본 연구는 학령전기 아동의 스몰토크 사용 특성을 밝히고 복합적인 의사소통 요구를 지닌 사람들을 대상으로 보완대체의사소통 중재를 고려하는 언어재활 전문가에게 스몰토크 어휘 목록을 제공하는 데 그 목적이 있다. 연구 대상은 수도권 소재 유치원에 다니는 학령전기 3-5세 일반 아동 총 30명이었다. 연령과 성별 요인을 고려하기 위해 연령 집단별로 10명씩, 남녀 성별 비율을 5:5로 통제하였다. 실험은 두 달 간 연구 대상이 다니는 유치원 교실에서 이뤄졌으며, 자유놀이시간에 산출된 아동의 발화를 녹음하여 전사한 후 분류 기준(Ball, Marvin, Beukelman, Lasker, & Rupp, 1999)에 따라 스몰토크를 분석하였다. 분석 결과 학령전기 아동의 전체 발화 수는 3773개였고, 그중에서 1085개(29%)의 발화가 스몰토크로 분석되었다. 이는 전체 대화 중 대략 1/3에 해당하는 것이다. 연령에 따른 학령전기 아동의 스몰토크 사용을 살펴본 결과, 3세 집단은 총 1324발화 중 363 발화(27%)가 스몰토크로 나타났으며, 4세 집단은 총 1019발화 중 257발화(25%)가 스몰토크로, 5세 집단은 총 1430발화 중 464발화(32%)가 스몰토크로 나타났다. 연령 집단 간 스몰토크 범주별 빈도에서는 3세 집단의 경우 승인/거절 범주 빈도가 가장 높았지만 4세와 5세 집단에서는 비속어/감탄사 범주 빈도가 가장 높았다. 반면에 3세와 5세 집단에서는 정보 공유 범주 빈도가 가장 낮았지만 4세 집단에서는 에티켓 범주 빈도가 가장 낮았다. 성별에 따른 학령전기 아동의 스몰토크 사용을 살펴본 결과, 남아 집단은 총 1796발화 중 493발화(27%)가 스몰토크로 나타났으며, 여아 집단의 경우 총 1977발화 중 591발화(30%)가 스몰토크로 나타났다. 성별 집단 간 스몰토크 범주별 빈도에서는 두 집단 모두 비속어/감탄사 범주가 가장 높은 빈도를 나타내었으나 반면에 정보 공유 범주에서는 두 집단 모두 가장 낮은 빈도를 나타내었다. 연령에 따른 스몰토크 차이가 통계적으로 유의한지를 확인해 보기 위해 Kruskal-Wallis Htest를 실시한 결과, 연령 집단 간 스몰토크 빈도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며(χ2=1.466, p>.05), 스몰토크 범주별 빈도에서는 환경 통제(χ2=10.658, p<.01) 및 대화 개시와 종료(χ2=8.071, p<.05)에서 유의한 차이가 나타났다. 다음으로 성별 스몰토크 차이를 확인해 보기 위해 Mann-Whitney Utest를 실시한 결과, 남녀 집단 간 스몰토크 빈도(Z=0.374, p>.05) 및 스몰토크 범주별 빈도 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 결론적으로 학령전기 아동의 스몰토크는 연령에 따라 사용 특성이 달랐으나 성별 요인과는 관련이 없었다. ...
본 연구는 학령전기 아동의 스몰토크 사용 특성을 밝히고 복합적인 의사소통 요구를 지닌 사람들을 대상으로 보완대체의사소통 중재를 고려하는 언어재활 전문가에게 스몰토크 어휘 목록을 제공하는 데 그 목적이 있다. 연구 대상은 수도권 소재 유치원에 다니는 학령전기 3-5세 일반 아동 총 30명이었다. 연령과 성별 요인을 고려하기 위해 연령 집단별로 10명씩, 남녀 성별 비율을 5:5로 통제하였다. 실험은 두 달 간 연구 대상이 다니는 유치원 교실에서 이뤄졌으며, 자유놀이시간에 산출된 아동의 발화를 녹음하여 전사한 후 분류 기준(Ball, Marvin, Beukelman, Lasker, & Rupp, 1999)에 따라 스몰토크를 분석하였다. 분석 결과 학령전기 아동의 전체 발화 수는 3773개였고, 그중에서 1085개(29%)의 발화가 스몰토크로 분석되었다. 이는 전체 대화 중 대략 1/3에 해당하는 것이다. 연령에 따른 학령전기 아동의 스몰토크 사용을 살펴본 결과, 3세 집단은 총 1324발화 중 363 발화(27%)가 스몰토크로 나타났으며, 4세 집단은 총 1019발화 중 257발화(25%)가 스몰토크로, 5세 집단은 총 1430발화 중 464발화(32%)가 스몰토크로 나타났다. 연령 집단 간 스몰토크 범주별 빈도에서는 3세 집단의 경우 승인/거절 범주 빈도가 가장 높았지만 4세와 5세 집단에서는 비속어/감탄사 범주 빈도가 가장 높았다. 반면에 3세와 5세 집단에서는 정보 공유 범주 빈도가 가장 낮았지만 4세 집단에서는 에티켓 범주 빈도가 가장 낮았다. 성별에 따른 학령전기 아동의 스몰토크 사용을 살펴본 결과, 남아 집단은 총 1796발화 중 493발화(27%)가 스몰토크로 나타났으며, 여아 집단의 경우 총 1977발화 중 591발화(30%)가 스몰토크로 나타났다. 성별 집단 간 스몰토크 범주별 빈도에서는 두 집단 모두 비속어/감탄사 범주가 가장 높은 빈도를 나타내었으나 반면에 정보 공유 범주에서는 두 집단 모두 가장 낮은 빈도를 나타내었다. 연령에 따른 스몰토크 차이가 통계적으로 유의한지를 확인해 보기 위해 Kruskal-Wallis Htest를 실시한 결과, 연령 집단 간 스몰토크 빈도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며(χ2=1.466, p>.05), 스몰토크 범주별 빈도에서는 환경 통제(χ2=10.658, p<.01) 및 대화 개시와 종료(χ2=8.071, p<.05)에서 유의한 차이가 나타났다. 다음으로 성별 스몰토크 차이를 확인해 보기 위해 Mann-Whitney Utest를 실시한 결과, 남녀 집단 간 스몰토크 빈도(Z=0.374, p>.05) 및 스몰토크 범주별 빈도 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 결론적으로 학령전기 아동의 스몰토크는 연령에 따라 사용 특성이 달랐으나 성별 요인과는 관련이 없었다. 어린 아동의 스몰토크 사용은 전체 발화의 대략 1/3을 차지할 정도로 일상 대화에서 많은 양을 차지함을 확인하였다. 언어 및 의사소통 중재 과정에서 스몰토크 특성과 구체적인 어휘 사용 패턴을 고려하는 것은 유익할 것이다.
본 연구는 학령전기 아동의 스몰토크 사용 특성을 밝히고 복합적인 의사소통 요구를 지닌 사람들을 대상으로 보완대체의사소통 중재를 고려하는 언어재활 전문가에게 스몰토크 어휘 목록을 제공하는 데 그 목적이 있다. 연구 대상은 수도권 소재 유치원에 다니는 학령전기 3-5세 일반 아동 총 30명이었다. 연령과 성별 요인을 고려하기 위해 연령 집단별로 10명씩, 남녀 성별 비율을 5:5로 통제하였다. 실험은 두 달 간 연구 대상이 다니는 유치원 교실에서 이뤄졌으며, 자유놀이시간에 산출된 아동의 발화를 녹음하여 전사한 후 분류 기준(Ball, Marvin, Beukelman, Lasker, & Rupp, 1999)에 따라 스몰토크를 분석하였다. 분석 결과 학령전기 아동의 전체 발화 수는 3773개였고, 그중에서 1085개(29%)의 발화가 스몰토크로 분석되었다. 이는 전체 대화 중 대략 1/3에 해당하는 것이다. 연령에 따른 학령전기 아동의 스몰토크 사용을 살펴본 결과, 3세 집단은 총 1324발화 중 363 발화(27%)가 스몰토크로 나타났으며, 4세 집단은 총 1019발화 중 257발화(25%)가 스몰토크로, 5세 집단은 총 1430발화 중 464발화(32%)가 스몰토크로 나타났다. 연령 집단 간 스몰토크 범주별 빈도에서는 3세 집단의 경우 승인/거절 범주 빈도가 가장 높았지만 4세와 5세 집단에서는 비속어/감탄사 범주 빈도가 가장 높았다. 반면에 3세와 5세 집단에서는 정보 공유 범주 빈도가 가장 낮았지만 4세 집단에서는 에티켓 범주 빈도가 가장 낮았다. 성별에 따른 학령전기 아동의 스몰토크 사용을 살펴본 결과, 남아 집단은 총 1796발화 중 493발화(27%)가 스몰토크로 나타났으며, 여아 집단의 경우 총 1977발화 중 591발화(30%)가 스몰토크로 나타났다. 성별 집단 간 스몰토크 범주별 빈도에서는 두 집단 모두 비속어/감탄사 범주가 가장 높은 빈도를 나타내었으나 반면에 정보 공유 범주에서는 두 집단 모두 가장 낮은 빈도를 나타내었다. 연령에 따른 스몰토크 차이가 통계적으로 유의한지를 확인해 보기 위해 Kruskal-Wallis Htest를 실시한 결과, 연령 집단 간 스몰토크 빈도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며(χ2=1.466, p>.05), 스몰토크 범주별 빈도에서는 환경 통제(χ2=10.658, p<.01) 및 대화 개시와 종료(χ2=8.071, p<.05)에서 유의한 차이가 나타났다. 다음으로 성별 스몰토크 차이를 확인해 보기 위해 Mann-Whitney Utest를 실시한 결과, 남녀 집단 간 스몰토크 빈도(Z=0.374, p>.05) 및 스몰토크 범주별 빈도 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 결론적으로 학령전기 아동의 스몰토크는 연령에 따라 사용 특성이 달랐으나 성별 요인과는 관련이 없었다. 어린 아동의 스몰토크 사용은 전체 발화의 대략 1/3을 차지할 정도로 일상 대화에서 많은 양을 차지함을 확인하였다. 언어 및 의사소통 중재 과정에서 스몰토크 특성과 구체적인 어휘 사용 패턴을 고려하는 것은 유익할 것이다.
The purpose of this study is to reveal the small talk usage characteristics of preschool children and provide small talk vocabulary list to the speech-language pathologist who considers applying augmentative and alternative communication intervention to patients with complex communication needs. ...
The purpose of this study is to reveal the small talk usage characteristics of preschool children and provide small talk vocabulary list to the speech-language pathologist who considers applying augmentative and alternative communication intervention to patients with complex communication needs.
Study subjects were 30 normal preschool children of age 3-5 who attend kindergarten located in the metropolitan area. To consider the age and gender factors, the age group was restricted to 10 children each, and gender to 5:5 male and female. The experiment was carried out in the kindergarten class the study subjects attended for two months; their utterance produced during their free play time was recorded, transferred and sorted by Ball, Marvin, Beukelman, Lasker, & Rupp, 1999 sorting standard to analyze small talk.
As a result of the analysis, the total number of preschool children’s utterance was 3,773; out of that 1,085 (29%) utterance was analyzed as small talk. This takes up about 1/3 of the total conversation.
As a result of investigating the preschool children’s small talk usage by age, 363 (27%) out of a total of 1,324 utterances of the group of age 3 were shown as small talk; 257 (25%) out of a total of 1,019 utterances of the group of age 4 were shown as small talk; 464 (32%) out of a total of 1,430 utterances of the group of age 5 were shown as small talk. In the small talk frequency by category among age groups, the confirmation/negation category frequency in the group of age 3 marked the highest, while expletives/exclamations category frequency in the group of age 4 and 5 marked the highest. The information sharing category frequency in the group of age 3 and 5 marked the lowest, with social etiquette category frequency in the group of age 4 marked the lowest.
As a result of investigating the preschool children’s small talk usage by gender, 493 (27%) out of a total of 1,796 utterances of the group of boys were shown as small talk; 591 (30%) out of a total of 1,977 utterances of the group of girls were shown as small talk. In the small talk frequency by category between gender groups, expletives/exclamations category marked the highest in both groups, while information sharing category in both groups marked the lowest.
As a result of conducting the Kruskal-Wallis H test to verify the statistical significance of small talk difference by age, there wasn’t any significant difference in the frequency of small talk by age(χ2=1.466, p>.05); in the frequency of small talk by category, the environmental controls (χ2=10.658, p<.01) and conversational openers and closings (χ2=8.071, p.05) nor the small talk frequency by category had a significant difference.
In conclusion, the preschool children’s small talk had different usage characteristics by age, but not by gender. The small talk usage of young children took up a lot of portions in everyday conversation, roughly as much as 1/3 of the total utterance. The consideration of small talk characteristics and specific vocabulary usage patterns in the speech and communication intervention process is prospected to be beneficial.
The purpose of this study is to reveal the small talk usage characteristics of preschool children and provide small talk vocabulary list to the speech-language pathologist who considers applying augmentative and alternative communication intervention to patients with complex communication needs.
Study subjects were 30 normal preschool children of age 3-5 who attend kindergarten located in the metropolitan area. To consider the age and gender factors, the age group was restricted to 10 children each, and gender to 5:5 male and female. The experiment was carried out in the kindergarten class the study subjects attended for two months; their utterance produced during their free play time was recorded, transferred and sorted by Ball, Marvin, Beukelman, Lasker, & Rupp, 1999 sorting standard to analyze small talk.
As a result of the analysis, the total number of preschool children’s utterance was 3,773; out of that 1,085 (29%) utterance was analyzed as small talk. This takes up about 1/3 of the total conversation.
As a result of investigating the preschool children’s small talk usage by age, 363 (27%) out of a total of 1,324 utterances of the group of age 3 were shown as small talk; 257 (25%) out of a total of 1,019 utterances of the group of age 4 were shown as small talk; 464 (32%) out of a total of 1,430 utterances of the group of age 5 were shown as small talk. In the small talk frequency by category among age groups, the confirmation/negation category frequency in the group of age 3 marked the highest, while expletives/exclamations category frequency in the group of age 4 and 5 marked the highest. The information sharing category frequency in the group of age 3 and 5 marked the lowest, with social etiquette category frequency in the group of age 4 marked the lowest.
As a result of investigating the preschool children’s small talk usage by gender, 493 (27%) out of a total of 1,796 utterances of the group of boys were shown as small talk; 591 (30%) out of a total of 1,977 utterances of the group of girls were shown as small talk. In the small talk frequency by category between gender groups, expletives/exclamations category marked the highest in both groups, while information sharing category in both groups marked the lowest.
As a result of conducting the Kruskal-Wallis H test to verify the statistical significance of small talk difference by age, there wasn’t any significant difference in the frequency of small talk by age(χ2=1.466, p>.05); in the frequency of small talk by category, the environmental controls (χ2=10.658, p<.01) and conversational openers and closings (χ2=8.071, p.05) nor the small talk frequency by category had a significant difference.
In conclusion, the preschool children’s small talk had different usage characteristics by age, but not by gender. The small talk usage of young children took up a lot of portions in everyday conversation, roughly as much as 1/3 of the total utterance. The consideration of small talk characteristics and specific vocabulary usage patterns in the speech and communication intervention process is prospected to be beneficial.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.