스마트폰과 태블릿이 급속히 확산됨에 따라 모바일 인터넷 환경에서 모바일 IPTV 서비스는 기존의 DMB 방송 외에도 중요한 이슈이며, 개인화 된 멀티미디어 컨텐츠의 소비가 증가하고 있다. IPTV 서비스의 경우 2000년대 중반 이후 수용의 초기단계에서 확산되는 단계로 넘어가는 중이라고 할 수 있다(장은진 외, 2012). 기존의 ...
스마트폰과 태블릿이 급속히 확산됨에 따라 모바일 인터넷 환경에서 모바일 IPTV 서비스는 기존의 DMB 방송 외에도 중요한 이슈이며, 개인화 된 멀티미디어 컨텐츠의 소비가 증가하고 있다. IPTV 서비스의 경우 2000년대 중반 이후 수용의 초기단계에서 확산되는 단계로 넘어가는 중이라고 할 수 있다(장은진 외, 2012). 기존의 기술수용모델(TAM) 기반의 연구는 정보기술 수용의 초기단계에 초점을 맞추어 연구를 하고 있으며, IPTV 서비스 분야의 기존 연구도 초기 수용 의도에 영향을 주는 요인에 초점을 맞추고 있다. 본 연구는 기존 IPTV 서비스 수용에 대한 연구를 사람들이 손쉽게 이용할 수 있는 모바일이라는 이동성이 있는 단말 환경으로 확장시켜 모바일 환경의 핵심 서비스 중 하나가 된 모바일 IPTV 서비스를 이용하는 이용자들이 지속적으로 서비스를 이용하는데 영향을 미치는 요인을 규명하고자 했다. 본 연구에서는 모바일 IPTV 서비스의 지속적인 이용의도에 미치는 영향요인을 확인하기 위하여 모바일 IPTV 서비스 품질요인(MOBISQUAL)과 후기 기술수용모델(PAM)의 이론을 적용하고 모바일 IPTV 서비스를 지속적으로 이용할 수 있는 방안을 탐색하고자 하였다. 본 연구의 연구모형과 가설은 모바일 서비스 품질요인, PAM(Post Acceptance Model), ECT(Expectation Confirm Theory) 및 ETAM(Extended Technology Acceptance Model)에 근거하였으며, 가설을 검증하기 위해 278 명의 응답자를 대상으로 온라인 설문조사를 실시했다. Smart PLS를 이용한 구조 방정식 모델 분석의 결과로 총 20개 가설 중 16개 가설이 지지 되었다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구결과에서 모바일 IPTV 서비스 이용자들이 유용하게 느끼는 서비스 품질요인은 결과품질과 서비스스케이프 품질인 것으로 나타났으며, 모바일 IPTV 서비스 이용 전/후 기대에 대한 일치도(기대일치)에 영향을 미치는 품질요인은 결과 품질, 정황적 상호작용 품질 및 서비스스케이프 품질로 나타났다. 또한 본 연구에서는 모바일 기반의 IPTV 서비스 이용자들에 대한 조사연구를 통하여 소비자들은 모바일 IPTV 서비스의 소비 가치를 단순히 그 기능적 유용성에 의존해서만 판단하는 것이 아니라 이용자들의 사전기대, 주위의 다른 사람들의 사회적 영향 등 또한 중시한다는 것을 밝혀낼 수 있었다. 따라서, 본 연구를 통해 모바일 IPTV 서비스의 지속적인 사용 의도에 영향을 미치는 요소들을 종합적으로 파악하고 모바일 IPTV 관련 비즈니스의 경쟁력을 높이기 위한 방안을 제시하고자 한다.
스마트폰과 태블릿이 급속히 확산됨에 따라 모바일 인터넷 환경에서 모바일 IPTV 서비스는 기존의 DMB 방송 외에도 중요한 이슈이며, 개인화 된 멀티미디어 컨텐츠의 소비가 증가하고 있다. IPTV 서비스의 경우 2000년대 중반 이후 수용의 초기단계에서 확산되는 단계로 넘어가는 중이라고 할 수 있다(장은진 외, 2012). 기존의 기술수용모델(TAM) 기반의 연구는 정보기술 수용의 초기단계에 초점을 맞추어 연구를 하고 있으며, IPTV 서비스 분야의 기존 연구도 초기 수용 의도에 영향을 주는 요인에 초점을 맞추고 있다. 본 연구는 기존 IPTV 서비스 수용에 대한 연구를 사람들이 손쉽게 이용할 수 있는 모바일이라는 이동성이 있는 단말 환경으로 확장시켜 모바일 환경의 핵심 서비스 중 하나가 된 모바일 IPTV 서비스를 이용하는 이용자들이 지속적으로 서비스를 이용하는데 영향을 미치는 요인을 규명하고자 했다. 본 연구에서는 모바일 IPTV 서비스의 지속적인 이용의도에 미치는 영향요인을 확인하기 위하여 모바일 IPTV 서비스 품질요인(MOBISQUAL)과 후기 기술수용모델(PAM)의 이론을 적용하고 모바일 IPTV 서비스를 지속적으로 이용할 수 있는 방안을 탐색하고자 하였다. 본 연구의 연구모형과 가설은 모바일 서비스 품질요인, PAM(Post Acceptance Model), ECT(Expectation Confirm Theory) 및 ETAM(Extended Technology Acceptance Model)에 근거하였으며, 가설을 검증하기 위해 278 명의 응답자를 대상으로 온라인 설문조사를 실시했다. Smart PLS를 이용한 구조 방정식 모델 분석의 결과로 총 20개 가설 중 16개 가설이 지지 되었다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구결과에서 모바일 IPTV 서비스 이용자들이 유용하게 느끼는 서비스 품질요인은 결과품질과 서비스스케이프 품질인 것으로 나타났으며, 모바일 IPTV 서비스 이용 전/후 기대에 대한 일치도(기대일치)에 영향을 미치는 품질요인은 결과 품질, 정황적 상호작용 품질 및 서비스스케이프 품질로 나타났다. 또한 본 연구에서는 모바일 기반의 IPTV 서비스 이용자들에 대한 조사연구를 통하여 소비자들은 모바일 IPTV 서비스의 소비 가치를 단순히 그 기능적 유용성에 의존해서만 판단하는 것이 아니라 이용자들의 사전기대, 주위의 다른 사람들의 사회적 영향 등 또한 중시한다는 것을 밝혀낼 수 있었다. 따라서, 본 연구를 통해 모바일 IPTV 서비스의 지속적인 사용 의도에 영향을 미치는 요소들을 종합적으로 파악하고 모바일 IPTV 관련 비즈니스의 경쟁력을 높이기 위한 방안을 제시하고자 한다.
As smartphones and tablets are drastically spreading, mobile IPTV service becomes very important emerging issue in addition to existing DMB broadcasting, and the consumption of personalized multimedia services is increasing in the mobile internet environment. For the IPTV service itself, ever si...
As smartphones and tablets are drastically spreading, mobile IPTV service becomes very important emerging issue in addition to existing DMB broadcasting, and the consumption of personalized multimedia services is increasing in the mobile internet environment. For the IPTV service itself, ever since the mid-2000s, has seen an increase since the initial stages and still ongoing(Jang et al., 2010). The Technology Acceptance Model(TAM) focused on the early stages of information technology acceptance, and the existing current studies within the field of IPTV service are equally focusing on those influential factors. While the previous research focuses on influencing factors of the initial acceptance intention of the mobile IPTV Service, this study intends to find the factors that affect continuous use intention of the mobile IPTV service which has become one of core services in the mobile environment. The purpose of this study is to carefully examine the factors that are influencing the intention to continuously use the mobile IPTV service and apply that in theory in terms of the mobile IPTV service quality and post acceptance model(PAM) factors. The research model and the hypotheses of this study could be derived on the basis of four referent theories(that is, mobile service quality model(MOBISQUAL), post acceptance model(PAM), expectation confirmation theory(ECT) and extended technology acceptance model(ETAM)). In order to empirically test the hypotheses, the field survey was conducted for 278 respondents. Twelve ones of sixteen hypotheses were found to be statistically significantly adopted from the results of structural equation model analyses using SmartPLS 2.0/3.0. The results of this study show that service quality factors that mobile IPTV service users find useful are quality of results and quality of service, and quality factors that affect the agreement (expectation agreement) before and after using mobile IPTV service outcome quality, contextual interaction quality, and servicescape quality. In this study, we investigate the users of IPTV service based on mobile, and consumers do not only judge the consumption value of mobile IPTV service based on its functional usability, And so on. Also through this study, through a survey on mobile IPTV service users, we conclude that it should not draw the value on functional usefulness only, but prior expectation from consumers, the social influence from people around them, and so on. The theoretical contribution of this study is to empirically investigate the factors that affect the continuous use intention of mobile IPTV service. And the practical contribution is to provide the implementation guidelines of managing the service quality to enhance the competitive power of mobile IPTV business.
As smartphones and tablets are drastically spreading, mobile IPTV service becomes very important emerging issue in addition to existing DMB broadcasting, and the consumption of personalized multimedia services is increasing in the mobile internet environment. For the IPTV service itself, ever since the mid-2000s, has seen an increase since the initial stages and still ongoing(Jang et al., 2010). The Technology Acceptance Model(TAM) focused on the early stages of information technology acceptance, and the existing current studies within the field of IPTV service are equally focusing on those influential factors. While the previous research focuses on influencing factors of the initial acceptance intention of the mobile IPTV Service, this study intends to find the factors that affect continuous use intention of the mobile IPTV service which has become one of core services in the mobile environment. The purpose of this study is to carefully examine the factors that are influencing the intention to continuously use the mobile IPTV service and apply that in theory in terms of the mobile IPTV service quality and post acceptance model(PAM) factors. The research model and the hypotheses of this study could be derived on the basis of four referent theories(that is, mobile service quality model(MOBISQUAL), post acceptance model(PAM), expectation confirmation theory(ECT) and extended technology acceptance model(ETAM)). In order to empirically test the hypotheses, the field survey was conducted for 278 respondents. Twelve ones of sixteen hypotheses were found to be statistically significantly adopted from the results of structural equation model analyses using SmartPLS 2.0/3.0. The results of this study show that service quality factors that mobile IPTV service users find useful are quality of results and quality of service, and quality factors that affect the agreement (expectation agreement) before and after using mobile IPTV service outcome quality, contextual interaction quality, and servicescape quality. In this study, we investigate the users of IPTV service based on mobile, and consumers do not only judge the consumption value of mobile IPTV service based on its functional usability, And so on. Also through this study, through a survey on mobile IPTV service users, we conclude that it should not draw the value on functional usefulness only, but prior expectation from consumers, the social influence from people around them, and so on. The theoretical contribution of this study is to empirically investigate the factors that affect the continuous use intention of mobile IPTV service. And the practical contribution is to provide the implementation guidelines of managing the service quality to enhance the competitive power of mobile IPTV business.
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