본 연구의 목적은 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 연구 목적을 수행하기 위해 먼저 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램 구축을 위한 연구를 진행하고, 이후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 수행하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 2] 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하기 위해 지역사회자원과 유아전통문화교육과 관련된 문헌을 검토하고 유아전통문화교육의 실태 및 유아전통문화교육에 대한 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성하였고, 이후 전문가 협의를 통한 수정 및 보완의 과정을 거쳐 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 교육 목적은 지역사회 전통문화에 대한 자긍심과 ...
본 연구의 목적은 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 연구 목적을 수행하기 위해 먼저 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램 구축을 위한 연구를 진행하고, 이후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 수행하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 2] 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하기 위해 지역사회자원과 유아전통문화교육과 관련된 문헌을 검토하고 유아전통문화교육의 실태 및 유아전통문화교육에 대한 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성하였고, 이후 전문가 협의를 통한 수정 및 보완의 과정을 거쳐 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 교육 목적은 지역사회 전통문화에 대한 자긍심과 창의적 인성을 기르는데 있다. 구체적인 목표는 ‘전통적인 의식주생활을 이해하고 존중한다.’, ‘전통놀이를 즐기며 창의적으로 사고하고 표현하는 태도를 갖는다.’, ‘역사적인 인물과 사건을 통해 지역사회 일원으로서 정체성을 갖는다.’, ‘전통의례와 문화에 관심을 갖고 공동체 의식을 형성한다.’이다. 본 프로그램의 교육 내용은 전통생활, 전통놀이, 전통역사, 전통의례 4개의 영역이다. 세부 교육 내용으로 전통생활에서는 전통의상, 전통음식, 전통가옥으로 구성하였고, 전통놀이에서는 도구놀이, 신체놀이로 구성하였다. 전통역사에서는 문화재, 사건, 인물로 구성하였고, 전통의례에서는 전통예절과 지역사회 풍습의 내용으로 구성하였다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사의 역할로 구성하였다. 교수-학습 원리는 접근성의 원리, 통합의 원리, 상호작용의 원리이고, 교수-학습 과정은 관심갖기, 탐구하기, 참여하기, 창의적으로 재구성하기의 4단계로 구성하였다. 교수 전략은 유도하기, 지원하기, 협력하기로 구성하였고, 교사의 역할은 제공자, 안내자, 평가자이다. 평가는 유아 평가, 교사 평가, 프로그램 평가로 나누어 실시하였다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 경기도에 위치한 H유치원 만 5세반 두 학급의 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2017년 8월 14일부터 9월 15일까지 매주 4회씩 총 20회에 걸쳐 연구를 실시하였다. 프로그램 적용 전과 후에 전통문화 인지와 선호도, 지역공동체 의식, 창의적 인성 검사를 실시하였고, 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 SPSS 프로그램을 활용하여 일원공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 전통문화 인지도에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 전통문화 인지도 총점과 하위요소인 의생활, 식생활, 주생활, 전통놀이, 전통예술, 문화재 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 전통문화 인지도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 둘째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 전통문화 선호도에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 전통문화 선호도 총점과 하위요소인 의생활, 식생활, 주생활, 전통놀이, 전통예술, 문화재 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 전통문화 선호도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 셋째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 지역공동체 의식에 미치는 영향을 분석한 결과, 지역공동체 의식 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 지역공동체 의식에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 넷째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 창의적 인성에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 창의적 인성 총점과 하위요소인 독특성, 다양한 관심, 독립성-인내, 상상-유희성 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 창의적 인성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 전통문화 인지도와 선호도, 지역공동체 의식, 창의적 인성에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것으로, 기존에 이루어졌던 유아전통문화교육과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
본 연구의 목적은 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 연구 목적을 수행하기 위해 먼저 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램 구축을 위한 연구를 진행하고, 이후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 수행하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 2] 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하기 위해 지역사회자원과 유아전통문화교육과 관련된 문헌을 검토하고 유아전통문화교육의 실태 및 유아전통문화교육에 대한 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성하였고, 이후 전문가 협의를 통한 수정 및 보완의 과정을 거쳐 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 교육 목적은 지역사회 전통문화에 대한 자긍심과 창의적 인성을 기르는데 있다. 구체적인 목표는 ‘전통적인 의식주생활을 이해하고 존중한다.’, ‘전통놀이를 즐기며 창의적으로 사고하고 표현하는 태도를 갖는다.’, ‘역사적인 인물과 사건을 통해 지역사회 일원으로서 정체성을 갖는다.’, ‘전통의례와 문화에 관심을 갖고 공동체 의식을 형성한다.’이다. 본 프로그램의 교육 내용은 전통생활, 전통놀이, 전통역사, 전통의례 4개의 영역이다. 세부 교육 내용으로 전통생활에서는 전통의상, 전통음식, 전통가옥으로 구성하였고, 전통놀이에서는 도구놀이, 신체놀이로 구성하였다. 전통역사에서는 문화재, 사건, 인물로 구성하였고, 전통의례에서는 전통예절과 지역사회 풍습의 내용으로 구성하였다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사의 역할로 구성하였다. 교수-학습 원리는 접근성의 원리, 통합의 원리, 상호작용의 원리이고, 교수-학습 과정은 관심갖기, 탐구하기, 참여하기, 창의적으로 재구성하기의 4단계로 구성하였다. 교수 전략은 유도하기, 지원하기, 협력하기로 구성하였고, 교사의 역할은 제공자, 안내자, 평가자이다. 평가는 유아 평가, 교사 평가, 프로그램 평가로 나누어 실시하였다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 경기도에 위치한 H유치원 만 5세반 두 학급의 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 2017년 8월 14일부터 9월 15일까지 매주 4회씩 총 20회에 걸쳐 연구를 실시하였다. 프로그램 적용 전과 후에 전통문화 인지와 선호도, 지역공동체 의식, 창의적 인성 검사를 실시하였고, 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 SPSS 프로그램을 활용하여 일원공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 전통문화 인지도에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 전통문화 인지도 총점과 하위요소인 의생활, 식생활, 주생활, 전통놀이, 전통예술, 문화재 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 전통문화 인지도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 둘째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 전통문화 선호도에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 전통문화 선호도 총점과 하위요소인 의생활, 식생활, 주생활, 전통놀이, 전통예술, 문화재 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 전통문화 선호도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 셋째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 지역공동체 의식에 미치는 영향을 분석한 결과, 지역공동체 의식 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 지역공동체 의식에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 넷째, 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 창의적 인성에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 창의적 인성 총점과 하위요소인 독특성, 다양한 관심, 독립성-인내, 상상-유희성 점수에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 창의적 인성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아의 전통문화 인지도와 선호도, 지역공동체 의식, 창의적 인성에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 지역사회자원을 활용한 유아전통문화교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것으로, 기존에 이루어졌던 유아전통문화교육과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
The purpose of this study is to develop a traditional cultural education program for young children, and to apply it to five-year-old children in order to verify it‘s effect. To fulfill the purpose of this research, I designed a traditional cultural education program for early childhood using local ...
The purpose of this study is to develop a traditional cultural education program for young children, and to apply it to five-year-old children in order to verify it‘s effect. To fulfill the purpose of this research, I designed a traditional cultural education program for early childhood using local community resources . Then I conducted a study to verify the effect of the program. The main goal of this thesis is thus to answer the following question: Research question 1: What are the components of early childhood traditional cultural education program using local community resources? Research question 2: What are the effects of early childhood traditional cultural education program using local community resources on young children’s recognition and preference of traditional culture, community consciousness, and creative personality? To develop a traditional cultural education program using local community resources, I studied literature on local community resources and early childhood cultural education. I examined the actual conditions and educational needs of young children with regard to traditional cultural education. Based on this, I constructed a draft of the educational program, and used local community resources and expert consultation in the process of revision and supplementation. The purpose of this program is to raise the pride and creative personality of the traditional culture of the social community. Specific goals are to ‘understand and respect traditional lifestyles and values’, ‘to have an attitude that enjoys traditional play, and thinks and expresses itself creatively’, ‘to share the identity of the local community through historical figures and events’, ‘to have interest in traditional rituals and cultures and build a sense of community’. This educational program includes four areas: traditional life, traditional play, traditional history, and traditional rituals. It‘s specific educational contents include traditional costumes, traditional food, and traditional houses in traditional lifestyle. Korean traditional games can be divided into two categories, such as body games, which are mainly played without equipment, and games, which are played with equipment. The traditional history part deals with cultural assets, events, and characters. Traditional rituals include traditional manners and community customs. The teaching-learning method of this program consisted of teaching-learning principles, the teaching-learning process, teaching strategy, and the teacher's role. The educational principles include accessibility, integration, and interaction. The teaching-learning process consists of four stages: attention, inquiry, participation, and creative reconstruction. The teaching strategy consists of inducing, supporting and cooperating. The role of the teacher is to be a provider, a guide, and an evaluator. Evaluation was divided into early childhood evaluation, teacher evaluation, and educational program evaluation. To investigate the effect of this educational program, I chose forty five-year-old children from two classes (twenty as the experimental group and another twenty as a comparison group) of a school which is located in Gyeonggi state. This research was conducted twenty times between the 14th of August and the 15th of September, 2017. To be specific, Iresearched traditional cultural recognition and preferences, localcommunity consciousness and creative personality before and after the application of this educational program. I then conducted an analysis of covariance (ANCOVA) using the ‘Statistical Package for the Social Sciences’ (SPSS) program to verify differences between groups. The results of this study of the effects of application of this traditional cultural education program are as follows. First, the young children in the experimental group showed a greater statistically significant improvement than the comparison group in scores of children's recognition of traditional culture and the ordinary elements of a child’s life such as clothing, diet, habitation, traditional play, traditional art and cultural property. Therefore, it can be seen that this program positively affects children’s awareness of traditional culture. Second, in results of analysis of the effect of this program on children’s preference for traditional culture, the total scores on traditional cultural preference and subordinate factors (such as clothing, diet, habitation, traditional play) of the experimental group also showed a greater statistically significant improvement than the comparison group. Thus, it seems that this traditional educational program had positive effects on the traditional cultural preferences of the young children who were involved in this research. Third, as a result of this traditional educational program on the community consciousness of young children, the experimental group revealed a statistically more compelling progress than the comparison group on the total score of community consciousness. Thus, it seems that this educational program positively influences the formation of community consciousness in early childhood. Fourth, as a result of this educational program on children’s creative personalities, the experimental group showed a statistically significant improvement in the total score regarding the creative personality, as well as subordinate factors like uniqueness, various interests, independence- patience, and imagination-social playfulness. Therefore, it can be seen that the program has a positive influence on the creative personality of young children. The results above show that the traditional cultural education program using local community resources had positive effects on traditional cultural awareness and preferences, community consciousness and creative personality of the children who were involved in this research. This shows that this program is applicable to early childhood education; it suggests that it has value as a differentiated program within the existing traditional cultural education.
The purpose of this study is to develop a traditional cultural education program for young children, and to apply it to five-year-old children in order to verify it‘s effect. To fulfill the purpose of this research, I designed a traditional cultural education program for early childhood using local community resources . Then I conducted a study to verify the effect of the program. The main goal of this thesis is thus to answer the following question: Research question 1: What are the components of early childhood traditional cultural education program using local community resources? Research question 2: What are the effects of early childhood traditional cultural education program using local community resources on young children’s recognition and preference of traditional culture, community consciousness, and creative personality? To develop a traditional cultural education program using local community resources, I studied literature on local community resources and early childhood cultural education. I examined the actual conditions and educational needs of young children with regard to traditional cultural education. Based on this, I constructed a draft of the educational program, and used local community resources and expert consultation in the process of revision and supplementation. The purpose of this program is to raise the pride and creative personality of the traditional culture of the social community. Specific goals are to ‘understand and respect traditional lifestyles and values’, ‘to have an attitude that enjoys traditional play, and thinks and expresses itself creatively’, ‘to share the identity of the local community through historical figures and events’, ‘to have interest in traditional rituals and cultures and build a sense of community’. This educational program includes four areas: traditional life, traditional play, traditional history, and traditional rituals. It‘s specific educational contents include traditional costumes, traditional food, and traditional houses in traditional lifestyle. Korean traditional games can be divided into two categories, such as body games, which are mainly played without equipment, and games, which are played with equipment. The traditional history part deals with cultural assets, events, and characters. Traditional rituals include traditional manners and community customs. The teaching-learning method of this program consisted of teaching-learning principles, the teaching-learning process, teaching strategy, and the teacher's role. The educational principles include accessibility, integration, and interaction. The teaching-learning process consists of four stages: attention, inquiry, participation, and creative reconstruction. The teaching strategy consists of inducing, supporting and cooperating. The role of the teacher is to be a provider, a guide, and an evaluator. Evaluation was divided into early childhood evaluation, teacher evaluation, and educational program evaluation. To investigate the effect of this educational program, I chose forty five-year-old children from two classes (twenty as the experimental group and another twenty as a comparison group) of a school which is located in Gyeonggi state. This research was conducted twenty times between the 14th of August and the 15th of September, 2017. To be specific, Iresearched traditional cultural recognition and preferences, localcommunity consciousness and creative personality before and after the application of this educational program. I then conducted an analysis of covariance (ANCOVA) using the ‘Statistical Package for the Social Sciences’ (SPSS) program to verify differences between groups. The results of this study of the effects of application of this traditional cultural education program are as follows. First, the young children in the experimental group showed a greater statistically significant improvement than the comparison group in scores of children's recognition of traditional culture and the ordinary elements of a child’s life such as clothing, diet, habitation, traditional play, traditional art and cultural property. Therefore, it can be seen that this program positively affects children’s awareness of traditional culture. Second, in results of analysis of the effect of this program on children’s preference for traditional culture, the total scores on traditional cultural preference and subordinate factors (such as clothing, diet, habitation, traditional play) of the experimental group also showed a greater statistically significant improvement than the comparison group. Thus, it seems that this traditional educational program had positive effects on the traditional cultural preferences of the young children who were involved in this research. Third, as a result of this traditional educational program on the community consciousness of young children, the experimental group revealed a statistically more compelling progress than the comparison group on the total score of community consciousness. Thus, it seems that this educational program positively influences the formation of community consciousness in early childhood. Fourth, as a result of this educational program on children’s creative personalities, the experimental group showed a statistically significant improvement in the total score regarding the creative personality, as well as subordinate factors like uniqueness, various interests, independence- patience, and imagination-social playfulness. Therefore, it can be seen that the program has a positive influence on the creative personality of young children. The results above show that the traditional cultural education program using local community resources had positive effects on traditional cultural awareness and preferences, community consciousness and creative personality of the children who were involved in this research. This shows that this program is applicable to early childhood education; it suggests that it has value as a differentiated program within the existing traditional cultural education.
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