본 연구의 목적은 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 바탕으로 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 읽기 흥미에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 이야기 이해력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 주의집중에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라남도에 G시에 소재한 A어린이집과 K어린이집의 만 5세 유아 56명(집단1 : 18명, 집단2 : 19명, 집단3 : 19명)을 대상으로 하였다. 실험 처치는 2017년 8월 14일부터 9월 15일까지 총 5주에 걸쳐 진행되었으며, 모든 집단은 주 2회씩 총 10회의 읽기 활동을 하였다.
집단1은 증강현실 그림책에 ...
본 연구의 목적은 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 바탕으로 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 읽기 흥미에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 이야기 이해력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 주의집중에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라남도에 G시에 소재한 A어린이집과 K어린이집의 만 5세 유아 56명(집단1 : 18명, 집단2 : 19명, 집단3 : 19명)을 대상으로 하였다. 실험 처치는 2017년 8월 14일부터 9월 15일까지 총 5주에 걸쳐 진행되었으며, 모든 집단은 주 2회씩 총 10회의 읽기 활동을 하였다.
집단1은 증강현실 그림책에 증강현실 기술을 적용한 증강현실 그림책 읽기 활동만 각각 다른 날 주 2회 실시하였다. 집단2는 증강현실 그림책을 일반 그림책처럼 읽는 종이 그림책 읽기 활동 1회를 먼저 실시하고, 종이 그림책 읽기 활동을 실시한 날을 제외한 다른 날에 동일한 증강현실 그림책에 증강현실 기술을 적용하여 읽는 증강현실 그림책 읽기 활동 1회를 실시하였다. 집단3은 증강현실 그림책을 일반 그림책처럼 읽는 종이 그림책 읽기 활동만 각각 다른 날 주 2회 실시하였다.
연구 도구로는 유아의 읽기 흥미 검사를 위하여 Askov와 Fichbach(1973)가 개발한 PPRAI(Primary Pupil Reading Attitude Inventory)를 임원신(1993)이 번안하여 사용한 검사 도구를 수정·보완한 강남희(2010)의 검사 도구를 사용하였다. 유아의 이야기 이해력을 검사하기 위해서는 Morrow(1990)의 질문을 통한 이야기 이해력 검사를 기초로 하여 김민정과 김민진(2009)이 수정·보완한 이야기 이해력 검사 도구를 사용하였다. 유아의 주의집중을 검사하기 위해서는 곽소영(1998)이 개발한 주의집중 검사 도구를 사용하였다.
실험 처치 전 각 집단의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중 사전 검사 점수에 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위하여 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 일원분산분석(one-way ANCOVA)을 실시하였다. 실험 처치 후에는 각 집단의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중 사후 검사 점수에 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였으며, 집단 간 유의미한 차이가 나타난 경우 다중 비교를 위한 조정으로서 Bonferroni를 실행하여 집단별 조정 평균 간 쌍대비교를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약, 정리하면 다음과 같다.
첫째, 종이 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동만 하거나 종이 그림책 읽기 활동과 증강현실 그림책 읽기 활동을 병행하는 것이 만 5세 유아의 읽기 흥미에 긍정적인 효과가 있었다.
둘째, 종이 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동만 하거나 종이 그림책 읽기 활동과 증강현실 그림책 읽기 활동을 병행하는 것이 만 5세 유아의 이야기 이해력에 긍정적인 효과가 있었다. 이러한 결과는 이야기 이해력의 하위 요소인 사실적 이해, 추론적 이해, 비평적 이해 영역에서도 동일하였다. 셋째, 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 만 5세 유아의 주의집중에 미치는 영향을 확인한 결과 실험 처치 후 모든 집단의 주의집중 총점은 높아졌으나, 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다.
결과적으로, 종이 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동만 하거나 종이 그림책 읽기 활동과 증강현실 그림책 읽기 활동을 병행하는 것이 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력을 증진시키는데 있어서 효과적인 교수 방법임을 확인할 수 있었다. 이는 증강현실 그림책이 유아교육 현장에서 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력 증진을 도모하기 위한 교수매체로서 가치가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 바탕으로 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수방법을 제시하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 읽기 흥미에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 이야기 이해력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 유아의 주의집중에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라남도에 G시에 소재한 A어린이집과 K어린이집의 만 5세 유아 56명(집단1 : 18명, 집단2 : 19명, 집단3 : 19명)을 대상으로 하였다. 실험 처치는 2017년 8월 14일부터 9월 15일까지 총 5주에 걸쳐 진행되었으며, 모든 집단은 주 2회씩 총 10회의 읽기 활동을 하였다.
집단1은 증강현실 그림책에 증강현실 기술을 적용한 증강현실 그림책 읽기 활동만 각각 다른 날 주 2회 실시하였다. 집단2는 증강현실 그림책을 일반 그림책처럼 읽는 종이 그림책 읽기 활동 1회를 먼저 실시하고, 종이 그림책 읽기 활동을 실시한 날을 제외한 다른 날에 동일한 증강현실 그림책에 증강현실 기술을 적용하여 읽는 증강현실 그림책 읽기 활동 1회를 실시하였다. 집단3은 증강현실 그림책을 일반 그림책처럼 읽는 종이 그림책 읽기 활동만 각각 다른 날 주 2회 실시하였다.
연구 도구로는 유아의 읽기 흥미 검사를 위하여 Askov와 Fichbach(1973)가 개발한 PPRAI(Primary Pupil Reading Attitude Inventory)를 임원신(1993)이 번안하여 사용한 검사 도구를 수정·보완한 강남희(2010)의 검사 도구를 사용하였다. 유아의 이야기 이해력을 검사하기 위해서는 Morrow(1990)의 질문을 통한 이야기 이해력 검사를 기초로 하여 김민정과 김민진(2009)이 수정·보완한 이야기 이해력 검사 도구를 사용하였다. 유아의 주의집중을 검사하기 위해서는 곽소영(1998)이 개발한 주의집중 검사 도구를 사용하였다.
실험 처치 전 각 집단의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중 사전 검사 점수에 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위하여 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 일원분산분석(one-way ANCOVA)을 실시하였다. 실험 처치 후에는 각 집단의 읽기 흥미, 이야기 이해력, 주의집중 사후 검사 점수에 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였으며, 집단 간 유의미한 차이가 나타난 경우 다중 비교를 위한 조정으로서 Bonferroni를 실행하여 집단별 조정 평균 간 쌍대비교를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약, 정리하면 다음과 같다.
첫째, 종이 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동만 하거나 종이 그림책 읽기 활동과 증강현실 그림책 읽기 활동을 병행하는 것이 만 5세 유아의 읽기 흥미에 긍정적인 효과가 있었다.
둘째, 종이 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동만 하거나 종이 그림책 읽기 활동과 증강현실 그림책 읽기 활동을 병행하는 것이 만 5세 유아의 이야기 이해력에 긍정적인 효과가 있었다. 이러한 결과는 이야기 이해력의 하위 요소인 사실적 이해, 추론적 이해, 비평적 이해 영역에서도 동일하였다. 셋째, 증강현실 그림책과 종이 그림책 활용 유형에 따른 경험이 만 5세 유아의 주의집중에 미치는 영향을 확인한 결과 실험 처치 후 모든 집단의 주의집중 총점은 높아졌으나, 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다.
결과적으로, 종이 그림책 읽기 활동만 하는 것보다 증강현실 그림책 읽기 활동만 하거나 종이 그림책 읽기 활동과 증강현실 그림책 읽기 활동을 병행하는 것이 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력을 증진시키는데 있어서 효과적인 교수 방법임을 확인할 수 있었다. 이는 증강현실 그림책이 유아교육 현장에서 유아의 읽기 흥미, 이야기 이해력 증진을 도모하기 위한 교수매체로서 가치가 있음을 시사한다.
The purpose of this research is find the effect of the experience depending on the utilization type of augmented reality picture book and printed picture book on children’s reading interests, story comprehension and attention of children. Based on this, this research attempts suggest effective teach...
The purpose of this research is find the effect of the experience depending on the utilization type of augmented reality picture book and printed picture book on children’s reading interests, story comprehension and attention of children. Based on this, this research attempts suggest effective teaching method for promoting reading interests, story comprehension, and attention of children.
The research questions for achieving the purpose of this study are as follows:
Question 1. What is the effect of the experience depending on the utilization type of AR picture book and printed picture book on reading interests of children? Question 2. What is the effect of the experience depending on the utilization type of AR picture book and printed picture book on story comprehension of children? Question 3. What is the effect of the experience depending on the utilization type of AR picture book and printed picture book on attention of children?
The research subjects include 56 young children under 5-year-old (group1 : 18, group2 : 19, group3 : 19) going to A and K kindergarten located in G city of Jeollanamdo. This test was done for total 5 weeks, starting from 14th of August 2017 to 15th of September. Each group had 10 times of reading activities over 2 weeks.
Children in group1 only had AR picture book reading activities, in combination of AR picture book with AR technology for two different days a week. Those children in group2 first had printed picture book reading activity once, which reads AR picture book as regular picture book. Afterwards, one time of AR picture book reading activity, in combination of AR picture book and AR technology is carried out. Lastly, for group3, children had printed picture book reading activity, which reads AR picture book as regular book for two different days a week.
In terms of research tools for examining reading interests of children, test tool developed by Namhee Gang (2010), which revised and supplemented research tool adapted by Wonshin Lim (1993) based on PRAI (Primary Pupil Reading Attitude Inventory) developed by Askove and Fichbach (1973). For examining story comprehension of children, story comprehension examination tool revised and supplemented by Minjeong Kim and Minjin Kim (2009) based on story comprehension test developed based on questions of Morrow (1990). For examining attention of young children, attention test tool developed by Soyoung Gwak (1998) is applied.
To find out any significant difference in pre-test score of interests in reading, story comprehension, attention, SPSS 22,0 program is used for one-way ANCOVA. After the test, ANCOVA is carried out to identify significant difference in post-test score of interests in reading, story comprehension, and attention. If there is a significant difference between the groups, Bonferroni was implemented to check paired comparison between adjust mean by group.
The conclusion of this research as follows;
First of all, rather than doing printed picture book reading activity only, having AR picture book reading activity only or combination of the two had a positive effect on reading interests of children under 5 years old.
Secondly, doing AR picture book reading only or both printed picture book and AR picture book activities had a positive influence on story comprehension of children under 5 years old. Such test result is identical to the sub factors of story comprehension, realistic understanding, deductive understanding, and critical understanding.
Thirdly, as a result of checking effect of the experience depending on the utilization type of augmented reality picture book and printed picture book on children’s attention of 5-year-old children, although total score on attention of all groups has increased but there was no statistically significant difference.
To conclude, it was identified that rather than having printed picture book reading activity only, having AR picture book reading only or both is an effective teaching method to enhance reading interests and story comprehension of children. This implies that AR picture book reading activity is valuable teaching media for increasing reading interests and story comprehension of children.
The purpose of this research is find the effect of the experience depending on the utilization type of augmented reality picture book and printed picture book on children’s reading interests, story comprehension and attention of children. Based on this, this research attempts suggest effective teaching method for promoting reading interests, story comprehension, and attention of children.
The research questions for achieving the purpose of this study are as follows:
Question 1. What is the effect of the experience depending on the utilization type of AR picture book and printed picture book on reading interests of children? Question 2. What is the effect of the experience depending on the utilization type of AR picture book and printed picture book on story comprehension of children? Question 3. What is the effect of the experience depending on the utilization type of AR picture book and printed picture book on attention of children?
The research subjects include 56 young children under 5-year-old (group1 : 18, group2 : 19, group3 : 19) going to A and K kindergarten located in G city of Jeollanamdo. This test was done for total 5 weeks, starting from 14th of August 2017 to 15th of September. Each group had 10 times of reading activities over 2 weeks.
Children in group1 only had AR picture book reading activities, in combination of AR picture book with AR technology for two different days a week. Those children in group2 first had printed picture book reading activity once, which reads AR picture book as regular picture book. Afterwards, one time of AR picture book reading activity, in combination of AR picture book and AR technology is carried out. Lastly, for group3, children had printed picture book reading activity, which reads AR picture book as regular book for two different days a week.
In terms of research tools for examining reading interests of children, test tool developed by Namhee Gang (2010), which revised and supplemented research tool adapted by Wonshin Lim (1993) based on PRAI (Primary Pupil Reading Attitude Inventory) developed by Askove and Fichbach (1973). For examining story comprehension of children, story comprehension examination tool revised and supplemented by Minjeong Kim and Minjin Kim (2009) based on story comprehension test developed based on questions of Morrow (1990). For examining attention of young children, attention test tool developed by Soyoung Gwak (1998) is applied.
To find out any significant difference in pre-test score of interests in reading, story comprehension, attention, SPSS 22,0 program is used for one-way ANCOVA. After the test, ANCOVA is carried out to identify significant difference in post-test score of interests in reading, story comprehension, and attention. If there is a significant difference between the groups, Bonferroni was implemented to check paired comparison between adjust mean by group.
The conclusion of this research as follows;
First of all, rather than doing printed picture book reading activity only, having AR picture book reading activity only or combination of the two had a positive effect on reading interests of children under 5 years old.
Secondly, doing AR picture book reading only or both printed picture book and AR picture book activities had a positive influence on story comprehension of children under 5 years old. Such test result is identical to the sub factors of story comprehension, realistic understanding, deductive understanding, and critical understanding.
Thirdly, as a result of checking effect of the experience depending on the utilization type of augmented reality picture book and printed picture book on children’s attention of 5-year-old children, although total score on attention of all groups has increased but there was no statistically significant difference.
To conclude, it was identified that rather than having printed picture book reading activity only, having AR picture book reading only or both is an effective teaching method to enhance reading interests and story comprehension of children. This implies that AR picture book reading activity is valuable teaching media for increasing reading interests and story comprehension of children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.