청소년기 학생들은 신체적, 정신적, 정서적, 지적, 사회적인 측면 등에서 엄청난 변화와 성장을 경험한다. 청소년기는 다른 어떤 발단 단계보다 큰 변화가 있을 뿐만 아니라, 성취해야할 발달적 과제가 많아 여러 적응상의 문제들을 겪게 되는 중요한 시기이다. 따라서 학교교육은 청소년기 학생들이 겪는 문제를 해결하고 변화를 수용할 수 있도록 하여 전인적 성장이 이루어질 수 있도록 해야 하지만, 특히 고등학교의 경우 입시와 성적에 치중하여 제 역할을 제대로 감당하지 못하고 있다. 인성의 부재는 학교폭력, 왕따, 자살, 사이버폭력, ...
청소년기 학생들은 신체적, 정신적, 정서적, 지적, 사회적인 측면 등에서 엄청난 변화와 성장을 경험한다. 청소년기는 다른 어떤 발단 단계보다 큰 변화가 있을 뿐만 아니라, 성취해야할 발달적 과제가 많아 여러 적응상의 문제들을 겪게 되는 중요한 시기이다. 따라서 학교교육은 청소년기 학생들이 겪는 문제를 해결하고 변화를 수용할 수 있도록 하여 전인적 성장이 이루어질 수 있도록 해야 하지만, 특히 고등학교의 경우 입시와 성적에 치중하여 제 역할을 제대로 감당하지 못하고 있다. 인성의 부재는 학교폭력, 왕따, 자살, 사이버폭력, 게임중독 등과 같은 학교 문제로 나타나고 있으며, 점점 그 양상이 심화되어 사회적 문제로서 인식되고 있다. 더욱이 음악은 주요 교과에 밀려 점점 시수가 줄어들어 심도 있는 음악적 경험과 체험을 통해 인성과 창의성을 겸비한 조화로운 인격을 형성하고자 하는 목적을 추구하기 어려운 상황이다. 특히 인간이 가진 소리의 조화를 통해 하나의 화합된 화음을 만드는 합창교육은 음악적 즐거움과 아름다움 등의 심미적 가치를 추구함과 동시에 공동체의 구성원으로 합창을 해내가는 과정에서 소속감, 책임감, 이해와 소통, 자신감, 성취감 등을 경험하도록 도와 학생들의 인성함양에 기여하므로 청소년기 학생들에게 반드시 필요한 음악교육이라고 말할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 창의적 체험활동을 통하여 효과적인 합창교육을 하는데 필요한 충분한 시간을 확보하고, 창의적 체험활동과 합창교육에서 추구하는 인성교육적 목적을 달성할 수 있는 창의적 체험활동 합창지도방안을 개발하였다. 합창지도방안 개발을 위해서, 우선 창의적 체험활동에 대해 살펴보고 창의적 체험활동으로서 합창교육의 연관성을 연구하여 합창교육의 필요성을 제시하였다. 그리고 창의적 체험활동으로서 합창교육이 갖는 교육적 효과에 대해 살펴봄으로서 창의적 체험활동 시간에 합창교육이 다루어져야 할 당위성을 설명하고 있다. 합창지도방안은 6차시로 구성하였는데, 고등학교 창의적 체험활동 합창부를 대상으로 하고 있으며, 수업은 격주 1회, 100분씩 이루어진다. 제재곡은 총 3곡으로 ≪넬라 판타지아≫, ≪버터플라이≫, ≪그대 내게 행복을 주는 사람≫으로 구성된다. 제재곡 3곡은 모두가 희망적인 가사를 담고 있어 학생들에게 정서적으로 좋은 영향을 미칠 수 있고, 영화 삽입곡으로 이미 친숙하기 때문에 쉽게 배울 수 있어 제재곡으로 선정하였다. 교수-학습 지도안으로는 전체 차시가 제시되며 각 차시는 음악교육의 목표와 함께 합창활동에서 나타나는 인성 요소가 교과핵심역량으로 반영되고 있다. 교과핵심역량은 현재 인성 요소와 결합되는 양상을 보이는데 특히 창의적 체험활동 중에서도 합창활동은 음악활동으로 구체화되기 때문에 음악과 핵심역량을 연계해 표현하고 있다.
청소년기 학생들은 신체적, 정신적, 정서적, 지적, 사회적인 측면 등에서 엄청난 변화와 성장을 경험한다. 청소년기는 다른 어떤 발단 단계보다 큰 변화가 있을 뿐만 아니라, 성취해야할 발달적 과제가 많아 여러 적응상의 문제들을 겪게 되는 중요한 시기이다. 따라서 학교교육은 청소년기 학생들이 겪는 문제를 해결하고 변화를 수용할 수 있도록 하여 전인적 성장이 이루어질 수 있도록 해야 하지만, 특히 고등학교의 경우 입시와 성적에 치중하여 제 역할을 제대로 감당하지 못하고 있다. 인성의 부재는 학교폭력, 왕따, 자살, 사이버폭력, 게임중독 등과 같은 학교 문제로 나타나고 있으며, 점점 그 양상이 심화되어 사회적 문제로서 인식되고 있다. 더욱이 음악은 주요 교과에 밀려 점점 시수가 줄어들어 심도 있는 음악적 경험과 체험을 통해 인성과 창의성을 겸비한 조화로운 인격을 형성하고자 하는 목적을 추구하기 어려운 상황이다. 특히 인간이 가진 소리의 조화를 통해 하나의 화합된 화음을 만드는 합창교육은 음악적 즐거움과 아름다움 등의 심미적 가치를 추구함과 동시에 공동체의 구성원으로 합창을 해내가는 과정에서 소속감, 책임감, 이해와 소통, 자신감, 성취감 등을 경험하도록 도와 학생들의 인성함양에 기여하므로 청소년기 학생들에게 반드시 필요한 음악교육이라고 말할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 창의적 체험활동을 통하여 효과적인 합창교육을 하는데 필요한 충분한 시간을 확보하고, 창의적 체험활동과 합창교육에서 추구하는 인성교육적 목적을 달성할 수 있는 창의적 체험활동 합창지도방안을 개발하였다. 합창지도방안 개발을 위해서, 우선 창의적 체험활동에 대해 살펴보고 창의적 체험활동으로서 합창교육의 연관성을 연구하여 합창교육의 필요성을 제시하였다. 그리고 창의적 체험활동으로서 합창교육이 갖는 교육적 효과에 대해 살펴봄으로서 창의적 체험활동 시간에 합창교육이 다루어져야 할 당위성을 설명하고 있다. 합창지도방안은 6차시로 구성하였는데, 고등학교 창의적 체험활동 합창부를 대상으로 하고 있으며, 수업은 격주 1회, 100분씩 이루어진다. 제재곡은 총 3곡으로 ≪넬라 판타지아≫, ≪버터플라이≫, ≪그대 내게 행복을 주는 사람≫으로 구성된다. 제재곡 3곡은 모두가 희망적인 가사를 담고 있어 학생들에게 정서적으로 좋은 영향을 미칠 수 있고, 영화 삽입곡으로 이미 친숙하기 때문에 쉽게 배울 수 있어 제재곡으로 선정하였다. 교수-학습 지도안으로는 전체 차시가 제시되며 각 차시는 음악교육의 목표와 함께 합창활동에서 나타나는 인성 요소가 교과핵심역량으로 반영되고 있다. 교과핵심역량은 현재 인성 요소와 결합되는 양상을 보이는데 특히 창의적 체험활동 중에서도 합창활동은 음악활동으로 구체화되기 때문에 음악과 핵심역량을 연계해 표현하고 있다.
Adolescent students experience a huge change and growth on physical, psychological, intellectual, and social aspects. Adolescent period is important because it has bigger changes than any other developmental period, there is many developmental tasks that should be accomplished, and students exp...
Adolescent students experience a huge change and growth on physical, psychological, intellectual, and social aspects. Adolescent period is important because it has bigger changes than any other developmental period, there is many developmental tasks that should be accomplished, and students experience many adaptation problems. Therefore, school education must solve problems of adolescent students and have them accept change to make adolescent students to develop themselves as a whole person. However, many schools, especially high school, focus on university entrance examination and students’ grade, so they are not functioning their role. Absence of personality is being connected to school violence, bullying, suicide, cyber violence, and game addiction. Now it is recognized as a social problem since it has been getting worse. A lesson time of music has decreased, so it is difficult to pursue the purpose to form a harmonious character that has both personality and creativity through musical experiences. Teaching choral performance, which makes chord through sound harmony of human, pursues the aesthetic value including musical pleasure and beauty. At the same time, teaching choral performance also contributes to cultivation of character by making students experience a sense of belonging, responsibility, understanding, communication, self-confidence, and accomplishment. As a result, it can be said that teaching choral performance is a necessary music education for adolescent students. Therefore, I developed a guiding method in choral performance for activities of creative experience at high school. We can secure enough time for effective teaching choral performance through activities of creative experience at high school. Also, a purpose of personality education that activities of creative experience and teaching choral performance pursue can be achieved through this guiding method. For developing guiding method in choral performance, I searched activities of creative experience and researched correlation of teaching choral performance as an activity of creative experience. Then, I suggested a need of teaching choral performance. I explained about justifiability of teaching choral performance in creative experience class by searching educational effects of teaching choral performance. Guiding method in choral performance consists of 6 classes, and it is targeted to the chorus club for activities of creative experience at high school. Classes are progressed once in two weeks, and each class is 100 minutes. The main songs are total 3, ‘Nella Fantasia’, ‘Butterfly’, ‘You give me happiness’. These songs have hopeful lyrics, so they can have emotionally good influence on students. Also, students are familiar with these songs because they were used as a background music in movies. For these reasons, I selected these 3 songs. Whole classes are suggested as a guiding method in choral performance. The purpose of music education and elements of personality through choral performance activities are reflected in each class. The core ability of learning is combined with elements of personality. Especially, choral performance among activities of creative experience is materialized into music activity, so I expressed a connection between music and core ability.
Adolescent students experience a huge change and growth on physical, psychological, intellectual, and social aspects. Adolescent period is important because it has bigger changes than any other developmental period, there is many developmental tasks that should be accomplished, and students experience many adaptation problems. Therefore, school education must solve problems of adolescent students and have them accept change to make adolescent students to develop themselves as a whole person. However, many schools, especially high school, focus on university entrance examination and students’ grade, so they are not functioning their role. Absence of personality is being connected to school violence, bullying, suicide, cyber violence, and game addiction. Now it is recognized as a social problem since it has been getting worse. A lesson time of music has decreased, so it is difficult to pursue the purpose to form a harmonious character that has both personality and creativity through musical experiences. Teaching choral performance, which makes chord through sound harmony of human, pursues the aesthetic value including musical pleasure and beauty. At the same time, teaching choral performance also contributes to cultivation of character by making students experience a sense of belonging, responsibility, understanding, communication, self-confidence, and accomplishment. As a result, it can be said that teaching choral performance is a necessary music education for adolescent students. Therefore, I developed a guiding method in choral performance for activities of creative experience at high school. We can secure enough time for effective teaching choral performance through activities of creative experience at high school. Also, a purpose of personality education that activities of creative experience and teaching choral performance pursue can be achieved through this guiding method. For developing guiding method in choral performance, I searched activities of creative experience and researched correlation of teaching choral performance as an activity of creative experience. Then, I suggested a need of teaching choral performance. I explained about justifiability of teaching choral performance in creative experience class by searching educational effects of teaching choral performance. Guiding method in choral performance consists of 6 classes, and it is targeted to the chorus club for activities of creative experience at high school. Classes are progressed once in two weeks, and each class is 100 minutes. The main songs are total 3, ‘Nella Fantasia’, ‘Butterfly’, ‘You give me happiness’. These songs have hopeful lyrics, so they can have emotionally good influence on students. Also, students are familiar with these songs because they were used as a background music in movies. For these reasons, I selected these 3 songs. Whole classes are suggested as a guiding method in choral performance. The purpose of music education and elements of personality through choral performance activities are reflected in each class. The core ability of learning is combined with elements of personality. Especially, choral performance among activities of creative experience is materialized into music activity, so I expressed a connection between music and core ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.