본 연구의 목적은 어린이집에서 교사가 작성한 일일보육계획안을 토대로 하여 생활주제와 활동유형에 나타난 영아의 수학내용 분석을 통해 어린이집에서 실제로 어떻게 반영되고 있는지 살펴보는 것이다. 어린이집에서의 수학교육 현황 인식과 나아가 표준보육과정에 적합한 수학교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구에서 제기한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안에 나타난 수학교육의 생활주제별 분포는 어떠한가? 연구문제 2. 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안에 나타난 수학교육의 실내자유놀이 활동별 분포는 어떠한가?
본 연구의 ...
본 연구의 목적은 어린이집에서 교사가 작성한 일일보육계획안을 토대로 하여 생활주제와 활동유형에 나타난 영아의 수학내용 분석을 통해 어린이집에서 실제로 어떻게 반영되고 있는지 살펴보는 것이다. 어린이집에서의 수학교육 현황 인식과 나아가 표준보육과정에 적합한 수학교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구에서 제기한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안에 나타난 수학교육의 생활주제별 분포는 어떠한가? 연구문제 2. 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안에 나타난 수학교육의 실내자유놀이 활동별 분포는 어떠한가?
본 연구의 분석 대상은 표준보육과정에 기초한 생활주제별 일일활동의 활동명과 활동내용에 부합하는 경북 ○○시에 위치한 7개의 어린이집 수업에 활용한 일일보육계획안을 분석에 활용하였다. 또한 수집된 자료는 생활주제와 실내자유놀이 활동별 내용을 빈도수와 백분율로 분석하였다. 본 연구에서 분석을 위해 사용한 연구도구는 표준보육과정의 수학적 탐구하기에 제시된 내용을 기준으로 분석하였고, 타당성 검토를 위해서 전문가 집단인 유아교육전공 교수 2인의 검증을 받았고, 분석의 객관화를 위하여 유아교육 박사 학위 소지자 2인과 석사 학위 소지가 3인과 교직 경력 7년 이상인 어린이집 교사 3인을 선정하여 분석하였다. 자료 분석을 하기 위해서 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구에서 결과 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안의 수학교육 내용은 공간과 도형에 관심가지기와 구분하기가 가장 많이 분포가 나타났고 반면, 단순한 규칙성에 관심가지기는 가장 적은 분포 결과가 나타났다. 생활주제로는 ‘동물놀이해요’와 ‘알록달록 가을이에요’가 가장 많은 분포로 나타났고, 수학교육 내용으로는 공간과 도형에 관심가지기와 구분하기가 가장 많은 분포의 결과가 나타났으며, 단순한 규칙성에 관심가지기가 가장 적은 분포 결과가 나타났다. 둘째, 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안의 실내자유놀이 활동에 나타난 수학교육 내용은 감각·탐색 흥미영역에서 가장 많은 분포가 나타났다. 그리고 언어 영역에서는 활동이 전혀 나타나지 않았으며, 음률영역에서도 매우 적은 분포를 보였다. 또한 수학교육 내용으로는 공간과 도형에 관심가지기가 가장 많은 분포가 나타났고 좀 더 구체적으로는 ‘주변사물의 모양에 관심을 가진다’에 집중적인 분포가 나타났다. ‘단순한 규칙성에 관심을 가진다’는 가장 적은 분포 결과가 나타났고, 하위내용에서 ‘두 개 가량의 구체물을 말하여 세어본다'는 아무런 활동을 나타나지 않았다.
본 연구의 목적은 어린이집에서 교사가 작성한 일일보육계획안을 토대로 하여 생활주제와 활동유형에 나타난 영아의 수학내용 분석을 통해 어린이집에서 실제로 어떻게 반영되고 있는지 살펴보는 것이다. 어린이집에서의 수학교육 현황 인식과 나아가 표준보육과정에 적합한 수학교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구에서 제기한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안에 나타난 수학교육의 생활주제별 분포는 어떠한가? 연구문제 2. 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안에 나타난 수학교육의 실내자유놀이 활동별 분포는 어떠한가?
본 연구의 분석 대상은 표준보육과정에 기초한 생활주제별 일일활동의 활동명과 활동내용에 부합하는 경북 ○○시에 위치한 7개의 어린이집 수업에 활용한 일일보육계획안을 분석에 활용하였다. 또한 수집된 자료는 생활주제와 실내자유놀이 활동별 내용을 빈도수와 백분율로 분석하였다. 본 연구에서 분석을 위해 사용한 연구도구는 표준보육과정의 수학적 탐구하기에 제시된 내용을 기준으로 분석하였고, 타당성 검토를 위해서 전문가 집단인 유아교육전공 교수 2인의 검증을 받았고, 분석의 객관화를 위하여 유아교육 박사 학위 소지자 2인과 석사 학위 소지가 3인과 교직 경력 7년 이상인 어린이집 교사 3인을 선정하여 분석하였다. 자료 분석을 하기 위해서 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구에서 결과 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안의 수학교육 내용은 공간과 도형에 관심가지기와 구분하기가 가장 많이 분포가 나타났고 반면, 단순한 규칙성에 관심가지기는 가장 적은 분포 결과가 나타났다. 생활주제로는 ‘동물놀이해요’와 ‘알록달록 가을이에요’가 가장 많은 분포로 나타났고, 수학교육 내용으로는 공간과 도형에 관심가지기와 구분하기가 가장 많은 분포의 결과가 나타났으며, 단순한 규칙성에 관심가지기가 가장 적은 분포 결과가 나타났다. 둘째, 만 2세 표준보육과정 일일보육계획안의 실내자유놀이 활동에 나타난 수학교육 내용은 감각·탐색 흥미영역에서 가장 많은 분포가 나타났다. 그리고 언어 영역에서는 활동이 전혀 나타나지 않았으며, 음률영역에서도 매우 적은 분포를 보였다. 또한 수학교육 내용으로는 공간과 도형에 관심가지기가 가장 많은 분포가 나타났고 좀 더 구체적으로는 ‘주변사물의 모양에 관심을 가진다’에 집중적인 분포가 나타났다. ‘단순한 규칙성에 관심을 가진다’는 가장 적은 분포 결과가 나타났고, 하위내용에서 ‘두 개 가량의 구체물을 말하여 세어본다'는 아무런 활동을 나타나지 않았다.
The purpose of this study is to analyze the mathematics contents that involve life themes and activity types, provided for young children, based on the daily child care plans drawn up by day care center teachers and identify how such are being actually applied at day care centers. In this respect, t...
The purpose of this study is to analyze the mathematics contents that involve life themes and activity types, provided for young children, based on the daily child care plans drawn up by day care center teachers and identify how such are being actually applied at day care centers. In this respect, this study aims to look at the perception of current status of mathematics education at day care centers and further provide the basic data for developing math education programs appropriate for standardized child care curriculum.
The research questions raised in this study are as follows. Research Question 1. How is mathematics education distributed by life theme in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young children aged two years in Korean age? Research Question 2. How is mathematics education distributed by indoor free play activity in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young children aged two years in Korean age?
As object of analysis, the daily education plans used for classes in seven day care centers located in ○○-si, Gyeongbuk, which accorded with the name and contents of daily activity by life theme in the standardized child care curriculum, were used for our analysis. In addition, the data collected, i.e. contents by living theme, or indoor free play activity, were analyzed by frequency and percentage. Research instruments used for our analysis in this study were analyzed based on the contents presented for mathematical inquiry in the standardized child care curriculum and verified by two professors majoring in early childhood education as expert groups for validity review; and 2 ph.D holders in early childhood education, 3 M.A. holders in early childhood education, and 3 day care center teachers with over seven years’ teaching experience were selected and analyzed for objective analysis. For data analysis, frequency and percentage were calculated. The findings from this study can be summarized as follows. First, in mathematics education contents as presented in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young children aged two years in Korean age, ‘taking interest in space and figure and classifying the twos’ were the most distributed, whereas ‘taking interest in simple rules’ was the least distributed. By life theme, ‘playing animals’ and ‘enjoying colorful autumn’ were the most distributed, whereas in mathematics education contents, ‘taking interest in space and figure and classifying the twos’ were the most distributed and ‘taking interest in simple rules’ was the least distributed. Second, in indoor free play activities in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young people aged two years in Korean age, mathematics education contents were the most distributed in ‘sense/exploration area of interest,’ the least distributed in ‘temperament’ and no activity was found in ‘language.’ In addition, in mathematics education contents, ‘taking interest in space and figure’ was the most distributed, and more specifically, ‘taking interest in shape of objects around us’ was intensively distributed, ‘taking interest in simple rules’ was the least distributed, and as sub contents, ‘counting two objects or so' showed no activity.
The purpose of this study is to analyze the mathematics contents that involve life themes and activity types, provided for young children, based on the daily child care plans drawn up by day care center teachers and identify how such are being actually applied at day care centers. In this respect, this study aims to look at the perception of current status of mathematics education at day care centers and further provide the basic data for developing math education programs appropriate for standardized child care curriculum.
The research questions raised in this study are as follows. Research Question 1. How is mathematics education distributed by life theme in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young children aged two years in Korean age? Research Question 2. How is mathematics education distributed by indoor free play activity in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young children aged two years in Korean age?
As object of analysis, the daily education plans used for classes in seven day care centers located in ○○-si, Gyeongbuk, which accorded with the name and contents of daily activity by life theme in the standardized child care curriculum, were used for our analysis. In addition, the data collected, i.e. contents by living theme, or indoor free play activity, were analyzed by frequency and percentage. Research instruments used for our analysis in this study were analyzed based on the contents presented for mathematical inquiry in the standardized child care curriculum and verified by two professors majoring in early childhood education as expert groups for validity review; and 2 ph.D holders in early childhood education, 3 M.A. holders in early childhood education, and 3 day care center teachers with over seven years’ teaching experience were selected and analyzed for objective analysis. For data analysis, frequency and percentage were calculated. The findings from this study can be summarized as follows. First, in mathematics education contents as presented in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young children aged two years in Korean age, ‘taking interest in space and figure and classifying the twos’ were the most distributed, whereas ‘taking interest in simple rules’ was the least distributed. By life theme, ‘playing animals’ and ‘enjoying colorful autumn’ were the most distributed, whereas in mathematics education contents, ‘taking interest in space and figure and classifying the twos’ were the most distributed and ‘taking interest in simple rules’ was the least distributed. Second, in indoor free play activities in daily child care plans in the standardized child care curriculum for young people aged two years in Korean age, mathematics education contents were the most distributed in ‘sense/exploration area of interest,’ the least distributed in ‘temperament’ and no activity was found in ‘language.’ In addition, in mathematics education contents, ‘taking interest in space and figure’ was the most distributed, and more specifically, ‘taking interest in shape of objects around us’ was intensively distributed, ‘taking interest in simple rules’ was the least distributed, and as sub contents, ‘counting two objects or so' showed no activity.
주제어
#표준보육과정 수학교육 일일보육계획안 standardized child care curriculum mathematics education daily childcare plan
학위논문 정보
저자
유소연
학위수여기관
위덕대학교
학위구분
국내석사
학과
유아교육전공
지도교수
이순복
발행연도
2018
총페이지
vi, 89장
키워드
표준보육과정 수학교육 일일보육계획안 standardized child care curriculum mathematics education daily childcare plan
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.