유조선은 클래스에 따라 배관 라인의 서포트 배치 컨셉이 상이하고, 과도한 설계로 인하여 복잡하면서 불필요한 부재들이 존재한다. 또, 클래스에 따라 배관 직경 및 배관 라인에 대한 표준 하중도 상대적으로 다양한 값을 가지고 있다. 때문에 배관 라인을 지지하는 배관 서포트 형상 및 규격도 다양해지므로 배관 라인의 응력 해석과 함께 배관 서포트의 최적화 설계에 대한 중요성도 강조되고 있다. 공정 중 강도 부족으로 추가 보강되는 자재 그리고 과도한 초기 설계로 인해 자재의 낭비 등의 불필요한 요소가 발생되고 있다. 따라서 기본 유형 서포트 한 가지와 ...
유조선은 클래스에 따라 배관 라인의 서포트 배치 컨셉이 상이하고, 과도한 설계로 인하여 복잡하면서 불필요한 부재들이 존재한다. 또, 클래스에 따라 배관 직경 및 배관 라인에 대한 표준 하중도 상대적으로 다양한 값을 가지고 있다. 때문에 배관 라인을 지지하는 배관 서포트 형상 및 규격도 다양해지므로 배관 라인의 응력 해석과 함께 배관 서포트의 최적화 설계에 대한 중요성도 강조되고 있다. 공정 중 강도 부족으로 추가 보강되는 자재 그리고 과도한 초기 설계로 인해 자재의 낭비 등의 불필요한 요소가 발생되고 있다. 따라서 기본 유형 서포트 한 가지와 최적화 유형 서포트 세 가지를 디자인하고 배관 라인 별 표준 하중을 적용하여 구조 건전성 평가를 수행하고 또, 그 강도를 비교 검토함으로써 최적의 배관 서포트 유형을 선정할 수 있도록 한다. 배관 서포트 최적화를 통하여 형상 간소화, 제작/설치 기간 및 서포트 중량 감소가 이루어졌으며, 장비 배치의 편의성 향상에도 영향을 줄 것이다. 본 연구에서 최적화 설계를 위하여 아프라막스 유조선의 선미 부분의 배관 서포트를 기준으로 클래스 별로 최적화 설계에 활용할 수 있는 설계표준화 안을 제시하는 것을 목적으로 하였으며, 결과적으로 다양한 최적화 조건을 고려하였을 때 유형 “B” 가 강성, 강도 측면에서 뿐만 아니라 제시된 모든 부분에서 최적화에 가깝다고 판단되므로 최적화 유형은 “B” 로 선정하였다. 유형 “A”는 구조 건전성 평가 결과에서 보여지듯이 과도한 설계가 존재했다. 그리고 최적화 유형 “B” 를 제외한 나머지 최적화 배관 유형 “C”,“D”에 대한 결과는 강성, 강도 측면에서 거의 최적화에 가까운 결과를 보여주지만 재질 변경 시 취약한 할 수 있는 설계 부분이 있다. 본 연구의 결과는 지금까지 기술된 내용과 또 초기 연구 목적과 같이 구조적으로 검증된 선미 기준의 배관 서포트를 최적화 함으로써 배관 서포트 최적화 기법을 확립하고 본 연구 통하여 선박 클래스 별로 배관 서포트 설계에 활용할 수 있는 설계 표준화 안을 제시함은 물론 안전하고 경제적인 설계 그리고 더 나아가 유용하게 활용 가능한 자료가 될 것으로 사료된다.
유조선은 클래스에 따라 배관 라인의 서포트 배치 컨셉이 상이하고, 과도한 설계로 인하여 복잡하면서 불필요한 부재들이 존재한다. 또, 클래스에 따라 배관 직경 및 배관 라인에 대한 표준 하중도 상대적으로 다양한 값을 가지고 있다. 때문에 배관 라인을 지지하는 배관 서포트 형상 및 규격도 다양해지므로 배관 라인의 응력 해석과 함께 배관 서포트의 최적화 설계에 대한 중요성도 강조되고 있다. 공정 중 강도 부족으로 추가 보강되는 자재 그리고 과도한 초기 설계로 인해 자재의 낭비 등의 불필요한 요소가 발생되고 있다. 따라서 기본 유형 서포트 한 가지와 최적화 유형 서포트 세 가지를 디자인하고 배관 라인 별 표준 하중을 적용하여 구조 건전성 평가를 수행하고 또, 그 강도를 비교 검토함으로써 최적의 배관 서포트 유형을 선정할 수 있도록 한다. 배관 서포트 최적화를 통하여 형상 간소화, 제작/설치 기간 및 서포트 중량 감소가 이루어졌으며, 장비 배치의 편의성 향상에도 영향을 줄 것이다. 본 연구에서 최적화 설계를 위하여 아프라막스 유조선의 선미 부분의 배관 서포트를 기준으로 클래스 별로 최적화 설계에 활용할 수 있는 설계표준화 안을 제시하는 것을 목적으로 하였으며, 결과적으로 다양한 최적화 조건을 고려하였을 때 유형 “B” 가 강성, 강도 측면에서 뿐만 아니라 제시된 모든 부분에서 최적화에 가깝다고 판단되므로 최적화 유형은 “B” 로 선정하였다. 유형 “A”는 구조 건전성 평가 결과에서 보여지듯이 과도한 설계가 존재했다. 그리고 최적화 유형 “B” 를 제외한 나머지 최적화 배관 유형 “C”,“D”에 대한 결과는 강성, 강도 측면에서 거의 최적화에 가까운 결과를 보여주지만 재질 변경 시 취약한 할 수 있는 설계 부분이 있다. 본 연구의 결과는 지금까지 기술된 내용과 또 초기 연구 목적과 같이 구조적으로 검증된 선미 기준의 배관 서포트를 최적화 함으로써 배관 서포트 최적화 기법을 확립하고 본 연구 통하여 선박 클래스 별로 배관 서포트 설계에 활용할 수 있는 설계 표준화 안을 제시함은 물론 안전하고 경제적인 설계 그리고 더 나아가 유용하게 활용 가능한 자료가 될 것으로 사료된다.
Most tankers have different concept for arranging the supports of their piping line according to their classes, and there are complex and unnecessary parts due to excessive design. Also, depending on the class, the standard load of piping diameter and piping line has relatively various values. The o...
Most tankers have different concept for arranging the supports of their piping line according to their classes, and there are complex and unnecessary parts due to excessive design. Also, depending on the class, the standard load of piping diameter and piping line has relatively various values. The optimization of designing the piping supports in addition to the stress analysis for the piping lines are emphasized since the shapes and the dimensions of the piping lines are changing variously.
The unnecessary element is generated such as additionally reinforcing material due to insufficient safety margin and due to initially excessive design in process. The selection of the optimized piping support types can be made possible in considering the followings:
First, design a basic type support and three optimized types of the supports, Second, apply the standard load for each piping line, and Finally, evaluate the structural integrity and compare the safety margin
By optimizing piping support it is expected that the simplification of the shapes, reduction of production and installation period and support weights will be considerably done. It is considered that this will also affect the improvement of the convenience of equipment arrangement.
In this research, the objective is to present a standardized method of design that can be utilized in the optimization of design for each class based on the piping supports of aframax tanker aft. body.
As a result, considering various optimization conditions adapted to the current study, it is considered that the type "B" is more reasonable to the optimization study in all areas presented, not only the stiffness and strength, The “B”type of optimization is selected in this research.
Type "A" can be accessed carefully as to the fact that there was an excessive design as shown in the results for the evaluation of structural integrity. The results of optimized piping types "C" and "D", except those of type “B” show that their results are similar to the optimized results in studying the stiffness and strength. However, there are design concerns that can be weak when changing the material.
The results of this research established an optimization method by optimizing piping supports of the aft. body which was structurally verified following the contents described in this research and initial objective.
Finally, through this study, a design standardization method that can be used for piping support design for each class of ship is proposed. Furthermore, this research is considered to be utilized for a safe and economical design and can be expected to be used conveniently for the field of optimization design in the future.
Most tankers have different concept for arranging the supports of their piping line according to their classes, and there are complex and unnecessary parts due to excessive design. Also, depending on the class, the standard load of piping diameter and piping line has relatively various values. The optimization of designing the piping supports in addition to the stress analysis for the piping lines are emphasized since the shapes and the dimensions of the piping lines are changing variously.
The unnecessary element is generated such as additionally reinforcing material due to insufficient safety margin and due to initially excessive design in process. The selection of the optimized piping support types can be made possible in considering the followings:
First, design a basic type support and three optimized types of the supports, Second, apply the standard load for each piping line, and Finally, evaluate the structural integrity and compare the safety margin
By optimizing piping support it is expected that the simplification of the shapes, reduction of production and installation period and support weights will be considerably done. It is considered that this will also affect the improvement of the convenience of equipment arrangement.
In this research, the objective is to present a standardized method of design that can be utilized in the optimization of design for each class based on the piping supports of aframax tanker aft. body.
As a result, considering various optimization conditions adapted to the current study, it is considered that the type "B" is more reasonable to the optimization study in all areas presented, not only the stiffness and strength, The “B”type of optimization is selected in this research.
Type "A" can be accessed carefully as to the fact that there was an excessive design as shown in the results for the evaluation of structural integrity. The results of optimized piping types "C" and "D", except those of type “B” show that their results are similar to the optimized results in studying the stiffness and strength. However, there are design concerns that can be weak when changing the material.
The results of this research established an optimization method by optimizing piping supports of the aft. body which was structurally verified following the contents described in this research and initial objective.
Finally, through this study, a design standardization method that can be used for piping support design for each class of ship is proposed. Furthermore, this research is considered to be utilized for a safe and economical design and can be expected to be used conveniently for the field of optimization design in the future.
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