최근에는 각종 인터넷 개인방송 플랫폼이 우후죽순 생겨나고 있다. 그러나 급속도로 발전한 인터넷 방송이 문화콘텐츠로서 아직까지 완벽한 검증이 이루어지지 않았으며 많은 문제점들을 양산하고 있는 실정이다. 또한 인터넷방송 플랫폼의 다수 출현과 경쟁심화로 향후에는 접속자수가 다소 감소할 것으로 보인다. 본 연구에서는 현재 서비스되고 있는 각종 인터넷 개인 방송 플랫폼들 중 제일 대표적인 아프리카TV 사례 분석을 통해 문제점을 밝혀내고 인터넷 개인방송 발전 전략 방향을 도출할 것이다. 아프리카TV를 중심으로 현 상황 및 성과를 분석한 결과 익명성으로 이루어지는 커뮤니케이션에 관한 문제, 저작권 문제, 뚜렷하지 못한 수익구조이고 ...
최근에는 각종 인터넷 개인방송 플랫폼이 우후죽순 생겨나고 있다. 그러나 급속도로 발전한 인터넷 방송이 문화콘텐츠로서 아직까지 완벽한 검증이 이루어지지 않았으며 많은 문제점들을 양산하고 있는 실정이다. 또한 인터넷방송 플랫폼의 다수 출현과 경쟁심화로 향후에는 접속자수가 다소 감소할 것으로 보인다. 본 연구에서는 현재 서비스되고 있는 각종 인터넷 개인 방송 플랫폼들 중 제일 대표적인 아프리카TV 사례 분석을 통해 문제점을 밝혀내고 인터넷 개인방송 발전 전략 방향을 도출할 것이다. 아프리카TV를 중심으로 현 상황 및 성과를 분석한 결과 익명성으로 이루어지는 커뮤니케이션에 관한 문제, 저작권 문제, 뚜렷하지 못한 수익구조이고 콘텐츠 다양성 부족, 폭력적인 콘텐츠 제작 등이 대표적인 문제로 꼽힌다. 따라서 인터넷 개인방송 콘텐츠의 발전을 위해서는 첫째, 콘텐츠 다양화에 주력해야 한다. 아프리카TV는 인기 BJ만 놓고 보았을 때는 거의 게임이라는 콘텐츠만 보인다. 법률, 부동산과 같은 전문가 방송 및 낚시, 바둑, 언어교육과 같은 취미 방송 등 유익한 콘텐츠의 증가는 개인방송의 대중화를 견인할 것으로 기대된다. 둘째, 선정적,자극적 방송을 차단하고 채팅창을 관리하는 등 플랫폼 클린화 작업에도 역량을 집중하는 것이 필요하다. 셋째, 유료 아이템뿐만 아니라 광고 부문도 잘 활용해 수익을 창출해야 한다. 기본적인 문제점을 해결하고 경쟁 인터넷방송 플랫폼의 다수 출현에 대응하기 위해서는 개인방송의 국제적인 발전 전략도 필요하다. 우선 홈쇼핑 방송, OTA 여행방송을 통한 활성화 방안이다. 인터넷 개인방송 플랫폼은 각각 홈쇼핑, OTA와 연계하여 수익구조와 콘텐츠가 다양해 질 수 있고 소비자는 방송을 통해 비교적 낮은 가격에 상품을 구입할 수 있기 때문에, 모두가 윈윈하는 구조이다. 또한 해외시장의 사업화 방안이다. 강한 경쟁력에 직면하면 한국 시장뿐만 아니라 해외 트래픽의 증가도 기대할 수 있다. 아이돌 그룹의 국제 영향력을 이용해서 해외 시청자들의 관심을 유도하고 인터넷 방송 기술을 향상시키며, 방송 플랫폼 유저 인터페이스를 조정하는 등 외국인 BJ를 통해 해외 트래픽을 빠르게 증가시킬 수 있다. 인터넷 개인방송이 문화콘텐츠로서 급속도로 잘 발전된다면 세계 다원화 문화의 공동 번영을 촉진시킬 수 있다.
최근에는 각종 인터넷 개인방송 플랫폼이 우후죽순 생겨나고 있다. 그러나 급속도로 발전한 인터넷 방송이 문화콘텐츠로서 아직까지 완벽한 검증이 이루어지지 않았으며 많은 문제점들을 양산하고 있는 실정이다. 또한 인터넷방송 플랫폼의 다수 출현과 경쟁심화로 향후에는 접속자수가 다소 감소할 것으로 보인다. 본 연구에서는 현재 서비스되고 있는 각종 인터넷 개인 방송 플랫폼들 중 제일 대표적인 아프리카TV 사례 분석을 통해 문제점을 밝혀내고 인터넷 개인방송 발전 전략 방향을 도출할 것이다. 아프리카TV를 중심으로 현 상황 및 성과를 분석한 결과 익명성으로 이루어지는 커뮤니케이션에 관한 문제, 저작권 문제, 뚜렷하지 못한 수익구조이고 콘텐츠 다양성 부족, 폭력적인 콘텐츠 제작 등이 대표적인 문제로 꼽힌다. 따라서 인터넷 개인방송 콘텐츠의 발전을 위해서는 첫째, 콘텐츠 다양화에 주력해야 한다. 아프리카TV는 인기 BJ만 놓고 보았을 때는 거의 게임이라는 콘텐츠만 보인다. 법률, 부동산과 같은 전문가 방송 및 낚시, 바둑, 언어교육과 같은 취미 방송 등 유익한 콘텐츠의 증가는 개인방송의 대중화를 견인할 것으로 기대된다. 둘째, 선정적,자극적 방송을 차단하고 채팅창을 관리하는 등 플랫폼 클린화 작업에도 역량을 집중하는 것이 필요하다. 셋째, 유료 아이템뿐만 아니라 광고 부문도 잘 활용해 수익을 창출해야 한다. 기본적인 문제점을 해결하고 경쟁 인터넷방송 플랫폼의 다수 출현에 대응하기 위해서는 개인방송의 국제적인 발전 전략도 필요하다. 우선 홈쇼핑 방송, OTA 여행방송을 통한 활성화 방안이다. 인터넷 개인방송 플랫폼은 각각 홈쇼핑, OTA와 연계하여 수익구조와 콘텐츠가 다양해 질 수 있고 소비자는 방송을 통해 비교적 낮은 가격에 상품을 구입할 수 있기 때문에, 모두가 윈윈하는 구조이다. 또한 해외시장의 사업화 방안이다. 강한 경쟁력에 직면하면 한국 시장뿐만 아니라 해외 트래픽의 증가도 기대할 수 있다. 아이돌 그룹의 국제 영향력을 이용해서 해외 시청자들의 관심을 유도하고 인터넷 방송 기술을 향상시키며, 방송 플랫폼 유저 인터페이스를 조정하는 등 외국인 BJ를 통해 해외 트래픽을 빠르게 증가시킬 수 있다. 인터넷 개인방송이 문화콘텐츠로서 급속도로 잘 발전된다면 세계 다원화 문화의 공동 번영을 촉진시킬 수 있다.
近年来,各种网络直播平台犹如雨后春笋般应运而生。但是高速发展的网络直播作为新型的文化产业,现在为止还没有得到完善的验证,发展过程中产生了许多的问题。而且由于网络直播平台的多数出现与竞争可以看出会引起各个平台在线人数的有所减少。本论文以当前服务的各种网络直播平台中最有代表性的Africa TV为中心进行案例分析,通过分析发现问题并且导出网络直播的发展战略方向。 以Africa TV为中心,分析现状和成果发现,由于匿名产生的沟通方面的问题、版权问题、不明显的收益结构,播放内容多样性不足、暴力的内容制作等典型问题。因此,为了网络直播文化产业的发展,第一:以播放内容的多样化为主力。只看 Africa TV人气BJ的直播时,发现几乎都是游戏直播。关于法律、房地产这类专家直播,以及钓鱼、下棋、语言教育这类兴趣直播等有益的直播内容增加的话,有利于网络直播的大众化的形成。第二:杜绝低俗刺激性的直播内容,弹幕窗口管理等平台文明化集中管理也是很有必要的。第三:除了礼物道具,还要好好地利用广告部门来创造平台收益。 基本的问题解决之后面对各大网络直播竞争平台的大量出现,网络直播平台需要国际性的发展战略。首先,通过活用购物节目、OTA旅游节目的方案。网络直播平台与购物节目、OTA合作之后,收入结构和直播内容都会变得更加丰富,而且消费者可以通过网络直播对比价格购买更实惠的商品,对于双方来说是一个双赢的方案。第二,海外市场的营销方案。面对强大的竞争力,不仅仅是韩国市场,海外市场的网络直播通信量也需要增加。利用偶像团体的国际影响力,提起海外观众的兴趣。同时,利用提高网络直播的技术,调整网络直播用户界面等方法,通过外国人主播的力量,海外市场的直播通信量也会迅速增加。网络直播作为一个新型的文化产业,如果能够快速健康发展的话,能够促进世界多元文化的共同繁荣。Internet-based individual broadcast platforms of various sorts have recently mushroomed. But rapidly developed internet-based broadcasting has not still perfectly been validated as cultural contents but mass-produced many problems in reality. And it is thought that the number of people trying to access internet-based broadcast platforms will more or less reduce due to the appearance of may platforms and deepened competition between them in the future. This study attempts to find out problems and elicit the direction of the internet-based individual broadcasting development strategy by analyzing the case of Africa TV, the most representative one of internet-based individual broadcast platforms currently in service. As a result of analysis with a focus on the current situation and performance of Africa TV, the following findings were obtained. It was found to have many problems such as the problem of communication on condition of anonymity, the copyright problem, the unclear income structure, the lack of contents diversity, the production of violent contents and so on. Accordingly, for the development of internet-based individual broadcast contents, the following matters should be preceded. First, there is a need to focus on the diversification of broadcasting contents. Africa TV is almost seen to have only the contents of game when it is evaluated with a focus on the popular broadcasting jockey, or BJ. It is expected that it will lead to the popularization of internet-based individual broadcasting if it increases useful contents such as the specialized broadcasting of legal and real estate issues and hobby broadcasting of fishing, baduk, language education and so on. Second, it needs to concentrate its efforts on the work of cleaning its platform such as eliminating the sensational and stimulating broadcasting and managing the chatting window. Third, it should create profits by making good use of advertisements as well as paid items. To resolve the basic problem and respond to the appearance of many competitive internet-based individual broadcast platforms, they need the international development strategy for individual broadcasting. First of all, there is the revitalization plan through home shopping broadcast and OTA travel broadcast. Internet-based individual broadcast platforms can diversify their income structures and contents in linkage with home shopping and OTA, and accordingly, consumers can purchase commodities at comparatively low prices through them. This is the win-win structure for all of them. When they are strongly competitive, they can increase overseas traffics as well as the home market. And they can rapidly increase overseas traffic through foreign broadcasting jockeys by drawing the attention of overseas viewers through the international influences of Korean idol groups, improving internet broadcasting technologies, adjusting the broadcast platform user interface and so on. If internet-based individual broadcasting is well developed as cultural contents, it could promote the common prosperity of world multiple cultures.
近年来,各种网络直播平台犹如雨后春笋般应运而生。但是高速发展的网络直播作为新型的文化产业,现在为止还没有得到完善的验证,发展过程中产生了许多的问题。而且由于网络直播平台的多数出现与竞争可以看出会引起各个平台在线人数的有所减少。本论文以当前服务的各种网络直播平台中最有代表性的Africa TV为中心进行案例分析,通过分析发现问题并且导出网络直播的发展战略方向。 以Africa TV为中心,分析现状和成果发现,由于匿名产生的沟通方面的问题、版权问题、不明显的收益结构,播放内容多样性不足、暴力的内容制作等典型问题。因此,为了网络直播文化产业的发展,第一:以播放内容的多样化为主力。只看 Africa TV人气BJ的直播时,发现几乎都是游戏直播。关于法律、房地产这类专家直播,以及钓鱼、下棋、语言教育这类兴趣直播等有益的直播内容增加的话,有利于网络直播的大众化的形成。第二:杜绝低俗刺激性的直播内容,弹幕窗口管理等平台文明化集中管理也是很有必要的。第三:除了礼物道具,还要好好地利用广告部门来创造平台收益。 基本的问题解决之后面对各大网络直播竞争平台的大量出现,网络直播平台需要国际性的发展战略。首先,通过活用购物节目、OTA旅游节目的方案。网络直播平台与购物节目、OTA合作之后,收入结构和直播内容都会变得更加丰富,而且消费者可以通过网络直播对比价格购买更实惠的商品,对于双方来说是一个双赢的方案。第二,海外市场的营销方案。面对强大的竞争力,不仅仅是韩国市场,海外市场的网络直播通信量也需要增加。利用偶像团体的国际影响力,提起海外观众的兴趣。同时,利用提高网络直播的技术,调整网络直播用户界面等方法,通过外国人主播的力量,海外市场的直播通信量也会迅速增加。网络直播作为一个新型的文化产业,如果能够快速健康发展的话,能够促进世界多元文化的共同繁荣。Internet-based individual broadcast platforms of various sorts have recently mushroomed. But rapidly developed internet-based broadcasting has not still perfectly been validated as cultural contents but mass-produced many problems in reality. And it is thought that the number of people trying to access internet-based broadcast platforms will more or less reduce due to the appearance of may platforms and deepened competition between them in the future. This study attempts to find out problems and elicit the direction of the internet-based individual broadcasting development strategy by analyzing the case of Africa TV, the most representative one of internet-based individual broadcast platforms currently in service. As a result of analysis with a focus on the current situation and performance of Africa TV, the following findings were obtained. It was found to have many problems such as the problem of communication on condition of anonymity, the copyright problem, the unclear income structure, the lack of contents diversity, the production of violent contents and so on. Accordingly, for the development of internet-based individual broadcast contents, the following matters should be preceded. First, there is a need to focus on the diversification of broadcasting contents. Africa TV is almost seen to have only the contents of game when it is evaluated with a focus on the popular broadcasting jockey, or BJ. It is expected that it will lead to the popularization of internet-based individual broadcasting if it increases useful contents such as the specialized broadcasting of legal and real estate issues and hobby broadcasting of fishing, baduk, language education and so on. Second, it needs to concentrate its efforts on the work of cleaning its platform such as eliminating the sensational and stimulating broadcasting and managing the chatting window. Third, it should create profits by making good use of advertisements as well as paid items. To resolve the basic problem and respond to the appearance of many competitive internet-based individual broadcast platforms, they need the international development strategy for individual broadcasting. First of all, there is the revitalization plan through home shopping broadcast and OTA travel broadcast. Internet-based individual broadcast platforms can diversify their income structures and contents in linkage with home shopping and OTA, and accordingly, consumers can purchase commodities at comparatively low prices through them. This is the win-win structure for all of them. When they are strongly competitive, they can increase overseas traffics as well as the home market. And they can rapidly increase overseas traffic through foreign broadcasting jockeys by drawing the attention of overseas viewers through the international influences of Korean idol groups, improving internet broadcasting technologies, adjusting the broadcast platform user interface and so on. If internet-based individual broadcasting is well developed as cultural contents, it could promote the common prosperity of world multiple cultures.
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