4차 산업혁명이라는 커다란 패러다임 속에서 사회, 경제, 문화 등 전반적인 분야에서 빠른 변화가 이루어지고 있다. 인공지능, 무인화 시스템, 사물인터넷과 같은 기술들은 앞으로의 미래 사회에서 큰 힘을 발휘하게 될 것이다. 이에 따라 사람은 이전의 수동적으로 전달되었던 지식만으론 미래 사회를 대비할 수가 없다. 미래사회의 인재는 창의적이고 혁신적이면서 자기 주도적인 인재가 요구되기 때문이다. 그렇기 때문에 창의적인 사고와 문제해결력을 기를 수 있는 교육이 모색되어야 한다. 그에 대한 대안으로 ...
4차 산업혁명이라는 커다란 패러다임 속에서 사회, 경제, 문화 등 전반적인 분야에서 빠른 변화가 이루어지고 있다. 인공지능, 무인화 시스템, 사물인터넷과 같은 기술들은 앞으로의 미래 사회에서 큰 힘을 발휘하게 될 것이다. 이에 따라 사람은 이전의 수동적으로 전달되었던 지식만으론 미래 사회를 대비할 수가 없다. 미래사회의 인재는 창의적이고 혁신적이면서 자기 주도적인 인재가 요구되기 때문이다. 그렇기 때문에 창의적인 사고와 문제해결력을 기를 수 있는 교육이 모색되어야 한다. 그에 대한 대안으로 메이커 교육(Maker Education)이 제안된다. 메이커 교육은 메이커 운동에서 강조되는 메이커 정신(Maker mindset) 함양과 더불어 학습자들이 다양한 도구 및 재료를 활용하여 자신이 개인적·사회적으로 문제라고 생각했던 것들을 해결하기 위해서 스스로 아이디어를 생각해보고 제작하는 과정을 거치는 것이다. 또한, 제작과정 및 결과물을 공유·개방하고 계획한 결과물에 대하여 실패하였다면 다시 도전하고 개선을 하면서 순환적인 구조를 이룬다. 이는 기존의 교육에서는 보기 어려운 방식이다. 그리고 메이커 교육은 일회성 교육이 아닌 지속해서 실천하고 행동하면서 개선해나가는 것으로 학습자 자신의 자기 주도적 학습이 일어나고 자연스럽게 창의적이면서 다양한 사고를 기를 수 있도록 하는 것이다. 이러한 메이커 교육은 미래 사회에서 필요한 인재를 양성하기에 도움이 될 수 있는 교육의 방안이 될 수 있다. 그러나 현재 국내에서 이루어지고 있는 메이커 교육은 기존의 교육방식을 그대로 답습하여 교수자가 그대로 가르치는 형식으로 진행되거나, 기술중심, 장비 중심 교육으로 진행되고 있다. 이러한 메이커 교육은 메이커 운동에서 강조하는 메이커 정신과 다른 방향으로 전개되는 것이다. 또한, 메이커 교육은 만들기 활동을 위한 메이커 스페이스가 필요하며, 이를 공유할 플랫폼 및 다양한 환경에 대한 분석이 필요하다. 그 이유는 메이커 교육에서 환경은 일반적인 교육과 달리 세부적으로 다루어져야 하고, 초보 설계자 및 메이커 교육을 처음 설계하는 교수자의 경우엔 기존의 설계방식으로 수업을 구성을 하다 보면 메이커 교육에서 필요한 환경적 여건 및 모형, 기타 전반적인 사항 등을 놓치는 경우가 발생할 수 있다. 그렇기 때문에 메이커 교육 프로그램 개발과 이를 확인할 수 있는 체크리스트가 필요하다. 따라서 본 연구자는 메이커 교육 프로그램 교수 설계자를 위한 체크리스트 개발을 위해서 문헌연구를 실행하고 이를 통해 도출된 유의미한 단어와 체크리스트를 사용할 교수자에게 익숙하고 가장 일반적이면서 프로그램을 개발할 때 많이 사용되는 ADDIE 모형의 틀에 따라 분석단계, 설계단계, 개발단계, 실행단계, 평가단계에 순서에 맞는 메이커 교육 체크리스트를 개발하였다. 개발 후에 1, 2차에 걸친 전문가의 델파이 조사를 통하여 내용 타당도 및 신뢰도를 확보하여 최종 메이커 교육 프로그램 개발 및 운영을 위한 체크리스트를 개발하였다. 이러한 메이커 교육 프로그램 개발 및 운영을 위한 체크리스트는 메이커 교육을 체계적으로 설계하고 교수자가 교수 설계 시에 필요한 정보를 확인하고 체계적으로 교수설계를 할 수 있는데 도움이 될 것이다. 또한, 프로그램을 개발하여 수업을 실제로 운영한다면 부족한 점을 점검할 수 있는 용도로도 사용될 것이다.
4차 산업혁명이라는 커다란 패러다임 속에서 사회, 경제, 문화 등 전반적인 분야에서 빠른 변화가 이루어지고 있다. 인공지능, 무인화 시스템, 사물인터넷과 같은 기술들은 앞으로의 미래 사회에서 큰 힘을 발휘하게 될 것이다. 이에 따라 사람은 이전의 수동적으로 전달되었던 지식만으론 미래 사회를 대비할 수가 없다. 미래사회의 인재는 창의적이고 혁신적이면서 자기 주도적인 인재가 요구되기 때문이다. 그렇기 때문에 창의적인 사고와 문제해결력을 기를 수 있는 교육이 모색되어야 한다. 그에 대한 대안으로 메이커 교육(Maker Education)이 제안된다. 메이커 교육은 메이커 운동에서 강조되는 메이커 정신(Maker mindset) 함양과 더불어 학습자들이 다양한 도구 및 재료를 활용하여 자신이 개인적·사회적으로 문제라고 생각했던 것들을 해결하기 위해서 스스로 아이디어를 생각해보고 제작하는 과정을 거치는 것이다. 또한, 제작과정 및 결과물을 공유·개방하고 계획한 결과물에 대하여 실패하였다면 다시 도전하고 개선을 하면서 순환적인 구조를 이룬다. 이는 기존의 교육에서는 보기 어려운 방식이다. 그리고 메이커 교육은 일회성 교육이 아닌 지속해서 실천하고 행동하면서 개선해나가는 것으로 학습자 자신의 자기 주도적 학습이 일어나고 자연스럽게 창의적이면서 다양한 사고를 기를 수 있도록 하는 것이다. 이러한 메이커 교육은 미래 사회에서 필요한 인재를 양성하기에 도움이 될 수 있는 교육의 방안이 될 수 있다. 그러나 현재 국내에서 이루어지고 있는 메이커 교육은 기존의 교육방식을 그대로 답습하여 교수자가 그대로 가르치는 형식으로 진행되거나, 기술중심, 장비 중심 교육으로 진행되고 있다. 이러한 메이커 교육은 메이커 운동에서 강조하는 메이커 정신과 다른 방향으로 전개되는 것이다. 또한, 메이커 교육은 만들기 활동을 위한 메이커 스페이스가 필요하며, 이를 공유할 플랫폼 및 다양한 환경에 대한 분석이 필요하다. 그 이유는 메이커 교육에서 환경은 일반적인 교육과 달리 세부적으로 다루어져야 하고, 초보 설계자 및 메이커 교육을 처음 설계하는 교수자의 경우엔 기존의 설계방식으로 수업을 구성을 하다 보면 메이커 교육에서 필요한 환경적 여건 및 모형, 기타 전반적인 사항 등을 놓치는 경우가 발생할 수 있다. 그렇기 때문에 메이커 교육 프로그램 개발과 이를 확인할 수 있는 체크리스트가 필요하다. 따라서 본 연구자는 메이커 교육 프로그램 교수 설계자를 위한 체크리스트 개발을 위해서 문헌연구를 실행하고 이를 통해 도출된 유의미한 단어와 체크리스트를 사용할 교수자에게 익숙하고 가장 일반적이면서 프로그램을 개발할 때 많이 사용되는 ADDIE 모형의 틀에 따라 분석단계, 설계단계, 개발단계, 실행단계, 평가단계에 순서에 맞는 메이커 교육 체크리스트를 개발하였다. 개발 후에 1, 2차에 걸친 전문가의 델파이 조사를 통하여 내용 타당도 및 신뢰도를 확보하여 최종 메이커 교육 프로그램 개발 및 운영을 위한 체크리스트를 개발하였다. 이러한 메이커 교육 프로그램 개발 및 운영을 위한 체크리스트는 메이커 교육을 체계적으로 설계하고 교수자가 교수 설계 시에 필요한 정보를 확인하고 체계적으로 교수설계를 할 수 있는데 도움이 될 것이다. 또한, 프로그램을 개발하여 수업을 실제로 운영한다면 부족한 점을 점검할 수 있는 용도로도 사용될 것이다.
In the great paradigm of the Fourth Industrial Revolution, Rapid social, economic, cultural changes are taking place in the fields of society, economy and culture. Technology such as artificial intelligence, automated systems, and the Internet of Things will power the society in the future. Thus, pe...
In the great paradigm of the Fourth Industrial Revolution, Rapid social, economic, cultural changes are taking place in the fields of society, economy and culture. Technology such as artificial intelligence, automated systems, and the Internet of Things will power the society in the future. Thus, people can not prepare for future society only by the passive knowledge that was delivered in the past. The competent people in the future society should be creative, innovative, and self-directed. Therefore, education should seek to develop creative thinking and problem-solving skills. Therefore maker education is proposed. It also cultivaties the maker mindset, which is emphasized in the maker's movement, Maker education is a process in which learners utilize various tools and materials to think and produce their own ideas in order to solve what they think is a personal or social problem. In addition, if they share, open, and fail production process and results, They can challenge and improve, The project resulting in a cyclical structure. In this respect, it is a difficult approach from the former methods education. In addition, the maker education is not one-time education, but the leaners can improve themselves by continuously practicing and acting, so that self-directed learning can happen and it naturally encourages creative and diverse thinking. Such a maker education can be an educational tool that can help nurture the talents needed in future society. However, the maker education that is currently being practiced in Korea is in the form of training the teacher as it is following the conventional education method, or being provided focusing on the technology or equipment. This maker education is moving in a different direction from the manufacturer's spirit that is emphasized in the maker's movement. In addition, maker education requires maker space for making activities, and it is necessary to analyze the platform and various environments to share it. The reason for this is that the environment in maker education, unlike general education should be dealt with in detail. Also, Those who first designes maker education or the novice designer. when constructing the class by the existing design method may miss models, and other general issues. Therefore, it is necessary to design the maker education program and checklist to confirm it. Therefore, literature has been studied to develop a checklist for maker education program of instructional designers. and is familiar with the use of meaningful words and checklists derived from them, and is the most common and widely used model of the ADDIE model , We have developed a checklist of maker training in order for analysis, design, development, implementation, and evaluation. A checklist is developed for the development and operation of the final maker education by ensuring the content validity and reliability through the Delphi survey of the experts after the development. The checklist for the development and operation of the maker education program will help the systematic design of the maker education, and the instructor can check the necessary information in instructional design and systematically design it. It can also be used as a tool to check the shortcomings after the program is developed and the class is operated in reality.
In the great paradigm of the Fourth Industrial Revolution, Rapid social, economic, cultural changes are taking place in the fields of society, economy and culture. Technology such as artificial intelligence, automated systems, and the Internet of Things will power the society in the future. Thus, people can not prepare for future society only by the passive knowledge that was delivered in the past. The competent people in the future society should be creative, innovative, and self-directed. Therefore, education should seek to develop creative thinking and problem-solving skills. Therefore maker education is proposed. It also cultivaties the maker mindset, which is emphasized in the maker's movement, Maker education is a process in which learners utilize various tools and materials to think and produce their own ideas in order to solve what they think is a personal or social problem. In addition, if they share, open, and fail production process and results, They can challenge and improve, The project resulting in a cyclical structure. In this respect, it is a difficult approach from the former methods education. In addition, the maker education is not one-time education, but the leaners can improve themselves by continuously practicing and acting, so that self-directed learning can happen and it naturally encourages creative and diverse thinking. Such a maker education can be an educational tool that can help nurture the talents needed in future society. However, the maker education that is currently being practiced in Korea is in the form of training the teacher as it is following the conventional education method, or being provided focusing on the technology or equipment. This maker education is moving in a different direction from the manufacturer's spirit that is emphasized in the maker's movement. In addition, maker education requires maker space for making activities, and it is necessary to analyze the platform and various environments to share it. The reason for this is that the environment in maker education, unlike general education should be dealt with in detail. Also, Those who first designes maker education or the novice designer. when constructing the class by the existing design method may miss models, and other general issues. Therefore, it is necessary to design the maker education program and checklist to confirm it. Therefore, literature has been studied to develop a checklist for maker education program of instructional designers. and is familiar with the use of meaningful words and checklists derived from them, and is the most common and widely used model of the ADDIE model , We have developed a checklist of maker training in order for analysis, design, development, implementation, and evaluation. A checklist is developed for the development and operation of the final maker education by ensuring the content validity and reliability through the Delphi survey of the experts after the development. The checklist for the development and operation of the maker education program will help the systematic design of the maker education, and the instructor can check the necessary information in instructional design and systematically design it. It can also be used as a tool to check the shortcomings after the program is developed and the class is operated in reality.
주제어
#메이커 교육, 체크리스트 개발, 메이커 교육 프로그램 개발, Maker Education, 체크리스트, 메이커, Maker, 프로그램 개발 및 운영, 메이커 교육 프로그램, 메이커교육
학위논문 정보
저자
강미정
학위수여기관
경희대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
박물관미술관교육전공
지도교수
강인애
발행연도
2018
총페이지
vi, 110 p.
키워드
메이커 교육, 체크리스트 개발, 메이커 교육 프로그램 개발, Maker Education, 체크리스트, 메이커, Maker, 프로그램 개발 및 운영, 메이커 교육 프로그램, 메이커교육
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