인터넷의 급격한 환경변화에 따라 누구나 미디어를 제작하고 공유할 수 있는 환경이 조성되며 인터넷 개인 방송 시장은 급속히 성장하였다. 그러나 급격한 성장세와 시장 성과에도 불구하고 이용동기에 대한 전략적 차원의 접근이 부족한 실정이었다. 이에 인터넷 개인방송의 이용동기, 이용행태에 대한 다양한 변인들을 추출하고 구조적 관계를 검증하였다. 이를 위해 아프리카TV를 이용하는 10~30대 283명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 인터넷 개인방송 이용실태 분석결과는 대부분의 시청자가 30분 미만에 게임 ...
인터넷의 급격한 환경변화에 따라 누구나 미디어를 제작하고 공유할 수 있는 환경이 조성되며 인터넷 개인 방송 시장은 급속히 성장하였다. 그러나 급격한 성장세와 시장 성과에도 불구하고 이용동기에 대한 전략적 차원의 접근이 부족한 실정이었다. 이에 인터넷 개인방송의 이용동기, 이용행태에 대한 다양한 변인들을 추출하고 구조적 관계를 검증하였다. 이를 위해 아프리카TV를 이용하는 10~30대 283명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 인터넷 개인방송 이용실태 분석결과는 대부분의 시청자가 30분 미만에 게임 콘텐츠를 가장 많이 시청하고, 스마트폰으로 인터넷 개인방송을 이용하고 있었다. 둘째, 남성이 콘텐츠의 선정성과 자극성에 보다 높은 반응을 보이며, 하루 평균 사용시간이 많은 사용자, 스마트폰을 이용하는 사용자, BJ에게 기부를 해본 사용자가 대부분의 이용동기가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 몰입도와 정보추구 성향이 높은 사용자와 여가습관으로 이용하는 시청자가 상대적으로 이용동기가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 초기수용자가 후기수용자 보다 고학력이며 선호하는 장르가 다르게 나타났으며, 초기수용자와 후기수용자는 각 특성에 따른 이용동기 요인에 대해 차이가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, 수용자 특성에 따라 인터넷 개인방송 서비스 만족도 결정요인에 차이가 있는 것으로 나타났다. 추가적으로 인터넷 개인방송의 특성들에 관하여 아프리카TV BJ와 관계자를 대상으로 개인방송 사용자에 대한 전문적 의견을 추가하여 실증분석의 원인과 차이점을 도출하였다.
인터넷의 급격한 환경변화에 따라 누구나 미디어를 제작하고 공유할 수 있는 환경이 조성되며 인터넷 개인 방송 시장은 급속히 성장하였다. 그러나 급격한 성장세와 시장 성과에도 불구하고 이용동기에 대한 전략적 차원의 접근이 부족한 실정이었다. 이에 인터넷 개인방송의 이용동기, 이용행태에 대한 다양한 변인들을 추출하고 구조적 관계를 검증하였다. 이를 위해 아프리카TV를 이용하는 10~30대 283명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 인터넷 개인방송 이용실태 분석결과는 대부분의 시청자가 30분 미만에 게임 콘텐츠를 가장 많이 시청하고, 스마트폰으로 인터넷 개인방송을 이용하고 있었다. 둘째, 남성이 콘텐츠의 선정성과 자극성에 보다 높은 반응을 보이며, 하루 평균 사용시간이 많은 사용자, 스마트폰을 이용하는 사용자, BJ에게 기부를 해본 사용자가 대부분의 이용동기가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 몰입도와 정보추구 성향이 높은 사용자와 여가습관으로 이용하는 시청자가 상대적으로 이용동기가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 초기수용자가 후기수용자 보다 고학력이며 선호하는 장르가 다르게 나타났으며, 초기수용자와 후기수용자는 각 특성에 따른 이용동기 요인에 대해 차이가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로, 수용자 특성에 따라 인터넷 개인방송 서비스 만족도 결정요인에 차이가 있는 것으로 나타났다. 추가적으로 인터넷 개인방송의 특성들에 관하여 아프리카TV BJ와 관계자를 대상으로 개인방송 사용자에 대한 전문적 의견을 추가하여 실증분석의 원인과 차이점을 도출하였다.
According to the rapid changes of the environment of the Internet, with the formation of an environment in which anybody can produce and share the media, the Live video streaming market has grown rapidly. However, despite the rapid growth trend and the market performances, too, the actual circumstan...
According to the rapid changes of the environment of the Internet, with the formation of an environment in which anybody can produce and share the media, the Live video streaming market has grown rapidly. However, despite the rapid growth trend and the market performances, too, the actual circumstance has been such that the approach on the strategical level regarding the motivation to use has been insufficient. As such, various variables regarding the motivation to use and the form of the use of the Live video streaming were extracted, and the structural relationships were verified. For this, a questionnaire survey was carried out with 283 persons from the age of 10 to the age of 39 who use the AfreecaTV as the subjects. And the following results were arrived at. Firstly, regarding the result of the analysis of the actual condition of the use of the personal, Internet broadcasting, most of the watchers had watched the game contents of which the times were less than 30 minutes the most, and they had been using the personal, Internet broadcasting with the smartphone. Secondly, the males showed the higher reactions to sexuality and the stimulation of the contents. And it appeared that, regarding the users whose time of the use, on the daily average, was long, the users who use the smartphone, and the users who had donated to the BJ, most of them had the high motivation to use. Thirdly, it appeared that, regarding the users whose degree of viewing flow and the tendency to pursue the information are high and the users who use it as a leisure habit, their motivations to use were relatively higher. Fourthly, the initial recipients had the higher academic background than the latter recipients, and it appeared that the genres they prefer were different from each other. And it appeared that, regarding the early adopters and the late adopters, there were the differences between the factors of the motivation to use resulting from each of the special characteristics. Lastly, it appeared that there were the differences between the decision factors of the level of satisfaction with the Live video streaming service resulting from the special characteristics of the recipient. Additionally, regarding the special characteristics of the Live video streaming with the Afreeca TV BJ and the persons concerned being thsubjects, the causes and the points of difference of the empirical analysis were arrived at by adding the professional opinions about the users of the Live video streaming.
According to the rapid changes of the environment of the Internet, with the formation of an environment in which anybody can produce and share the media, the Live video streaming market has grown rapidly. However, despite the rapid growth trend and the market performances, too, the actual circumstance has been such that the approach on the strategical level regarding the motivation to use has been insufficient. As such, various variables regarding the motivation to use and the form of the use of the Live video streaming were extracted, and the structural relationships were verified. For this, a questionnaire survey was carried out with 283 persons from the age of 10 to the age of 39 who use the AfreecaTV as the subjects. And the following results were arrived at. Firstly, regarding the result of the analysis of the actual condition of the use of the personal, Internet broadcasting, most of the watchers had watched the game contents of which the times were less than 30 minutes the most, and they had been using the personal, Internet broadcasting with the smartphone. Secondly, the males showed the higher reactions to sexuality and the stimulation of the contents. And it appeared that, regarding the users whose time of the use, on the daily average, was long, the users who use the smartphone, and the users who had donated to the BJ, most of them had the high motivation to use. Thirdly, it appeared that, regarding the users whose degree of viewing flow and the tendency to pursue the information are high and the users who use it as a leisure habit, their motivations to use were relatively higher. Fourthly, the initial recipients had the higher academic background than the latter recipients, and it appeared that the genres they prefer were different from each other. And it appeared that, regarding the early adopters and the late adopters, there were the differences between the factors of the motivation to use resulting from each of the special characteristics. Lastly, it appeared that there were the differences between the decision factors of the level of satisfaction with the Live video streaming service resulting from the special characteristics of the recipient. Additionally, regarding the special characteristics of the Live video streaming with the Afreeca TV BJ and the persons concerned being thsubjects, the causes and the points of difference of the empirical analysis were arrived at by adding the professional opinions about the users of the Live video streaming.
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