본 연구의 목적은 간호대학생을 위한 에니어그램기반 사람돌봄프로그램을 개발하고, 적용하여 대학생활적응, 정서기능, 불안 및 돌봄행위에 미치는 효과와 그 지속성을 검증하기 위한 동등성 대조군 전후설계의 실험연구이다. 본 연구의 대상자는 일 지역 소재 한 대학교의 간호학과에 재학중인 1, 2학년을 대상으로 편의 추출하여 실험군 29명, 대조군 30명을 무작위 배정한 총 59명이었으며, 자료수집기간은 2017년 6월 23일부터 9월 8일까지이었다. 본 연구의 실험처치인 에니어그램기반 사람돌봄프로그램은 Watson(1979)의 돌봄과학 이론과 김(2017)의 사람돌봄이론에 대한 지적 탐구와, Gurdjieff(1991)와 Riso(1990)의 에니어그램 성격유형이론을 근거로 구성하였으며, 주 1회 3시간씩 총 8회기로 진행하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 사용된 측정도구로 대학생활적응은 박(2017)이 간호대학생을 대상으로 개발한 도구, ...
본 연구의 목적은 간호대학생을 위한 에니어그램기반 사람돌봄프로그램을 개발하고, 적용하여 대학생활적응, 정서기능, 불안 및 돌봄행위에 미치는 효과와 그 지속성을 검증하기 위한 동등성 대조군 전후설계의 실험연구이다. 본 연구의 대상자는 일 지역 소재 한 대학교의 간호학과에 재학중인 1, 2학년을 대상으로 편의 추출하여 실험군 29명, 대조군 30명을 무작위 배정한 총 59명이었으며, 자료수집기간은 2017년 6월 23일부터 9월 8일까지이었다. 본 연구의 실험처치인 에니어그램기반 사람돌봄프로그램은 Watson(1979)의 돌봄과학 이론과 김(2017)의 사람돌봄이론에 대한 지적 탐구와, Gurdjieff(1991)와 Riso(1990)의 에니어그램 성격유형이론을 근거로 구성하였으며, 주 1회 3시간씩 총 8회기로 진행하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 사용된 측정도구로 대학생활적응은 박(2017)이 간호대학생을 대상으로 개발한 도구, 정서지능은 Wong과 Law(2002)의‘Emotional Intelligence Scale’을 정(2007)이 번안하고 수정‧보완한 도구, 불안은 ELSYS COM이 개발한 전정의 감정반사와 시각적 반사를 활용하여 평가하는 Vibra system(2014)을 통해 측정하였고, 돌봄행위는 윤(2005)이 개발한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 Version을 이용하여 일반적 특성은 빈도분석, 기술통계, 집단 간 측정변수의 동질성은 χ²-test, t-test, Fisher’s exact test, 종속변수의 정규성은 Kolmogorov-Smirnov test, 프로그램의 효과 측정을 위해 Repeated –Measures ANOVA, t-test로 분석하였으며, 연구결과는 다음과 같다.
제 1가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 대학생활적응 점수가 높아질 것이다.”는 지지되었다 (F=28.74, p<.001). 제 2가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 정서지능 점수가 높아질 것이다.”는 지지되었다 (F=15.66, p<.001). 제 3가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 불안 점수가 낮아질 것이다.”는 지지되었다(F=43.16, p<.001). 제 4가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 돌봄행위 점수가 높아질 것이다.”는 지지되었다 (F=9.37, p=.003). 또한, 에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 에니어그램 각 힘의 중심별로 대학생활적응, 정서지능, 불안, 돌봄행위에서 모두 유의한 효과를 보였다.
이상의 연구 결과는 에니어그램기반 사람돌봄프로그램이 간호대학생의 대학생활적응, 정서지능, 불안 및 돌봄행위에 효과가 있었으며, 프로그램 종료 한달 후에도 그 효과가 지속됨을 확인하였다. 따라서 에니어그램기반 사람돌봄프로그램은 간호대학생에게 돌봄인식, 자기변화, 타인이해 및 돌봄경험을 통해서 대학생활적응과 간호의 본질인 돌봄에 대한 긍정적인 가치관을 형성하며, 원만한 대인관계를 이루고 임상간호실습 현장에서 간호전문직에 대한 내적 자신감 향상을 돕는 유용한 중재프로그램으로 활용할 수 있으리라 생각된다.
본 연구의 목적은 간호대학생을 위한 에니어그램기반 사람돌봄프로그램을 개발하고, 적용하여 대학생활적응, 정서기능, 불안 및 돌봄행위에 미치는 효과와 그 지속성을 검증하기 위한 동등성 대조군 전후설계의 실험연구이다. 본 연구의 대상자는 일 지역 소재 한 대학교의 간호학과에 재학중인 1, 2학년을 대상으로 편의 추출하여 실험군 29명, 대조군 30명을 무작위 배정한 총 59명이었으며, 자료수집기간은 2017년 6월 23일부터 9월 8일까지이었다. 본 연구의 실험처치인 에니어그램기반 사람돌봄프로그램은 Watson(1979)의 돌봄과학 이론과 김(2017)의 사람돌봄이론에 대한 지적 탐구와, Gurdjieff(1991)와 Riso(1990)의 에니어그램 성격유형이론을 근거로 구성하였으며, 주 1회 3시간씩 총 8회기로 진행하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 사용된 측정도구로 대학생활적응은 박(2017)이 간호대학생을 대상으로 개발한 도구, 정서지능은 Wong과 Law(2002)의‘Emotional Intelligence Scale’을 정(2007)이 번안하고 수정‧보완한 도구, 불안은 ELSYS COM이 개발한 전정의 감정반사와 시각적 반사를 활용하여 평가하는 Vibra system(2014)을 통해 측정하였고, 돌봄행위는 윤(2005)이 개발한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 Version을 이용하여 일반적 특성은 빈도분석, 기술통계, 집단 간 측정변수의 동질성은 χ²-test, t-test, Fisher’s exact test, 종속변수의 정규성은 Kolmogorov-Smirnov test, 프로그램의 효과 측정을 위해 Repeated –Measures ANOVA, t-test로 분석하였으며, 연구결과는 다음과 같다.
제 1가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 대학생활적응 점수가 높아질 것이다.”는 지지되었다 (F=28.74, p<.001). 제 2가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 정서지능 점수가 높아질 것이다.”는 지지되었다 (F=15.66, p<.001). 제 3가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 불안 점수가 낮아질 것이다.”는 지지되었다(F=43.16, p<.001). 제 4가설:“에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 돌봄행위 점수가 높아질 것이다.”는 지지되었다 (F=9.37, p=.003). 또한, 에니어그램기반 사람돌봄프로그램에 참여한 실험군은 에니어그램 각 힘의 중심별로 대학생활적응, 정서지능, 불안, 돌봄행위에서 모두 유의한 효과를 보였다.
이상의 연구 결과는 에니어그램기반 사람돌봄프로그램이 간호대학생의 대학생활적응, 정서지능, 불안 및 돌봄행위에 효과가 있었으며, 프로그램 종료 한달 후에도 그 효과가 지속됨을 확인하였다. 따라서 에니어그램기반 사람돌봄프로그램은 간호대학생에게 돌봄인식, 자기변화, 타인이해 및 돌봄경험을 통해서 대학생활적응과 간호의 본질인 돌봄에 대한 긍정적인 가치관을 형성하며, 원만한 대인관계를 이루고 임상간호실습 현장에서 간호전문직에 대한 내적 자신감 향상을 돕는 유용한 중재프로그램으로 활용할 수 있으리라 생각된다.
The purpose of this study was to develop an interpersonal caring program based on enneagram for college life adjustment, emotional intelligence, anxiety, interpersonal caring behavior of nursing students. The research design was equivalent control group pre-post1-post2 test design. Data were co...
The purpose of this study was to develop an interpersonal caring program based on enneagram for college life adjustment, emotional intelligence, anxiety, interpersonal caring behavior of nursing students. The research design was equivalent control group pre-post1-post2 test design. Data were collected from June 23 to september 8, 2017. The subjects were 59 randomly for the first and second graders attending the nursing course local area a university(experiment group 29, control group 30). The intervention of this study, interpersonal caring program based on enneagram was theory of caring science Watson(1979) and interpersonal caring behavior Intellectual exploration of theory Kim(2017), Gurdjieff(1991) and Riso(1990) enneagram personality type theory. The effects of this study were evaluated with the scales for college life adjustment, emotional intelligence, anxiety, interpersonal caring behavior. The data were analyzed with percentage, χ²-test, t-test, Fisher’s exact test, Kolmogorov-Smirnov test, Repeated–Measures ANOVA, t-test by using SPSS 21.0 Version.
The results of this study were summarized as follows:
1. Hypothesis 1: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have higher scores in college life adjustment scales than those of the control group” was supported(F=28.74, p<.001). 2. Hypothesis 2: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have higher scores in emotional intelligence scales than those of the control group” was supported(F=15.66, p<.001). 3. Hypothesis 3: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have low scores in anxiety measurements than those of the control group” was supported(F=43.16, p<.001). 4. Hypothesis 4: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have higher scores in interpersonal caring behavior scales than those of the control group” was supported(F=9.37, p=.003).
Based on these results, it was suggested that the interpersonal caring program based on enneagram may be effective confirmed that the effect college life adjustment, emotional intelligence, anxiety, interpersonal caring behavior lasted one month after the end of the program. the interpersonal caring program based on enneagram will be utilized as an intervention program to form positive values of care and amicable interpersonal relationship through care awareness, self-change, understanding of others and care experience for nursing students.
The purpose of this study was to develop an interpersonal caring program based on enneagram for college life adjustment, emotional intelligence, anxiety, interpersonal caring behavior of nursing students. The research design was equivalent control group pre-post1-post2 test design. Data were collected from June 23 to september 8, 2017. The subjects were 59 randomly for the first and second graders attending the nursing course local area a university(experiment group 29, control group 30). The intervention of this study, interpersonal caring program based on enneagram was theory of caring science Watson(1979) and interpersonal caring behavior Intellectual exploration of theory Kim(2017), Gurdjieff(1991) and Riso(1990) enneagram personality type theory. The effects of this study were evaluated with the scales for college life adjustment, emotional intelligence, anxiety, interpersonal caring behavior. The data were analyzed with percentage, χ²-test, t-test, Fisher’s exact test, Kolmogorov-Smirnov test, Repeated–Measures ANOVA, t-test by using SPSS 21.0 Version.
The results of this study were summarized as follows:
1. Hypothesis 1: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have higher scores in college life adjustment scales than those of the control group” was supported(F=28.74, p<.001). 2. Hypothesis 2: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have higher scores in emotional intelligence scales than those of the control group” was supported(F=15.66, p<.001). 3. Hypothesis 3: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have low scores in anxiety measurements than those of the control group” was supported(F=43.16, p<.001). 4. Hypothesis 4: “The experiment group who participated in the interpersonal caring program based on enneagram will have higher scores in interpersonal caring behavior scales than those of the control group” was supported(F=9.37, p=.003).
Based on these results, it was suggested that the interpersonal caring program based on enneagram may be effective confirmed that the effect college life adjustment, emotional intelligence, anxiety, interpersonal caring behavior lasted one month after the end of the program. the interpersonal caring program based on enneagram will be utilized as an intervention program to form positive values of care and amicable interpersonal relationship through care awareness, self-change, understanding of others and care experience for nursing students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.