본 연구의 목적은 읽기 교육의 대안적 교육방법인 총체적 언어 접근이 초등학교 다문화 가정 읽기 학습부진아동의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 영향을 알아보는 데 있다.
연구대상으로는 읽기 학습부진을 보이는 경기도 H초등학교에 재학 중인 다문화 가정 읽기 학습부진아동 6명을 연구대상으로 하여 동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램을 일주일에 2회, 10주 동안 총 20회 차를 적용하여 지도하였다.
동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램 적용이 읽기 학습부진 다문화 가정 초등학생의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 영...
본 연구의 목적은 읽기 교육의 대안적 교육방법인 총체적 언어 접근이 초등학교 다문화 가정 읽기 학습부진아동의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 영향을 알아보는 데 있다.
연구대상으로는 읽기 학습부진을 보이는 경기도 H초등학교에 재학 중인 다문화 가정 읽기 학습부진아동 6명을 연구대상으로 하여 동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램을 일주일에 2회, 10주 동안 총 20회 차를 적용하여 지도하였다.
동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램 적용이 읽기 학습부진 다문화 가정 초등학생의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 영향을 알아보기 위해 음독 유창성, 어휘력, 독해력, 쓰기 등 읽기 능력과 국어과 진단평가를 사전 검사·실험 진행·사후 검사·유지 검사 순으로 진행하고 다문화 가정 읽기 학습부진 아동의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 효과를 검증하였다. 측정도구는 수업시간 40분 동안의 활동을 검사지를 활용하여 음독 유창성 · 어휘 ·독해력 ·쓰기 등 읽기 능력을 측정하였다. 또한 학업성취도는 국어과 진단평가로 사전 · 사후· 유지 검사를 실시하여 그 결과를 비교 분석하고 그 변화를 알아보았다.
연구 결과, 동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램은 다문화 가정 읽기 학습부진아동의 읽기 능력을 향상하고, 학습부진아동의 학업성취도 및 학습 태도를 긍정적인 방향으로 변화시킨다는 연구 문제를 증명하였다.
이와 같이 본 연구는 동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램을 통하여 교육현장에서 다문화 가정 아동의 읽기 교육의 한계를 극복하고, 그 교육적 효과를 밝히는데 의의를 갖고자 한다.
본 연구의 목적은 읽기 교육의 대안적 교육방법인 총체적 언어 접근이 초등학교 다문화 가정 읽기 학습부진아동의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 영향을 알아보는 데 있다.
연구대상으로는 읽기 학습부진을 보이는 경기도 H초등학교에 재학 중인 다문화 가정 읽기 학습부진아동 6명을 연구대상으로 하여 동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램을 일주일에 2회, 10주 동안 총 20회 차를 적용하여 지도하였다.
동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램 적용이 읽기 학습부진 다문화 가정 초등학생의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 영향을 알아보기 위해 음독 유창성, 어휘력, 독해력, 쓰기 등 읽기 능력과 국어과 진단평가를 사전 검사·실험 진행·사후 검사·유지 검사 순으로 진행하고 다문화 가정 읽기 학습부진 아동의 읽기 능력과 학업성취에 미치는 효과를 검증하였다. 측정도구는 수업시간 40분 동안의 활동을 검사지를 활용하여 음독 유창성 · 어휘 ·독해력 ·쓰기 등 읽기 능력을 측정하였다. 또한 학업성취도는 국어과 진단평가로 사전 · 사후· 유지 검사를 실시하여 그 결과를 비교 분석하고 그 변화를 알아보았다.
연구 결과, 동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램은 다문화 가정 읽기 학습부진아동의 읽기 능력을 향상하고, 학습부진아동의 학업성취도 및 학습 태도를 긍정적인 방향으로 변화시킨다는 연구 문제를 증명하였다.
이와 같이 본 연구는 동화를 활용한 총체적 언어 접근 프로그램을 통하여 교육현장에서 다문화 가정 아동의 읽기 교육의 한계를 극복하고, 그 교육적 효과를 밝히는데 의의를 갖고자 한다.
This study aimed to investigate the effects of the Whole Language Approach, an alternative education on the reading ability and academic achievement of elementary school children with poor reading skills who are from multicltural families.
Participants comprised six children from multicultural f...
This study aimed to investigate the effects of the Whole Language Approach, an alternative education on the reading ability and academic achievement of elementary school children with poor reading skills who are from multicltural families.
Participants comprised six children from multicultural families who attended H- Elementary School in Gyeonggi-do and presented difficulties reading. The researcher applied the Whole Language Approach during a 10-week reading education program using fairy tales. Sessions were held twice a week, for a total of 20 sessions.
The study examined the validity and the effects of the Whole Language Approach using a reading ability test sheet as a tool to measure students’reading abilities such as their oral reading fluency, vocabulary, reading comprehension, and writing during the 40-minute classes. The diagnosic assessement of the Korean language were administered pre-test, during the experiment, post-test, and post-maintenance to compard and analyze chadnges in the children's academic achievement over the course of the study.
The results of this study indicated that a Whole Language Approach reading education program using fairy tales can help the children of multicultural families who face reading problems improve their reading skills and foster positive changes in their academic achievement and learning attitudes.
As such, this study is relevant in that it reveals an effective approach for helping children from multicultural families who have reading difficulties overcome the limitations of reading education at schools and has a positive effect on their the limitations of reading education at schools and has a positive effect on their education.
This study aimed to investigate the effects of the Whole Language Approach, an alternative education on the reading ability and academic achievement of elementary school children with poor reading skills who are from multicltural families.
Participants comprised six children from multicultural families who attended H- Elementary School in Gyeonggi-do and presented difficulties reading. The researcher applied the Whole Language Approach during a 10-week reading education program using fairy tales. Sessions were held twice a week, for a total of 20 sessions.
The study examined the validity and the effects of the Whole Language Approach using a reading ability test sheet as a tool to measure students’reading abilities such as their oral reading fluency, vocabulary, reading comprehension, and writing during the 40-minute classes. The diagnosic assessement of the Korean language were administered pre-test, during the experiment, post-test, and post-maintenance to compard and analyze chadnges in the children's academic achievement over the course of the study.
The results of this study indicated that a Whole Language Approach reading education program using fairy tales can help the children of multicultural families who face reading problems improve their reading skills and foster positive changes in their academic achievement and learning attitudes.
As such, this study is relevant in that it reveals an effective approach for helping children from multicultural families who have reading difficulties overcome the limitations of reading education at schools and has a positive effect on their the limitations of reading education at schools and has a positive effect on their education.
주제어
#다문화 가정 아동 읽기학습 부진 총체적 언어접근 읽기능력 학업성취도 동화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.