본 연구의 목적은 키오스크의 관계혜택이 지각된 유용성, 기대일치, 태도 및 지속사용의도에 미치는 영향관계를 규명하는데 있다. 본 연구는 음식점에서 키오스크를 통해 주문해 본 경험이 있는 소비자를 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 250명의 표본을 추출하였다. 그중 불성실한 응답을 한 설문 12부를 제외한 총 238부를 최종 유효표본으로 사용하였다. 통계분석은 ...
본 연구의 목적은 키오스크의 관계혜택이 지각된 유용성, 기대일치, 태도 및 지속사용의도에 미치는 영향관계를 규명하는데 있다. 본 연구는 음식점에서 키오스크를 통해 주문해 본 경험이 있는 소비자를 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 250명의 표본을 추출하였다. 그중 불성실한 응답을 한 설문 12부를 제외한 총 238부를 최종 유효표본으로 사용하였다. 통계분석은 SPSS 18.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계 분석, 신뢰성 분석, 상관관계분석을 실시하였으며, AMOS 20.0을 사용하여 확인적 요인분석, 구조방정식모형 검증을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 가설 검증 결과를 얻었다. 첫째, 키오스크관계혜택 중 확신적 혜택은 지각된 유용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 특별대우혜택은 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 확신적 혜택과 특별대우혜택은 모두 기대일치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기대일치는 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 기대일치는 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 지각된 유용성은 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 태도는 지속사용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해서 외식업체에서 키오스크 사용 시 관계혜택이 지속사용의도에 미치는 구조적 영향관계를 규명하였으며 이에 대한 학문적, 실무적, 시사점을 제시하였다. 또한 연구의 한계점과 향후 연구방향에 대해 제시하였다.
본 연구의 목적은 키오스크의 관계혜택이 지각된 유용성, 기대일치, 태도 및 지속사용의도에 미치는 영향관계를 규명하는데 있다. 본 연구는 음식점에서 키오스크를 통해 주문해 본 경험이 있는 소비자를 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 250명의 표본을 추출하였다. 그중 불성실한 응답을 한 설문 12부를 제외한 총 238부를 최종 유효표본으로 사용하였다. 통계분석은 SPSS 18.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계 분석, 신뢰성 분석, 상관관계분석을 실시하였으며, AMOS 20.0을 사용하여 확인적 요인분석, 구조방정식모형 검증을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 가설 검증 결과를 얻었다. 첫째, 키오스크관계혜택 중 확신적 혜택은 지각된 유용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 특별대우혜택은 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 확신적 혜택과 특별대우혜택은 모두 기대일치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기대일치는 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 기대일치는 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 지각된 유용성은 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 태도는 지속사용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해서 외식업체에서 키오스크 사용 시 관계혜택이 지속사용의도에 미치는 구조적 영향관계를 규명하였으며 이에 대한 학문적, 실무적, 시사점을 제시하였다. 또한 연구의 한계점과 향후 연구방향에 대해 제시하였다.
The purpose of this study is to investigate the impact of the influence of relational benefit on perceived usefulness, confirmation, attitude and continuance usage intention. This study was based on convenience sampling of 250 consumers who have experience of ordering menus by kiosk in a restaurant ...
The purpose of this study is to investigate the impact of the influence of relational benefit on perceived usefulness, confirmation, attitude and continuance usage intention. This study was based on convenience sampling of 250 consumers who have experience of ordering menus by kiosk in a restaurant within 3 months. 238 questionnaires was received excluding 12 inappropriate copies. This study applied frequency analysis, descriptive statistic, reliability analysis and correlation analysis using SPSS 18.0. This study used confirmatory factor analysis, structural equation model analysis using AMOS 20.0. The results of this study are as followed : First, confidence benefits had s significant positive influence on perceived usefulness. However, special treatment benefits had no influence on perceived usefulness. Second, both confidence and special treatment benefits had statistically significant influence on confirmation. Third, confirmation had no influence on perceived usefulness. Fourth, confirmation had significant positive influence on attitude. Fifth, perceived usefulness had significant influence on attitude. Sixth, attitude had significant positive influence on continuance usage intention. The findings confirmed the structural influence relation between relational benefits and continuance usage intention. According to results, academic implications and practical implications were suggested. Also, limitation and recommended future studies were discussed.
The purpose of this study is to investigate the impact of the influence of relational benefit on perceived usefulness, confirmation, attitude and continuance usage intention. This study was based on convenience sampling of 250 consumers who have experience of ordering menus by kiosk in a restaurant within 3 months. 238 questionnaires was received excluding 12 inappropriate copies. This study applied frequency analysis, descriptive statistic, reliability analysis and correlation analysis using SPSS 18.0. This study used confirmatory factor analysis, structural equation model analysis using AMOS 20.0. The results of this study are as followed : First, confidence benefits had s significant positive influence on perceived usefulness. However, special treatment benefits had no influence on perceived usefulness. Second, both confidence and special treatment benefits had statistically significant influence on confirmation. Third, confirmation had no influence on perceived usefulness. Fourth, confirmation had significant positive influence on attitude. Fifth, perceived usefulness had significant influence on attitude. Sixth, attitude had significant positive influence on continuance usage intention. The findings confirmed the structural influence relation between relational benefits and continuance usage intention. According to results, academic implications and practical implications were suggested. Also, limitation and recommended future studies were discussed.
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