[학위논문]총체적 언어접근법을 적용한 중국어 지도 방안 : 고사성어를 중심으로 A Study on Teaching Chinese through the Whole Language Approach : Focusing on Idioms based on ancient story원문보기
한국과 중국의 활발한 교류와 중국 여행객의 급증으로 인해 한국 내에서의 중국과 중국어에 대한 관심은 날로 증가하고 있다. 그로 인해 중국어 학습자의 수요 역시도 증가하고 있다. 특히나 초등학교에서 고등학교에 이르기까지 많은 학생들이 학습자로서 중국어를 습득하고 있는데, 변화하는 교육과정과 학생들의 요구에 발맞추어 중국어 지도의 방식과 내용에서도 많은 연구와 변화가 필요하다. 학생들의 언어에 대한 호기심을 자극하고 흥미를 유발할 수 있는 콘텐츠의 연구와 언어적 측면만이 아닌 목표어 국가에 대한 지식까지도 함께 학습 할 수 있는 콘텐츠로서 다양한 언어재료를 선택하고 활용해야 한다. 또한 ‘2015개정 교육과정’ 에서도 다양한 학생 참여형 수업을 통해 ...
한국과 중국의 활발한 교류와 중국 여행객의 급증으로 인해 한국 내에서의 중국과 중국어에 대한 관심은 날로 증가하고 있다. 그로 인해 중국어 학습자의 수요 역시도 증가하고 있다. 특히나 초등학교에서 고등학교에 이르기까지 많은 학생들이 학습자로서 중국어를 습득하고 있는데, 변화하는 교육과정과 학생들의 요구에 발맞추어 중국어 지도의 방식과 내용에서도 많은 연구와 변화가 필요하다. 학생들의 언어에 대한 호기심을 자극하고 흥미를 유발할 수 있는 콘텐츠의 연구와 언어적 측면만이 아닌 목표어 국가에 대한 지식까지도 함께 학습 할 수 있는 콘텐츠로서 다양한 언어재료를 선택하고 활용해야 한다. 또한 ‘2015개정 교육과정’ 에서도 다양한 학생 참여형 수업을 통해 자기 주도적 학습 능력을 기르고, 학생이 능동적으로 수업에 참여할 수 있도록 권장 하고 있다. 본고에서는 이러한 관점에서 출발하여 학습자 중심의 수업을 통해 흥미를 불러일으키고, 중국에 대한 문화적 지식을 함께 익혀 나갈 수 있는 중국어 교수・학습 지도안을 고찰하였다. 총체적 언어접근법은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기의 언어의 기능을 부분이 아닌 전체적으로 학습할 수 있도록 하는 학습자 활동 중심의 언어접근법이다. 본고에서는 선행 연구의 검토를 통해 총체적 언어접근법의 교육적 효과를 확인하였으며, 그러한 결과를 토대로 중국어를 지도함에 있어 총체적 언어접근법에 기초하는 수업 모형을 제시하였으며, 고사성어를 활용하여 본고에서 제시한 수업 모형에 적용하였다. 문학텍스트는 언어 학습자들에게 있어 중요한 언어재료가 된다. 문학텍스트에는 목표어 국가의 역사, 정치, 현 시대상황 등과 같은 전반적인 지식을 통해 목표어 국가에 대한 이해도를 높이고 있다. 외국어를 학습한다는 의미는 단지 언어만을 익히는 것이 아니라 목표어 국가에 대한 전반적인 지식과 그들의 문화를 이해한다는 의미를 내포하고 있다. 그렇기에 언어 학습에 있어 문학텍스트의 활용은 언어와 문화를 함께 학습할 수 있는 좋은 언어재료가 된다. 본고에서는 많은 문학텍스트 그 중에서도 중국의 고사성어를 언어재료로 활용하고자 한다. 고사성어 속의 고사에는 중국의 역사, 문화, 성인들의 말씀 등과 같은 중국 문화를 이해할 수 있는 여러 요소를 지니고 있으며, 한자 문화권인 우리에게도 익숙한 텍스트이다. 또한 고사성어는 실제 언어생활에서도 학습자들이 적재적소에 활용할 수 있어 교육적 효과도 기대할 수 있다. 고사 성어를 중심으로 총체적 언어접근법에 기초하여 학습자 중심의 수업 모형을 제시하는 것이 본고의 목적이며, 이후 중국어 수업에 있어 총체적 언어접근법이 많이 활용되고 연구되어지길 바라는 바이다.
한국과 중국의 활발한 교류와 중국 여행객의 급증으로 인해 한국 내에서의 중국과 중국어에 대한 관심은 날로 증가하고 있다. 그로 인해 중국어 학습자의 수요 역시도 증가하고 있다. 특히나 초등학교에서 고등학교에 이르기까지 많은 학생들이 학습자로서 중국어를 습득하고 있는데, 변화하는 교육과정과 학생들의 요구에 발맞추어 중국어 지도의 방식과 내용에서도 많은 연구와 변화가 필요하다. 학생들의 언어에 대한 호기심을 자극하고 흥미를 유발할 수 있는 콘텐츠의 연구와 언어적 측면만이 아닌 목표어 국가에 대한 지식까지도 함께 학습 할 수 있는 콘텐츠로서 다양한 언어재료를 선택하고 활용해야 한다. 또한 ‘2015개정 교육과정’ 에서도 다양한 학생 참여형 수업을 통해 자기 주도적 학습 능력을 기르고, 학생이 능동적으로 수업에 참여할 수 있도록 권장 하고 있다. 본고에서는 이러한 관점에서 출발하여 학습자 중심의 수업을 통해 흥미를 불러일으키고, 중국에 대한 문화적 지식을 함께 익혀 나갈 수 있는 중국어 교수・학습 지도안을 고찰하였다. 총체적 언어접근법은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기의 언어의 기능을 부분이 아닌 전체적으로 학습할 수 있도록 하는 학습자 활동 중심의 언어접근법이다. 본고에서는 선행 연구의 검토를 통해 총체적 언어접근법의 교육적 효과를 확인하였으며, 그러한 결과를 토대로 중국어를 지도함에 있어 총체적 언어접근법에 기초하는 수업 모형을 제시하였으며, 고사성어를 활용하여 본고에서 제시한 수업 모형에 적용하였다. 문학텍스트는 언어 학습자들에게 있어 중요한 언어재료가 된다. 문학텍스트에는 목표어 국가의 역사, 정치, 현 시대상황 등과 같은 전반적인 지식을 통해 목표어 국가에 대한 이해도를 높이고 있다. 외국어를 학습한다는 의미는 단지 언어만을 익히는 것이 아니라 목표어 국가에 대한 전반적인 지식과 그들의 문화를 이해한다는 의미를 내포하고 있다. 그렇기에 언어 학습에 있어 문학텍스트의 활용은 언어와 문화를 함께 학습할 수 있는 좋은 언어재료가 된다. 본고에서는 많은 문학텍스트 그 중에서도 중국의 고사성어를 언어재료로 활용하고자 한다. 고사성어 속의 고사에는 중국의 역사, 문화, 성인들의 말씀 등과 같은 중국 문화를 이해할 수 있는 여러 요소를 지니고 있으며, 한자 문화권인 우리에게도 익숙한 텍스트이다. 또한 고사성어는 실제 언어생활에서도 학습자들이 적재적소에 활용할 수 있어 교육적 효과도 기대할 수 있다. 고사 성어를 중심으로 총체적 언어접근법에 기초하여 학습자 중심의 수업 모형을 제시하는 것이 본고의 목적이며, 이후 중국어 수업에 있어 총체적 언어접근법이 많이 활용되고 연구되어지길 바라는 바이다.
Due to active exchanges between Korea and China and the surge of Chinese travelers, interest in Chinese and Chinese in Korea is increasing day by day. As a result, demand for Chinese learners is also increasing. Especially, from elementary school to high school, many students learn Chinese as learne...
Due to active exchanges between Korea and China and the surge of Chinese travelers, interest in Chinese and Chinese in Korea is increasing day by day. As a result, demand for Chinese learners is also increasing. Especially, from elementary school to high school, many students learn Chinese as learners. In order to meet the changing curriculum and needs of the students, many researches and changes are needed in the method and contents of Chinese teaching. It is necessary to select and use various language materials as contents that can learn not only linguistic aspect but also knowledge of that country, which can stimulate curiosity and interest of students, In addition, the '2015 Revised Curriculum' encourages students to engage in a variety of student-centered classroom activities, encourage self-directed learning, and encourage students to participate actively in class. In this article, I started from this point and examined Chinese teaching and learning instruction that can bring out interest through learner - centered class and acquire historical knowledge of China. The Whole Language Approach is a learner activity-based language approach that allows learners to learn the full functionality of the language of listening, speaking, reading, and writing, not just in part. In this study, we have confirmed the educational effect of the Whole Language approach through review of previous research, and present a teaching model based on the Whole Languag approach in teaching Chinese based on the results.
Literary text is an important language material for language learners. Literary texts are used to improve the understanding of target language countries through general knowledge of their country's history, politics, and current situation. Learning a foreign language implies understanding not only the language but also the overall knowledge of the target language and their culture. Therefore, the use of literature text in language learning can be a good material for learning languages and cultures together. In this article, I want to utilize ancient Chinese language as the material of language among many literary texts. The story in the ancient Chinese language contains various elements that can understand Chinese culture, such as Chinese history, culture, and adult speech, and is also familiar text to us, a Chinese language culture. High language can also have an educational effect. The purpose of this paper is to present a learner - centered instructional model based on the Whole Language approach, focusing on Idioms based on ancient story. I hope that the Whole Language approach will be utilized and studied in Chinese language lessons.
Due to active exchanges between Korea and China and the surge of Chinese travelers, interest in Chinese and Chinese in Korea is increasing day by day. As a result, demand for Chinese learners is also increasing. Especially, from elementary school to high school, many students learn Chinese as learners. In order to meet the changing curriculum and needs of the students, many researches and changes are needed in the method and contents of Chinese teaching. It is necessary to select and use various language materials as contents that can learn not only linguistic aspect but also knowledge of that country, which can stimulate curiosity and interest of students, In addition, the '2015 Revised Curriculum' encourages students to engage in a variety of student-centered classroom activities, encourage self-directed learning, and encourage students to participate actively in class. In this article, I started from this point and examined Chinese teaching and learning instruction that can bring out interest through learner - centered class and acquire historical knowledge of China. The Whole Language Approach is a learner activity-based language approach that allows learners to learn the full functionality of the language of listening, speaking, reading, and writing, not just in part. In this study, we have confirmed the educational effect of the Whole Language approach through review of previous research, and present a teaching model based on the Whole Languag approach in teaching Chinese based on the results.
Literary text is an important language material for language learners. Literary texts are used to improve the understanding of target language countries through general knowledge of their country's history, politics, and current situation. Learning a foreign language implies understanding not only the language but also the overall knowledge of the target language and their culture. Therefore, the use of literature text in language learning can be a good material for learning languages and cultures together. In this article, I want to utilize ancient Chinese language as the material of language among many literary texts. The story in the ancient Chinese language contains various elements that can understand Chinese culture, such as Chinese history, culture, and adult speech, and is also familiar text to us, a Chinese language culture. High language can also have an educational effect. The purpose of this paper is to present a learner - centered instructional model based on the Whole Language approach, focusing on Idioms based on ancient story. I hope that the Whole Language approach will be utilized and studied in Chinese language lessons.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.