본 연구는 초급 한국어 학습자가 동영상 제작을 과제로 수행하였을 때 학습자들의 한국어 말하기 학습에 어떠한 효과가 나타나는지 확인하는데 목적이 있다. 또한, 동영상 제작 과정을 통해 학습자들의 한국어 학습에 대한 흥미를 끌어내기 위한 교수 방안을 제시하고자 한다. 글로벌 사회가 도래함에 따라 국가 간의 발전을 위해 다양한 국가들과의 교류를 하고 있다. 국가 간의 교류 중에 발생하게 되는 문화 차이에 대한 이해를 하기 위해서는 원활한 의사소통이 반드시 필요하다. 이에 따라 학습자들은 외국어를 학습할 때 의사소통을 중심으로 학습할 필요가 있다. 한국어 교육에서는 의사소통을 위한 말하기 교육의 중요성을 언급해왔다. 의사소통 능력은 실생활에서 상대방과 충분히 상호 간의 의사를 이해하고 그에 알맞은 대답을 적절히 할 수 있는 능력이다. 즉, 상황에 대처할 수 있는 준비가 되어 있어야 서로를 이해 할 수 있고 적절한 의사소통을 진행할 수 있다. 따라서 외국어를 학습할 때 의사소통의 중요성은 점차 커져가고 있고 이에 맞는 충분한 훈련이 필요하다. 상황에 적절한 말하기 훈련은 자신감 향상을 돕고 효과적인 의사소통 능력 신장을 가져올 수 있다. 특히 의사소통을 위한 실용적인 한국어 실력을 향상시키기 위해서 한국어를 사용할 수 있는 기회를 많이 제공해야 한다. 그러나 유의미한 말하기 연습을 위해 제한된 시간과 공간의 제약으로 인해 다양한 활동을 교실에서 시도하는 것은 한계가 있다. 이러한 한계를 줄이고 실생활에 실용적으로 사용될 수 있는 의사소통 목적의 과제를 활용하여 유의미한 말하기 연습을 활성화 할 필요가 있다. 과제를 통해 학습자가 자발적인 학습을 할 수 있게 함으로써 의사소통에 대한 자신감을 이끌어내고 학습에 대한 흥미를 이끌어 낼 수 있기 때문이다. 따라서 학습자 스스로 유의미한 연습을 할 수 있는 적절한 내용의 과제를 준비하여 학습자에게 제시해야 한다. 본 연구에서는 한국어 수업에서 ...
본 연구는 초급 한국어 학습자가 동영상 제작을 과제로 수행하였을 때 학습자들의 한국어 말하기 학습에 어떠한 효과가 나타나는지 확인하는데 목적이 있다. 또한, 동영상 제작 과정을 통해 학습자들의 한국어 학습에 대한 흥미를 끌어내기 위한 교수 방안을 제시하고자 한다. 글로벌 사회가 도래함에 따라 국가 간의 발전을 위해 다양한 국가들과의 교류를 하고 있다. 국가 간의 교류 중에 발생하게 되는 문화 차이에 대한 이해를 하기 위해서는 원활한 의사소통이 반드시 필요하다. 이에 따라 학습자들은 외국어를 학습할 때 의사소통을 중심으로 학습할 필요가 있다. 한국어 교육에서는 의사소통을 위한 말하기 교육의 중요성을 언급해왔다. 의사소통 능력은 실생활에서 상대방과 충분히 상호 간의 의사를 이해하고 그에 알맞은 대답을 적절히 할 수 있는 능력이다. 즉, 상황에 대처할 수 있는 준비가 되어 있어야 서로를 이해 할 수 있고 적절한 의사소통을 진행할 수 있다. 따라서 외국어를 학습할 때 의사소통의 중요성은 점차 커져가고 있고 이에 맞는 충분한 훈련이 필요하다. 상황에 적절한 말하기 훈련은 자신감 향상을 돕고 효과적인 의사소통 능력 신장을 가져올 수 있다. 특히 의사소통을 위한 실용적인 한국어 실력을 향상시키기 위해서 한국어를 사용할 수 있는 기회를 많이 제공해야 한다. 그러나 유의미한 말하기 연습을 위해 제한된 시간과 공간의 제약으로 인해 다양한 활동을 교실에서 시도하는 것은 한계가 있다. 이러한 한계를 줄이고 실생활에 실용적으로 사용될 수 있는 의사소통 목적의 과제를 활용하여 유의미한 말하기 연습을 활성화 할 필요가 있다. 과제를 통해 학습자가 자발적인 학습을 할 수 있게 함으로써 의사소통에 대한 자신감을 이끌어내고 학습에 대한 흥미를 이끌어 낼 수 있기 때문이다. 따라서 학습자 스스로 유의미한 연습을 할 수 있는 적절한 내용의 과제를 준비하여 학습자에게 제시해야 한다. 본 연구에서는 한국어 수업에서 블랜디드 러닝(Blended learning)과 함께 과제중심교수법을 적용하여 동영상을 활용한 한국어 말하기 교육을 진행하였다. 교재의 학습 내용을 바탕으로 의사소통에 반영할 수 있는 상황을 만들어 학습자들이 동영상 과제를 제작할 수 있도록 하였다. 동영상 제작을 활용한 과제 방안은 학습자들이 과제를 통해 스스로 학습에 대한 흥미를 이끌어 낼 수 있고 제작 이후 학습자 스스로 성취감도 느낄 수 있다. 또한, 실제 상황을 가상하여 제작한 동영상은 학습자들이 말하기 수업 시간에 자신감을 이끌어 낼 수 있다. 현대 사회는 기술 발전에 따라 다양한 매체를 활용한 학습이 이미 보편화 되면서 학습 방법의 선택 폭이 확장 된 만큼 교실 수업에서 점차 인터넷을 통한 수업 자료들이나 교육 프로그램을 적용한 블랜디드 러닝(Blended learning) 교육 방식을 도입하는 경우가 많아지고 있다. 이러한 사회의 변화와 기술의 발전에 따라 앞으로는 블랜디드 러닝 형식의 수업들이 점차 확대되어 갈 수 밖에 없을 것이다. 이러한 측면에서 동영상 과제를 활용한 블랜디드 러닝을 통해 말하기 교육 연구의 필요성이 강조된다.
본 연구는 초급 한국어 학습자가 동영상 제작을 과제로 수행하였을 때 학습자들의 한국어 말하기 학습에 어떠한 효과가 나타나는지 확인하는데 목적이 있다. 또한, 동영상 제작 과정을 통해 학습자들의 한국어 학습에 대한 흥미를 끌어내기 위한 교수 방안을 제시하고자 한다. 글로벌 사회가 도래함에 따라 국가 간의 발전을 위해 다양한 국가들과의 교류를 하고 있다. 국가 간의 교류 중에 발생하게 되는 문화 차이에 대한 이해를 하기 위해서는 원활한 의사소통이 반드시 필요하다. 이에 따라 학습자들은 외국어를 학습할 때 의사소통을 중심으로 학습할 필요가 있다. 한국어 교육에서는 의사소통을 위한 말하기 교육의 중요성을 언급해왔다. 의사소통 능력은 실생활에서 상대방과 충분히 상호 간의 의사를 이해하고 그에 알맞은 대답을 적절히 할 수 있는 능력이다. 즉, 상황에 대처할 수 있는 준비가 되어 있어야 서로를 이해 할 수 있고 적절한 의사소통을 진행할 수 있다. 따라서 외국어를 학습할 때 의사소통의 중요성은 점차 커져가고 있고 이에 맞는 충분한 훈련이 필요하다. 상황에 적절한 말하기 훈련은 자신감 향상을 돕고 효과적인 의사소통 능력 신장을 가져올 수 있다. 특히 의사소통을 위한 실용적인 한국어 실력을 향상시키기 위해서 한국어를 사용할 수 있는 기회를 많이 제공해야 한다. 그러나 유의미한 말하기 연습을 위해 제한된 시간과 공간의 제약으로 인해 다양한 활동을 교실에서 시도하는 것은 한계가 있다. 이러한 한계를 줄이고 실생활에 실용적으로 사용될 수 있는 의사소통 목적의 과제를 활용하여 유의미한 말하기 연습을 활성화 할 필요가 있다. 과제를 통해 학습자가 자발적인 학습을 할 수 있게 함으로써 의사소통에 대한 자신감을 이끌어내고 학습에 대한 흥미를 이끌어 낼 수 있기 때문이다. 따라서 학습자 스스로 유의미한 연습을 할 수 있는 적절한 내용의 과제를 준비하여 학습자에게 제시해야 한다. 본 연구에서는 한국어 수업에서 블랜디드 러닝(Blended learning)과 함께 과제중심교수법을 적용하여 동영상을 활용한 한국어 말하기 교육을 진행하였다. 교재의 학습 내용을 바탕으로 의사소통에 반영할 수 있는 상황을 만들어 학습자들이 동영상 과제를 제작할 수 있도록 하였다. 동영상 제작을 활용한 과제 방안은 학습자들이 과제를 통해 스스로 학습에 대한 흥미를 이끌어 낼 수 있고 제작 이후 학습자 스스로 성취감도 느낄 수 있다. 또한, 실제 상황을 가상하여 제작한 동영상은 학습자들이 말하기 수업 시간에 자신감을 이끌어 낼 수 있다. 현대 사회는 기술 발전에 따라 다양한 매체를 활용한 학습이 이미 보편화 되면서 학습 방법의 선택 폭이 확장 된 만큼 교실 수업에서 점차 인터넷을 통한 수업 자료들이나 교육 프로그램을 적용한 블랜디드 러닝(Blended learning) 교육 방식을 도입하는 경우가 많아지고 있다. 이러한 사회의 변화와 기술의 발전에 따라 앞으로는 블랜디드 러닝 형식의 수업들이 점차 확대되어 갈 수 밖에 없을 것이다. 이러한 측면에서 동영상 과제를 활용한 블랜디드 러닝을 통해 말하기 교육 연구의 필요성이 강조된다.
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of video production on speaking abilities of beginner level of Korean learners in learning Korean language. In addition, it also discusses teaching methods to keep learner’s interest in learning Korean language through the process of vide...
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of video production on speaking abilities of beginner level of Korean learners in learning Korean language. In addition, it also discusses teaching methods to keep learner’s interest in learning Korean language through the process of video making. This study aims to analyze the effects of video production on speaking abilities of beginner learners of Korean language. Besides, it also discusses teaching methods to keep learners interested in the process of “video making”. As the global society approaches, it demands cooperation between various countries in order to achieve development. Good communication skill is essential to understand the cultural differences that occur during cross-border exchange. As a result, learners need to focus on communication skill when learning a foreign language. The importance of speaking skills for communication has been emphasized repeatedly in past researches in Korean language education. Communication skills mean the ability to convey or share ideas and feelings effectively, and to answer questions properly in everyday life. In other words, we need to be ready to deal with such situations in order to understand each other and to communicate properly. Therefore, communication plays a crucial role when learning foreign languages and sufficient training is needed. Learners can build their self-confidence and improve their communication skills through contextual speaking tasks. In particular, there should be plenty of opportunities to use Korean language, in order to improve practical Korean language skills for communication. However, due to limited time and space to practice speaking skills, it is difficult to try various activities in the classroom. Thus, it is important to reduce these limitations and provide meaningful speaking activities using different tasks of communication that can be practically used in daily lives. Learners can increase their interest in learning and improve their self-confidence in communication through self-learning. Therefore, appropriate tasks should be presented to the learners to enable them to make meaningful exercises themselves. In this study, blended learning method is applied along with the task-based language teaching method to improve Korean speaking abilities by using videos. A situation that can be reflected in communication based on the contents of the materials was created, so that learners can produce video tasks. Video fabrication techniques allow learners to be interested in learning on their own, through tasks and give them a sense of achievement after production. In addition, virtual video footage of real-life situations can lead learners to build self-confidence during speaking lessons. In the modern society, learning through media has already become more common due to technological developments, the choice of learning methods has been extended, therefore, classroom courses or training programs are increasingly applied via the Internet. With the change in society and developed technology, the variety of Blended learning based classes will be increasing in the future. In this respect, the need for research on speaking education is emphasized through the blended learning process using video-tasks.
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of video production on speaking abilities of beginner level of Korean learners in learning Korean language. In addition, it also discusses teaching methods to keep learner’s interest in learning Korean language through the process of video making. This study aims to analyze the effects of video production on speaking abilities of beginner learners of Korean language. Besides, it also discusses teaching methods to keep learners interested in the process of “video making”. As the global society approaches, it demands cooperation between various countries in order to achieve development. Good communication skill is essential to understand the cultural differences that occur during cross-border exchange. As a result, learners need to focus on communication skill when learning a foreign language. The importance of speaking skills for communication has been emphasized repeatedly in past researches in Korean language education. Communication skills mean the ability to convey or share ideas and feelings effectively, and to answer questions properly in everyday life. In other words, we need to be ready to deal with such situations in order to understand each other and to communicate properly. Therefore, communication plays a crucial role when learning foreign languages and sufficient training is needed. Learners can build their self-confidence and improve their communication skills through contextual speaking tasks. In particular, there should be plenty of opportunities to use Korean language, in order to improve practical Korean language skills for communication. However, due to limited time and space to practice speaking skills, it is difficult to try various activities in the classroom. Thus, it is important to reduce these limitations and provide meaningful speaking activities using different tasks of communication that can be practically used in daily lives. Learners can increase their interest in learning and improve their self-confidence in communication through self-learning. Therefore, appropriate tasks should be presented to the learners to enable them to make meaningful exercises themselves. In this study, blended learning method is applied along with the task-based language teaching method to improve Korean speaking abilities by using videos. A situation that can be reflected in communication based on the contents of the materials was created, so that learners can produce video tasks. Video fabrication techniques allow learners to be interested in learning on their own, through tasks and give them a sense of achievement after production. In addition, virtual video footage of real-life situations can lead learners to build self-confidence during speaking lessons. In the modern society, learning through media has already become more common due to technological developments, the choice of learning methods has been extended, therefore, classroom courses or training programs are increasingly applied via the Internet. With the change in society and developed technology, the variety of Blended learning based classes will be increasing in the future. In this respect, the need for research on speaking education is emphasized through the blended learning process using video-tasks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.