본 연구는 거꾸로 교실의 적용을 위한 기초 자료를 제공하고자 고등학교 영어 교사들의 인식을 중심으로 거꾸로 교실의 현장 적용의 장애요인을 알아보는 데 그 목적이 있다. 자료 수집은 2017년 9월부터 10월까지 경기도의 4개의 학교에서 근무하는 영어 교사 50인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 문항 설문지는 대표문항들을 선별하고 사용한 한석희(2016)의 설문조사 도구를 연구에 맞게 선별하여 사용하였다. 문항지는 3개의 영역으로 나누어 총 58문항으로 구성하였으며 거꾸로 교실 관련 교육에 관한 교사들의 전반적인 인식을 조사하였다. 설문결과는 ...
본 연구는 거꾸로 교실의 적용을 위한 기초 자료를 제공하고자 고등학교 영어 교사들의 인식을 중심으로 거꾸로 교실의 현장 적용의 장애요인을 알아보는 데 그 목적이 있다. 자료 수집은 2017년 9월부터 10월까지 경기도의 4개의 학교에서 근무하는 영어 교사 50인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 문항 설문지는 대표문항들을 선별하고 사용한 한석희(2016)의 설문조사 도구를 연구에 맞게 선별하여 사용하였다. 문항지는 3개의 영역으로 나누어 총 58문항으로 구성하였으며 거꾸로 교실 관련 교육에 관한 교사들의 전반적인 인식을 조사하였다. 설문결과는 SPSS 통계처리를 하였으며 빈도분석과 기술통계를 통해 그 결과를 해석하였다. 면담에 사용한 질문지는 Seidman(2006), Lee & Shin(2014), 신영준 외(2016)에서 사용된 문항들을 연구 목적에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 설문에 응한 교사 중 거꾸로 교실을 실행한 경험이 있는 교사 2인, 경험이 없는 교사 2인을 편의 표집하여 인터뷰조사 하였다. 인터뷰 내용은 녹음하여 전사되었으며 근거이론을 바탕으로 전사한 내용을 15회 이상 정독하여 연구의 목적에 맞는 표현들을 코딩하고 패턴분석 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사들이 인식하는 교육적 이념과 현실의 학생들의 수준에 대한 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 교육에 대한 인식에서 교사들은 자신들을 수업시간에 학습의 안내자, 조력자의 역할로 인식하고 있으며 학습의 주도는 학생에게 있다고 긍정적으로 인식하는 반면 실제 학생들의 학업 준비를 위한 상태는 부족하고 학생들의 수동적 학습 태도와 학습을 위한 준비도가 미비하다고 인식하고 있었다. 영어교육에 관해서는 형식과 문법적인 부분 보다는 의미 있는 맥락 안에서 사용할 수 있는 의사소통 능력 배양을 중요하게 인식하였다. 거꾸로 교실에 대한 인식에서는 거꾸로 교실의 긍정적 효과를 보통수준으로 인식하고 있는 반면 학생과 교사의 불필요한 과제 부담이 있음을 인식하고 있었고 이는 학교 시설과 분위기의 형성을 필요로 한다고 인식했다. 따라서 그 차이로 인한 수업 운영에 어려움이 예상된다. 두 번째, 교사들은 거꾸로 교실의 긍정적 효과를 인식하고 있는 반면 거꾸로 교실을 현장에 적용했을 때 어려움을 다음과 같이 인식하고 있었다. 교실 밖 활동인 온라인 영상과 관련하여 영상 제작에 대한 어려움, 영상을 미 시청 학생들의 상태와 관리에 대한 어려움이 있다는 것을 나타냈다. 또한 교실 안 수업을 구성하는 방법과 모둠 운영 실태에 대한 어려움이 있다는 것을 인식하였다. 이러한 교실 밖, 교실 안 수업을 운영하고 관리하는 데 있어서 외부적 요인들의 지원이 부족하다고 인식하고 있었다. 이러한 결과를 통해 교사들이 인식하는 교육적 이념과 현실 수업에서의 차이가 있다는 점과 거꾸로 교실을 운영하기에는 어려운 점이 있다는 것을 발견하게 되었다. 이를 위해서는 교사들이 가지고 있는 부정적 인식을 낮출 수 있는 개념적 이해를 위한 연수가 이루어져야 한다는 점을 제언하였다.
본 연구는 거꾸로 교실의 적용을 위한 기초 자료를 제공하고자 고등학교 영어 교사들의 인식을 중심으로 거꾸로 교실의 현장 적용의 장애요인을 알아보는 데 그 목적이 있다. 자료 수집은 2017년 9월부터 10월까지 경기도의 4개의 학교에서 근무하는 영어 교사 50인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 문항 설문지는 대표문항들을 선별하고 사용한 한석희(2016)의 설문조사 도구를 연구에 맞게 선별하여 사용하였다. 문항지는 3개의 영역으로 나누어 총 58문항으로 구성하였으며 거꾸로 교실 관련 교육에 관한 교사들의 전반적인 인식을 조사하였다. 설문결과는 SPSS 통계처리를 하였으며 빈도분석과 기술통계를 통해 그 결과를 해석하였다. 면담에 사용한 질문지는 Seidman(2006), Lee & Shin(2014), 신영준 외(2016)에서 사용된 문항들을 연구 목적에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 설문에 응한 교사 중 거꾸로 교실을 실행한 경험이 있는 교사 2인, 경험이 없는 교사 2인을 편의 표집하여 인터뷰조사 하였다. 인터뷰 내용은 녹음하여 전사되었으며 근거이론을 바탕으로 전사한 내용을 15회 이상 정독하여 연구의 목적에 맞는 표현들을 코딩하고 패턴분석 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사들이 인식하는 교육적 이념과 현실의 학생들의 수준에 대한 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 교육에 대한 인식에서 교사들은 자신들을 수업시간에 학습의 안내자, 조력자의 역할로 인식하고 있으며 학습의 주도는 학생에게 있다고 긍정적으로 인식하는 반면 실제 학생들의 학업 준비를 위한 상태는 부족하고 학생들의 수동적 학습 태도와 학습을 위한 준비도가 미비하다고 인식하고 있었다. 영어교육에 관해서는 형식과 문법적인 부분 보다는 의미 있는 맥락 안에서 사용할 수 있는 의사소통 능력 배양을 중요하게 인식하였다. 거꾸로 교실에 대한 인식에서는 거꾸로 교실의 긍정적 효과를 보통수준으로 인식하고 있는 반면 학생과 교사의 불필요한 과제 부담이 있음을 인식하고 있었고 이는 학교 시설과 분위기의 형성을 필요로 한다고 인식했다. 따라서 그 차이로 인한 수업 운영에 어려움이 예상된다. 두 번째, 교사들은 거꾸로 교실의 긍정적 효과를 인식하고 있는 반면 거꾸로 교실을 현장에 적용했을 때 어려움을 다음과 같이 인식하고 있었다. 교실 밖 활동인 온라인 영상과 관련하여 영상 제작에 대한 어려움, 영상을 미 시청 학생들의 상태와 관리에 대한 어려움이 있다는 것을 나타냈다. 또한 교실 안 수업을 구성하는 방법과 모둠 운영 실태에 대한 어려움이 있다는 것을 인식하였다. 이러한 교실 밖, 교실 안 수업을 운영하고 관리하는 데 있어서 외부적 요인들의 지원이 부족하다고 인식하고 있었다. 이러한 결과를 통해 교사들이 인식하는 교육적 이념과 현실 수업에서의 차이가 있다는 점과 거꾸로 교실을 운영하기에는 어려운 점이 있다는 것을 발견하게 되었다. 이를 위해서는 교사들이 가지고 있는 부정적 인식을 낮출 수 있는 개념적 이해를 위한 연수가 이루어져야 한다는 점을 제언하였다.
The purpose of this study is to explore the barriers to implementing flipped classroom in high school English classes by focusing on teachers’ perceptions and to provide some information of the results. The research questions of this study were as follows: (1) How does the high school English t...
The purpose of this study is to explore the barriers to implementing flipped classroom in high school English classes by focusing on teachers’ perceptions and to provide some information of the results. The research questions of this study were as follows: (1) How does the high school English teachers perceive education and English language education which are related to flipped classroom? (2) How does the high school English teachers perceive implementing flipped classroom in their classes? (3) What are the barriers to implementing flipped classroom in high school English classes? To answer these questions, a survey was conducted for the quantitative data and an interview was conducted for the qualitative data, which was analyzed by SPSS program and grounded theory. The data was collected by surveying 50 high school English teachers in Gyeonggi-do and interviewing four teachers, two with flipped classroom experience, two with no experience. The results for this analysis can be summarized as follows: First, there are difference between teachers’ perception of the education beliefs and the state of students learning preparation. Teachers generally believe their own education philosophy such as teachers role as a guidance and a helper and the importance of student-centered learning. However, the teachers’ perception of the students passiveness of learning and their learning readiness was negatively reported. Also they believe the practical aspect of language is important in language learning. Second, although teachers generally believe the positive effects of flipped classroom, they feel pressure when they should create some video lectures, which are not necessarily to work on it and also burden to students. Last, teachers positively accept the effects of flipped classroom such as students active participation in class, building up the good relationship between teachers and students and among students. However, when operating flipped classroom, they mentioned the difficulties that they should create video lectures with efforts as a out-of-class activity and manage the students to watch it every time; that they should plan and design in-class activities and manage the groups and members; that the lack of technological support and too formal atmosphere of schools should be supplemented.
The purpose of this study is to explore the barriers to implementing flipped classroom in high school English classes by focusing on teachers’ perceptions and to provide some information of the results. The research questions of this study were as follows: (1) How does the high school English teachers perceive education and English language education which are related to flipped classroom? (2) How does the high school English teachers perceive implementing flipped classroom in their classes? (3) What are the barriers to implementing flipped classroom in high school English classes? To answer these questions, a survey was conducted for the quantitative data and an interview was conducted for the qualitative data, which was analyzed by SPSS program and grounded theory. The data was collected by surveying 50 high school English teachers in Gyeonggi-do and interviewing four teachers, two with flipped classroom experience, two with no experience. The results for this analysis can be summarized as follows: First, there are difference between teachers’ perception of the education beliefs and the state of students learning preparation. Teachers generally believe their own education philosophy such as teachers role as a guidance and a helper and the importance of student-centered learning. However, the teachers’ perception of the students passiveness of learning and their learning readiness was negatively reported. Also they believe the practical aspect of language is important in language learning. Second, although teachers generally believe the positive effects of flipped classroom, they feel pressure when they should create some video lectures, which are not necessarily to work on it and also burden to students. Last, teachers positively accept the effects of flipped classroom such as students active participation in class, building up the good relationship between teachers and students and among students. However, when operating flipped classroom, they mentioned the difficulties that they should create video lectures with efforts as a out-of-class activity and manage the students to watch it every time; that they should plan and design in-class activities and manage the groups and members; that the lack of technological support and too formal atmosphere of schools should be supplemented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.