기업이 처한 경영환경이 비정형적이고 매우 복잡한 문제들에 직면하면서 기업간 경쟁은 더욱 심화되고 있다. 이러한 환경에서 업무수행에 있어 팀을 기본 단위로 하는 기업들이 늘어나고, 구성원의 역할과 책임에 더욱 무게를 두고 있는 현실이다. 이에 맞춰 기업의 교육 또한 현 시대의 변화와 창의로운 인재를 양성하기 위해 학습자가 능동적으로 참여할 수 있는 교수방법을 제공하고 있다. 본 연구는 금융기업에 종사하는 직원을 대상으로 프로젝트 학습을 통해 팀 학습행동이 팀 내 상호작용에 미치는 영향을 살펴보고, 팀 학습행동과 팀 내 상호작용과의 관계에서 학습참여가 ...
기업이 처한 경영환경이 비정형적이고 매우 복잡한 문제들에 직면하면서 기업간 경쟁은 더욱 심화되고 있다. 이러한 환경에서 업무수행에 있어 팀을 기본 단위로 하는 기업들이 늘어나고, 구성원의 역할과 책임에 더욱 무게를 두고 있는 현실이다. 이에 맞춰 기업의 교육 또한 현 시대의 변화와 창의로운 인재를 양성하기 위해 학습자가 능동적으로 참여할 수 있는 교수방법을 제공하고 있다. 본 연구는 금융기업에 종사하는 직원을 대상으로 프로젝트 학습을 통해 팀 학습행동이 팀 내 상호작용에 미치는 영향을 살펴보고, 팀 학습행동과 팀 내 상호작용과의 관계에서 학습참여가 매개효과를 미치는지 검증하고자 하였다. 이를 통해 학습자 중심의 교육방법이 기업의 성과에 영향을 미칠 수 있도록 기업 교육에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위한 연구문제의 가설은 다음과 같다. 첫째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동은 팀 내 상호작용에 유의한 영향을 미칠 것이다. 둘째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동은 개인의 학습참여에 유의미한 영향을 미칠 것이다. 셋째, 기업의 프로젝트 학습에서 개인의 학습참여는 팀 내 상호작용에 유의미한 영향을 미칠 것이다. 넷째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동과 팀 내 상호작용의 관계에서 학습참여는 매개역할을 할 것이다. 이러한 연구문제를 실증적으로 검증하기 위해서 금융기업의 다양한 직무를 가진 직원을 대상으로 설문조사를 실시 하였으며, 총 224부의 표본을 분석에 활용하였다. 통계적 분석을 위해 SPSS ver.22.0과 AMOS ver.22.0을 사용하여 실시하였으며, 그 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동, 개인의 학습참여, 팀 내 상호작용간의 구조적 관계는 유의미하게 나타났으며, 학습참여는 팀 학습행동과 팀 내 상호작용 사이에서 부분매개 하는 것으로 분석되었다. 둘째, 팀 학습행동은 팀 내 상호작용에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로는 팀 학습행동의 하위 요인인 성찰적 의사소통이 팀 내 상호작용에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 팀 학습행동은 학습참여에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로는 팀 학습행동의 하위 요인 중 성찰적 의사소통이 학습참여에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학습참여는 팀 내 상호작용에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 세부적으로는 행동적 참여가 팀 내 상호작용에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 끝으로 후속 연구를 위한 제언으로는 첫째, 연구대상을 표집하는 것에 있어 금융기업에 한정하여 진행하였으나 다양한 업종으로 확대하였을 경우 보다 신뢰성 있는 연구결과를 얻을 수 있을 것이다. 둘째, 연구에 사용된 변인을 분석하는 자료로 자기보고식 설문인 Likert 척도로 측정하였으나 설문 외에 인터뷰나 관찰 등 다른 방법의 측정을 시도할 필요가 있다. 셋째, 협동학습에서 중요하게 고려해야 할 특성을 규정하고, 규정한 특성을 반영할 수 있는 다양한 변인을 연구모형에 제시한다면 다양한 영역에서 긍정적 결과를 얻을 것으로 기대된다.
기업이 처한 경영환경이 비정형적이고 매우 복잡한 문제들에 직면하면서 기업간 경쟁은 더욱 심화되고 있다. 이러한 환경에서 업무수행에 있어 팀을 기본 단위로 하는 기업들이 늘어나고, 구성원의 역할과 책임에 더욱 무게를 두고 있는 현실이다. 이에 맞춰 기업의 교육 또한 현 시대의 변화와 창의로운 인재를 양성하기 위해 학습자가 능동적으로 참여할 수 있는 교수방법을 제공하고 있다. 본 연구는 금융기업에 종사하는 직원을 대상으로 프로젝트 학습을 통해 팀 학습행동이 팀 내 상호작용에 미치는 영향을 살펴보고, 팀 학습행동과 팀 내 상호작용과의 관계에서 학습참여가 매개효과를 미치는지 검증하고자 하였다. 이를 통해 학습자 중심의 교육방법이 기업의 성과에 영향을 미칠 수 있도록 기업 교육에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위한 연구문제의 가설은 다음과 같다. 첫째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동은 팀 내 상호작용에 유의한 영향을 미칠 것이다. 둘째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동은 개인의 학습참여에 유의미한 영향을 미칠 것이다. 셋째, 기업의 프로젝트 학습에서 개인의 학습참여는 팀 내 상호작용에 유의미한 영향을 미칠 것이다. 넷째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동과 팀 내 상호작용의 관계에서 학습참여는 매개역할을 할 것이다. 이러한 연구문제를 실증적으로 검증하기 위해서 금융기업의 다양한 직무를 가진 직원을 대상으로 설문조사를 실시 하였으며, 총 224부의 표본을 분석에 활용하였다. 통계적 분석을 위해 SPSS ver.22.0과 AMOS ver.22.0을 사용하여 실시하였으며, 그 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업의 프로젝트 학습에서 팀 학습행동, 개인의 학습참여, 팀 내 상호작용간의 구조적 관계는 유의미하게 나타났으며, 학습참여는 팀 학습행동과 팀 내 상호작용 사이에서 부분매개 하는 것으로 분석되었다. 둘째, 팀 학습행동은 팀 내 상호작용에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로는 팀 학습행동의 하위 요인인 성찰적 의사소통이 팀 내 상호작용에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 팀 학습행동은 학습참여에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세부적으로는 팀 학습행동의 하위 요인 중 성찰적 의사소통이 학습참여에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학습참여는 팀 내 상호작용에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 세부적으로는 행동적 참여가 팀 내 상호작용에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 끝으로 후속 연구를 위한 제언으로는 첫째, 연구대상을 표집하는 것에 있어 금융기업에 한정하여 진행하였으나 다양한 업종으로 확대하였을 경우 보다 신뢰성 있는 연구결과를 얻을 수 있을 것이다. 둘째, 연구에 사용된 변인을 분석하는 자료로 자기보고식 설문인 Likert 척도로 측정하였으나 설문 외에 인터뷰나 관찰 등 다른 방법의 측정을 시도할 필요가 있다. 셋째, 협동학습에서 중요하게 고려해야 할 특성을 규정하고, 규정한 특성을 반영할 수 있는 다양한 변인을 연구모형에 제시한다면 다양한 영역에서 긍정적 결과를 얻을 것으로 기대된다.
As the management environment of corporations is atypical and faces very complex problems, competition among them is increasingly fierce. In this environment, more and more companies perform business by the team unit and place more importance on the roles and responsibilities of the members. Respond...
As the management environment of corporations is atypical and faces very complex problems, competition among them is increasingly fierce. In this environment, more and more companies perform business by the team unit and place more importance on the roles and responsibilities of the members. Responding to these trends, corporate education provides teaching methods for learners to take active part in for the changes of the times and the production of creative talents. This study set out to investigate the effects of team learning behavior on interactions within the team via project learning among the employees of financial firms and test whether student engagement would have mediating effects on relations between team learning behavior and interactions within the team. The study thus aimed to provide implications for corporate education so that learner-centric educational methods would have effects on corporate performance. For these purposes, the study set the following hypotheses: first, team learning behavior would have significant effects on interactions within the team in corporate project based learning; second, team learning behavior would have significant effects on individuals' student engagement in corporate project based learning; third, individuals' student engagement would have significant effects on interactions within the team in corporate project based learning; and fourth, student engagement would have mediating effects on relations between team learning behavior and interactions within the team in corporate project based learning. In an effort to test these research questions, the investigator conducted a survey with employees doing various jobs at financial firms and used total 224 questionnaires in analysis. The SPSS Version 22.0 and AMOS Version 22.0 programs were used in statistical analysis. The findings were as follows: First, there were significant structural relations among team learning behavior, individuals' student engagement, and interactions within the team in corporate project based learning with participation in learning having partial mediating effects between team learning behavior and interactions within the team. Second, team learning behavior had significant impacts on interactions within the team. Specifically, reflective communication, a subfactor of team learning behavior, had the greatest impacts on interactions within the team. Third, team learning behavior had significant influences on student engagement. Specifically, reflective communication, a subfactor of team learning behavior, had the biggest influences on student engagement. Lastly, student engagement had significant effects on interactions within the team. Specifically, behavioral flow had the biggest effects on interactions within the team. Based on these findings, the study made the following proposals for follow-up study: first, the study limited the scope of subject sampling to financial firms. If the scope is expanded to more diverse businesses, more reliable findings will be generated. Secondly, the study used a Likert scale based on a self-administered questionnaire to analyze the variables. There is a need to try other methods of measurement including interviews and observations. Thirdly, positive results will be generated across various fields if there are efforts to define characteristics that should be considered importantly in collaborative learning and propose diverse variables to reflect the characteristics for a research model.
As the management environment of corporations is atypical and faces very complex problems, competition among them is increasingly fierce. In this environment, more and more companies perform business by the team unit and place more importance on the roles and responsibilities of the members. Responding to these trends, corporate education provides teaching methods for learners to take active part in for the changes of the times and the production of creative talents. This study set out to investigate the effects of team learning behavior on interactions within the team via project learning among the employees of financial firms and test whether student engagement would have mediating effects on relations between team learning behavior and interactions within the team. The study thus aimed to provide implications for corporate education so that learner-centric educational methods would have effects on corporate performance. For these purposes, the study set the following hypotheses: first, team learning behavior would have significant effects on interactions within the team in corporate project based learning; second, team learning behavior would have significant effects on individuals' student engagement in corporate project based learning; third, individuals' student engagement would have significant effects on interactions within the team in corporate project based learning; and fourth, student engagement would have mediating effects on relations between team learning behavior and interactions within the team in corporate project based learning. In an effort to test these research questions, the investigator conducted a survey with employees doing various jobs at financial firms and used total 224 questionnaires in analysis. The SPSS Version 22.0 and AMOS Version 22.0 programs were used in statistical analysis. The findings were as follows: First, there were significant structural relations among team learning behavior, individuals' student engagement, and interactions within the team in corporate project based learning with participation in learning having partial mediating effects between team learning behavior and interactions within the team. Second, team learning behavior had significant impacts on interactions within the team. Specifically, reflective communication, a subfactor of team learning behavior, had the greatest impacts on interactions within the team. Third, team learning behavior had significant influences on student engagement. Specifically, reflective communication, a subfactor of team learning behavior, had the biggest influences on student engagement. Lastly, student engagement had significant effects on interactions within the team. Specifically, behavioral flow had the biggest effects on interactions within the team. Based on these findings, the study made the following proposals for follow-up study: first, the study limited the scope of subject sampling to financial firms. If the scope is expanded to more diverse businesses, more reliable findings will be generated. Secondly, the study used a Likert scale based on a self-administered questionnaire to analyze the variables. There is a need to try other methods of measurement including interviews and observations. Thirdly, positive results will be generated across various fields if there are efforts to define characteristics that should be considered importantly in collaborative learning and propose diverse variables to reflect the characteristics for a research model.
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