델파이기법을 적용한 노인 삶의 질 향상을 위한 집단미술치료프로그램 개발 Development of group art therapy program to improve the quality of life of the elderly applying Delphi technique원문보기
의학의 발달로 평균수명이 빠르게 연장되고 있는 고령화 사회에서 노인의 생활만족도를 높이고, 사회관계망 서비스에 자발적인 참여를 통하여 삶의 활력을 증대시키고 새로운 변화를 추구하기 위해서는 노인의 욕구를 고려한 인지적 발달 교육 프로그램 개발이 필요하다. 따라서 본 연구는 이러한 노인의 욕구를 고려하여 노인 삶의 질 향상과 심리적 안정을 위한 노인대상 집단미술치료프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구는 문헌조사를 통해 노인 교육에서 노인대상 집단미술치료프로그램의 필요성을 조사하였다. 이를 토대로 12개 주제로 구성된 집단미술치료프로그램을 개발하여 12주에 걸쳐 11명의 노인을 대상으로 예비 임상 교육을 실시하여 그 결과를 분석하고 미비점을 보완하여 16개 주제의 집단미술치료프로그램 모델을 개발하였다. 개발된 집단미술치료프로그램은 총 2차례에 거쳐 전문가대상으로 ...
의학의 발달로 평균수명이 빠르게 연장되고 있는 고령화 사회에서 노인의 생활만족도를 높이고, 사회관계망 서비스에 자발적인 참여를 통하여 삶의 활력을 증대시키고 새로운 변화를 추구하기 위해서는 노인의 욕구를 고려한 인지적 발달 교육 프로그램 개발이 필요하다. 따라서 본 연구는 이러한 노인의 욕구를 고려하여 노인 삶의 질 향상과 심리적 안정을 위한 노인대상 집단미술치료프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구는 문헌조사를 통해 노인 교육에서 노인대상 집단미술치료프로그램의 필요성을 조사하였다. 이를 토대로 12개 주제로 구성된 집단미술치료프로그램을 개발하여 12주에 걸쳐 11명의 노인을 대상으로 예비 임상 교육을 실시하여 그 결과를 분석하고 미비점을 보완하여 16개 주제의 집단미술치료프로그램 모델을 개발하였다. 개발된 집단미술치료프로그램은 총 2차례에 거쳐 전문가대상으로 델파이 조사를 통해 도출된 의견을 반영하여 최종적으로 노인 삶의 질 향상과 심리적 안정을 위한 집단미술치료프로그램을 완성하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 노인 삶의 질 향상을 위한 집단미술치료프로그램은 오랫동안 미술을 접하지 않은 노인에게 미술에 대한 부담을 덜어드리기 위해 접근이 용이한 미술치료기법을 반영하였다. 주요 세부 사항은 그리기(색칠하기), 꾸미기‧붙이기(콜라주), 만들기, 찍기 순으로 이루어 졌으며, 미술도구로는 크레파스, 색연필, 잡지, 찰흙, 물감, 스티커, 4B연필 등을 사용하였다. 둘째, 최종적으로 개발된 노인대상 집단미술치료프로그램은 도입단계 5개 , 발전단계 5개, 심화단계 5개, 마무리 1개 등 총16개의 프로그램으로 구성되어 있다. 셋째, 델파이분석으로 개발된 집단미술치료프로그램은 노인들의 삶의 질 향상과 노인의 심리적인 안정감을 유지하는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 연구를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 노인대상 집단미술치료프로그램은 노인들의 인지기능의 특성을 고려하여 알기 쉽게 접근하는 것이 필요하다. 둘째, 노인대상 집단미술치료프로그램은 일상생활에 반응하여 삶의 질 향상에 도움이 된다. 셋째, 노인대상 집단미술치료프로그램은 자신의 내면에 잠재되어있던 부정적인 정서를 극복하는데 도움이 되고, 노년기의 자아 통합감을 증진시켜 노인의 전반적인 삶을 상호연결 해주는 계기가 된다. 본 연구에서 개발된 노인대상 집단미술치료프로그램이 노인관련기관에서 실질적인 프로그램 자료로 제공되어 활용함으로써 노인에게 심리적인 안정감을 부여하여 삶의 질을 향상시킬 수 있다는 것에 큰 의의가 있다.
의학의 발달로 평균수명이 빠르게 연장되고 있는 고령화 사회에서 노인의 생활만족도를 높이고, 사회관계망 서비스에 자발적인 참여를 통하여 삶의 활력을 증대시키고 새로운 변화를 추구하기 위해서는 노인의 욕구를 고려한 인지적 발달 교육 프로그램 개발이 필요하다. 따라서 본 연구는 이러한 노인의 욕구를 고려하여 노인 삶의 질 향상과 심리적 안정을 위한 노인대상 집단미술치료프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구는 문헌조사를 통해 노인 교육에서 노인대상 집단미술치료프로그램의 필요성을 조사하였다. 이를 토대로 12개 주제로 구성된 집단미술치료프로그램을 개발하여 12주에 걸쳐 11명의 노인을 대상으로 예비 임상 교육을 실시하여 그 결과를 분석하고 미비점을 보완하여 16개 주제의 집단미술치료프로그램 모델을 개발하였다. 개발된 집단미술치료프로그램은 총 2차례에 거쳐 전문가대상으로 델파이 조사를 통해 도출된 의견을 반영하여 최종적으로 노인 삶의 질 향상과 심리적 안정을 위한 집단미술치료프로그램을 완성하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 노인 삶의 질 향상을 위한 집단미술치료프로그램은 오랫동안 미술을 접하지 않은 노인에게 미술에 대한 부담을 덜어드리기 위해 접근이 용이한 미술치료기법을 반영하였다. 주요 세부 사항은 그리기(색칠하기), 꾸미기‧붙이기(콜라주), 만들기, 찍기 순으로 이루어 졌으며, 미술도구로는 크레파스, 색연필, 잡지, 찰흙, 물감, 스티커, 4B연필 등을 사용하였다. 둘째, 최종적으로 개발된 노인대상 집단미술치료프로그램은 도입단계 5개 , 발전단계 5개, 심화단계 5개, 마무리 1개 등 총16개의 프로그램으로 구성되어 있다. 셋째, 델파이분석으로 개발된 집단미술치료프로그램은 노인들의 삶의 질 향상과 노인의 심리적인 안정감을 유지하는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 연구를 통한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 노인대상 집단미술치료프로그램은 노인들의 인지기능의 특성을 고려하여 알기 쉽게 접근하는 것이 필요하다. 둘째, 노인대상 집단미술치료프로그램은 일상생활에 반응하여 삶의 질 향상에 도움이 된다. 셋째, 노인대상 집단미술치료프로그램은 자신의 내면에 잠재되어있던 부정적인 정서를 극복하는데 도움이 되고, 노년기의 자아 통합감을 증진시켜 노인의 전반적인 삶을 상호연결 해주는 계기가 된다. 본 연구에서 개발된 노인대상 집단미술치료프로그램이 노인관련기관에서 실질적인 프로그램 자료로 제공되어 활용함으로써 노인에게 심리적인 안정감을 부여하여 삶의 질을 향상시킬 수 있다는 것에 큰 의의가 있다.
In order to increase the life satisfaction of the elderly and voluntary participation in the social network service, and to pursue new changes in the aging society where the average life expectancy has rapidly increased with the advancement of medical science, it is necessary to develop the cognitiv...
In order to increase the life satisfaction of the elderly and voluntary participation in the social network service, and to pursue new changes in the aging society where the average life expectancy has rapidly increased with the advancement of medical science, it is necessary to develop the cognitive development education program that takes the needs of the elderly into account. The purpose of this study is to develop a group art therapy program for the elderly to enhance the quality of life and psychological stability of the elderly considering the needs of the elderly. This study investigated the necessity of group art therapy program for the elderly in elderly education through literature review. Based on this research, we developed a group art therapy program composed of 12 subjects and conducted preliminary clinical education for 11 elderly people over 12 weeks, analyzed the results and supplemented the missing points and developed a group art therapy program model of 16 themes. The developed group art therapy program reflects the opinions derived from the Delphi survey on the experts two times in total. Finally, a group art therapy program for improving the quality of life and psychological stability of the elderly was completed. The results of the study are summarized as follows. First, the group art therapy program to improve the quality of life of the elderly reflects the art therapy technique that is easy to approach to relieve the burden on the art for the elderly who have not seen the art for a long time. Second, the final group art therapy program for the elderly consists of 16 programs including five introduction stages, five development stages, five deepening stages, and one finalization. Third, the group art therapy program developed by Delphi analysis was found to be effective in improving the quality of life and maintaining psychological stability of the elderly. The implications of the study are as follows. First, group art therapy programs for the elderly need to be approached easily in consideration of the characteristics of cognitive function of the elderly. Second, group art therapy programs for the elderly are reflected in everyday life and help to improve the quality of life. Third, the group art therapy program for the elderly helps to overcome the negative emotions that existed in the inside. It is an opportunity to connect the whole life of the elderly by promoting the self-integration sense of the old age. It is meaningful that the elderly group art therapy program developed in this study can improve the quality of life by giving psychological stability to elderly people by using this program in the institutions related to the elderly.
In order to increase the life satisfaction of the elderly and voluntary participation in the social network service, and to pursue new changes in the aging society where the average life expectancy has rapidly increased with the advancement of medical science, it is necessary to develop the cognitive development education program that takes the needs of the elderly into account. The purpose of this study is to develop a group art therapy program for the elderly to enhance the quality of life and psychological stability of the elderly considering the needs of the elderly. This study investigated the necessity of group art therapy program for the elderly in elderly education through literature review. Based on this research, we developed a group art therapy program composed of 12 subjects and conducted preliminary clinical education for 11 elderly people over 12 weeks, analyzed the results and supplemented the missing points and developed a group art therapy program model of 16 themes. The developed group art therapy program reflects the opinions derived from the Delphi survey on the experts two times in total. Finally, a group art therapy program for improving the quality of life and psychological stability of the elderly was completed. The results of the study are summarized as follows. First, the group art therapy program to improve the quality of life of the elderly reflects the art therapy technique that is easy to approach to relieve the burden on the art for the elderly who have not seen the art for a long time. Second, the final group art therapy program for the elderly consists of 16 programs including five introduction stages, five development stages, five deepening stages, and one finalization. Third, the group art therapy program developed by Delphi analysis was found to be effective in improving the quality of life and maintaining psychological stability of the elderly. The implications of the study are as follows. First, group art therapy programs for the elderly need to be approached easily in consideration of the characteristics of cognitive function of the elderly. Second, group art therapy programs for the elderly are reflected in everyday life and help to improve the quality of life. Third, the group art therapy program for the elderly helps to overcome the negative emotions that existed in the inside. It is an opportunity to connect the whole life of the elderly by promoting the self-integration sense of the old age. It is meaningful that the elderly group art therapy program developed in this study can improve the quality of life by giving psychological stability to elderly people by using this program in the institutions related to the elderly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.