자신의 한계를 정해놓지 않고 성취하고자 하는 목표를 끝까지 해내는 힘이자 어려움, 역경, 슬럼프가 있더라도 그 목표를 향해 꾸준히 노력하여 목표를 달성한다는 의미인 그릿(Grit)이 현대 사회에서 성공을 위한 중요한 변인으로 강조되고 있다. 본 연구는 학업에 대한 스트레스가 많은 우리나라 고등학생의 성별, 학교유형에 따른 그릿(Grit)의 수준을 탐색하여 어떠한 차이를 보이는지를 살펴보고 그릿(Grit)과 유사한 변인인 실패내성, ...
자신의 한계를 정해놓지 않고 성취하고자 하는 목표를 끝까지 해내는 힘이자 어려움, 역경, 슬럼프가 있더라도 그 목표를 향해 꾸준히 노력하여 목표를 달성한다는 의미인 그릿(Grit)이 현대 사회에서 성공을 위한 중요한 변인으로 강조되고 있다. 본 연구는 학업에 대한 스트레스가 많은 우리나라 고등학생의 성별, 학교유형에 따른 그릿(Grit)의 수준을 탐색하여 어떠한 차이를 보이는지를 살펴보고 그릿(Grit)과 유사한 변인인 실패내성, 회복탄력성을 비교하여 그릿(Grit)의 특성을 파악함으로써 고등학생들이 고난과 어려움에도 포기하지 않고 목표를 달성하기 위한 능력을 기르기 위해 교육현장에서 유용하게 활용될 수 있도록 도울 것이다. 본 연구는 자료수집은 서울, 수도권, 호남권, 충북권, 강원권 등에 소재한 학교유형별 고등학교 중 임의표집 된 5곳의 특성화 고등학교, 4곳의 일반인문계 고등학교, 4곳의 마이스터 고등학교에서 총 799명을 대상으로 그릿(Grit), 성취목표, 사회적지지, 자아존중감, 학업적 실패내성, 회복탄력성에 대한 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료로 성별과 학교유형별로 그릿(Grit)의 차이를 확인하기 위해 독립표본T검정과 일원배치분산분석을 실시하였다. 또한 그릿(Grit)의 특성을 확인하고자 실패내성과 회복탄력성과 탐색적 요인분석을 실시하고 위계적 회귀분석을 실시하였다. 이러한 분석을 통해 본 연구의 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 그릿(Grit), 성취목표, 회복탄력성, 실패내성, 사회적지지 간에는 통계적으로 유의하지 않았다. 둘째, 학교유형에 따른 그릿(Grit)의 차이를 연구한 결과 통계적으로 유의한 차이가 있었고 마이스터고 학생들의 그릿(Grit)이 가장 높았고 특성화고와 일반고 학생들의 그릿(Grit)에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 그릿(Grit)이 가장 높았던 마이스터고 학생들이 각 연구변인에서도 가장 높은 평균을 나타냈다. 한편 특성화고와 일반고 학생들의 그릿(Grit)에는 차이가 없었지만 일반고 학생들이 모든 연구변인들의 수준이 특성화고 학생보다 높은 수준으로 나타났다. 셋째, 그릿(Grit), 회복탄력성, 실패내성 등의 요인분석 결과 총 9개의 요인으로 구성되었으며 변인들끼리는 서로 상호독립적인 요소인 것으로 확인되었다. 넷째, 그릿(Grit)은 사회적지지와 숙달목표를 통제하고도 회복탄력성과 실패내성에 추가적인 영향을 있다는 것을 확인하였다. 이상의 연구결과를 통해 본 연구는 대한민국 고등학생들의 그릿(Grit)을 수준을 성별, 학교유형별로 파악할 수 있었다. 또한 그릿(Grit)의 특성을 확인하기 위해 학업적 실패내성, 회복탄력성 등 유사한 변인을 추가 비교하여 그릿의 특성을 보다 명확히 했다는 점에서 의의가 있다. 이러한 의의에도 불구하고 본 연구에서는 수집된 자료가 지역상의 한계를 가지며, 설문을 주도했던 교사의 관심에 따라 설문의 결과의 질이 달라질 수 있다는 한계를 갖는다.
자신의 한계를 정해놓지 않고 성취하고자 하는 목표를 끝까지 해내는 힘이자 어려움, 역경, 슬럼프가 있더라도 그 목표를 향해 꾸준히 노력하여 목표를 달성한다는 의미인 그릿(Grit)이 현대 사회에서 성공을 위한 중요한 변인으로 강조되고 있다. 본 연구는 학업에 대한 스트레스가 많은 우리나라 고등학생의 성별, 학교유형에 따른 그릿(Grit)의 수준을 탐색하여 어떠한 차이를 보이는지를 살펴보고 그릿(Grit)과 유사한 변인인 실패내성, 회복탄력성을 비교하여 그릿(Grit)의 특성을 파악함으로써 고등학생들이 고난과 어려움에도 포기하지 않고 목표를 달성하기 위한 능력을 기르기 위해 교육현장에서 유용하게 활용될 수 있도록 도울 것이다. 본 연구는 자료수집은 서울, 수도권, 호남권, 충북권, 강원권 등에 소재한 학교유형별 고등학교 중 임의표집 된 5곳의 특성화 고등학교, 4곳의 일반인문계 고등학교, 4곳의 마이스터 고등학교에서 총 799명을 대상으로 그릿(Grit), 성취목표, 사회적지지, 자아존중감, 학업적 실패내성, 회복탄력성에 대한 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료로 성별과 학교유형별로 그릿(Grit)의 차이를 확인하기 위해 독립표본T검정과 일원배치분산분석을 실시하였다. 또한 그릿(Grit)의 특성을 확인하고자 실패내성과 회복탄력성과 탐색적 요인분석을 실시하고 위계적 회귀분석을 실시하였다. 이러한 분석을 통해 본 연구의 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 그릿(Grit), 성취목표, 회복탄력성, 실패내성, 사회적지지 간에는 통계적으로 유의하지 않았다. 둘째, 학교유형에 따른 그릿(Grit)의 차이를 연구한 결과 통계적으로 유의한 차이가 있었고 마이스터고 학생들의 그릿(Grit)이 가장 높았고 특성화고와 일반고 학생들의 그릿(Grit)에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 그릿(Grit)이 가장 높았던 마이스터고 학생들이 각 연구변인에서도 가장 높은 평균을 나타냈다. 한편 특성화고와 일반고 학생들의 그릿(Grit)에는 차이가 없었지만 일반고 학생들이 모든 연구변인들의 수준이 특성화고 학생보다 높은 수준으로 나타났다. 셋째, 그릿(Grit), 회복탄력성, 실패내성 등의 요인분석 결과 총 9개의 요인으로 구성되었으며 변인들끼리는 서로 상호독립적인 요소인 것으로 확인되었다. 넷째, 그릿(Grit)은 사회적지지와 숙달목표를 통제하고도 회복탄력성과 실패내성에 추가적인 영향을 있다는 것을 확인하였다. 이상의 연구결과를 통해 본 연구는 대한민국 고등학생들의 그릿(Grit)을 수준을 성별, 학교유형별로 파악할 수 있었다. 또한 그릿(Grit)의 특성을 확인하기 위해 학업적 실패내성, 회복탄력성 등 유사한 변인을 추가 비교하여 그릿의 특성을 보다 명확히 했다는 점에서 의의가 있다. 이러한 의의에도 불구하고 본 연구에서는 수집된 자료가 지역상의 한계를 가지며, 설문을 주도했던 교사의 관심에 따라 설문의 결과의 질이 달라질 수 있다는 한계를 갖는다.
Grit, which means the power to accomplish the goal to be achieved to the end without limiting oneself, achieving the goal through continuous effort despite of difficulty, barrier or slump, has been emphasized as an important variable for success in modern society. This study is to investigate th...
Grit, which means the power to accomplish the goal to be achieved to the end without limiting oneself, achieving the goal through continuous effort despite of difficulty, barrier or slump, has been emphasized as an important variable for success in modern society. This study is to investigate the differences by researching the level of Grit depending on sex, school type of high school students in Korea who have lots of stress on academic result, to help it will be utilized in the educational site in order to grow the ability to achieve the goal despite of hardship and difficulty by figuring out the characteristic of Grit through comparison study in failure resistance, resilience which are similar variables with Grit. This study conducted the survey on Grit, achievement goal, social support, self-esteem, academic failure resistance and resilience to 799 students from 5 special high schools, 4 general high schools and 4 meister high schools, which were selected through random sampling, in Seoul, Metropolitan area, Honam area, Chungbuk area abd Kangwon area. The independent sample T test and one-way ANOVA were conducted with collected data to identify the differences of Grit by gender and school type. The failure resistance, resilience and exploratory factor analysis were conducted in order to examine the characteristics of Grit, and hierarchical regression analysis was conducted. The results of this study through this analysis are summarized as follows. First, Grit by gender, achievement goal, resilience, failure resistance, and social support didn’t show statistical significance. Second, there was a statistically significant difference when the difference of Grit depending on school type is researched, meister high schools students were the highest in Grit, there were no difference between special high schools students and general high school students. Meister high schools students who were the highest in Grit showed the highest average in each research variables. On the other hand, there was no difference in Grit between special high schools students and general high school students, but the general high school students showed higher level than those of the special high school students in all the research variables. Third, when Grit, resilience, and failure resistance were analyzed by factor analysis, it was confirmed that it was composed of 9 factors and the variables were mutually independent factors. Fourth, it was confirmed that Grit controls social support and masterygoal and has additional effects on resilience and failure resistance. Through above research result, this study can figure out the level of Grit of high school students in Korea by sex, school type. In addition, it is meaningful in that it clarified the characteristics of Grit by comparing additional variables such as academic failure resistance, resilience and resilience in order to confirm the characteristics of Grit. Despite these implications, this study has limitations in that the collected data have regional limitations and the quality of the results of the questionnaire can be changed depending on the interest of the teacher who led the questionnaire.
Grit, which means the power to accomplish the goal to be achieved to the end without limiting oneself, achieving the goal through continuous effort despite of difficulty, barrier or slump, has been emphasized as an important variable for success in modern society. This study is to investigate the differences by researching the level of Grit depending on sex, school type of high school students in Korea who have lots of stress on academic result, to help it will be utilized in the educational site in order to grow the ability to achieve the goal despite of hardship and difficulty by figuring out the characteristic of Grit through comparison study in failure resistance, resilience which are similar variables with Grit. This study conducted the survey on Grit, achievement goal, social support, self-esteem, academic failure resistance and resilience to 799 students from 5 special high schools, 4 general high schools and 4 meister high schools, which were selected through random sampling, in Seoul, Metropolitan area, Honam area, Chungbuk area abd Kangwon area. The independent sample T test and one-way ANOVA were conducted with collected data to identify the differences of Grit by gender and school type. The failure resistance, resilience and exploratory factor analysis were conducted in order to examine the characteristics of Grit, and hierarchical regression analysis was conducted. The results of this study through this analysis are summarized as follows. First, Grit by gender, achievement goal, resilience, failure resistance, and social support didn’t show statistical significance. Second, there was a statistically significant difference when the difference of Grit depending on school type is researched, meister high schools students were the highest in Grit, there were no difference between special high schools students and general high school students. Meister high schools students who were the highest in Grit showed the highest average in each research variables. On the other hand, there was no difference in Grit between special high schools students and general high school students, but the general high school students showed higher level than those of the special high school students in all the research variables. Third, when Grit, resilience, and failure resistance were analyzed by factor analysis, it was confirmed that it was composed of 9 factors and the variables were mutually independent factors. Fourth, it was confirmed that Grit controls social support and masterygoal and has additional effects on resilience and failure resistance. Through above research result, this study can figure out the level of Grit of high school students in Korea by sex, school type. In addition, it is meaningful in that it clarified the characteristics of Grit by comparing additional variables such as academic failure resistance, resilience and resilience in order to confirm the characteristics of Grit. Despite these implications, this study has limitations in that the collected data have regional limitations and the quality of the results of the questionnaire can be changed depending on the interest of the teacher who led the questionnaire.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.