시각적 소통 능력 함양을 위한 중등 미술 자기주도적 학습 방안 연구 : 하브루타, 프로젝트 학습을 중심으로 A Study on Self-directed Learning Method to Build Visual Communication Capability for Art Education of Middle School : Focusing on Havruta and Project Learning method원문보기
영상 정보화 시대에서 시각이미지를 통한 소통은 일상이 되었다. 원활한 소통을 위해서는 시각이미지를 읽고, 시각매체를 활용할 수 있어야 한다. 특히 범람하는 시각이미지에 쉽게 노출되는 청소년들은 그들의 사고와 행동에 영향을 많이 받기 때문에 이를 위한 시각문화교육이 필요하다. 따라서 이 논문에서는 미술 수업을 통한 중학생들의 시각적 소통 능력을 함양시켜주고자 한다. 시각적 소통 능력을 함양시키기 위한 수업 제재로 광고를 선택하였다. 특히 대상을 직접 드러내는 직설적 광고보다 은유적 광고를 다루어 광고를 해석하고자 한다. 은유적 광고는 대상을 설명하지 않고, ...
영상 정보화 시대에서 시각이미지를 통한 소통은 일상이 되었다. 원활한 소통을 위해서는 시각이미지를 읽고, 시각매체를 활용할 수 있어야 한다. 특히 범람하는 시각이미지에 쉽게 노출되는 청소년들은 그들의 사고와 행동에 영향을 많이 받기 때문에 이를 위한 시각문화교육이 필요하다. 따라서 이 논문에서는 미술 수업을 통한 중학생들의 시각적 소통 능력을 함양시켜주고자 한다. 시각적 소통 능력을 함양시키기 위한 수업 제재로 광고를 선택하였다. 특히 대상을 직접 드러내는 직설적 광고보다 은유적 광고를 다루어 광고를 해석하고자 한다. 은유적 광고는 대상을 설명하지 않고, 시각적 은유를 통한 암시성과 모호성을 내포함으로써 명확함과 혼돈의 사이에서 우리의 참여를 요구한다. 또한, 은유는 때론 추상적이기 때문에 다양한 논쟁을 불러일으키기도 하며, 새로운 해석을 이끌어 낸다. 이 때 방법적인 측면에서는 하브루타와 프로젝트 학습 방법을 적용한다. 기존 광고 읽기 수업의 문제점은 발문-발표 식 수업 또는 교사가 제시한 질문의 틀 안에서 생각하고 해답을 찾아 적는 활동지 수업으로 학습자의 지적 호기심에서 생기는 다양한 질문의 폭을 막고, 수동적으로 수업에 참여하게 만든다. 그러므로 본 연구는 다양한 논쟁을 불러일으키는 은유적 광고를 토대로 하브루타 방식을 적용하여 자기주도적 학습이 이루어지도록 설계하고 진행하였다. 학습자가 광고를 읽고, 지적 호기심에 의해 발생한 궁금한 점을 질문으로 만들고 짝 토론, 모둠 토론, 발표를 통해 해답을 찾으면서 광고 속 숨은 의미를 읽어 나가도록 한다. 이러한 과정 속에서 궁금한 것을 묻는 주체자는 바로 학생이 되는 것이다. 혼자가 아닌 짝 친구와의 학습대화를 통해 학습의 동시성을 가지게 되고, 사고의 폭이 넓어지며 다양해진다. 학습의 전체는 프로젝트 학습으로 광고 읽고, 주제 선정하고, 창작하고, 소통하는 모든 단계에서 학습자가 수업의 주도권을 가짐으로써 스스로 계획, 조절, 실천하면서 자기주도적으로 참여하게 된다. 본 연구는 중학교 3학년 학습자 15명을 대상으로 하며, 17차시에 걸친 프로젝트 학습을 구상하였다. 시각적 소통 능력, 하브루타, 프로젝트 학습에 관한 문헌적 연구를 바탕으로 사전 설문지 조사 및 분석, 학습자 분석, 교육과정 및 교과서 분석 후 프로젝트 학습을 구상하였다. 연구 결과는 미술 교과 역량 ‘시각적 소통 능력’을 함양시키기 위한 은유적 광고 수업에서 하브루타와 프로젝트 학습 적용이 학습자의 자기주도적 학습에 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 시각적 소통 능력 육성과 더불어 추리력, 분석력, 사고력, 창의력 등이 증진되고, 소통과 협력을 통한 인성교육에도 효과가 있었다. 이 연구는 시각적 소통 능력 함양을 위한 학습 방안을 제시한 하나의 예로 이를 토대로 학교 현장에서 다양하게 적용되고, 지속적인 연구가 진행되길 바란다.
영상 정보화 시대에서 시각이미지를 통한 소통은 일상이 되었다. 원활한 소통을 위해서는 시각이미지를 읽고, 시각매체를 활용할 수 있어야 한다. 특히 범람하는 시각이미지에 쉽게 노출되는 청소년들은 그들의 사고와 행동에 영향을 많이 받기 때문에 이를 위한 시각문화교육이 필요하다. 따라서 이 논문에서는 미술 수업을 통한 중학생들의 시각적 소통 능력을 함양시켜주고자 한다. 시각적 소통 능력을 함양시키기 위한 수업 제재로 광고를 선택하였다. 특히 대상을 직접 드러내는 직설적 광고보다 은유적 광고를 다루어 광고를 해석하고자 한다. 은유적 광고는 대상을 설명하지 않고, 시각적 은유를 통한 암시성과 모호성을 내포함으로써 명확함과 혼돈의 사이에서 우리의 참여를 요구한다. 또한, 은유는 때론 추상적이기 때문에 다양한 논쟁을 불러일으키기도 하며, 새로운 해석을 이끌어 낸다. 이 때 방법적인 측면에서는 하브루타와 프로젝트 학습 방법을 적용한다. 기존 광고 읽기 수업의 문제점은 발문-발표 식 수업 또는 교사가 제시한 질문의 틀 안에서 생각하고 해답을 찾아 적는 활동지 수업으로 학습자의 지적 호기심에서 생기는 다양한 질문의 폭을 막고, 수동적으로 수업에 참여하게 만든다. 그러므로 본 연구는 다양한 논쟁을 불러일으키는 은유적 광고를 토대로 하브루타 방식을 적용하여 자기주도적 학습이 이루어지도록 설계하고 진행하였다. 학습자가 광고를 읽고, 지적 호기심에 의해 발생한 궁금한 점을 질문으로 만들고 짝 토론, 모둠 토론, 발표를 통해 해답을 찾으면서 광고 속 숨은 의미를 읽어 나가도록 한다. 이러한 과정 속에서 궁금한 것을 묻는 주체자는 바로 학생이 되는 것이다. 혼자가 아닌 짝 친구와의 학습대화를 통해 학습의 동시성을 가지게 되고, 사고의 폭이 넓어지며 다양해진다. 학습의 전체는 프로젝트 학습으로 광고 읽고, 주제 선정하고, 창작하고, 소통하는 모든 단계에서 학습자가 수업의 주도권을 가짐으로써 스스로 계획, 조절, 실천하면서 자기주도적으로 참여하게 된다. 본 연구는 중학교 3학년 학습자 15명을 대상으로 하며, 17차시에 걸친 프로젝트 학습을 구상하였다. 시각적 소통 능력, 하브루타, 프로젝트 학습에 관한 문헌적 연구를 바탕으로 사전 설문지 조사 및 분석, 학습자 분석, 교육과정 및 교과서 분석 후 프로젝트 학습을 구상하였다. 연구 결과는 미술 교과 역량 ‘시각적 소통 능력’을 함양시키기 위한 은유적 광고 수업에서 하브루타와 프로젝트 학습 적용이 학습자의 자기주도적 학습에 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 시각적 소통 능력 육성과 더불어 추리력, 분석력, 사고력, 창의력 등이 증진되고, 소통과 협력을 통한 인성교육에도 효과가 있었다. 이 연구는 시각적 소통 능력 함양을 위한 학습 방안을 제시한 하나의 예로 이를 토대로 학교 현장에서 다양하게 적용되고, 지속적인 연구가 진행되길 바란다.
Communication through visual images has been common in the age of imagery information. In order to enable smooth communication we should have ability to read visual images and use visual medium. Particularly for adolescents who are easily exposed to a number of visual images tend to be strongly infl...
Communication through visual images has been common in the age of imagery information. In order to enable smooth communication we should have ability to read visual images and use visual medium. Particularly for adolescents who are easily exposed to a number of visual images tend to be strongly influenced into their thoughts and habits, therefore, visual culture education for the adolescents is needed. This study examines the development of visual communication capability for middle school students through art education. This study chose education using advertisement in order to develop the visual communication capability. The education aims to interpret advertisement by dealing with a metaphorical advertise rather than a straightforward advertise that exposes its target. The metaphorical advertise requires our participation between clearness and confusion by not explaining advertise but connoting intimation and ambiguity with visual metaphor. In terms of methodology, Havruta and project learning method are applied. Firstly students start to read hidden meaning in advertise through pair and group discussion and presentations with making useful questions based on metaphorical advertisements arousing various arguments. In the existing advertisement reading class, ‘questioning-presenting’ or ‘answering teacher’s question on paper’ class interrupts widening a range of various questions coming from the intellectual curiosity of learners and makes the students passively participate. All learners do not think the same by seeing the same image. They connect each other’s prior knowledge and reorganize the knowledge with supposition and interpretation. At this time, the students not accumulate knowledge themselves but recognize their cognitive dissonance in the process of learning with others, and then think, control and widen a variety of problem solving method. In this process of Havruta, they are led onto checking advertises then finding their own answer by questioning, discussing and arguing with the counter partner. As the overall study, it is a project learning that the learners participate in the class with self directed ability throughout the all steps that they read advertises, select subject, create and communicate. This study aims at 15 of the third year middle school students and plans 17 times of project-learning study. Based on the research about visual communication capability, Havruta, project learning method, this designs the project learning study after analyzing preliminary questionnaire, learners, curriculum and textbooks. The result of this study reveals that applying Havruta and project learning method to the students produces a positive effect on learners' self directed study from the metaphorical advertisement class cultivating 'visual communication capability' in art education. In addition, with promoting visual communication capability, it is also highly effective on the development of creativity, reasoning, thinking and analytical skills, and personality education through communication and cooperation. As this study is an example suggesting a learning method for cultivating learners' visual communication capability, it is to be helpful to apply to various fields of school and to continue constant studies.
Communication through visual images has been common in the age of imagery information. In order to enable smooth communication we should have ability to read visual images and use visual medium. Particularly for adolescents who are easily exposed to a number of visual images tend to be strongly influenced into their thoughts and habits, therefore, visual culture education for the adolescents is needed. This study examines the development of visual communication capability for middle school students through art education. This study chose education using advertisement in order to develop the visual communication capability. The education aims to interpret advertisement by dealing with a metaphorical advertise rather than a straightforward advertise that exposes its target. The metaphorical advertise requires our participation between clearness and confusion by not explaining advertise but connoting intimation and ambiguity with visual metaphor. In terms of methodology, Havruta and project learning method are applied. Firstly students start to read hidden meaning in advertise through pair and group discussion and presentations with making useful questions based on metaphorical advertisements arousing various arguments. In the existing advertisement reading class, ‘questioning-presenting’ or ‘answering teacher’s question on paper’ class interrupts widening a range of various questions coming from the intellectual curiosity of learners and makes the students passively participate. All learners do not think the same by seeing the same image. They connect each other’s prior knowledge and reorganize the knowledge with supposition and interpretation. At this time, the students not accumulate knowledge themselves but recognize their cognitive dissonance in the process of learning with others, and then think, control and widen a variety of problem solving method. In this process of Havruta, they are led onto checking advertises then finding their own answer by questioning, discussing and arguing with the counter partner. As the overall study, it is a project learning that the learners participate in the class with self directed ability throughout the all steps that they read advertises, select subject, create and communicate. This study aims at 15 of the third year middle school students and plans 17 times of project-learning study. Based on the research about visual communication capability, Havruta, project learning method, this designs the project learning study after analyzing preliminary questionnaire, learners, curriculum and textbooks. The result of this study reveals that applying Havruta and project learning method to the students produces a positive effect on learners' self directed study from the metaphorical advertisement class cultivating 'visual communication capability' in art education. In addition, with promoting visual communication capability, it is also highly effective on the development of creativity, reasoning, thinking and analytical skills, and personality education through communication and cooperation. As this study is an example suggesting a learning method for cultivating learners' visual communication capability, it is to be helpful to apply to various fields of school and to continue constant studies.
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