재난 및 안전관리기본법 상 교통사고도 사회적 재난에 속하며, 재난은 예방, 대비, 대응, 복구의 단계로 이루어지고 있다. 정부에서는 재해 율을 줄이기 위해 매년 전국 기초자치단체 별로 안전지수를 발표하고 있다. 교통 분야의 안전지수 역시 재난측면에서 관리되고 있다.
우리나라의 경우 OECD국가 중 교통사고율이나 안전지수에서 하위권을 면하지 못하고 있으며, 매년 조금씩 개선되고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 S구의 실태조사를 통한 교통사고의 발생 문제점 및 교통사고 저감을 위한 개선방안을 제시한다.
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재난 및 안전관리기본법 상 교통사고도 사회적 재난에 속하며, 재난은 예방, 대비, 대응, 복구의 단계로 이루어지고 있다. 정부에서는 재해 율을 줄이기 위해 매년 전국 기초자치단체 별로 안전지수를 발표하고 있다. 교통 분야의 안전지수 역시 재난측면에서 관리되고 있다.
우리나라의 경우 OECD국가 중 교통사고율이나 안전지수에서 하위권을 면하지 못하고 있으며, 매년 조금씩 개선되고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 S구의 실태조사를 통한 교통사고의 발생 문제점 및 교통사고 저감을 위한 개선방안을 제시한다.
서울특별시 소재 각 구별 교통사고율 통계자료를 통해 사고율이 높은 S구를 대상으로 5개의 교차로 교통사고 실태 분석을 실시하여, 교통사고의 발생유형, 사고 위치 등 사고의 형태별로 분석하고, S구 소재 교통경찰관, 모범 운전자 대상으로 사고에 대한 발생 원인에 대한 전문가 면담을 통해 사고 원인 및 문제점을 도출하였다.
문제점 및 사고 원인분석으로 보행자의 경우 보행 중 스마트 폰의 사용, 보행자 보호를 위한 신호 주기가 차량 위주, 보행자의 무단 횡단 사고, 차 대 차의 경우 교차로를 지난 이후 신호등 위치로 신호 위반 및 과속 발생, 우회전시 보행자 사고 등이 문제점 및 원인으로 도출되었다.
개선방안으로는, 스마트 폰의 사용 자제를 위한 보도 내 경고 표시판의 설치와 보행자 안전지대를 만들어 스마트 폰 사용이 가능 하도록 하는 방안, 교통섬을 설치하여 보행자가 중간에 멈출 수 있는 장소의 제공, 어린이 등의 교통안전 의식 고취를 위해 옐로 카펫 및 횡단보도 신발 모양 도색을 제안하였다.
우회전 차량의 속도 감속을 위해 우회전 차선을 요철 블록을 시공하여 감속할 수 있도록 제안, 좌회전 차량의 차선 혼돈을 줄이기 위한 방안으로 전 교차로 등에 고속도로에 적용하여 교통사고 감소 효과가 검증된 컬러 도색의 도입을 제안하였다.
교통섬의 개선방안 검증 및 옐로 카펫 효과 검증을 연구 보고서 및 통계를 인용하였으며, 컬러 유도선 도입 검증은 한국도로공사의 설치 전후의 통계 자료를 인용하여 검증하였다.
상기에서 개선방안으로 제시한 바와 같이 교통시설물 개선과 운전자 및 시민들의 교통문화 의식제고를 통하여 인명피해를 최소화 하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
핵심어 : 교통안전, 교통안전지수, 교통사고, 교차로 교통사고, 교통사고 저감
재난 및 안전관리기본법 상 교통사고도 사회적 재난에 속하며, 재난은 예방, 대비, 대응, 복구의 단계로 이루어지고 있다. 정부에서는 재해 율을 줄이기 위해 매년 전국 기초자치단체 별로 안전지수를 발표하고 있다. 교통 분야의 안전지수 역시 재난측면에서 관리되고 있다.
우리나라의 경우 OECD국가 중 교통사고율이나 안전지수에서 하위권을 면하지 못하고 있으며, 매년 조금씩 개선되고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 S구의 실태조사를 통한 교통사고의 발생 문제점 및 교통사고 저감을 위한 개선방안을 제시한다.
서울특별시 소재 각 구별 교통사고율 통계자료를 통해 사고율이 높은 S구를 대상으로 5개의 교차로 교통사고 실태 분석을 실시하여, 교통사고의 발생유형, 사고 위치 등 사고의 형태별로 분석하고, S구 소재 교통경찰관, 모범 운전자 대상으로 사고에 대한 발생 원인에 대한 전문가 면담을 통해 사고 원인 및 문제점을 도출하였다.
문제점 및 사고 원인분석으로 보행자의 경우 보행 중 스마트 폰의 사용, 보행자 보호를 위한 신호 주기가 차량 위주, 보행자의 무단 횡단 사고, 차 대 차의 경우 교차로를 지난 이후 신호등 위치로 신호 위반 및 과속 발생, 우회전시 보행자 사고 등이 문제점 및 원인으로 도출되었다.
개선방안으로는, 스마트 폰의 사용 자제를 위한 보도 내 경고 표시판의 설치와 보행자 안전지대를 만들어 스마트 폰 사용이 가능 하도록 하는 방안, 교통섬을 설치하여 보행자가 중간에 멈출 수 있는 장소의 제공, 어린이 등의 교통안전 의식 고취를 위해 옐로 카펫 및 횡단보도 신발 모양 도색을 제안하였다.
우회전 차량의 속도 감속을 위해 우회전 차선을 요철 블록을 시공하여 감속할 수 있도록 제안, 좌회전 차량의 차선 혼돈을 줄이기 위한 방안으로 전 교차로 등에 고속도로에 적용하여 교통사고 감소 효과가 검증된 컬러 도색의 도입을 제안하였다.
교통섬의 개선방안 검증 및 옐로 카펫 효과 검증을 연구 보고서 및 통계를 인용하였으며, 컬러 유도선 도입 검증은 한국도로공사의 설치 전후의 통계 자료를 인용하여 검증하였다.
상기에서 개선방안으로 제시한 바와 같이 교통시설물 개선과 운전자 및 시민들의 교통문화 의식제고를 통하여 인명피해를 최소화 하는데 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
핵심어 : 교통안전, 교통안전지수, 교통사고, 교차로 교통사고, 교통사고 저감
According to Disaster and Safety Management Act, traffic accident belongs to social disaster and a disaster is handled with four stages of prevention, preparation, response and restoration. To reduce accident rate, government annually announces safety index in each local government. The safety index...
According to Disaster and Safety Management Act, traffic accident belongs to social disaster and a disaster is handled with four stages of prevention, preparation, response and restoration. To reduce accident rate, government annually announces safety index in each local government. The safety index in traffic sector is also handled in terms of disaster.
Korea has long remained in the lower ranks in traffic accident rate and safety index among OECD members but it is improving little by little every year. This study aims to suggest improvement schemes to solve problems incurring traffic accident and to reduce traffic accident through empirical research on S district.
According to statistics on traffic accident rate in each district of Seoul, S district is of high accident rate and thus, this study analyzed current status of traffic accident at five crossroads. The current status analysis examined types and spots of traffic accident incurred in terms of accident forms and based on interviews with traffic police in S district, exemplary drivers and experts, this study drew causes of accidents and problems.
Problems and causes drawn include pedestrian’s using smartphone while walking; vehicle-centered traffic signal cycle supposed to protect pedestrians; pedestrian’s jaywalking; traffic signal violation and overspeed due to traffic light’s location after passing through a crossroad in case of car to car accident and; car to pedestrian accident when turning right.
As improvement schemes, this study suggests installing a warning sign within sidewalk to restrain smartphone use and pedestrian’s safety zone in which pedestrians can use smartphone; providing traffic island where pedestrians can stop while walking and; painting yellow carpet and shoe shape at crosswalks in order to promote traffic safety awareness for children, etc.
The study also proposes installing bump in right turn lane to make traffic turning right reduce its speed and adopting color paints on every crossroad which have been used on highways and proved to be effective for reducing traffic accident in order to reduce confusion with lane for traffic turning left.
For verifying improvement schemes of traffic island and effect of yellow carpet, research reports and statistics were cited and colored taxiway line was verified with statistics written by the Korea Expressway Corporation before and after the installation.
When traffic facilities and drivers’ and the public awareness of traffic culture are upgraded as shown in improvement schemes suggested above, it would contribute to minimizing casualty.
Keywords : Traffic Safety, Traffic Safety Index, Traffic Accident, Traffic Accident at Crossroad, Reduction of Traffic Accident
Keywords : Traffic Safety, Traffic Safety Index, Traffic Accident, Traffic Accident at Crossroad, Reduction of Traffic Accident
According to Disaster and Safety Management Act, traffic accident belongs to social disaster and a disaster is handled with four stages of prevention, preparation, response and restoration. To reduce accident rate, government annually announces safety index in each local government. The safety index in traffic sector is also handled in terms of disaster.
Korea has long remained in the lower ranks in traffic accident rate and safety index among OECD members but it is improving little by little every year. This study aims to suggest improvement schemes to solve problems incurring traffic accident and to reduce traffic accident through empirical research on S district.
According to statistics on traffic accident rate in each district of Seoul, S district is of high accident rate and thus, this study analyzed current status of traffic accident at five crossroads. The current status analysis examined types and spots of traffic accident incurred in terms of accident forms and based on interviews with traffic police in S district, exemplary drivers and experts, this study drew causes of accidents and problems.
Problems and causes drawn include pedestrian’s using smartphone while walking; vehicle-centered traffic signal cycle supposed to protect pedestrians; pedestrian’s jaywalking; traffic signal violation and overspeed due to traffic light’s location after passing through a crossroad in case of car to car accident and; car to pedestrian accident when turning right.
As improvement schemes, this study suggests installing a warning sign within sidewalk to restrain smartphone use and pedestrian’s safety zone in which pedestrians can use smartphone; providing traffic island where pedestrians can stop while walking and; painting yellow carpet and shoe shape at crosswalks in order to promote traffic safety awareness for children, etc.
The study also proposes installing bump in right turn lane to make traffic turning right reduce its speed and adopting color paints on every crossroad which have been used on highways and proved to be effective for reducing traffic accident in order to reduce confusion with lane for traffic turning left.
For verifying improvement schemes of traffic island and effect of yellow carpet, research reports and statistics were cited and colored taxiway line was verified with statistics written by the Korea Expressway Corporation before and after the installation.
When traffic facilities and drivers’ and the public awareness of traffic culture are upgraded as shown in improvement schemes suggested above, it would contribute to minimizing casualty.
Keywords : Traffic Safety, Traffic Safety Index, Traffic Accident, Traffic Accident at Crossroad, Reduction of Traffic Accident
Keywords : Traffic Safety, Traffic Safety Index, Traffic Accident, Traffic Accident at Crossroad, Reduction of Traffic Accident
주제어
#교통안전 교통안전지수 교통사고 교차로 교통사고 교통사고 저감
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