[학위논문]보육교사의 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향 : 심리적 소진의 매개효과 검증 The Influence of Positive Psychological Capital to the Job Satisfaction of Child Care Teachers : - Verification of the Mediating Effect of Psychological Exhaustion원문보기
본 연구는 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향에 심리적 소진의 매개효과를 검증함으로써 영유아의 중요한 보육환경이 되는 보육교사의 심리적 소진을 예방하여 보육의 질 제고에 기여하기 위한 목적으로 이루어졌다. 연구대상은 전라북도 지역의 국공립·법인·직장·민간·가정어린이집 보육교사 785명으로, ...
본 연구는 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향에 심리적 소진의 매개효과를 검증함으로써 영유아의 중요한 보육환경이 되는 보육교사의 심리적 소진을 예방하여 보육의 질 제고에 기여하기 위한 목적으로 이루어졌다. 연구대상은 전라북도 지역의 국공립·법인·직장·민간·가정어린이집 보육교사 785명으로, 긍정심리자본 척도, 직무만족 척도, 심리적 소진 척도를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 보육교사의 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족의 전반적인 상태를 기초통계 분석을 통해 확인하고, 인구사회학적특성에 따른 직무만족의 차이를 조사하였다. 또한 보육교사의 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족 간의 상관관계를 살펴보았으며, 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향에 심리적 소진의 매개효과가 어떻게 작용하는지 조사하였다. 수집된 자료의 통계분석은 SPSS 24.0과 Amos 24.0을 사용하였으며, 연구대상자의 인구사회학적인 특성을 산출하기 위해 빈도분석, 보육교사의 일반적인 변인에 따라 직무만족도에 차이가 있는지를 알아보기 위해 일원변량분석과 t-test, 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족 간의 상관관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 또한 구조방정식 모형 분석을 통하여 연구모형에 포함된 경로가 유의한지를 알아본 후에 Bootstrapping 방법을 사용하여 매개효과의 유의성을 분석하였다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 긍정심리자본은 약간 높은 수준으로, 긍정심리자본의 하위요인인 자기효능감, 희망, 낙관주의, 탄력성 모두 비슷한 수준으로 나타났다. 보육교사의 심리적 소진은 약간 낮은 수준으로 나타났으며, 하위요인에 따라서는 정서적 고갈이 가장 높게 나타났으며 비인간화는 낮게 나타났다. 또한 보육교사의 직무만족은 보통보다 약간 높은 수준으로 나타났으며 직무만족의 하위요인에 따라서는 동료교사와의 관계, 학부모와의 관계가 약간 높게 나타났고, 사회적 인식 및 처우는 보통수준으로, 보육업무는 평균보다 낮은 수준으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 일반적인 변인인 연령, 결혼유무, 자녀유무, 학력, 경력, 시설유형, 근무시간에 따른 직무만족도 차이분석 결과, 보육교사의 연령, 결혼유무, 자녀유무, 학력, 근무경력, 근무시설유형, 근무시간이 직무만족과 그 하위요인별로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족 간의 상관분석 결과, 보육교사의 긍정심리자본과 심리적 소진 간에는 부적상관관계가 나타났으며, 긍정심리자본과 직무만족 간에는 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 긍정심리자본과 직무만족의 영향에서 심리적 소진의 매개효과를 분석한 결과, 긍정심리자본은 직무만족에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 심리적 소진을 매개하여 간접적으로도 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타나, 긍정심리자본과 직무만족과의 관계에서 심리적 소진이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 긍정심리자본이 보육교사의 심리적 소진을 낮추고, 직무만족을 높이는 중요한 요인임을 의미한다. 본 연구 결과, 보육교사들의 직무만족도에 대한 하위요인에서 보육업무에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 나타났는데, 이는 보육교사들의 보육업무에 직접적인 영향을 주는 기본적인 근로여건과 근무환경에 대한 보완 및 개선이 필요함을 시사하고 있다. 또한 긍정심리자본이 직무만족에 영향을 미치고, 심리적 소진을 낮춰 직무만족을 높이는 변인이므로, 긍정심리자본을 포함하여 보육교사 보수교육과정을 개선하고 심리적 소진을 예방하기 위한 프로그램 등을 개발 할 필요성을 제언하고자 한다. 연구결과를 토대로 보육교사의 심리적 소진을 예방하고 자신의 직무에 만족하며 근무할 수 있는 긍정심리자본을 강화할 수 있도록 실제적인 방법을 제언함으로써 보육 전반의 질 제고를 위한 방안을 모색하는데 기여할 수 있기를 기대한다.
본 연구는 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향에 심리적 소진의 매개효과를 검증함으로써 영유아의 중요한 보육환경이 되는 보육교사의 심리적 소진을 예방하여 보육의 질 제고에 기여하기 위한 목적으로 이루어졌다. 연구대상은 전라북도 지역의 국공립·법인·직장·민간·가정어린이집 보육교사 785명으로, 긍정심리자본 척도, 직무만족 척도, 심리적 소진 척도를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 보육교사의 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족의 전반적인 상태를 기초통계 분석을 통해 확인하고, 인구사회학적특성에 따른 직무만족의 차이를 조사하였다. 또한 보육교사의 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족 간의 상관관계를 살펴보았으며, 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향에 심리적 소진의 매개효과가 어떻게 작용하는지 조사하였다. 수집된 자료의 통계분석은 SPSS 24.0과 Amos 24.0을 사용하였으며, 연구대상자의 인구사회학적인 특성을 산출하기 위해 빈도분석, 보육교사의 일반적인 변인에 따라 직무만족도에 차이가 있는지를 알아보기 위해 일원변량분석과 t-test, 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족 간의 상관관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 또한 구조방정식 모형 분석을 통하여 연구모형에 포함된 경로가 유의한지를 알아본 후에 Bootstrapping 방법을 사용하여 매개효과의 유의성을 분석하였다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 긍정심리자본은 약간 높은 수준으로, 긍정심리자본의 하위요인인 자기효능감, 희망, 낙관주의, 탄력성 모두 비슷한 수준으로 나타났다. 보육교사의 심리적 소진은 약간 낮은 수준으로 나타났으며, 하위요인에 따라서는 정서적 고갈이 가장 높게 나타났으며 비인간화는 낮게 나타났다. 또한 보육교사의 직무만족은 보통보다 약간 높은 수준으로 나타났으며 직무만족의 하위요인에 따라서는 동료교사와의 관계, 학부모와의 관계가 약간 높게 나타났고, 사회적 인식 및 처우는 보통수준으로, 보육업무는 평균보다 낮은 수준으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 일반적인 변인인 연령, 결혼유무, 자녀유무, 학력, 경력, 시설유형, 근무시간에 따른 직무만족도 차이분석 결과, 보육교사의 연령, 결혼유무, 자녀유무, 학력, 근무경력, 근무시설유형, 근무시간이 직무만족과 그 하위요인별로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 긍정심리자본, 심리적 소진, 직무만족 간의 상관분석 결과, 보육교사의 긍정심리자본과 심리적 소진 간에는 부적상관관계가 나타났으며, 긍정심리자본과 직무만족 간에는 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 긍정심리자본과 직무만족의 영향에서 심리적 소진의 매개효과를 분석한 결과, 긍정심리자본은 직무만족에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 심리적 소진을 매개하여 간접적으로도 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타나, 긍정심리자본과 직무만족과의 관계에서 심리적 소진이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 긍정심리자본이 보육교사의 심리적 소진을 낮추고, 직무만족을 높이는 중요한 요인임을 의미한다. 본 연구 결과, 보육교사들의 직무만족도에 대한 하위요인에서 보육업무에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 나타났는데, 이는 보육교사들의 보육업무에 직접적인 영향을 주는 기본적인 근로여건과 근무환경에 대한 보완 및 개선이 필요함을 시사하고 있다. 또한 긍정심리자본이 직무만족에 영향을 미치고, 심리적 소진을 낮춰 직무만족을 높이는 변인이므로, 긍정심리자본을 포함하여 보육교사 보수교육과정을 개선하고 심리적 소진을 예방하기 위한 프로그램 등을 개발 할 필요성을 제언하고자 한다. 연구결과를 토대로 보육교사의 심리적 소진을 예방하고 자신의 직무에 만족하며 근무할 수 있는 긍정심리자본을 강화할 수 있도록 실제적인 방법을 제언함으로써 보육 전반의 질 제고를 위한 방안을 모색하는데 기여할 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to verify the mediating effect of psychological exhaustion upon the effect of positive psychological capital on job satisfaction, with a view to prevent psychological exhaustion of child care teachers, who comprise an important child care environment for infants and todd...
The purpose of this study is to verify the mediating effect of psychological exhaustion upon the effect of positive psychological capital on job satisfaction, with a view to prevent psychological exhaustion of child care teachers, who comprise an important child care environment for infants and toddlers, while contributing to the enhancement of the quality of child care. For this purpose, 785 child care teachers from public, corporate, workplace, private, or home child care centers located in Jeonrabukdo region were selected, and their positive psychological capital scales, job satisfaction scales, and psychological exhaustion scales were analyzed. For the analysis of the data collected, SPSS 24.0 and Amos 24.0 were used, and the researcher conducted frequency analyses, One-way ANOVA, t-tests, and correlation analyses. Also, by analyzing the structural equation models, it was determined whether the path included in the study model was valid. Then, using the Bootstrapping, the significance of the mediating effect was analyzed. The findings of this study were as follows; First, the positive psychological capital of the child care teachers was slightly high, and the sub-elements of positive psychological capital, such as self-efficacy, hope, optimism, and resilience were all of a similar level. The psychological exhaustion of the child care teachers was slightly low, and, among the sub-elements, emotional exhaustion was the highest, while dehumanization was the lowest. Also, the job satisfaction of the child care teachers was slightly higher than the average, and, among the sub-elements of job satisfaction, the relationships with peer teachers and the relationships with the parents were slightly higher, while the social awareness and treatments were of a moderate level. The child care work burden was lower than the average. Second, the analysis on the general variables of child care teachers, such as the age, marital status, having their own children, education, experience, type of the institution, and job satisfaction based on the working hours showed that the age, marital status, having their own children, education, experience, type of the institution, and job satisfaction based on the working hours were of significant differences. Third, the result of the analysis of the relationships between the positive psychological capital, psychological exhaustion, and job satisfaction of the child care teachers showed that there was a negative correlation between the positive psychological capital and psychological exhaustion of the teachers, while the positive psychological capital and the job satisfaction had a positive relationship Fourth, the result of the analysis of the mediating effect of the influence of the psychological exhaustion upon the positive psychological capital and job satisfaction showed that the positive psychological capital affected the job satisfaction in a positive manner and mediated psychological exhaustion in order to affect the job satisfaction in an indirect manner, indicating that psychological exhaustion had a partial mediating effect upon the relationship between the positive psychological capital and the job satisfaction. Such a result indicates that the positive psychological capital reduces the psychological exhaustion of the child care teachers and increases the job satisfaction. The result of this study shows that, among the sub-elements of job satisfaction, the satisfaction with the child care work was the lowest, implicating that there is a need to improve and supplement the working conditions and environments that affect the child care services provided by the teachers directly. Also, as the positive psychological capital is a variable that affects the job satisfaction and reduces psychological exhaustion to increase the job satisfaction, the researcher suggests the need to develop programs in order to prevent psychological exhaustion, in addition to improving the reminder training of the child care teachers that includes the positive psychological capital.
The purpose of this study is to verify the mediating effect of psychological exhaustion upon the effect of positive psychological capital on job satisfaction, with a view to prevent psychological exhaustion of child care teachers, who comprise an important child care environment for infants and toddlers, while contributing to the enhancement of the quality of child care. For this purpose, 785 child care teachers from public, corporate, workplace, private, or home child care centers located in Jeonrabukdo region were selected, and their positive psychological capital scales, job satisfaction scales, and psychological exhaustion scales were analyzed. For the analysis of the data collected, SPSS 24.0 and Amos 24.0 were used, and the researcher conducted frequency analyses, One-way ANOVA, t-tests, and correlation analyses. Also, by analyzing the structural equation models, it was determined whether the path included in the study model was valid. Then, using the Bootstrapping, the significance of the mediating effect was analyzed. The findings of this study were as follows; First, the positive psychological capital of the child care teachers was slightly high, and the sub-elements of positive psychological capital, such as self-efficacy, hope, optimism, and resilience were all of a similar level. The psychological exhaustion of the child care teachers was slightly low, and, among the sub-elements, emotional exhaustion was the highest, while dehumanization was the lowest. Also, the job satisfaction of the child care teachers was slightly higher than the average, and, among the sub-elements of job satisfaction, the relationships with peer teachers and the relationships with the parents were slightly higher, while the social awareness and treatments were of a moderate level. The child care work burden was lower than the average. Second, the analysis on the general variables of child care teachers, such as the age, marital status, having their own children, education, experience, type of the institution, and job satisfaction based on the working hours showed that the age, marital status, having their own children, education, experience, type of the institution, and job satisfaction based on the working hours were of significant differences. Third, the result of the analysis of the relationships between the positive psychological capital, psychological exhaustion, and job satisfaction of the child care teachers showed that there was a negative correlation between the positive psychological capital and psychological exhaustion of the teachers, while the positive psychological capital and the job satisfaction had a positive relationship Fourth, the result of the analysis of the mediating effect of the influence of the psychological exhaustion upon the positive psychological capital and job satisfaction showed that the positive psychological capital affected the job satisfaction in a positive manner and mediated psychological exhaustion in order to affect the job satisfaction in an indirect manner, indicating that psychological exhaustion had a partial mediating effect upon the relationship between the positive psychological capital and the job satisfaction. Such a result indicates that the positive psychological capital reduces the psychological exhaustion of the child care teachers and increases the job satisfaction. The result of this study shows that, among the sub-elements of job satisfaction, the satisfaction with the child care work was the lowest, implicating that there is a need to improve and supplement the working conditions and environments that affect the child care services provided by the teachers directly. Also, as the positive psychological capital is a variable that affects the job satisfaction and reduces psychological exhaustion to increase the job satisfaction, the researcher suggests the need to develop programs in order to prevent psychological exhaustion, in addition to improving the reminder training of the child care teachers that includes the positive psychological capital.
Keyword
#보육교사 긍정심리자본 직무만족 심리적 소진 Child care teacher positive psychological capital job satisfaction psychological exhaustion
학위논문 정보
저자
김병준
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
아동복지학과 아동복지 및 유아교육
지도교수
김기현
발행연도
2018
총페이지
viii, 115p.
키워드
보육교사 긍정심리자본 직무만족 심리적 소진 Child care teacher positive psychological capital job satisfaction psychological exhaustion
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