본 연구는 국내 대기업 및 금융기관, 공기업을 대상으로 인적자원관리와 학습지원에 대한 조직 구성원의 인식이 직무열의에 미치는 영향을 통합적으로 제시하고자 하였으며, 직무역량이 인적자원관리와 학습지원 인식과 직무열의 변수 사이에 매개효과가 있는 지를 알아보고자 하였다. 변수들의 개념 및 관계를 설정하기 위해 문헌연구를 실시하였으며 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 실증연구를 위하여 국내 대기업과 금융기관, 공기업을 대상으로 설문조사를 하였으며 결과는 ...
본 연구는 국내 대기업 및 금융기관, 공기업을 대상으로 인적자원관리와 학습지원에 대한 조직 구성원의 인식이 직무열의에 미치는 영향을 통합적으로 제시하고자 하였으며, 직무역량이 인적자원관리와 학습지원 인식과 직무열의 변수 사이에 매개효과가 있는 지를 알아보고자 하였다. 변수들의 개념 및 관계를 설정하기 위해 문헌연구를 실시하였으며 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 실증연구를 위하여 국내 대기업과 금융기관, 공기업을 대상으로 설문조사를 하였으며 결과는 SPSS 20.0으로 분석하였다. 표본에 대한 빈도분석을 포함한 변수에 관한 신뢰도 및 타당성분석, 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인적자원관리와 직무역량의 관계에서 직무의 부합성은 직무역량의 개인역량에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무의 부합성, 승진체계의 공정성, 교육의 효과성은 직무역량의 관계역량에 정(+)의 관계가 나타났다. 둘째, 학습지원 인식과 직무역량의 관계에서 동료의 지원인식은 직무역량의 개인역량에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, CEO인식, 동료의 지원 인식은 직무역량의 관계역량에 정(+)의 관계가 나타났다. 셋째, 직무역량의 개인역량과 관계역량 모두 직무열의에 정(+)의 관계가 나타났다. 넷째, 인적자원관리와 직무열의의 관계에서 직무의 부합성, 승진체계의 공정성, 교육의 효과성은 직무열의에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 시사점과 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구는 인적자원관리와 학습지원에 대한 구성원의 인식이 직무열의를 발휘하는데 있어서 직무역량이 매개효과를 갖는지를 검증하였다는 점에서 연구의 의의가 있다.
본 연구는 국내 대기업 및 금융기관, 공기업을 대상으로 인적자원관리와 학습지원에 대한 조직 구성원의 인식이 직무열의에 미치는 영향을 통합적으로 제시하고자 하였으며, 직무역량이 인적자원관리와 학습지원 인식과 직무열의 변수 사이에 매개효과가 있는 지를 알아보고자 하였다. 변수들의 개념 및 관계를 설정하기 위해 문헌연구를 실시하였으며 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 실증연구를 위하여 국내 대기업과 금융기관, 공기업을 대상으로 설문조사를 하였으며 결과는 SPSS 20.0으로 분석하였다. 표본에 대한 빈도분석을 포함한 변수에 관한 신뢰도 및 타당성분석, 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인적자원관리와 직무역량의 관계에서 직무의 부합성은 직무역량의 개인역량에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무의 부합성, 승진체계의 공정성, 교육의 효과성은 직무역량의 관계역량에 정(+)의 관계가 나타났다. 둘째, 학습지원 인식과 직무역량의 관계에서 동료의 지원인식은 직무역량의 개인역량에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, CEO인식, 동료의 지원 인식은 직무역량의 관계역량에 정(+)의 관계가 나타났다. 셋째, 직무역량의 개인역량과 관계역량 모두 직무열의에 정(+)의 관계가 나타났다. 넷째, 인적자원관리와 직무열의의 관계에서 직무의 부합성, 승진체계의 공정성, 교육의 효과성은 직무열의에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 시사점과 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구는 인적자원관리와 학습지원에 대한 구성원의 인식이 직무열의를 발휘하는데 있어서 직무역량이 매개효과를 갖는지를 검증하였다는 점에서 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the effects of human resource management and learning support recognition on job engagement, and to analyze the moderating effects of job competency. After reviewing previous researches for each variables, we set up hypotheses. We collected data from 262 emplo...
The purpose of this study is to examine the effects of human resource management and learning support recognition on job engagement, and to analyze the moderating effects of job competency. After reviewing previous researches for each variables, we set up hypotheses. We collected data from 262 employees in Korean firms and analyzed it using SPSS 20.0. The results of the empirical study are as follows. First, it shows the correspondence of job showed a positive impact to personnel competence of job competence. Secondly, correspondence of job, fairness of promotion system and effectualness of training showed a positive influence to interpersonal competency of job competence. Third, perceived colleague support affects personnel competence of job competence. Fourth, perceived CEO and perceived colleague support showed a positive impact to interpersonal competency of job competence. Fifth, both personnel and interpersonal competency showed a positive influence to job engagement. Lastly, correspondence of job, fairness of promotion system and effectualness of training affects job engagement.This study was limited because of representativeness of the sample, feasibility of variable measurement. Future comparative studies using different variables and mutual influences should be carried out.
The purpose of this study is to examine the effects of human resource management and learning support recognition on job engagement, and to analyze the moderating effects of job competency. After reviewing previous researches for each variables, we set up hypotheses. We collected data from 262 employees in Korean firms and analyzed it using SPSS 20.0. The results of the empirical study are as follows. First, it shows the correspondence of job showed a positive impact to personnel competence of job competence. Secondly, correspondence of job, fairness of promotion system and effectualness of training showed a positive influence to interpersonal competency of job competence. Third, perceived colleague support affects personnel competence of job competence. Fourth, perceived CEO and perceived colleague support showed a positive impact to interpersonal competency of job competence. Fifth, both personnel and interpersonal competency showed a positive influence to job engagement. Lastly, correspondence of job, fairness of promotion system and effectualness of training affects job engagement.This study was limited because of representativeness of the sample, feasibility of variable measurement. Future comparative studies using different variables and mutual influences should be carried out.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.