임상미술치료가 발달장애 아동의 수용언어 및 어휘력 향상에 미치는 효과 The effects of clinical art therapy on verbal interaction and enhancement of vocabulary in developmental disorder children’s원문보기
언어가 정상적으로 발달하기 위해서는 아동의 초기 여러 가지 언어 요인과 환경이 관계 되어 있다. 일차적으로 어머니 관계에서 애착과 사회 관계의 접촉은 어휘를 놀랍게 증가하고, 표현기술까지 모방하거나 학습 하여 그 나이에 적절하게 요구, 감정을 자유롭게 표현하는 능력을 달성 하게 된다. 최근에 언어발달치료는 언어자극을 극대화하고 언어를 표현하는 동기를 강화하여 높여 발달효과를 얻은 방법이 미술치료 접근이 필요하다. 본 연구의 목적은 발달장애 아동의 수용언어 및 어휘력 향상을 위해 미술의 장점을 활용하고 놀이 중심으로 치료사와 아동의 의사소통을 강화 할수 있도록 아동에게 자유로운 언어 표현의 기회를 제공하고 미술치료를 통한 언어 상호 작용을 얼마나 높일 수 있는지 확인하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울에 소재한 W아동 발달센터에서 만7세~12세중 발달장애 진단을 받은 아동 대상으로 실험군 18명과 대조군 18명에게 언어 치료사와 연계하여 언어 검사를 진행하였으며 실험군에게만 임상 미술치료를 실시하였다. 반면 임상 미술치료가 언어 증진 효과를 확인하기 위해서 대조군에게는 임상미술치료를 실시하지 않았다. 실험 집단은 임상 미술치료는 2013년 8월부터 10월까지 진행되었으며 3집단으로 나누워서 50분씩 총 14회기를 진행하였다. 실험군은 1회기와 14회기는 각각 실시전 · 언어 사전 검사를 실시하였다. 측정도구는 그림 어휘력 검사( PPVT-R ),언어 문제 해결 검사를 사용했으며 개입 효과를 알아보기 위해 임상미술치의 실시 전과 종결 후에 동적 집-나무-사람(K-HTP), ...
언어가 정상적으로 발달하기 위해서는 아동의 초기 여러 가지 언어 요인과 환경이 관계 되어 있다. 일차적으로 어머니 관계에서 애착과 사회 관계의 접촉은 어휘를 놀랍게 증가하고, 표현기술까지 모방하거나 학습 하여 그 나이에 적절하게 요구, 감정을 자유롭게 표현하는 능력을 달성 하게 된다. 최근에 언어발달치료는 언어자극을 극대화하고 언어를 표현하는 동기를 강화하여 높여 발달효과를 얻은 방법이 미술치료 접근이 필요하다. 본 연구의 목적은 발달장애 아동의 수용언어 및 어휘력 향상을 위해 미술의 장점을 활용하고 놀이 중심으로 치료사와 아동의 의사소통을 강화 할수 있도록 아동에게 자유로운 언어 표현의 기회를 제공하고 미술치료를 통한 언어 상호 작용을 얼마나 높일 수 있는지 확인하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울에 소재한 W아동 발달센터에서 만7세~12세중 발달장애 진단을 받은 아동 대상으로 실험군 18명과 대조군 18명에게 언어 치료사와 연계하여 언어 검사를 진행하였으며 실험군에게만 임상 미술치료를 실시하였다. 반면 임상 미술치료가 언어 증진 효과를 확인하기 위해서 대조군에게는 임상미술치료를 실시하지 않았다. 실험 집단은 임상 미술치료는 2013년 8월부터 10월까지 진행되었으며 3집단으로 나누워서 50분씩 총 14회기를 진행하였다. 실험군은 1회기와 14회기는 각각 실시전 · 언어 사전 검사를 실시하였다. 측정도구는 그림 어휘력 검사( PPVT-R ),언어 문제 해결 검사를 사용했으며 개입 효과를 알아보기 위해 임상미술치의 실시 전과 종결 후에 동적 집-나무-사람(K-HTP), 만다라 그림검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하여 다음과 같이 분석하였다. 동일 집단 검증을 위해 독립 표본 t 검정과 실험군과 통제군의 사전, 사후 검사의 평균 점수를 산출하여 대응표본 t 검정 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 임상 미술치료가 발달장애 아동의 수용언어에 어떠한 영향을 살펴본 결과, 양적 분석에서 향상시키는데 효과가 입증되었다. 둘째, 임상 미술치료가 발달장애 아동의 어휘력에 대해 살펴 본 결과 양적 분석에서 향상시키는데 효과적임을 입증되었다. 셋째 , 임상미술치료가 발달장애 아동의 질적 분석에서 그림과 연관된 이야기 구성하기 위한 표현력 증진으로 배경을 표현하거나 또한 색채의 변화와 그림의 형태가 커진것을 볼수 있었다.
이와 같은 결과로 발달장애 아동들의 언어문제를 다룰 때는 아동이 다루기 쉬운 미술 매체를 통해서 시각 매체를 활용하여 스스로 창작이나 생산을 체험하는 활동을 통해 자연스럽게 언어를 표현 할수 있도록 지지와 격려가 필요하다.
이로써 임상미술치료가 발달장애 아동들에게 수용언어 및 어휘력 향상에 긍정적인 영향을 준다는것을 확인되었다.
언어가 정상적으로 발달하기 위해서는 아동의 초기 여러 가지 언어 요인과 환경이 관계 되어 있다. 일차적으로 어머니 관계에서 애착과 사회 관계의 접촉은 어휘를 놀랍게 증가하고, 표현기술까지 모방하거나 학습 하여 그 나이에 적절하게 요구, 감정을 자유롭게 표현하는 능력을 달성 하게 된다. 최근에 언어발달치료는 언어자극을 극대화하고 언어를 표현하는 동기를 강화하여 높여 발달효과를 얻은 방법이 미술치료 접근이 필요하다. 본 연구의 목적은 발달장애 아동의 수용언어 및 어휘력 향상을 위해 미술의 장점을 활용하고 놀이 중심으로 치료사와 아동의 의사소통을 강화 할수 있도록 아동에게 자유로운 언어 표현의 기회를 제공하고 미술치료를 통한 언어 상호 작용을 얼마나 높일 수 있는지 확인하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울에 소재한 W아동 발달센터에서 만7세~12세중 발달장애 진단을 받은 아동 대상으로 실험군 18명과 대조군 18명에게 언어 치료사와 연계하여 언어 검사를 진행하였으며 실험군에게만 임상 미술치료를 실시하였다. 반면 임상 미술치료가 언어 증진 효과를 확인하기 위해서 대조군에게는 임상미술치료를 실시하지 않았다. 실험 집단은 임상 미술치료는 2013년 8월부터 10월까지 진행되었으며 3집단으로 나누워서 50분씩 총 14회기를 진행하였다. 실험군은 1회기와 14회기는 각각 실시전 · 언어 사전 검사를 실시하였다. 측정도구는 그림 어휘력 검사( PPVT-R ),언어 문제 해결 검사를 사용했으며 개입 효과를 알아보기 위해 임상미술치의 실시 전과 종결 후에 동적 집-나무-사람(K-HTP), 만다라 그림검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하여 다음과 같이 분석하였다. 동일 집단 검증을 위해 독립 표본 t 검정과 실험군과 통제군의 사전, 사후 검사의 평균 점수를 산출하여 대응표본 t 검정 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 임상 미술치료가 발달장애 아동의 수용언어에 어떠한 영향을 살펴본 결과, 양적 분석에서 향상시키는데 효과가 입증되었다. 둘째, 임상 미술치료가 발달장애 아동의 어휘력에 대해 살펴 본 결과 양적 분석에서 향상시키는데 효과적임을 입증되었다. 셋째 , 임상미술치료가 발달장애 아동의 질적 분석에서 그림과 연관된 이야기 구성하기 위한 표현력 증진으로 배경을 표현하거나 또한 색채의 변화와 그림의 형태가 커진것을 볼수 있었다.
이와 같은 결과로 발달장애 아동들의 언어문제를 다룰 때는 아동이 다루기 쉬운 미술 매체를 통해서 시각 매체를 활용하여 스스로 창작이나 생산을 체험하는 활동을 통해 자연스럽게 언어를 표현 할수 있도록 지지와 격려가 필요하다.
이로써 임상미술치료가 발달장애 아동들에게 수용언어 및 어휘력 향상에 긍정적인 영향을 준다는것을 확인되었다.
In order for language to properly develop, various language factors and the environment is related to the initial stages of a child. Primarily, attachment and social relationships with a mother’s relationship surprisingly increases vocabulary and techniques of expression are imitated or learnt allow...
In order for language to properly develop, various language factors and the environment is related to the initial stages of a child. Primarily, attachment and social relationships with a mother’s relationship surprisingly increases vocabulary and techniques of expression are imitated or learnt allowing the child to achieve abilities to express feelings and demands freely suitable at that age. Recently, linguistic development treatment which maximizes linguistic stimulation and enforce language expressing motivation, requires clinical art therapy approach to higher development effects.
The objective of this research to increase the receptive language and vocabulary of developmental disorder children by using the advantages of art. Build up of communication between a therapist and children through a play based method by providing an opportunity to freely express language and identify much communication interaction can be increased through art therapy.
The subjects of this research were children of ages 7 ~ 12 diagnosed of developmental disorder in W children developmental center located in Seoul. 18 in experimental group and 18 in control group were connected to a therapist and linguistic examinations were carried out with clinical art therapy carried out only to the experimental group. On the other hand, in order to find out the linguistic improvement effects of clinical art therapy, the therapy was not carried out to the control group. Clinical art therapy for the experimental group was carried out from August 2013 to October. They were divided into 3 groups, 50 minute sessions with a total of 14 sessions were held. In the first and last session, before the therapy was carried out, vocabulary dictionary examinations were carried out.
Picture vocabulary test (PPVT-R) and language problem solving tests were used as a measuring tool. In order to find out the intervention effect, kinetic house-tree-person(K-HTP) and mandara picture test were carried out before and after the clinical art therapy. The data collected from the research were analyzed using the SPSSWIN 18.0 program. To verify the same group, verification of independent sample t, average scores of the experimental group and control group before and after therapy were calculated and a paired t test was carried out.
The results of the research are as follows. First, a review of the effects of clinical art therapy on the receptive language of children with development disorder proved that there was an improvement in quantitative analysis. Second, a review of the effects of clinical art therapy on developmental disordered children’s vocabulary proved that there was an improvement in quantitative analysis. Third, in qualitative analysis of clinical art therapy on developmental disorder children shows enhancement in expressiveness in order to make up a story related to a picture by expressing the background, change in color and enlargement of the picture’s form.
As a result, when dealing with developmental disordered children’s language problems, use of visual media through art media which can be easily dealt by children should be used. This allows children to experience creation or production by themselves. Children require support and encouragement to express language through these activities,
Hereby, the research was able to confirm clinical art therapy has a positive effect to developmental disordered children in increasing receptive language and vocabulary.
In order for language to properly develop, various language factors and the environment is related to the initial stages of a child. Primarily, attachment and social relationships with a mother’s relationship surprisingly increases vocabulary and techniques of expression are imitated or learnt allowing the child to achieve abilities to express feelings and demands freely suitable at that age. Recently, linguistic development treatment which maximizes linguistic stimulation and enforce language expressing motivation, requires clinical art therapy approach to higher development effects.
The objective of this research to increase the receptive language and vocabulary of developmental disorder children by using the advantages of art. Build up of communication between a therapist and children through a play based method by providing an opportunity to freely express language and identify much communication interaction can be increased through art therapy.
The subjects of this research were children of ages 7 ~ 12 diagnosed of developmental disorder in W children developmental center located in Seoul. 18 in experimental group and 18 in control group were connected to a therapist and linguistic examinations were carried out with clinical art therapy carried out only to the experimental group. On the other hand, in order to find out the linguistic improvement effects of clinical art therapy, the therapy was not carried out to the control group. Clinical art therapy for the experimental group was carried out from August 2013 to October. They were divided into 3 groups, 50 minute sessions with a total of 14 sessions were held. In the first and last session, before the therapy was carried out, vocabulary dictionary examinations were carried out.
Picture vocabulary test (PPVT-R) and language problem solving tests were used as a measuring tool. In order to find out the intervention effect, kinetic house-tree-person(K-HTP) and mandara picture test were carried out before and after the clinical art therapy. The data collected from the research were analyzed using the SPSSWIN 18.0 program. To verify the same group, verification of independent sample t, average scores of the experimental group and control group before and after therapy were calculated and a paired t test was carried out.
The results of the research are as follows. First, a review of the effects of clinical art therapy on the receptive language of children with development disorder proved that there was an improvement in quantitative analysis. Second, a review of the effects of clinical art therapy on developmental disordered children’s vocabulary proved that there was an improvement in quantitative analysis. Third, in qualitative analysis of clinical art therapy on developmental disorder children shows enhancement in expressiveness in order to make up a story related to a picture by expressing the background, change in color and enlargement of the picture’s form.
As a result, when dealing with developmental disordered children’s language problems, use of visual media through art media which can be easily dealt by children should be used. This allows children to experience creation or production by themselves. Children require support and encouragement to express language through these activities,
Hereby, the research was able to confirm clinical art therapy has a positive effect to developmental disordered children in increasing receptive language and vocabulary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.