[학위논문]80후, 90후 세대 중국 여성 의류 소비자의 소비특성에 따른 왕홍(网红)미디어 속성에 대한 평가 및 추천의류 구매 후 평가 Post-80s' and post-90s' Chinese female fashion consumers' consumption characteristics influencing their evaluations on Wang Hong media attributes and post-purchase clothing recommended by Wang Hong원문보기
본 연구의 목적은 중국 80후, 90후 세대 여성 소비자의 개인적 소비특성인 패션관심도, 패션정보탐색, 의복선택기준과 왕홍 미디어 속성에 대한 평가 및 왕홍 추천의류 구매 후 평가 변수간의 관련성을 살펴보고, 세대간 차이를 비교하는 데에 있다. 연구 대상으로는 왕홍의 1인 미디어를 시청한 경험이 있고, 왕홍 사이트를 통한 의류 및 패션 액세서리를 구매한 경험이 있는, 현재 중국 내 거주하고 있는 80후, 90후 세대 여성 소비자로 한정하였다. 설문지는 선행연구의 문항과 연구자에 의해 연구의 목적에 맞게 수정된 문항을 사용하여 예비 조사를 거친 뒤 제작하였으며, 설문문항은 총 101문항을 7점 Likert형 척도로 구성하였다. 자료수집은 2017년 10월 22일부터 11월 5일까지 진행되었으며, 회수된 설문지 중 362부를 분석 자료로 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 중국 80후, 90후 세대 여성 소비자의 개인적 소비특성인 패션관심도, 패션정보탐색, 의복선택기준과 왕홍 미디어 속성에 대한 평가 및 왕홍 추천의류 구매 후 평가 변수간의 관련성을 살펴보고, 세대간 차이를 비교하는 데에 있다. 연구 대상으로는 왕홍의 1인 미디어를 시청한 경험이 있고, 왕홍 사이트를 통한 의류 및 패션 액세서리를 구매한 경험이 있는, 현재 중국 내 거주하고 있는 80후, 90후 세대 여성 소비자로 한정하였다. 설문지는 선행연구의 문항과 연구자에 의해 연구의 목적에 맞게 수정된 문항을 사용하여 예비 조사를 거친 뒤 제작하였으며, 설문문항은 총 101문항을 7점 Likert형 척도로 구성하였다. 자료수집은 2017년 10월 22일부터 11월 5일까지 진행되었으며, 회수된 설문지 중 362부를 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 20.0 for Windows 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 검사, 회귀분석, t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 주요변수인 패션관심도, 패션정보탐색, 의복선택기준, 왕홍 미디어 속성에 대한 평가, 왕홍 추천의류 구매 후 평가의 하위차원을 도출하기 위해 요인분석을 실시하였다. 패션관심도는 ‘유행지향 관심’과 ‘스타일링 중시’의 2개 차원, 패션정보탐색은 ‘지속적 탐색’과 ‘구매 전 탐색’의 2개 차원, 의복선택기준은 ‘실용성’, ‘상징성’, ‘심미성’, ‘관리성’의 4개 차원으로 도출되었다. 왕홍 미디어 속성에 대한 평가는 ‘매력성’, ‘상호작용성’, ‘유희성’, ‘정보제공성’, ‘전문성’, ‘최신성’의 6개 차원, 왕홍 추천의류 구매 후 평가는 ‘추천의복 만족’, ‘미디어 만족’, ‘구전’의 3개 차원으로 도출되었다. 둘째, 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 6개 차원에 소비자의 개인적 소비특성인 패션관심도, 패션정보탐색, 의복선택기준의 하위차원이 미치는 영향을 분석한 결과, 패션관심도와 패션정보탐색의 요인들은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 모든 차원에 유의미한 양(+)의 영향을 미쳤으며, 의복선택기준은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 차원에 따라 영향을 미치는 하위차원이 다르게 나타났다. 즉, 매력성 차원에는 의복선택기준의 실용성과 상징성이, 유희성 차원에는 상징성, 심미성, 관리성이, 상호작용성 차원에는 상징성과 관리성이, 정보제공성 차원에는 상징성과 심미성이, 전문성 차원에는 상징성과 관리성 차원이, 최신성 차원에는 상징성, 심미성, 관리성이 영향을 나타내었다. 또한, 왕홍 추천의류 구매 후 평가의 3개 차원에 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 6개 차원이 미치는 영향을 분석한 결과, 추천의복 만족 차원에는 매력성, 유희성, 상호작용성, 정보제공성 차원이, 미디어 만족 차원에는 매력성, 상호작용성, 정보제공성, 최신성 차원이, 구전 차원에는 유희성, 정보제공성, 전문성, 최신성 차원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 연구변인간의 관련성에 있어서 세대간 차이가 있는지 살펴보기 위해 80후 세대와 90후 세대별로 분석하였다. 그 결과, 두 세대 모두에서 패션관심도와 패션정보탐색의 요인들은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 모든 차원에 유의미한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 의복선택기준은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 차원에 따라 영향을 미치는 하위차원이 80후, 90후 세대별로 다르게 나타났는데, 의복선택기준의 하위차원 중 상징성이 왕홍 미디어 평가의 하위차원인 전문성 차원에 유의미한 양(+)의 영향을 미치는 것은 두 세대에서 공통적으로 나타났으나, 80후 세대의 경우, 왕홍의 전문성 요인뿐만 아니라, 매력성과 상호작용성 요인에도 유의미한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 세대간 차이를 확인할 수 있었다. 또한, 세대별로 왕홍 추천의류 구매 후 평가의 3개 차원에 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 6개 차원이 미치는 영향의 차이를 분석한 결과, 추천의복 만족 차원에는 80후 세대는 매력성 차원이, 90후 세대는 정보제공성 차원이, 미디어 만족 차원에는 80후 세대는 유희성 차원이, 90후 세대는 상호작용성 차원이, 구전 차원에는 80후 세대는 유희성, 전문성 차원이, 90후 세대는 유희성 차원이 유의미한 양(+)의 영향을 미쳐, 세대간 차이를 확인할 수 있었다. 넷째, 80후, 90후 세대간 연구 변인의 차이를 분석한 결과, 패션관심도 요인에서, 80후 세대는 스타일링을 중시하고 또한 유행에도 민감한 반면, 90후 세대의 경우 본인에게 맞는 스타일링을 더욱 중시하는 것으로 나타났다. 패션정보탐색 요인에서 80후 세대는 90후 세대에 비해 구매 전 탐색을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 왕홍 미디어 속성에 대한 평가 요인에서는 80후 세대의 경우 매력성, 유희성, 전문성, 최신성, 정보성 등 하위차원을 중요하게 평가하였다. 90후 세대와 비교해 보았을 때, 80후 세대 여성 소비자들의 경우, 왕홍 미디어 속성에 대해 전반적으로 긍정적으로 평가하였고, 의류 구매 후 만족도와 평가 역시 긍정적인 것으로 나타났으며, 구전 의도에 있어서도 긍정적인 것으로 분석되었다.
본 연구의 목적은 중국 80후, 90후 세대 여성 소비자의 개인적 소비특성인 패션관심도, 패션정보탐색, 의복선택기준과 왕홍 미디어 속성에 대한 평가 및 왕홍 추천의류 구매 후 평가 변수간의 관련성을 살펴보고, 세대간 차이를 비교하는 데에 있다. 연구 대상으로는 왕홍의 1인 미디어를 시청한 경험이 있고, 왕홍 사이트를 통한 의류 및 패션 액세서리를 구매한 경험이 있는, 현재 중국 내 거주하고 있는 80후, 90후 세대 여성 소비자로 한정하였다. 설문지는 선행연구의 문항과 연구자에 의해 연구의 목적에 맞게 수정된 문항을 사용하여 예비 조사를 거친 뒤 제작하였으며, 설문문항은 총 101문항을 7점 Likert형 척도로 구성하였다. 자료수집은 2017년 10월 22일부터 11월 5일까지 진행되었으며, 회수된 설문지 중 362부를 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 20.0 for Windows 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 검사, 회귀분석, t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 주요변수인 패션관심도, 패션정보탐색, 의복선택기준, 왕홍 미디어 속성에 대한 평가, 왕홍 추천의류 구매 후 평가의 하위차원을 도출하기 위해 요인분석을 실시하였다. 패션관심도는 ‘유행지향 관심’과 ‘스타일링 중시’의 2개 차원, 패션정보탐색은 ‘지속적 탐색’과 ‘구매 전 탐색’의 2개 차원, 의복선택기준은 ‘실용성’, ‘상징성’, ‘심미성’, ‘관리성’의 4개 차원으로 도출되었다. 왕홍 미디어 속성에 대한 평가는 ‘매력성’, ‘상호작용성’, ‘유희성’, ‘정보제공성’, ‘전문성’, ‘최신성’의 6개 차원, 왕홍 추천의류 구매 후 평가는 ‘추천의복 만족’, ‘미디어 만족’, ‘구전’의 3개 차원으로 도출되었다. 둘째, 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 6개 차원에 소비자의 개인적 소비특성인 패션관심도, 패션정보탐색, 의복선택기준의 하위차원이 미치는 영향을 분석한 결과, 패션관심도와 패션정보탐색의 요인들은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 모든 차원에 유의미한 양(+)의 영향을 미쳤으며, 의복선택기준은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 차원에 따라 영향을 미치는 하위차원이 다르게 나타났다. 즉, 매력성 차원에는 의복선택기준의 실용성과 상징성이, 유희성 차원에는 상징성, 심미성, 관리성이, 상호작용성 차원에는 상징성과 관리성이, 정보제공성 차원에는 상징성과 심미성이, 전문성 차원에는 상징성과 관리성 차원이, 최신성 차원에는 상징성, 심미성, 관리성이 영향을 나타내었다. 또한, 왕홍 추천의류 구매 후 평가의 3개 차원에 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 6개 차원이 미치는 영향을 분석한 결과, 추천의복 만족 차원에는 매력성, 유희성, 상호작용성, 정보제공성 차원이, 미디어 만족 차원에는 매력성, 상호작용성, 정보제공성, 최신성 차원이, 구전 차원에는 유희성, 정보제공성, 전문성, 최신성 차원이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 연구변인간의 관련성에 있어서 세대간 차이가 있는지 살펴보기 위해 80후 세대와 90후 세대별로 분석하였다. 그 결과, 두 세대 모두에서 패션관심도와 패션정보탐색의 요인들은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 모든 차원에 유의미한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 의복선택기준은 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 차원에 따라 영향을 미치는 하위차원이 80후, 90후 세대별로 다르게 나타났는데, 의복선택기준의 하위차원 중 상징성이 왕홍 미디어 평가의 하위차원인 전문성 차원에 유의미한 양(+)의 영향을 미치는 것은 두 세대에서 공통적으로 나타났으나, 80후 세대의 경우, 왕홍의 전문성 요인뿐만 아니라, 매력성과 상호작용성 요인에도 유의미한 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 세대간 차이를 확인할 수 있었다. 또한, 세대별로 왕홍 추천의류 구매 후 평가의 3개 차원에 왕홍 미디어 속성에 대한 평가의 6개 차원이 미치는 영향의 차이를 분석한 결과, 추천의복 만족 차원에는 80후 세대는 매력성 차원이, 90후 세대는 정보제공성 차원이, 미디어 만족 차원에는 80후 세대는 유희성 차원이, 90후 세대는 상호작용성 차원이, 구전 차원에는 80후 세대는 유희성, 전문성 차원이, 90후 세대는 유희성 차원이 유의미한 양(+)의 영향을 미쳐, 세대간 차이를 확인할 수 있었다. 넷째, 80후, 90후 세대간 연구 변인의 차이를 분석한 결과, 패션관심도 요인에서, 80후 세대는 스타일링을 중시하고 또한 유행에도 민감한 반면, 90후 세대의 경우 본인에게 맞는 스타일링을 더욱 중시하는 것으로 나타났다. 패션정보탐색 요인에서 80후 세대는 90후 세대에 비해 구매 전 탐색을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 왕홍 미디어 속성에 대한 평가 요인에서는 80후 세대의 경우 매력성, 유희성, 전문성, 최신성, 정보성 등 하위차원을 중요하게 평가하였다. 90후 세대와 비교해 보았을 때, 80후 세대 여성 소비자들의 경우, 왕홍 미디어 속성에 대해 전반적으로 긍정적으로 평가하였고, 의류 구매 후 만족도와 평가 역시 긍정적인 것으로 나타났으며, 구전 의도에 있어서도 긍정적인 것으로 분석되었다.
The purpose of this study was to investigate the influence of Wang Hong viewers’ fashion interests, fashion information search paths, and clothing selection criteria on their evaluations for Wang Hong's media attributes as well as on their post-purchase evaluations for the fashion items recommended ...
The purpose of this study was to investigate the influence of Wang Hong viewers’ fashion interests, fashion information search paths, and clothing selection criteria on their evaluations for Wang Hong's media attributes as well as on their post-purchase evaluations for the fashion items recommended by Wang Hong. This study was to focus on exploring the generational differences found from the fashion consumption characteristics of Chinese female consumers who were born in 80s and 90s. The study aimed to provide detailed information about Wang Hong media viewers' fashion consumption characteristics to the fashion companies who consider Wang Hong media as their communication marketing channel, so as to ultimately improve their consumer satisfactions. In specific, this study suggested sub-dimensions of fashion consumption characteristics that affect consumers' evaluations on Wang Hong media.
Subjects of this study were consumers among China's post-80s and post-90s generation women who have experiences of watching Wang Hong's media and purchasing Wang Hong's recommended clothing or fashion items. The survey was made through preliminary research using the questions from previous study that the researcher revised to suit the purpose of this study. The study used a total of 362 copies of survey retrieved from October 22 to November 5, 2017. The survey was composed of 101 questions, composed of 7-point Likert scale. The data were processed through frequency analysis, factorial analysis, reliability test, regression analysis, t-test using SPSS 20.0 for Windows program. The study results are as follows.
Firstly, factor analysis was conducted to draw sub-dimensions of the major 5 variables of this study, fashion interests, information search paths, and clothing selection criteria, Wang Hong's media attributes, and post-purchase evaluations for the fashion items recommended by Wang Hong. The first consumer characteristics variable, “fashion interests”, was drawn to 2 sub-dimensions; "interested in trend" and "interested in styling", as the second consumer characteristics variable, “fashion information search paths”, was drawn to 2 sub-dimensions; "consistent exploration" and "exploration before purchase", and the third consumer characteristics “clothing selection criteria” was drawn to 4 sub-dimensions; "practicality", "symbolism", "esthetic impression" and "ease of maintenance". As for the consumer evaluations on Wang Hong media, it was drawn to 6 sub-dimensions; “attractiveness”, “interaction”, “enjoyment”, “information provision”, “professionalism”, “up-to-date fashion”, and the post-purchase evaluations on Wang Hong’s recommended fashion products was drawn to 3 sub-dimensions; “satisfaction with recommended clothing”, “satisfaction with media” and “word-of-mouth".
Secondly, regression analysis was conducted to figure out the influence of Wang Hong viewers’ fashion interests, fashion information search paths, and clothing selection criteria on each of the 6 sub-dimensional factors of Wang Hong's media attributes. As the result of analyzing the determinants of Wang Hong's media attributes, fashion interest and clothing selection criteria were found to drive significantly positive effects on evaluating Wang Hong media attributes. Specifically, the effects of sub-dimensions of clothing selection criteria on each dimensions of consumers' evaluations on Wang Hong media attribute, were shown diversly. Specifically, to attractiveness, practicality and symbolism dimensions were found to influence significantly positively; to enjoyment, symbolism, aesthetic impression and management dimensions were found to influence significantly positively; to interaction, symbolism, management dimensions were found to influence significantly positively; to information provision, symbolism and aesthetic impression dimensions were found to influence significantly positively; to professionalism, symbolism and management dimensions were found to influence significantly positively; and to up-to-date fashion, symbolism, aesthetic impression, management dimensions were found to influence significantly positively. Every six sub-dimensions drawn from Wang Hong media attributes had positive effects on consumers' post-purchase evaluations.
Thirdly, this study investigated the effects of the consumers' individual fashion consumption characteristics on their Wang Hong media evaluations. Significant generational differences were shown from the effects of their clothing selection criteria between the post-80s and the post-90s. Whereas, no significant differences were found from the sub-dimensional variables of fashion interest and fashion information search path. As examining the influence of consumer evaluations on Wang Hong media attributes to their post-purchase evaluations on Wang Hong's recommended clothing, each generation drove different sub-dimensions. For the post-80s, their post-purchase satisfaction was significantly influenced by their evaluations on Wang Hong's "attractiveness". On the other hand, for the post-90s, their post-purchase satisfaction was significantly influenced by their evaluations on "information provision" sub-dimensional attributes of Wang Hong media. As the result of examining the determinants of the consumers post-purchase clothing evaluations, "enjoyment" sub-dimensions of Wang Hong's media attribute was found to be significantly influencing factors for the post-80s consumers, whereas the "interactions" sub-dimensional attributes of Wang Hong media was also found to be significant for the post-90s. Determinants of consumers' willingness to spread positive "word-of-mouth" were found to be "enjoyment" attribute for the post-80s, as both "enjoyment" and "professionalism" attributes of Wang Hong were significant determinants for the post-90s.
Fourthly, this study further investigated the individual fashion consumption characteristics of the post-80s' and the post-90s' consumers in accordance with their evaluations on Wang Hong media. For the sub-dimensions of fashion interest, both generations showed higher ratings in "interest in styling"; whereas the post-80s consumer showed significantly higher "interest in trends" compared with the post-90s'. As for the information search path, the post-80s generation tended to search information right before purchase, whereas the post-90s tended to explore fashion-related information from time to time. In evaluating Wang Hong media attributes, the post-80s appreciated Wang Hong's attractiveness, professionalism, up-to-date fashion and information provision, significantly higher than the post-90s generation's. As for the evaluation after purchase, the post-80s generation, compared with the post-90s, showed significantly higher satisfactions on Wang Hong's recommended clothing, and they were even more willing to spread positive word-of-mouth, which was influenced by their favorable appreciations on Wang Hong media attributes.
The purpose of this study was to investigate the influence of Wang Hong viewers’ fashion interests, fashion information search paths, and clothing selection criteria on their evaluations for Wang Hong's media attributes as well as on their post-purchase evaluations for the fashion items recommended by Wang Hong. This study was to focus on exploring the generational differences found from the fashion consumption characteristics of Chinese female consumers who were born in 80s and 90s. The study aimed to provide detailed information about Wang Hong media viewers' fashion consumption characteristics to the fashion companies who consider Wang Hong media as their communication marketing channel, so as to ultimately improve their consumer satisfactions. In specific, this study suggested sub-dimensions of fashion consumption characteristics that affect consumers' evaluations on Wang Hong media.
Subjects of this study were consumers among China's post-80s and post-90s generation women who have experiences of watching Wang Hong's media and purchasing Wang Hong's recommended clothing or fashion items. The survey was made through preliminary research using the questions from previous study that the researcher revised to suit the purpose of this study. The study used a total of 362 copies of survey retrieved from October 22 to November 5, 2017. The survey was composed of 101 questions, composed of 7-point Likert scale. The data were processed through frequency analysis, factorial analysis, reliability test, regression analysis, t-test using SPSS 20.0 for Windows program. The study results are as follows.
Firstly, factor analysis was conducted to draw sub-dimensions of the major 5 variables of this study, fashion interests, information search paths, and clothing selection criteria, Wang Hong's media attributes, and post-purchase evaluations for the fashion items recommended by Wang Hong. The first consumer characteristics variable, “fashion interests”, was drawn to 2 sub-dimensions; "interested in trend" and "interested in styling", as the second consumer characteristics variable, “fashion information search paths”, was drawn to 2 sub-dimensions; "consistent exploration" and "exploration before purchase", and the third consumer characteristics “clothing selection criteria” was drawn to 4 sub-dimensions; "practicality", "symbolism", "esthetic impression" and "ease of maintenance". As for the consumer evaluations on Wang Hong media, it was drawn to 6 sub-dimensions; “attractiveness”, “interaction”, “enjoyment”, “information provision”, “professionalism”, “up-to-date fashion”, and the post-purchase evaluations on Wang Hong’s recommended fashion products was drawn to 3 sub-dimensions; “satisfaction with recommended clothing”, “satisfaction with media” and “word-of-mouth".
Secondly, regression analysis was conducted to figure out the influence of Wang Hong viewers’ fashion interests, fashion information search paths, and clothing selection criteria on each of the 6 sub-dimensional factors of Wang Hong's media attributes. As the result of analyzing the determinants of Wang Hong's media attributes, fashion interest and clothing selection criteria were found to drive significantly positive effects on evaluating Wang Hong media attributes. Specifically, the effects of sub-dimensions of clothing selection criteria on each dimensions of consumers' evaluations on Wang Hong media attribute, were shown diversly. Specifically, to attractiveness, practicality and symbolism dimensions were found to influence significantly positively; to enjoyment, symbolism, aesthetic impression and management dimensions were found to influence significantly positively; to interaction, symbolism, management dimensions were found to influence significantly positively; to information provision, symbolism and aesthetic impression dimensions were found to influence significantly positively; to professionalism, symbolism and management dimensions were found to influence significantly positively; and to up-to-date fashion, symbolism, aesthetic impression, management dimensions were found to influence significantly positively. Every six sub-dimensions drawn from Wang Hong media attributes had positive effects on consumers' post-purchase evaluations.
Thirdly, this study investigated the effects of the consumers' individual fashion consumption characteristics on their Wang Hong media evaluations. Significant generational differences were shown from the effects of their clothing selection criteria between the post-80s and the post-90s. Whereas, no significant differences were found from the sub-dimensional variables of fashion interest and fashion information search path. As examining the influence of consumer evaluations on Wang Hong media attributes to their post-purchase evaluations on Wang Hong's recommended clothing, each generation drove different sub-dimensions. For the post-80s, their post-purchase satisfaction was significantly influenced by their evaluations on Wang Hong's "attractiveness". On the other hand, for the post-90s, their post-purchase satisfaction was significantly influenced by their evaluations on "information provision" sub-dimensional attributes of Wang Hong media. As the result of examining the determinants of the consumers post-purchase clothing evaluations, "enjoyment" sub-dimensions of Wang Hong's media attribute was found to be significantly influencing factors for the post-80s consumers, whereas the "interactions" sub-dimensional attributes of Wang Hong media was also found to be significant for the post-90s. Determinants of consumers' willingness to spread positive "word-of-mouth" were found to be "enjoyment" attribute for the post-80s, as both "enjoyment" and "professionalism" attributes of Wang Hong were significant determinants for the post-90s.
Fourthly, this study further investigated the individual fashion consumption characteristics of the post-80s' and the post-90s' consumers in accordance with their evaluations on Wang Hong media. For the sub-dimensions of fashion interest, both generations showed higher ratings in "interest in styling"; whereas the post-80s consumer showed significantly higher "interest in trends" compared with the post-90s'. As for the information search path, the post-80s generation tended to search information right before purchase, whereas the post-90s tended to explore fashion-related information from time to time. In evaluating Wang Hong media attributes, the post-80s appreciated Wang Hong's attractiveness, professionalism, up-to-date fashion and information provision, significantly higher than the post-90s generation's. As for the evaluation after purchase, the post-80s generation, compared with the post-90s, showed significantly higher satisfactions on Wang Hong's recommended clothing, and they were even more willing to spread positive word-of-mouth, which was influenced by their favorable appreciations on Wang Hong media attributes.
주제어
#중국 의류 소비자 80후 90후 세대 패션관심도 패션정보탐색 의복선택기준 왕홍 미디어 속성에 대한 평가 의복 구매 후 평가
학위논문 정보
저자
신현복
학위수여기관
연세대학교
학위구분
국내석사
학과
의류환경학과.. 의상사회심리 소비자행동분석
지도교수
고애란
발행연도
2018
총페이지
vii, 108
키워드
중국 의류 소비자 80후 90후 세대 패션관심도 패션정보탐색 의복선택기준 왕홍 미디어 속성에 대한 평가 의복 구매 후 평가
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