본 논문의 목적은 한국 문화콘텐츠의 중국 시장 진출 활성화를 위한 전략방안을 모색했다. 이를 위해 본 논문은 문화콘텐츠산업과 관련된 연구논문과 인터넷 자료 및 간행물들을 중심으로 문헌연구 방법을 활용하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 한국 문화콘텐츠 산업의 수출은 수출품목 및 시장의 편중현상 심화, 해외시장에서의 지적재산권 침해, 주요 수출대상국의 규제강화, 수출산업으로의 인식 부족, 해외마케팅 경쟁력 열위 및 정부의 일원화된 지원시스템 미흡 등의 문제점을 지니고 있다. 따라서 한국의 문화콘텐츠산업이 이러한 문제점들을 해결하고 중국시장에 진출하기 위해서는 다음과 같은 방안들이 필요하다. 첫째, 아시아의 지역 편중 현상 해소를 위한 수출지역 다양한 전략이 필요하다. 둘째, 지역별·장르별 해외진출 특화전략 수립이다. 중국 등 아시아국가에 중심에서 새로운 시장에 개척으로 수출의 지역 다변화를 꾀하고 장르의 특성에 따른 지역별 전략이 요구된다. 셋째, 해외 불법유통 대응이다. 이를 막기 위해서는 해외 각국과의 협력을 바탕으로 저작권 보호를 위한 전략적 결단이 필요하다. 넷째, 혐 ․ 반한류의 대응이다. 반한류 현상에 대응하기 위해 쌍방향적인 문화교류와 협력이 동반된 문화수출 전략 즉 단기적인 수출을 위한 방안은 문화 교류 문화 외교와도 연계된 장기 실천 전략과 계획을 수립해야 한다. 다섯째, 콘텐츠불법 유통 근절 대책 마련이다. 한국 콘텐츠산업의 수출에 부정적인 영향을 미치므로 중·장기적으로 국가 간 저작권보호를 위한 협력 채널을 다각화하여 콘텐츠 불법유통을 감소시키는 방안이 필요하다. 여섯째, 콘텐츠수출 지원체계 강화이다. 콘텐츠산업의 수출을 지원하기 위해서는 산업 진흥을 위한 지원 초기 자체가 수출 중심이기 때문에 다양한 유형의 수출이 유형별 수출 지원을 하고 있다. 일곱째, 정부의 적극적인 협조이다. 문화콘텐츠 수출은 산업간 ․ 부처간 협력체계 구축 필요하다. 문화 콘텐츠 산업의 활성화를 촉진하기 위해 세제 지원 계획을 확대하다, 원활한 자본조달을 위한 금융지원 확대, 문화 ...
본 논문의 목적은 한국 문화콘텐츠의 중국 시장 진출 활성화를 위한 전략방안을 모색했다. 이를 위해 본 논문은 문화콘텐츠산업과 관련된 연구논문과 인터넷 자료 및 간행물들을 중심으로 문헌연구 방법을 활용하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 한국 문화콘텐츠 산업의 수출은 수출품목 및 시장의 편중현상 심화, 해외시장에서의 지적재산권 침해, 주요 수출대상국의 규제강화, 수출산업으로의 인식 부족, 해외마케팅 경쟁력 열위 및 정부의 일원화된 지원시스템 미흡 등의 문제점을 지니고 있다. 따라서 한국의 문화콘텐츠산업이 이러한 문제점들을 해결하고 중국시장에 진출하기 위해서는 다음과 같은 방안들이 필요하다. 첫째, 아시아의 지역 편중 현상 해소를 위한 수출지역 다양한 전략이 필요하다. 둘째, 지역별·장르별 해외진출 특화전략 수립이다. 중국 등 아시아국가에 중심에서 새로운 시장에 개척으로 수출의 지역 다변화를 꾀하고 장르의 특성에 따른 지역별 전략이 요구된다. 셋째, 해외 불법유통 대응이다. 이를 막기 위해서는 해외 각국과의 협력을 바탕으로 저작권 보호를 위한 전략적 결단이 필요하다. 넷째, 혐 ․ 반한류의 대응이다. 반한류 현상에 대응하기 위해 쌍방향적인 문화교류와 협력이 동반된 문화수출 전략 즉 단기적인 수출을 위한 방안은 문화 교류 문화 외교와도 연계된 장기 실천 전략과 계획을 수립해야 한다. 다섯째, 콘텐츠불법 유통 근절 대책 마련이다. 한국 콘텐츠산업의 수출에 부정적인 영향을 미치므로 중·장기적으로 국가 간 저작권보호를 위한 협력 채널을 다각화하여 콘텐츠 불법유통을 감소시키는 방안이 필요하다. 여섯째, 콘텐츠수출 지원체계 강화이다. 콘텐츠산업의 수출을 지원하기 위해서는 산업 진흥을 위한 지원 초기 자체가 수출 중심이기 때문에 다양한 유형의 수출이 유형별 수출 지원을 하고 있다. 일곱째, 정부의 적극적인 협조이다. 문화콘텐츠 수출은 산업간 ․ 부처간 협력체계 구축 필요하다. 문화 콘텐츠 산업의 활성화를 촉진하기 위해 세제 지원 계획을 확대하다, 원활한 자본조달을 위한 금융지원 확대, 문화 인프라의 확충, 문화콘텐츠 상품 진출의 장애 비관세장벽 해소, 경쟁력 있는 글로벌 킬러콘텐츠 제작, 적극적인 해외시장 개척 노력, 콘텐츠의 수익·유통구조 개선, 보증 제도를 보완하고 문화 콘텐츠 펀드를 조성하고, 해외마케팅의 전방위 지원 등이 필요하다. 중국 문화 시장에 대한 분석과 이해를 바탕으로 기업간 정부간 협력 관계와 조직을 전제로 한 중국 시장 진출을 제안하는 전략을 제시하고 있다. 그것은 다양한 방법이지만, 정식 연구에서는 중국 문화 시장 진출을 위해 빌려 쓰는 연구 방법이다. 즉 시간, 자금, 인력 등 희소한 자원을 효과적으로 배분하고, 경쟁우위를 가진 시장을 파악하거나 새로운 시장을 창출하는 계획이나 정책을 의미한다. 우리 회사는 중국의 현대 시장을 단순한 문화콘텐츠상품 소비시장 혹은 반드시 극복해야 할 경쟁의 라이벌로 보고 있다. 한국의 문화 콘텐츠가 중국인들의 생활을 더욱 풍성하게 하고 양국 사이의 평화와 우호를 촉진하는 매개가 될 수 있도록 문화콘텐츠 관련자들의 시선을 넓혀야 한다. 다만 우리가 추구하는 '세계의 큰 정보 강국'을 실현하고자 하는 목표를 향해 나아가야 비로소 세계 상위권에 성큼 다가설 수 있다.
본 논문의 목적은 한국 문화콘텐츠의 중국 시장 진출 활성화를 위한 전략방안을 모색했다. 이를 위해 본 논문은 문화콘텐츠산업과 관련된 연구논문과 인터넷 자료 및 간행물들을 중심으로 문헌연구 방법을 활용하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 한국 문화콘텐츠 산업의 수출은 수출품목 및 시장의 편중현상 심화, 해외시장에서의 지적재산권 침해, 주요 수출대상국의 규제강화, 수출산업으로의 인식 부족, 해외마케팅 경쟁력 열위 및 정부의 일원화된 지원시스템 미흡 등의 문제점을 지니고 있다. 따라서 한국의 문화콘텐츠산업이 이러한 문제점들을 해결하고 중국시장에 진출하기 위해서는 다음과 같은 방안들이 필요하다. 첫째, 아시아의 지역 편중 현상 해소를 위한 수출지역 다양한 전략이 필요하다. 둘째, 지역별·장르별 해외진출 특화전략 수립이다. 중국 등 아시아국가에 중심에서 새로운 시장에 개척으로 수출의 지역 다변화를 꾀하고 장르의 특성에 따른 지역별 전략이 요구된다. 셋째, 해외 불법유통 대응이다. 이를 막기 위해서는 해외 각국과의 협력을 바탕으로 저작권 보호를 위한 전략적 결단이 필요하다. 넷째, 혐 ․ 반한류의 대응이다. 반한류 현상에 대응하기 위해 쌍방향적인 문화교류와 협력이 동반된 문화수출 전략 즉 단기적인 수출을 위한 방안은 문화 교류 문화 외교와도 연계된 장기 실천 전략과 계획을 수립해야 한다. 다섯째, 콘텐츠불법 유통 근절 대책 마련이다. 한국 콘텐츠산업의 수출에 부정적인 영향을 미치므로 중·장기적으로 국가 간 저작권보호를 위한 협력 채널을 다각화하여 콘텐츠 불법유통을 감소시키는 방안이 필요하다. 여섯째, 콘텐츠수출 지원체계 강화이다. 콘텐츠산업의 수출을 지원하기 위해서는 산업 진흥을 위한 지원 초기 자체가 수출 중심이기 때문에 다양한 유형의 수출이 유형별 수출 지원을 하고 있다. 일곱째, 정부의 적극적인 협조이다. 문화콘텐츠 수출은 산업간 ․ 부처간 협력체계 구축 필요하다. 문화 콘텐츠 산업의 활성화를 촉진하기 위해 세제 지원 계획을 확대하다, 원활한 자본조달을 위한 금융지원 확대, 문화 인프라의 확충, 문화콘텐츠 상품 진출의 장애 비관세장벽 해소, 경쟁력 있는 글로벌 킬러콘텐츠 제작, 적극적인 해외시장 개척 노력, 콘텐츠의 수익·유통구조 개선, 보증 제도를 보완하고 문화 콘텐츠 펀드를 조성하고, 해외마케팅의 전방위 지원 등이 필요하다. 중국 문화 시장에 대한 분석과 이해를 바탕으로 기업간 정부간 협력 관계와 조직을 전제로 한 중국 시장 진출을 제안하는 전략을 제시하고 있다. 그것은 다양한 방법이지만, 정식 연구에서는 중국 문화 시장 진출을 위해 빌려 쓰는 연구 방법이다. 즉 시간, 자금, 인력 등 희소한 자원을 효과적으로 배분하고, 경쟁우위를 가진 시장을 파악하거나 새로운 시장을 창출하는 계획이나 정책을 의미한다. 우리 회사는 중국의 현대 시장을 단순한 문화콘텐츠상품 소비시장 혹은 반드시 극복해야 할 경쟁의 라이벌로 보고 있다. 한국의 문화 콘텐츠가 중국인들의 생활을 더욱 풍성하게 하고 양국 사이의 평화와 우호를 촉진하는 매개가 될 수 있도록 문화콘텐츠 관련자들의 시선을 넓혀야 한다. 다만 우리가 추구하는 '세계의 큰 정보 강국'을 실현하고자 하는 목표를 향해 나아가야 비로소 세계 상위권에 성큼 다가설 수 있다.
The purpose of this paper is to explore strategic measures to promote Korean cultural contents entering the Chinese market. To that end, this paper used research papers related to the cultural contents industry, and literature based on Internet data and publications. The analysis results are as foll...
The purpose of this paper is to explore strategic measures to promote Korean cultural contents entering the Chinese market. To that end, this paper used research papers related to the cultural contents industry, and literature based on Internet data and publications. The analysis results are as follows. Exports of Korean cultural contents industry have increased concentration on export items and the market, intellectual property rights violations in overseas markets, stronger regulations on major export countries, insufficient recognition as an export industry, and a system of insufficient competitive power in overseas marketing, and unified support of the government. Therefore, the following measures are needed for the Korean cultural contents industry to solve these problems and enter the Chinese market. First, diverse export areas should be implemented in order to resolve the concentration of Asian regions. Second, it established strategies to advance into foreign markets by region and genre. It was also required to diversify export areas from major export countries, such as China and Japan, into new market excavations, and to have regional strategies depending on the characteristics of the genre. Third, it is the response to the illegal distribution abroad. To stop this, a copyright protection strategy based on cooperation with foreign countries is needed. Fourth, it is the response of anti-Korean and anti-Korean. A long-term strategy to establish and implement a culture export strategy that will involve bilateral cultural exchange and cooperation to deal with the current situation in the Korean Wave must be established. Fifth, measures are made to eliminate illegal distribution of contents. As it negatively affects the export of Korean contents industry, it is necessary to reduce illegal distribution of contents by diversifying cooperation channels for copyright protection between countries in the medium and long run. Sixth, it reinforced the system for supporting export of contents. As the initial support for export of contents industries is export oriented, export support for each category shall proceed steadily, directly or indirectly. Seventh, it is the government's active cooperation. Export of cultural contents needed to establish a cooperative system between industries and ministries. Increase tax support to facilitate production of cultural contents, increase financial support to secure capital, expand the cultural infrastructure, eliminate non-tariff barriers to entry into cultural contents products, create a competitive global killer content distribution system, and actively create a global contents organization. Based on the understanding and analysis of the Chinese cultural market, I would like to propose a strategy to advance to China that is more granular by planning, production and distribution, under the premise of more systematic and organic cooperation between the government and businesses. Although strategies are used in various ways, they are used as a means to enter the Chinese cultural market. It means planning or policies that effectively distribute scarce resources, such as time, money, and manpower, and identify markets with competitive advantages or create new ones. The Chinese market should no longer be seen as a mere cultural consumer market or something to compete with. It is necessary to expand the eyes of those involved in cultural contents so that Korean cultural contents can enrich the lives of Chinese and promote peace and friendship between the two countries. Only then can the achievement of the national vision of the " realization of the world's five largest contents power " take a huge step.
The purpose of this paper is to explore strategic measures to promote Korean cultural contents entering the Chinese market. To that end, this paper used research papers related to the cultural contents industry, and literature based on Internet data and publications. The analysis results are as follows. Exports of Korean cultural contents industry have increased concentration on export items and the market, intellectual property rights violations in overseas markets, stronger regulations on major export countries, insufficient recognition as an export industry, and a system of insufficient competitive power in overseas marketing, and unified support of the government. Therefore, the following measures are needed for the Korean cultural contents industry to solve these problems and enter the Chinese market. First, diverse export areas should be implemented in order to resolve the concentration of Asian regions. Second, it established strategies to advance into foreign markets by region and genre. It was also required to diversify export areas from major export countries, such as China and Japan, into new market excavations, and to have regional strategies depending on the characteristics of the genre. Third, it is the response to the illegal distribution abroad. To stop this, a copyright protection strategy based on cooperation with foreign countries is needed. Fourth, it is the response of anti-Korean and anti-Korean. A long-term strategy to establish and implement a culture export strategy that will involve bilateral cultural exchange and cooperation to deal with the current situation in the Korean Wave must be established. Fifth, measures are made to eliminate illegal distribution of contents. As it negatively affects the export of Korean contents industry, it is necessary to reduce illegal distribution of contents by diversifying cooperation channels for copyright protection between countries in the medium and long run. Sixth, it reinforced the system for supporting export of contents. As the initial support for export of contents industries is export oriented, export support for each category shall proceed steadily, directly or indirectly. Seventh, it is the government's active cooperation. Export of cultural contents needed to establish a cooperative system between industries and ministries. Increase tax support to facilitate production of cultural contents, increase financial support to secure capital, expand the cultural infrastructure, eliminate non-tariff barriers to entry into cultural contents products, create a competitive global killer content distribution system, and actively create a global contents organization. Based on the understanding and analysis of the Chinese cultural market, I would like to propose a strategy to advance to China that is more granular by planning, production and distribution, under the premise of more systematic and organic cooperation between the government and businesses. Although strategies are used in various ways, they are used as a means to enter the Chinese cultural market. It means planning or policies that effectively distribute scarce resources, such as time, money, and manpower, and identify markets with competitive advantages or create new ones. The Chinese market should no longer be seen as a mere cultural consumer market or something to compete with. It is necessary to expand the eyes of those involved in cultural contents so that Korean cultural contents can enrich the lives of Chinese and promote peace and friendship between the two countries. Only then can the achievement of the national vision of the " realization of the world's five largest contents power " take a huge step.
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