보육교사의 그릿과 긍정심리자본이 심리적 소진에 미치는 영향-사회적 지지의 매개효과검증- The Grit and Positive Psychological Capital of Child Care Teacherseffect on burnout-Verification of Mediating Effects of Social Support-원문보기
국 문 초 록 보육교사의 그릿과 긍정심리자본이 심리적 소진에 미치는 영향 -사회적 지지의 매개효과 검증- 협성대학교 대학원 아동보육학과 박순희 본 연구의 목적은 보육교사의 그릿과 긍정심리자본이 그릿과 긍정심리자본이 심리적 소진에 미치는 영향 -사회적 지지의 매개효과 검증- 협성대학교 대학원 아동보육학과 박순희 본 연구의 목적은 보육교사의 그릿과 긍정심리자본이 사회적 지지를 매개로 심리적 소진과의 관계를 규명함으로써 심리적 소진의 질적인 향상을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 본 연구자가 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 사회적 지지, 심리적 소진의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 사회적 지지, 심리적 소진의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 사회적 지지, 심리적 소진의 구조적 관계는 어떠한가? 연구문제 4. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 심리적 소진과의 관계에서 사회적 지지의 매개 효과는 어떠한가 ix 이를 검증하고자 서울시와 경기도 소재의 국공립어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집, 직장어린이집에 근무하는 어린이집 교사 604명을 대상으로 연구를 실시하였다. 이런 분석을 통한 연구결과는 긍정심리자본에서 사회적 지지를 거쳐 심리적 소진에 이르는 경로와 그릿에서 사회적 지지를 경유하여 심리적 소진에 영향을 미치는 경로도 유의한 것으로 볼 수 있다. 직접 경로에서 긍정심리자본에서 심리적 소진으로 가는 경로를 제외한 모든 경로가 유의함이 확인되었고 이러한 영향 경로에 대해서 풀어 이해하면 긍정심리자본은 사회적 지지에 정적인 영향을 미치 므로 긍정심리자본이 높아질수록 사회적 지지가 높아지는 것을 볼수 있다. 그릿은 사회적 지지에 정적 영향을 미치므로 그릿이 높을수록 사회적 지지가 높아지고 사회적 지지는 심리적 소진에 부적 영향을 미치므로 사회적 지지가 높을수록 심리적 소진을 떨어뜨리는 것을 알 수 있었다. 그릿은 심리적 소진에 부적 영향을 미치므로 그릿이 높을수록 소진을 떨어뜨리는 것이 확인되었다. 또한 간접경로를 고려할 경우, 긍정심리자본은 사회적 지지를 높이며, 이렇게 높아진 사회적 지지는 심리적 소진을 낮추고, 그릿은 사회적 지지를 높이고, 이렇게 높아진 사회적 지지는 심리적 소진을 낮추는 것임을 알 수 있다.
국 문 초 록 보육교사의 그릿과 긍정심리자본이 심리적 소진에 미치는 영향 -사회적 지지의 매개효과 검증- 협성대학교 대학원 아동보육학과 박순희 본 연구의 목적은 보육교사의 그릿과 긍정심리자본이 사회적 지지를 매개로 심리적 소진과의 관계를 규명함으로써 심리적 소진의 질적인 향상을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 본 연구자가 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 사회적 지지, 심리적 소진의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 사회적 지지, 심리적 소진의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 사회적 지지, 심리적 소진의 구조적 관계는 어떠한가? 연구문제 4. 보육교사의 그릿, 긍정심리자본, 심리적 소진과의 관계에서 사회적 지지의 매개 효과는 어떠한가 ix 이를 검증하고자 서울시와 경기도 소재의 국공립어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집, 직장어린이집에 근무하는 어린이집 교사 604명을 대상으로 연구를 실시하였다. 이런 분석을 통한 연구결과는 긍정심리자본에서 사회적 지지를 거쳐 심리적 소진에 이르는 경로와 그릿에서 사회적 지지를 경유하여 심리적 소진에 영향을 미치는 경로도 유의한 것으로 볼 수 있다. 직접 경로에서 긍정심리자본에서 심리적 소진으로 가는 경로를 제외한 모든 경로가 유의함이 확인되었고 이러한 영향 경로에 대해서 풀어 이해하면 긍정심리자본은 사회적 지지에 정적인 영향을 미치 므로 긍정심리자본이 높아질수록 사회적 지지가 높아지는 것을 볼수 있다. 그릿은 사회적 지지에 정적 영향을 미치므로 그릿이 높을수록 사회적 지지가 높아지고 사회적 지지는 심리적 소진에 부적 영향을 미치므로 사회적 지지가 높을수록 심리적 소진을 떨어뜨리는 것을 알 수 있었다. 그릿은 심리적 소진에 부적 영향을 미치므로 그릿이 높을수록 소진을 떨어뜨리는 것이 확인되었다. 또한 간접경로를 고려할 경우, 긍정심리자본은 사회적 지지를 높이며, 이렇게 높아진 사회적 지지는 심리적 소진을 낮추고, 그릿은 사회적 지지를 높이고, 이렇게 높아진 사회적 지지는 심리적 소진을 낮추는 것임을 알 수 있다.
The purpose of this study was to examine the relationship between the grit and positive psychological capital of childcare teachers and psychological burnout through social support, and to present basic data for qualitative improvement of psychological burnout. ,The research ques...
The purpose of this study was to examine the relationship between the grit and positive psychological capital of childcare teachers and psychological burnout through social support, and to present basic data for qualitative improvement of psychological burnout. ,The research questions set by this researcher are as follows. Research Question 1: What is the general tendency of the child care teachers' grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout? Research Question 2: What is the correlation among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers? Research Question 3: What is the structural relationship among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers? Research Question 4. What is the mediating effect of social support in the relationship between grit, positive psychological capital, and psychological burnout of childcare teachers?
The purpose of this study was to examine the relationship between the grit and positive psychological capital of childcare teachers and psychological burnout through social support, and to present basic data for qualitative improvement of psychological burnout. ,The research questions set by this researcher are as follows.Research Question 1: What is the general tendency of the child care teachers' grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout?Research Question 2: What is the correlation among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers?Research Question 3: What is the structural relationship among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers?Research Question 4. What is the mediating effect of social support in the relationship between grit, positive psychological capital, and psychological burnout of childcare teachers?
To verify this, a study was conducted on 604 teachers working at national and public daycare centers, private daycare centers, home daycare centers, and workplace daycare centers in Seoul and Gyeonggi-do. IBM SPSS 22.0 was used as a quantitative research method, and the structural equation model analysis (SEM) was conducted using AMOS 22.0 program to investigate the structural relationship between the main variables. The results of this analysis show that the path from positive psychological capital to social support to psychological exhaustion and the path from grit to social support to spiritual exhaustion are also significant. All paths except the path from positive psychological capital to psychological burnout were confirmed to be significant in direct path. If we understand the path of such influence, positive psychological capital has a positive effect on social support, so the higher positive psychological capital, the higher social support. The more grit has a positive effect on social support, the higher social support and the negative effect on psychological burnout. Therefore, the higher social support, the lower psychological burnout.,Grit had a negative effect on psychological burnout, so it was confirmed that the higher the grit, the lower the burnout. In addition, considering indirect path, positive psychological capital increases social support, and social support such as this increases psychological burnout, grit increases social support, and social support such as this increases psychological burnout.
The purpose of this study was to examine the relationship between the grit and positive psychological capital of childcare teachers and psychological burnout through social support, and to present basic data for qualitative improvement of psychological burnout. ,The research questions set by this researcher are as follows. Research Question 1: What is the general tendency of the child care teachers' grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout? Research Question 2: What is the correlation among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers? Research Question 3: What is the structural relationship among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers? Research Question 4. What is the mediating effect of social support in the relationship between grit, positive psychological capital, and psychological burnout of childcare teachers?
The purpose of this study was to examine the relationship between the grit and positive psychological capital of childcare teachers and psychological burnout through social support, and to present basic data for qualitative improvement of psychological burnout. ,The research questions set by this researcher are as follows.Research Question 1: What is the general tendency of the child care teachers' grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout?Research Question 2: What is the correlation among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers?Research Question 3: What is the structural relationship among grit, positive psychological capital, social support, and psychological burnout of child care teachers?Research Question 4. What is the mediating effect of social support in the relationship between grit, positive psychological capital, and psychological burnout of childcare teachers?
To verify this, a study was conducted on 604 teachers working at national and public daycare centers, private daycare centers, home daycare centers, and workplace daycare centers in Seoul and Gyeonggi-do. IBM SPSS 22.0 was used as a quantitative research method, and the structural equation model analysis (SEM) was conducted using AMOS 22.0 program to investigate the structural relationship between the main variables. The results of this analysis show that the path from positive psychological capital to social support to psychological exhaustion and the path from grit to social support to spiritual exhaustion are also significant. All paths except the path from positive psychological capital to psychological burnout were confirmed to be significant in direct path. If we understand the path of such influence, positive psychological capital has a positive effect on social support, so the higher positive psychological capital, the higher social support. The more grit has a positive effect on social support, the higher social support and the negative effect on psychological burnout. Therefore, the higher social support, the lower psychological burnout.,Grit had a negative effect on psychological burnout, so it was confirmed that the higher the grit, the lower the burnout. In addition, considering indirect path, positive psychological capital increases social support, and social support such as this increases psychological burnout, grit increases social support, and social support such as this increases psychological burnout.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.