality and explanation methods, the responding method was analyzed as' honest without hiding ',' accurate and concretely ',' based on experience 'and' responding when asked questions'. In addition, the fathers expressed difficulties in the process of practicing sex education in the home because of the difficulty in meeting the level of personal development of the infant, the psychological embarrassment and burden of sexuality, the lack of knowledge about sex education,
Third, the fathers wanted the generation of children to be receptive to sex and to form an idea of understanding and respecting the values of others. Therefore, 'preventive sex education', 'correct sex knowledge, sex education that can form the right sexual values', and 'sex education that can protect from media' were suggested as demands and measures for sex education. In addition, the fathers felt that there was a limit to the difficulty in overcoming the difficulty of overcoming sex by practicing sex education in the home. They demanded 'sexual education for parents', 'provision of guidelines for sex education', and 'education in easy hands'.
The results of this study are as follows. First, it is expected that the fathers of children with infant children will have a better understanding of the teachers' and experts' practice on sex education. Furthermore, the fathers' It is expected that it will be used as basic data for building support programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.