본 연구는 콜센터 상담사들을 대상으로 인지적 유연성과 회복탄력성이 직무만족도에 미치는 영향을 연구하는데 목적이 있다. 이를 위해 인구통계학적 특성에 따라 인지적 유연성과 회복탄력성, 직무만족도의 차이에 대해 알아보았고, 인지적 유연성과 회복탄력성 및 직무만족도 사이의 상관관계에 대해 조사하였다. 또한 인지적 유연성이 회복탄력성과 직무만족도에 미치는 영향에 대해서 알아보았고, 마지막으로 인지적 유연성과 직무만족도의 관계에서 회복탄력성의 ...
본 연구는 콜센터 상담사들을 대상으로 인지적 유연성과 회복탄력성이 직무만족도에 미치는 영향을 연구하는데 목적이 있다. 이를 위해 인구통계학적 특성에 따라 인지적 유연성과 회복탄력성, 직무만족도의 차이에 대해 알아보았고, 인지적 유연성과 회복탄력성 및 직무만족도 사이의 상관관계에 대해 조사하였다. 또한 인지적 유연성이 회복탄력성과 직무만족도에 미치는 영향에 대해서 알아보았고, 마지막으로 인지적 유연성과 직무만족도의 관계에서 회복탄력성의 매개효과에 대해 알아보았다. 본 연구의 자료 수집 기간은 2017년 10월 13일부터 10월 30일까지이고, 연구 대상은 서울, 경기도 소재의 콜센터 상담사 271명이었다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 program을 이용하여 분석하였으며 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 콜센터 상담사의 인지적 유연성과 회복탄력성은 서로 유의한 정적인 상관관계를 나타냈다. 이는 인지적 유연성이 회복탄력성의 선행요인으로 설명될 수 있다는 것을 의미한다. 둘째, 인지적 유연성과 직무만족도는 서로 유의한 정적인 상관관계를 나타냈다. 즉 인지적으로 유연한 구성원은 돌발 상황에서도 유연하게 직무를 수행할 수 있고 따라서 직무만족도 또한 높아진다는 것을 의미한다. 셋째, 회복탄력성과 직무만족도는 서로 유의한 정적 상관관계를 나타냈다. 이는 심리적 어려움을 극복할 수 있도록 돕는 회복탄력성이 직무에 대한 만족감 또한 이끌어 낼 수 있음을 의미한다. 마지막으로 넷째, 인지적 유연성과 직무만족도의 관계에서 회복탄력성의 매개효과를 알아본 결과, 회복탄력성은 완전매개효과를 하는 것으로 나타났다. 이 결과를 통해 알 수 있는 것은 인지적 유연성은 회복탄력성을 높여줌으로써 콜센터 상담사의 직무만족도에 간접적인 영향을 미친다는 것과 회복탄력성은 인지적 유연성과 직무만족도 사이에서 매우 중요한 매개 역활을 한다는 것이다. 다시 말해 콜센터 상담사의 인지적 유연성은 직무만족도를 높이는 요인으로 작용하지만 회복탄력성의 영향이 더 크다고 판단해 볼 수 있으며 이는 현장에서 발생되는 어려운 상황에서 개인의 유연한 사고 능력도 중요하지만 그 상황을 성장의 기회로 삼아 성공적으로 극복해 나가며 긍정적으로 바라보는 회복탄력성의 자세에서 직무만족감을 더 크게 경험할 수 있을 것이라고 해석할 수 있다. 따라서 콜센터 상담사의 수준 높은 직무만족도를 위해서는 회복탄력성을 증진하기 위한 노력이 필요함을 시사한다고 보여진다.
본 연구는 콜센터 상담사들을 대상으로 인지적 유연성과 회복탄력성이 직무만족도에 미치는 영향을 연구하는데 목적이 있다. 이를 위해 인구통계학적 특성에 따라 인지적 유연성과 회복탄력성, 직무만족도의 차이에 대해 알아보았고, 인지적 유연성과 회복탄력성 및 직무만족도 사이의 상관관계에 대해 조사하였다. 또한 인지적 유연성이 회복탄력성과 직무만족도에 미치는 영향에 대해서 알아보았고, 마지막으로 인지적 유연성과 직무만족도의 관계에서 회복탄력성의 매개효과에 대해 알아보았다. 본 연구의 자료 수집 기간은 2017년 10월 13일부터 10월 30일까지이고, 연구 대상은 서울, 경기도 소재의 콜센터 상담사 271명이었다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 program을 이용하여 분석하였으며 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 콜센터 상담사의 인지적 유연성과 회복탄력성은 서로 유의한 정적인 상관관계를 나타냈다. 이는 인지적 유연성이 회복탄력성의 선행요인으로 설명될 수 있다는 것을 의미한다. 둘째, 인지적 유연성과 직무만족도는 서로 유의한 정적인 상관관계를 나타냈다. 즉 인지적으로 유연한 구성원은 돌발 상황에서도 유연하게 직무를 수행할 수 있고 따라서 직무만족도 또한 높아진다는 것을 의미한다. 셋째, 회복탄력성과 직무만족도는 서로 유의한 정적 상관관계를 나타냈다. 이는 심리적 어려움을 극복할 수 있도록 돕는 회복탄력성이 직무에 대한 만족감 또한 이끌어 낼 수 있음을 의미한다. 마지막으로 넷째, 인지적 유연성과 직무만족도의 관계에서 회복탄력성의 매개효과를 알아본 결과, 회복탄력성은 완전매개효과를 하는 것으로 나타났다. 이 결과를 통해 알 수 있는 것은 인지적 유연성은 회복탄력성을 높여줌으로써 콜센터 상담사의 직무만족도에 간접적인 영향을 미친다는 것과 회복탄력성은 인지적 유연성과 직무만족도 사이에서 매우 중요한 매개 역활을 한다는 것이다. 다시 말해 콜센터 상담사의 인지적 유연성은 직무만족도를 높이는 요인으로 작용하지만 회복탄력성의 영향이 더 크다고 판단해 볼 수 있으며 이는 현장에서 발생되는 어려운 상황에서 개인의 유연한 사고 능력도 중요하지만 그 상황을 성장의 기회로 삼아 성공적으로 극복해 나가며 긍정적으로 바라보는 회복탄력성의 자세에서 직무만족감을 더 크게 경험할 수 있을 것이라고 해석할 수 있다. 따라서 콜센터 상담사의 수준 높은 직무만족도를 위해서는 회복탄력성을 증진하기 위한 노력이 필요함을 시사한다고 보여진다.
The purpose of this study is to investigate the effects of cognitive flexibility and resilience on job satisfaction of call center counselors. For this, we examined differences in cognitive flexibility, resilience, and job satisfaction according to demographic characteristics, and examined the corre...
The purpose of this study is to investigate the effects of cognitive flexibility and resilience on job satisfaction of call center counselors. For this, we examined differences in cognitive flexibility, resilience, and job satisfaction according to demographic characteristics, and examined the correlation between cognitive flexibility, resilience and job satisfaction. In addition, we examined the effects of demographic characteristics and cognitive flexibility on resilience and job satisfaction, and finally, mediating effects of resilience on cognitive flexibility and job satisfaction. The data collection period of this study is from October 13, 2017 to October 30, and the subjects were 271 call center counselors in Seoul, Incheon, and Gyeonggi - do. The collected data were analyzed using SPSS 20.0 program. The main results of the study are summarized as follows. First, the cognitive flexibility of the call center counselors showed a significant positive correlation with the resilience. This means that cognitive flexibility can be explained as a predictor of resilience. Second, cognitive flexibility and job satisfaction showed a statistically significant correlation with each other. In other words, cognitively flexible members mean that they can perform their jobs flexibly even in unexpected situations, and thus their job satisfaction also increases. Third, the resilience and job satisfaction showed a significant positive correlation with each other. This means that the resilience of helping to cope with psychological difficulties can also lead to job satisfaction. Finally, the mediating effects of resilience in cognitive flexibility and job satisfaction were found to be mediating effects of resilience. The results show that cognitive flexibility increases indirectly the job satisfaction of the call center counselor by improving resilience, and that resilience is an important mediator between cognitive flexibility and job satisfaction. In other words, the cognitive flexibility of the call center counselor is a factor that increases the job satisfaction, but it is judged that the effect of resilience is greater. This is because it is important to have flexible thinking ability in the difficult situation in the field, And that they will experience greater job satisfaction in a resilience posture that seeks to overcome and look at life positively. This suggests that efforts to improve resilience are needed for the high level of job satisfaction of the call center counselor.
The purpose of this study is to investigate the effects of cognitive flexibility and resilience on job satisfaction of call center counselors. For this, we examined differences in cognitive flexibility, resilience, and job satisfaction according to demographic characteristics, and examined the correlation between cognitive flexibility, resilience and job satisfaction. In addition, we examined the effects of demographic characteristics and cognitive flexibility on resilience and job satisfaction, and finally, mediating effects of resilience on cognitive flexibility and job satisfaction. The data collection period of this study is from October 13, 2017 to October 30, and the subjects were 271 call center counselors in Seoul, Incheon, and Gyeonggi - do. The collected data were analyzed using SPSS 20.0 program. The main results of the study are summarized as follows. First, the cognitive flexibility of the call center counselors showed a significant positive correlation with the resilience. This means that cognitive flexibility can be explained as a predictor of resilience. Second, cognitive flexibility and job satisfaction showed a statistically significant correlation with each other. In other words, cognitively flexible members mean that they can perform their jobs flexibly even in unexpected situations, and thus their job satisfaction also increases. Third, the resilience and job satisfaction showed a significant positive correlation with each other. This means that the resilience of helping to cope with psychological difficulties can also lead to job satisfaction. Finally, the mediating effects of resilience in cognitive flexibility and job satisfaction were found to be mediating effects of resilience. The results show that cognitive flexibility increases indirectly the job satisfaction of the call center counselor by improving resilience, and that resilience is an important mediator between cognitive flexibility and job satisfaction. In other words, the cognitive flexibility of the call center counselor is a factor that increases the job satisfaction, but it is judged that the effect of resilience is greater. This is because it is important to have flexible thinking ability in the difficult situation in the field, And that they will experience greater job satisfaction in a resilience posture that seeks to overcome and look at life positively. This suggests that efforts to improve resilience are needed for the high level of job satisfaction of the call center counselor.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.