디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력 및 학습동기에 미치는 영향 The Effects of a Design Thinking-based Maker Education Program on Elementary School Students' Creative Problem Solving Ability and Learning Motivation원문보기
본 연구의 목적은 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력 및 학습동기에 미치는 영향을 분석하여 그 효과성을 검증하는 것이다. 연구 내용을 검증하기 위해 디자인적 사고와 메이커 교육에 대한 문헌연구 및 선행연구를 통해 디자인적 사고와 메이커 교육을 결합하여 교육 프로그램을 개발할 방법을 탐색하였다. 그리고 이를 반영하여 초등학생 대상의 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램을 개발하였다. 이를 초등학교 5~6학년 학생을 대상으로 적용한 후 결과를 분석하였다. 통제집단은 일반적인 강의식 메이커 수업을 적용하였고, 실험집단은 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램을 적용하였다. 창의적 문제해결력과 학습동기 검사를 사전, 사후 실시하였고, 독립표본 ...
본 연구의 목적은 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력 및 학습동기에 미치는 영향을 분석하여 그 효과성을 검증하는 것이다. 연구 내용을 검증하기 위해 디자인적 사고와 메이커 교육에 대한 문헌연구 및 선행연구를 통해 디자인적 사고와 메이커 교육을 결합하여 교육 프로그램을 개발할 방법을 탐색하였다. 그리고 이를 반영하여 초등학생 대상의 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램을 개발하였다. 이를 초등학교 5~6학년 학생을 대상으로 적용한 후 결과를 분석하였다. 통제집단은 일반적인 강의식 메이커 수업을 적용하였고, 실험집단은 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램을 적용하였다. 창의적 문제해결력과 학습동기 검사를 사전, 사후 실시하였고, 독립표본 t-검정, 대응표본 t-검정을 통해 효과성을 검증하였다. 그 결과, 창의적 문제해결력 검사는 통계적으로 유의한 차이를 보였으나 학습동기 검사는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 이는 디자인적 사고 기반 메이커 교육프로그램이 학생들의 창의성 발현에 효과가 있다는 것을 알려준다. 디자인적 사고 프로세스 중 공감하기 활동이 핵심이며 학생들의 창의성을 발현하도록 도와주는 활동임을 확인하였다. 그리고 모든 학생들이 소프트웨어 교육의 경험이 거의 없었으며, 메이커 교육을 처음 받아보기에 학습 동기가 전체적으로 높게 측정이 되었을 것으로 짐작된다. 결론적으로 본 연구를 통해 초등학생의 창의적 문제해결력 향상을 위해 디자인적 사고를 적용한 메이커 교육을 적용할 필요가 있음을 밝혔다.
본 연구의 목적은 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력 및 학습동기에 미치는 영향을 분석하여 그 효과성을 검증하는 것이다. 연구 내용을 검증하기 위해 디자인적 사고와 메이커 교육에 대한 문헌연구 및 선행연구를 통해 디자인적 사고와 메이커 교육을 결합하여 교육 프로그램을 개발할 방법을 탐색하였다. 그리고 이를 반영하여 초등학생 대상의 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램을 개발하였다. 이를 초등학교 5~6학년 학생을 대상으로 적용한 후 결과를 분석하였다. 통제집단은 일반적인 강의식 메이커 수업을 적용하였고, 실험집단은 디자인적 사고 기반 메이커 교육 프로그램을 적용하였다. 창의적 문제해결력과 학습동기 검사를 사전, 사후 실시하였고, 독립표본 t-검정, 대응표본 t-검정을 통해 효과성을 검증하였다. 그 결과, 창의적 문제해결력 검사는 통계적으로 유의한 차이를 보였으나 학습동기 검사는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 이는 디자인적 사고 기반 메이커 교육프로그램이 학생들의 창의성 발현에 효과가 있다는 것을 알려준다. 디자인적 사고 프로세스 중 공감하기 활동이 핵심이며 학생들의 창의성을 발현하도록 도와주는 활동임을 확인하였다. 그리고 모든 학생들이 소프트웨어 교육의 경험이 거의 없었으며, 메이커 교육을 처음 받아보기에 학습 동기가 전체적으로 높게 측정이 되었을 것으로 짐작된다. 결론적으로 본 연구를 통해 초등학생의 창의적 문제해결력 향상을 위해 디자인적 사고를 적용한 메이커 교육을 적용할 필요가 있음을 밝혔다.
The purpose of this study is to examine the effects of the design thinking based maker education program on elementary school students’ creative problem solving ability and learning motivation and to verify its effectiveness. In order to verify the contents of the research, we explored ways to devel...
The purpose of this study is to examine the effects of the design thinking based maker education program on elementary school students’ creative problem solving ability and learning motivation and to verify its effectiveness. In order to verify the contents of the research, we explored ways to develop educational programs by combining design thinking and maker education through literature research and prior research on design thinking and maker education. In response to this, design thinking based maker education program for elementary school students was developed. The result were analyzed after applying this to the 5th, the 6th graders of elementary school. The control group applied the general lecture maker class and the experimental group applied the design thinking based maker education program. Creative problem solving ability and learning motivation test were conducted before and after. And the effectiveness was verified through independent sample t-test and corresponding sample t-test. As a result, the creative problem solving ability test showed a statistically significant difference, but the learning motivation test showed no statistically significant difference. This suggests that our design thinking-based maker education programs are effective in developing students' creativity. It was confirmed that activities to empathize in the design thinking process are the key and activities that help students to express their creativity. All the students had little experience in software education, and it is assumed that motivation for learning was measured as a whole in order to receive the maker education for the first time. In conclusion, this study suggests that it is necessary to apply maker education applying design thinking to improve creative problem solving ability of elementary school students.
The purpose of this study is to examine the effects of the design thinking based maker education program on elementary school students’ creative problem solving ability and learning motivation and to verify its effectiveness. In order to verify the contents of the research, we explored ways to develop educational programs by combining design thinking and maker education through literature research and prior research on design thinking and maker education. In response to this, design thinking based maker education program for elementary school students was developed. The result were analyzed after applying this to the 5th, the 6th graders of elementary school. The control group applied the general lecture maker class and the experimental group applied the design thinking based maker education program. Creative problem solving ability and learning motivation test were conducted before and after. And the effectiveness was verified through independent sample t-test and corresponding sample t-test. As a result, the creative problem solving ability test showed a statistically significant difference, but the learning motivation test showed no statistically significant difference. This suggests that our design thinking-based maker education programs are effective in developing students' creativity. It was confirmed that activities to empathize in the design thinking process are the key and activities that help students to express their creativity. All the students had little experience in software education, and it is assumed that motivation for learning was measured as a whole in order to receive the maker education for the first time. In conclusion, this study suggests that it is necessary to apply maker education applying design thinking to improve creative problem solving ability of elementary school students.
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