본 연구는 어린이집 「4세 누리과정 교사용 지도서」예술경험 영역의 미술관련 활동에 나타난 미술의 요소, 미술의 원리, 심미적 태도의 구성을 살펴보고 향후 누리과정의 균형있는 미술활동 방안을 모색하고 보완하는데 도움을 주고자하였다. 이에 따른 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제를 살펴보면 다음과 같다.
1. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용의 분포는 어떠한가?
2. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용에서 미술...
본 연구는 어린이집 「4세 누리과정 교사용 지도서」예술경험 영역의 미술관련 활동에 나타난 미술의 요소, 미술의 원리, 심미적 태도의 구성을 살펴보고 향후 누리과정의 균형있는 미술활동 방안을 모색하고 보완하는데 도움을 주고자하였다. 이에 따른 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제를 살펴보면 다음과 같다.
1. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용의 분포는 어떠한가?
2. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용에서 미술의 요소는 어떠한가?
3. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용에서 미술의 원리는 어떠한가?
4. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활 주제별 미술교육 내용에서 심미적 태도는 어떠한가?
연구 문제를 알아보기 위해 4세 누리 과정 교사용 지도서와 미술의 요소와 미술의 원리, 심미적 태도의 분석 연구들을 살펴본 후 다음과 같은 진행을 실시하였다. 먼저 4세 누리과정 교사용 지도서 내의 미술관련 활동을 활동내용을 중심으로 선정하고 분석준거에 따라 고찰하였다. 미술의 요소 분석기준은 기존 김경희와 강성빈(2011)의 ‘미술의 기본요소에 따른 0-5세 보육프로그램 미술 활동 분석’ 연구를 바탕으로 수정·보완하였다.
미술의 원리는 김순희(2017)의 ‘미술의 요소와 미술의 원리에 근거한 만 2세 표준 보육과정 교사용 지도서 분석’을 바탕으로 그대로 적용하여 타당성 검토를 위해 전문가 집단인 유아교육전공 교수 3인의 검증을 받고, 분석의 객관화를 유지하기 위하여 유아교육 박사학위 소지자 2명과 유아교육 석사학위를 소지하고 교직경력 10년 이상인 어린이집교사 2명을 선정하여 분석했다.
분석과정은 ‘미술의 요소와 미술의 원리, 심미적 태도’와 ‘ 4세 누리과정’에 대해 토의 한 후 지도서 내 활동유형과 활동방법을 중심으로 반영 여부를 표시하도록 하였다. 의견이 일치되지 않는 부분은 연구자와 전문가 4명과 여러 차례 토의를 거쳐 최종 합의를 통하여 반영 여부를 분석하였다.
이를 바탕으로 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 4세 누리과정의 미술관련 활동에서 생활주제별 미술내용을 분석한 결과 전반적으로 ‘예술적 표현하기’(71.7%), ‘예술 감상하기’(16.5%), ‘아름다움 찾아보기’(11.9%)의 순으로 나타났다. 14개의 생활주제 모두에서 ‘예술적 표현하기’의 내용이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, ⟨건강과 안전⟩, ⟨세계여러나라⟩, ⟨생활도구⟩에서는 ‘아름다움 찾아보기’의 내용은 전혀 나타나지 않았고, ⟨환경과 생활⟩, ⟨겨울과 놀이⟩에서는 ‘예술 감상하기’의 내용이 전혀 나타나지 않았다.
둘째, 4세 누리과정의 미술 관련 활동의 미술의 요소를 분석한 결과 색채가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 형태, 색채, 면, 양감, 질감, 선, 구도, 공간, 점, 명암과 음영 순으로 나타났다.
셋째, 4세 누리과정의 미술 관련 활동의 미술의 원리를 분석한 결과 강조가 가장 높게 나타났으며 그 다음으로 비례, 균형, 리듬/반복, 움직임, 통일성, 변화, 패턴 순으로 나타났다.
넷째, 4세 누리과정의 미술 관련 활동의 심미적 태도를 분석한 결과 작품제작, 미술비평, 미학, 미술사의 순으로 나타났으며, 그 중에서 작품제작이 가장 높게 나타났다.
본 연구 결과 누리과정에서 다루어지는 내용들이 주제별로 탐색활동과 표현활동과 감상활동 간의 균형있는 활동이 이루어지지 않고 편중된 경향을 보이고 있다. 따라서 누리과정 개정 시 균형있는 미술활동과 심미적인 안목을 키울 수 있는 다양한 경험을 제공하도록 해야 할 것이며, 현장에서 교사들은 교육 계획수립 시 미술의 기본 요소와 원리 심미적 태도를 고려하여 유아들이 심미적 태도를 기르며 미적 경험과 표현을 할 수 있도록 풍부한 경험을 할 수 있는 효율적인 미술활동을 실행하여야 할 것이다.
본 연구는 어린이집 「4세 누리과정 교사용 지도서」예술경험 영역의 미술관련 활동에 나타난 미술의 요소, 미술의 원리, 심미적 태도의 구성을 살펴보고 향후 누리과정의 균형있는 미술활동 방안을 모색하고 보완하는데 도움을 주고자하였다. 이에 따른 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제를 살펴보면 다음과 같다.
1. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용의 분포는 어떠한가?
2. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용에서 미술의 요소는 어떠한가?
3. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활주제별 미술교육 내용에서 미술의 원리는 어떠한가?
4. 4세 누리과정 교사용 지도서의 미술관련 활동에 나타난 생활 주제별 미술교육 내용에서 심미적 태도는 어떠한가?
연구 문제를 알아보기 위해 4세 누리 과정 교사용 지도서와 미술의 요소와 미술의 원리, 심미적 태도의 분석 연구들을 살펴본 후 다음과 같은 진행을 실시하였다. 먼저 4세 누리과정 교사용 지도서 내의 미술관련 활동을 활동내용을 중심으로 선정하고 분석준거에 따라 고찰하였다. 미술의 요소 분석기준은 기존 김경희와 강성빈(2011)의 ‘미술의 기본요소에 따른 0-5세 보육프로그램 미술 활동 분석’ 연구를 바탕으로 수정·보완하였다.
미술의 원리는 김순희(2017)의 ‘미술의 요소와 미술의 원리에 근거한 만 2세 표준 보육과정 교사용 지도서 분석’을 바탕으로 그대로 적용하여 타당성 검토를 위해 전문가 집단인 유아교육전공 교수 3인의 검증을 받고, 분석의 객관화를 유지하기 위하여 유아교육 박사학위 소지자 2명과 유아교육 석사학위를 소지하고 교직경력 10년 이상인 어린이집교사 2명을 선정하여 분석했다.
분석과정은 ‘미술의 요소와 미술의 원리, 심미적 태도’와 ‘ 4세 누리과정’에 대해 토의 한 후 지도서 내 활동유형과 활동방법을 중심으로 반영 여부를 표시하도록 하였다. 의견이 일치되지 않는 부분은 연구자와 전문가 4명과 여러 차례 토의를 거쳐 최종 합의를 통하여 반영 여부를 분석하였다.
이를 바탕으로 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 4세 누리과정의 미술관련 활동에서 생활주제별 미술내용을 분석한 결과 전반적으로 ‘예술적 표현하기’(71.7%), ‘예술 감상하기’(16.5%), ‘아름다움 찾아보기’(11.9%)의 순으로 나타났다. 14개의 생활주제 모두에서 ‘예술적 표현하기’의 내용이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, ⟨건강과 안전⟩, ⟨세계여러나라⟩, ⟨생활도구⟩에서는 ‘아름다움 찾아보기’의 내용은 전혀 나타나지 않았고, ⟨환경과 생활⟩, ⟨겨울과 놀이⟩에서는 ‘예술 감상하기’의 내용이 전혀 나타나지 않았다.
둘째, 4세 누리과정의 미술 관련 활동의 미술의 요소를 분석한 결과 색채가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 형태, 색채, 면, 양감, 질감, 선, 구도, 공간, 점, 명암과 음영 순으로 나타났다.
셋째, 4세 누리과정의 미술 관련 활동의 미술의 원리를 분석한 결과 강조가 가장 높게 나타났으며 그 다음으로 비례, 균형, 리듬/반복, 움직임, 통일성, 변화, 패턴 순으로 나타났다.
넷째, 4세 누리과정의 미술 관련 활동의 심미적 태도를 분석한 결과 작품제작, 미술비평, 미학, 미술사의 순으로 나타났으며, 그 중에서 작품제작이 가장 높게 나타났다.
본 연구 결과 누리과정에서 다루어지는 내용들이 주제별로 탐색활동과 표현활동과 감상활동 간의 균형있는 활동이 이루어지지 않고 편중된 경향을 보이고 있다. 따라서 누리과정 개정 시 균형있는 미술활동과 심미적인 안목을 키울 수 있는 다양한 경험을 제공하도록 해야 할 것이며, 현장에서 교사들은 교육 계획수립 시 미술의 기본 요소와 원리 심미적 태도를 고려하여 유아들이 심미적 태도를 기르며 미적 경험과 표현을 할 수 있도록 풍부한 경험을 할 수 있는 효율적인 미술활동을 실행하여야 할 것이다.
This study aims to investigate elements of art, principle of art, and aesthetic attitude, as art related activities in ‘area of art experience’ in「4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers」used at day care centers and help seek ways to do balanced art activities in Nuri Curriculum and complemen...
This study aims to investigate elements of art, principle of art, and aesthetic attitude, as art related activities in ‘area of art experience’ in「4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers」used at day care centers and help seek ways to do balanced art activities in Nuri Curriculum and complement them. To achieve this purpose of study, our research questions are as follows.
1. How are art education contents distributed by life them e in art related activities in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers?
2. How are elements of art distributed by life theme in ar t related activities in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manu al for Teachers?
3. How is principle of art distributed in art education con tents appearing in art related activities by life theme in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers?
4. How is aesthetic attitude like in art education contents by life theme appearing in art related activities in 4-Year -Old Nuri Curriculum Manual for Teachers?
To answer the research questions above, this study reviewed the precedent studies on elements of art, principle of art, and aesthetic attitude in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers and proceeded as follows. First, this study selected art related activities in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers centering on activity contents and considered them according to analysis criteria. The analysis criteria on elements of art were modified and complemented, based on Kim Gyunghee and Gang Sungbin (2011)’s ‘analysis on art activities in Child Care Program for 0-5 years depending on basic elements of art.’
Principle of art was analyzed, based on Kim Sunhee (2017)’s ‘analysis on teacher’s manual on standardized child care curriculum for 2 year olds in Korean age based on elements of art and principle of art,’ after being verified by three professors in early childhood education as expert groups for validity review and recruiting two Ph.D. holders in early childhood education, and two day care center teachers who hold a master’s degree in early childhood education and have over ten years of teaching experience for objective analysis.
As analysis process, ‘elements of art, principle of art, and aesthetic attitude’ and ‘4 year-old Nuri Curriculum’ were discussed, and whether such were reflected in teacher’s manual centering on activity type and method was checked and marked. If there was a disagreement of opinion in that process, researcher and four experts had a discussion and reached a final agreement.
Based on this, our research findings can be summarized as follows.
First, as a result of analyzing art contents by life theme in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, overall art contents appeared higher in order of ‘artistic expression’ (71.7%), ‘appreciation of art ’(16.5%), and ‘search of beauty’ (11.9%). In all 14 life themes, ‘artistic expression’ contents appeared the most frequently; ‘search of beauty’ contents were not observed at all in⟨health and safety⟩, ⟨many countries around the world⟩,⟨living appliances⟩; and ‘appreciation of art’ contents were not found at all in⟨environment and life⟩and⟨winter and play⟩.
Second, as a result of analyzing elements of art in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, color appeared the most, followed by shape, color, plane, texture, line, composition, space, point, light and shade.
Third, as a result of analyzing principle of art in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, highlight appeared the most, followed by proportion, balance, rhythm/repetition, movement, unity, change, and pattern.
Fourth, as a result of analyzing aesthetic attitude in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, it appeared in order of production of work, art criticism, and aesthetics.
As a result of this study, it was found that the contents addressed in the Nuri Curriculum were biased, instead of being balanced between exploration activity, expression activity, and appreciation activity, by theme. Therefore, the Nuri Curriculum needs to be revised towards providing various experiences to do balanced art activities and develop an aesthetic eye. At educational settings, teachers will have to execute efficient art activities to have wide experience, by considering basic elements of art, principle of art, and aesthetic attitude, when establishing education plans, so that young children can develop their aesthetic attitude and do aesthetic experiences and expressions.
This study aims to investigate elements of art, principle of art, and aesthetic attitude, as art related activities in ‘area of art experience’ in「4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers」used at day care centers and help seek ways to do balanced art activities in Nuri Curriculum and complement them. To achieve this purpose of study, our research questions are as follows.
1. How are art education contents distributed by life them e in art related activities in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers?
2. How are elements of art distributed by life theme in ar t related activities in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manu al for Teachers?
3. How is principle of art distributed in art education con tents appearing in art related activities by life theme in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers?
4. How is aesthetic attitude like in art education contents by life theme appearing in art related activities in 4-Year -Old Nuri Curriculum Manual for Teachers?
To answer the research questions above, this study reviewed the precedent studies on elements of art, principle of art, and aesthetic attitude in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers and proceeded as follows. First, this study selected art related activities in 4-Year-Old Nuri Curriculum Manual for Teachers centering on activity contents and considered them according to analysis criteria. The analysis criteria on elements of art were modified and complemented, based on Kim Gyunghee and Gang Sungbin (2011)’s ‘analysis on art activities in Child Care Program for 0-5 years depending on basic elements of art.’
Principle of art was analyzed, based on Kim Sunhee (2017)’s ‘analysis on teacher’s manual on standardized child care curriculum for 2 year olds in Korean age based on elements of art and principle of art,’ after being verified by three professors in early childhood education as expert groups for validity review and recruiting two Ph.D. holders in early childhood education, and two day care center teachers who hold a master’s degree in early childhood education and have over ten years of teaching experience for objective analysis.
As analysis process, ‘elements of art, principle of art, and aesthetic attitude’ and ‘4 year-old Nuri Curriculum’ were discussed, and whether such were reflected in teacher’s manual centering on activity type and method was checked and marked. If there was a disagreement of opinion in that process, researcher and four experts had a discussion and reached a final agreement.
Based on this, our research findings can be summarized as follows.
First, as a result of analyzing art contents by life theme in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, overall art contents appeared higher in order of ‘artistic expression’ (71.7%), ‘appreciation of art ’(16.5%), and ‘search of beauty’ (11.9%). In all 14 life themes, ‘artistic expression’ contents appeared the most frequently; ‘search of beauty’ contents were not observed at all in⟨health and safety⟩, ⟨many countries around the world⟩,⟨living appliances⟩; and ‘appreciation of art’ contents were not found at all in⟨environment and life⟩and⟨winter and play⟩.
Second, as a result of analyzing elements of art in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, color appeared the most, followed by shape, color, plane, texture, line, composition, space, point, light and shade.
Third, as a result of analyzing principle of art in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, highlight appeared the most, followed by proportion, balance, rhythm/repetition, movement, unity, change, and pattern.
Fourth, as a result of analyzing aesthetic attitude in art related activities in 4-year-old Nuri Curriculum, it appeared in order of production of work, art criticism, and aesthetics.
As a result of this study, it was found that the contents addressed in the Nuri Curriculum were biased, instead of being balanced between exploration activity, expression activity, and appreciation activity, by theme. Therefore, the Nuri Curriculum needs to be revised towards providing various experiences to do balanced art activities and develop an aesthetic eye. At educational settings, teachers will have to execute efficient art activities to have wide experience, by considering basic elements of art, principle of art, and aesthetic attitude, when establishing education plans, so that young children can develop their aesthetic attitude and do aesthetic experiences and expressions.
주제어
#미술관련 활동 미술의 요소 미술의 원리 4세 누리과정 심미적 태도 Nuri Curriculum for 4-year-olds art related activities elements of art principle of art aesthetic attitude
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.