협동학습 모형을 적용한 중학교 음악 감상 지도방안 연구 : 낭만주의 음악을 중심으로 A study on the junior high school music appreciation, applying teaching method on the cooperative learning model -focus on romantic music-원문보기
본 논문의 목적은 협동학습 모형을 적용한 중학교 음악 감상 지도 방안을 연구하는데 있다. 이를 위해 문헌 연구를 통해 이론적 배경을 고찰하고 현재 중학교에서 시행되고 있는 2009 개정 음악 교육과정을 조사한 후 중학교 음악교과서 9종에 수록 되어있는 낭만 음악의 감상곡의 빈도수를 분석하였고 그 조사와 분석을 바탕으로 수업 지도 내용 선정하고 내용에 적합한 협동학습 모형 적용하여 교수-학습 지도안 작성하는 순서로 연구를 진행하였다. 지도 내용은 「중학교 음악」교과서 9종에 소개된 감상곡 중 4종 이상의 교과서에 공통적으로 제시되어있고 협동학습 모형을 적용하면 효과적인 수업을 기대할 수 있는 슈베르트의 ‘마왕’, 무소르그스키의 ‘전람회의 그림’, 드보르작의 ‘신세계 교향곡’ 총 3곡을 본 연구의 감상곡으로 선정하였다. 또한 협동학습 모형 중에서 연구자가 선정한 감상 제재곡에 적합한 모형을 선정하였는데 슈베르트의 ‘마왕’에는 <과제분담 학습 모형(Jigsaw Ⅱ)>을, 무소르그스키의 ‘전람회의 그림’에는 <팀 경쟁 학습 모형(TGT)>을, 드보르작의 ‘신세계 교향곡’에는 <집단 탐구 모형(...
본 논문의 목적은 협동학습 모형을 적용한 중학교 음악 감상 지도 방안을 연구하는데 있다. 이를 위해 문헌 연구를 통해 이론적 배경을 고찰하고 현재 중학교에서 시행되고 있는 2009 개정 음악 교육과정을 조사한 후 중학교 음악교과서 9종에 수록 되어있는 낭만 음악의 감상곡의 빈도수를 분석하였고 그 조사와 분석을 바탕으로 수업 지도 내용 선정하고 내용에 적합한 협동학습 모형 적용하여 교수-학습 지도안 작성하는 순서로 연구를 진행하였다. 지도 내용은 「중학교 음악」교과서 9종에 소개된 감상곡 중 4종 이상의 교과서에 공통적으로 제시되어있고 협동학습 모형을 적용하면 효과적인 수업을 기대할 수 있는 슈베르트의 ‘마왕’, 무소르그스키의 ‘전람회의 그림’, 드보르작의 ‘신세계 교향곡’ 총 3곡을 본 연구의 감상곡으로 선정하였다. 또한 협동학습 모형 중에서 연구자가 선정한 감상 제재곡에 적합한 모형을 선정하였는데 슈베르트의 ‘마왕’에는 <과제분담 학습 모형(Jigsaw Ⅱ)>을, 무소르그스키의 ‘전람회의 그림’에는 <팀 경쟁 학습 모형(TGT)>을, 드보르작의 ‘신세계 교향곡’에는 <집단 탐구 모형(GI)>을 적용하였다. 그리고 하나의 수업내용을 2차시씩 나누어 총 6차시 수업으로 지도안을 구성하였다. 협동학습 모형을 적용한 음악 수업을 했을 때 기대되는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습에서는 모둠의 구성원들을 위해 자신이 맡은 역할에 대해 책임감 있게 공부한다. 둘째, 협동학습은 학생들이 주도하는 학습이기 때문에 학생들이 창의적으로 문제를 해결할 수 있는 능력이 향상될 수 있다. 셋째, 협동학습은 학습자 간의 협동을 통한 다양한 음악활동을 적극적으로 이끌어낼 수 있으며, 스스로 학습하는 과정을 통해 자연스럽게 학습자의 탐구능력과 자기 주도적 학습능력을 개발할 수 있다. 넷째, 음악수업에서 음악 이론, 음악적 지식과 같은 이해영역을 학습할 때 학습자가 교사의 설명을 수동적으로 받아들이는 것에 머물지 않고, 협동학습을 통해 능동적으로 다른 학습자들과 과제를 해결해나가는 과정을 통하여 더 깊은 학습을 할 수 있다. 또한 지루해할 수 있는 수업을 게임을 통하여 학생들의 학습동기를 높일 수 있다. 다섯째, 각 모둠은 다양한 모둠원들로 구성하기 때문에 학업 성취가 낮은 학생들과 높은 학생들이 함께 가르치고 배우는 과정을 통해 음악에 대한 지식과 사회적 기술을 길러줄 수 있다. 본 연구에서 제시한 수업지도는 하나의 방법을 제시할 뿐 일반화가 될 수 없다. 성공적인 음악수업을 위해서 교사들은 본 연구를 바탕으로 다양한 수업내용과 협동학습 구조를 적용한 수업 지도안에 대한 연구가 필요하다. 또한 학습자의 능력, 특성, 환경 등의 요인을 고려한 후 실제 수업에 이를 적용해 보고 그 효과를 검증하는 연구도 같이 제시되어야 할 것이다.
본 논문의 목적은 협동학습 모형을 적용한 중학교 음악 감상 지도 방안을 연구하는데 있다. 이를 위해 문헌 연구를 통해 이론적 배경을 고찰하고 현재 중학교에서 시행되고 있는 2009 개정 음악 교육과정을 조사한 후 중학교 음악교과서 9종에 수록 되어있는 낭만 음악의 감상곡의 빈도수를 분석하였고 그 조사와 분석을 바탕으로 수업 지도 내용 선정하고 내용에 적합한 협동학습 모형 적용하여 교수-학습 지도안 작성하는 순서로 연구를 진행하였다. 지도 내용은 「중학교 음악」교과서 9종에 소개된 감상곡 중 4종 이상의 교과서에 공통적으로 제시되어있고 협동학습 모형을 적용하면 효과적인 수업을 기대할 수 있는 슈베르트의 ‘마왕’, 무소르그스키의 ‘전람회의 그림’, 드보르작의 ‘신세계 교향곡’ 총 3곡을 본 연구의 감상곡으로 선정하였다. 또한 협동학습 모형 중에서 연구자가 선정한 감상 제재곡에 적합한 모형을 선정하였는데 슈베르트의 ‘마왕’에는 <과제분담 학습 모형(Jigsaw Ⅱ)>을, 무소르그스키의 ‘전람회의 그림’에는 <팀 경쟁 학습 모형(TGT)>을, 드보르작의 ‘신세계 교향곡’에는 <집단 탐구 모형(GI)>을 적용하였다. 그리고 하나의 수업내용을 2차시씩 나누어 총 6차시 수업으로 지도안을 구성하였다. 협동학습 모형을 적용한 음악 수업을 했을 때 기대되는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습에서는 모둠의 구성원들을 위해 자신이 맡은 역할에 대해 책임감 있게 공부한다. 둘째, 협동학습은 학생들이 주도하는 학습이기 때문에 학생들이 창의적으로 문제를 해결할 수 있는 능력이 향상될 수 있다. 셋째, 협동학습은 학습자 간의 협동을 통한 다양한 음악활동을 적극적으로 이끌어낼 수 있으며, 스스로 학습하는 과정을 통해 자연스럽게 학습자의 탐구능력과 자기 주도적 학습능력을 개발할 수 있다. 넷째, 음악수업에서 음악 이론, 음악적 지식과 같은 이해영역을 학습할 때 학습자가 교사의 설명을 수동적으로 받아들이는 것에 머물지 않고, 협동학습을 통해 능동적으로 다른 학습자들과 과제를 해결해나가는 과정을 통하여 더 깊은 학습을 할 수 있다. 또한 지루해할 수 있는 수업을 게임을 통하여 학생들의 학습동기를 높일 수 있다. 다섯째, 각 모둠은 다양한 모둠원들로 구성하기 때문에 학업 성취가 낮은 학생들과 높은 학생들이 함께 가르치고 배우는 과정을 통해 음악에 대한 지식과 사회적 기술을 길러줄 수 있다. 본 연구에서 제시한 수업지도는 하나의 방법을 제시할 뿐 일반화가 될 수 없다. 성공적인 음악수업을 위해서 교사들은 본 연구를 바탕으로 다양한 수업내용과 협동학습 구조를 적용한 수업 지도안에 대한 연구가 필요하다. 또한 학습자의 능력, 특성, 환경 등의 요인을 고려한 후 실제 수업에 이를 적용해 보고 그 효과를 검증하는 연구도 같이 제시되어야 할 것이다.
(abstract) The purpose of this thesis is to study the middle school music appreciation, applying teaching method on the cooperative learning model. To this end, theoretical background was examined through literature research, and the study was proceeded in order of the analysis of 2009 revi...
(abstract) The purpose of this thesis is to study the middle school music appreciation, applying teaching method on the cooperative learning model. To this end, theoretical background was examined through literature research, and the study was proceeded in order of the analysis of 2009 revised music education curriculum which is currently being carried out in junior high school, the analysis of the romantic age song written in the 9 kinds of junior high school music textbooks, the selection of instructional guiding content based on research and analysis, the application of a cooperative learning model suitable for contents, and making a written teaching guidance. The contents of teaching are commonly presented in more than 4 kinds of textbooks among 9 kinds of ‘junior high school music’ textbooks that introduce the total 3 appreciation songs that are Schubert’s ‘the Prince of Darkness’, Dvorak’s ‘New World Symphony’, and Mussorgsky’s ‘Pictures at an Exhibition’, and they were selected as appreciation songs of this study. In addition, among the cooperative learning models, a model, which is appropriate for the appreciation repertory selected by the researcher, was selected, that is, was applied to the Schubert’s ‘the Prince of Darkness’, was applied to Dvorak’s ‘New World Symphony’, and was applied to the Mussorgsky’s ‘Pictures at an Exhibition.’And then, one content of a class was divided into two pieces, and a teaching plan was composed of a total of 6 pieces of classroom lessons. The educational effects of the music class that are expected by applying the cooperative learning model are as follows: First, since cooperative learning is a student-led learning, the ability of students to solve problems creatively can be advanced. Second, cooperative learning can actively derive various music activities through cooperation among learners, and develop the inquiry ability and self-directed learning ability of learners naturally through self-learning process. Third, it is effective in learning the area of understanding such as music theory and musical knowledge in music lessons. Learners, beyond staying on understanding the teacher’s explanation, can learn deeper through the process of solving problems actively with other learners through cooperative learning. In addition, students’ learning motivation for the class that might be boring can be increased through games. Fourth, since a group members are composed disparately, knowledge about music and social skills can be raised through the process of teaching and learning together of the students whose learning ability is low and high. The teaching guidance presented in this study just presents a possibility but can not be a standardized guidance. For successful music lesson, the teachers need a various teaching contents based on this study and a research on the teaching guidance plan applying the cooperative learning structure. In addition, the learners’ ability, characteristics, and environment, etc. should be considered and applied to the actual class learning, and the study to verify its effectiveness should be suggested together.
(abstract) The purpose of this thesis is to study the middle school music appreciation, applying teaching method on the cooperative learning model. To this end, theoretical background was examined through literature research, and the study was proceeded in order of the analysis of 2009 revised music education curriculum which is currently being carried out in junior high school, the analysis of the romantic age song written in the 9 kinds of junior high school music textbooks, the selection of instructional guiding content based on research and analysis, the application of a cooperative learning model suitable for contents, and making a written teaching guidance. The contents of teaching are commonly presented in more than 4 kinds of textbooks among 9 kinds of ‘junior high school music’ textbooks that introduce the total 3 appreciation songs that are Schubert’s ‘the Prince of Darkness’, Dvorak’s ‘New World Symphony’, and Mussorgsky’s ‘Pictures at an Exhibition’, and they were selected as appreciation songs of this study. In addition, among the cooperative learning models, a model, which is appropriate for the appreciation repertory selected by the researcher, was selected, that is, was applied to the Schubert’s ‘the Prince of Darkness’, was applied to Dvorak’s ‘New World Symphony’, and was applied to the Mussorgsky’s ‘Pictures at an Exhibition.’And then, one content of a class was divided into two pieces, and a teaching plan was composed of a total of 6 pieces of classroom lessons. The educational effects of the music class that are expected by applying the cooperative learning model are as follows: First, since cooperative learning is a student-led learning, the ability of students to solve problems creatively can be advanced. Second, cooperative learning can actively derive various music activities through cooperation among learners, and develop the inquiry ability and self-directed learning ability of learners naturally through self-learning process. Third, it is effective in learning the area of understanding such as music theory and musical knowledge in music lessons. Learners, beyond staying on understanding the teacher’s explanation, can learn deeper through the process of solving problems actively with other learners through cooperative learning. In addition, students’ learning motivation for the class that might be boring can be increased through games. Fourth, since a group members are composed disparately, knowledge about music and social skills can be raised through the process of teaching and learning together of the students whose learning ability is low and high. The teaching guidance presented in this study just presents a possibility but can not be a standardized guidance. For successful music lesson, the teachers need a various teaching contents based on this study and a research on the teaching guidance plan applying the cooperative learning structure. In addition, the learners’ ability, characteristics, and environment, etc. should be considered and applied to the actual class learning, and the study to verify its effectiveness should be suggested together.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.