보육교사의 자기성찰지능이 영유아권리존중보육에 미치는 영향 : 긍정심리자본과 심리적 소진의 순차적 매개효과 Childcare Teachers on Childcare Respecting Rights of Infants and Preschoolers: the Serial Mediation Effect of Positive Psychological Capital and Psychological Burnout원문보기
본 연구는 보육교사의 자기성찰지능, 긍정심리자본 및 심리적 소진이 영유아권리존중보육에 미치는 영향을 알아보고, 이를 바탕으로 보육교사에 대한 사회적·개인적 지원의 기초자료를 제공하는 데 목적을 두었다. 연구방법으로는 경기도에 소재한 어린이집 57곳에서 만 0~5세 영유아를 맡고 있는 담임교사를 대상으로 설문을 통하여 자료를 수집하였다. 분석은 SPSS 23.0을 이용하여 중다회귀분석을 실시하였고, ...
본 연구는 보육교사의 자기성찰지능, 긍정심리자본 및 심리적 소진이 영유아권리존중보육에 미치는 영향을 알아보고, 이를 바탕으로 보육교사에 대한 사회적·개인적 지원의 기초자료를 제공하는 데 목적을 두었다. 연구방법으로는 경기도에 소재한 어린이집 57곳에서 만 0~5세 영유아를 맡고 있는 담임교사를 대상으로 설문을 통하여 자료를 수집하였다. 분석은 SPSS 23.0을 이용하여 중다회귀분석을 실시하였고, PROCESS Macro 4.0을 적용하여 부트스트래핑(Bootstrapping)을 통해 매개효과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자기성찰지능, 긍정심리자본, 심리적 소진은 영유아권리존중보육에 유의한 영향을 미쳤으며, 변인들을 각각 투입할 때마다 영유아권리존중보육에 대한 설명력의 변화량이 유의미한 수준으로 상승하였다. 영유아권리존중보육에 대한 영향력은 자기효능감이 가장 컸고, 그 다음은 자기설계, 비인간화, 성취감 감소 순으로 나타났다. 이는 영유아권리존중보육에 긍정심리자본이 가장 큰 영향을 미쳤으며, 자기성찰지능, 심리적 소진 순으로 영향을 미쳤음을 의미한다. 둘째, 보육교사의 자기성찰지능과 영유아권리존중보육 간의 관계에서 긍정심리자본과 심리적 소진은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 자기성찰지능은 첫 번째 매개변인인 긍정심리자본에 정적으로 유의미한 영향을 주었고, 긍정심리자본은 두 번째 매개변인인 심리적 소진에 부적으로 유의미한 영향을 주었다. 또한 심리적 소진은 종속변인인 영유아권리존중보육에 부적으로 유의미한 영향을 미쳐, 직렬 이중매개 경로가 모두 유의미한 것으로 나타났다. 자기성찰지능의 하위요인별 매개효과에 대해 구체적으로 살펴보면 자기이해는 영유아권리존중보육에 직접적 영향을 미치고, 긍정심리자본과 심리적 소진을 매개로 간접적으로도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자기조절 및 정서활용은 긍정심리자본과 심리적 소진을 경유하여 영유아권리존중보육에 이르는 간접효과가 유의한 것으로 나타났다. 자기설계는 긍정심리자본에는 정적으로, 심리적 소진에는 부적으로 영향을 미쳤으나 영유아권리존중보육에는 유의한 영향을 미치지는 않았다. 자기반성은 긍정심리자본에는 정적으로, 심리적 소진에는 부적으로, 영유아권리존중보육에는 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면, 보육교사의 자기성찰지능과 영유아권리존중보육 간에는 유의미한 상관관계가 있었다. 그러나 긍정심리자본과 심리적 소진을 함께 고려하자 자기성찰지능이 영유아권리존중보육에 대해 직접적으로 영향을 미칠 뿐만 아니라 긍정심리자본과 심리적 소진을 통해 간접적으로도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 자기성찰지능이 긍정심리자본과 심리적 소진을 매개로 영유아권리존중보육에 영향력을 미치고 있음을 나타낸다. 따라서 자기성찰지능은 영유아와 상호작용을 잘하게 만들고 동기부여에 영향을 미쳐 보육교사의 능력을 향상시킬 수 있음을 시사한다. 결론적으로 영유아권리존중보육이 제대로 이루어지기 위해서는 보육교사의 자기성찰지능과 긍정심리자본을 높이고, 심리적 소진을 줄일 수 있는 사회적·정책적 방안이 필요함을 확인할 수 있다.
본 연구는 보육교사의 자기성찰지능, 긍정심리자본 및 심리적 소진이 영유아권리존중보육에 미치는 영향을 알아보고, 이를 바탕으로 보육교사에 대한 사회적·개인적 지원의 기초자료를 제공하는 데 목적을 두었다. 연구방법으로는 경기도에 소재한 어린이집 57곳에서 만 0~5세 영유아를 맡고 있는 담임교사를 대상으로 설문을 통하여 자료를 수집하였다. 분석은 SPSS 23.0을 이용하여 중다회귀분석을 실시하였고, PROCESS Macro 4.0을 적용하여 부트스트래핑(Bootstrapping)을 통해 매개효과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자기성찰지능, 긍정심리자본, 심리적 소진은 영유아권리존중보육에 유의한 영향을 미쳤으며, 변인들을 각각 투입할 때마다 영유아권리존중보육에 대한 설명력의 변화량이 유의미한 수준으로 상승하였다. 영유아권리존중보육에 대한 영향력은 자기효능감이 가장 컸고, 그 다음은 자기설계, 비인간화, 성취감 감소 순으로 나타났다. 이는 영유아권리존중보육에 긍정심리자본이 가장 큰 영향을 미쳤으며, 자기성찰지능, 심리적 소진 순으로 영향을 미쳤음을 의미한다. 둘째, 보육교사의 자기성찰지능과 영유아권리존중보육 간의 관계에서 긍정심리자본과 심리적 소진은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 자기성찰지능은 첫 번째 매개변인인 긍정심리자본에 정적으로 유의미한 영향을 주었고, 긍정심리자본은 두 번째 매개변인인 심리적 소진에 부적으로 유의미한 영향을 주었다. 또한 심리적 소진은 종속변인인 영유아권리존중보육에 부적으로 유의미한 영향을 미쳐, 직렬 이중매개 경로가 모두 유의미한 것으로 나타났다. 자기성찰지능의 하위요인별 매개효과에 대해 구체적으로 살펴보면 자기이해는 영유아권리존중보육에 직접적 영향을 미치고, 긍정심리자본과 심리적 소진을 매개로 간접적으로도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자기조절 및 정서활용은 긍정심리자본과 심리적 소진을 경유하여 영유아권리존중보육에 이르는 간접효과가 유의한 것으로 나타났다. 자기설계는 긍정심리자본에는 정적으로, 심리적 소진에는 부적으로 영향을 미쳤으나 영유아권리존중보육에는 유의한 영향을 미치지는 않았다. 자기반성은 긍정심리자본에는 정적으로, 심리적 소진에는 부적으로, 영유아권리존중보육에는 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면, 보육교사의 자기성찰지능과 영유아권리존중보육 간에는 유의미한 상관관계가 있었다. 그러나 긍정심리자본과 심리적 소진을 함께 고려하자 자기성찰지능이 영유아권리존중보육에 대해 직접적으로 영향을 미칠 뿐만 아니라 긍정심리자본과 심리적 소진을 통해 간접적으로도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 자기성찰지능이 긍정심리자본과 심리적 소진을 매개로 영유아권리존중보육에 영향력을 미치고 있음을 나타낸다. 따라서 자기성찰지능은 영유아와 상호작용을 잘하게 만들고 동기부여에 영향을 미쳐 보육교사의 능력을 향상시킬 수 있음을 시사한다. 결론적으로 영유아권리존중보육이 제대로 이루어지기 위해서는 보육교사의 자기성찰지능과 긍정심리자본을 높이고, 심리적 소진을 줄일 수 있는 사회적·정책적 방안이 필요함을 확인할 수 있다.
The purpose of this study is to investigate the effects of intrapersonal intelligence, positive psychological capital, and psychological burnout on childcare respecting rights of infants and preschoolers, and to provide basic data for social and individual support for childcare teachers based on the...
The purpose of this study is to investigate the effects of intrapersonal intelligence, positive psychological capital, and psychological burnout on childcare respecting rights of infants and preschoolers, and to provide basic data for social and individual support for childcare teachers based on the investigation. The subjects were homeroom teachers, taking care of infants and preschoolers from 0 to 5 years old, working at 57 daycare centers located in Gyeonggi-do; the data were collected through questionnaires. SPSS 23.0 was employed to conduct multiple regression analysis; the significance of the mediating effect was analyzed through bootstrapping, using the PROCESS Macro 4.0. The following is a summary of the study results. First, intrapersonal intelligence, positive psychological capital, and psychological burnout of childcare teachers had a significant effect on childcare respecting rights of infants and preschoolers. As each variable was added to the model, the change in the explanatory power of childcare respecting rights of infants and preschoolers rose to a significant level; self-efficacy had the greatest influence on childcare respecting rights of infants and preschoolers, and the order of other variables was as follows: self-design, dehumanization, and decrease of achievement. The result shows that positive psychological capital had the greatest impact on childcare respecting rights of infants and preschoolers, followed by intrapersonal intelligence and psychological burnout. Second, positive psychological capital and psychological burnout worked as mediation variables in the relationship between intrapersonal intelli- gence of childcare teachers and childcare respecting rights of infants and preschoolers. Intrapersonal intelligence had a positive statistically signifi- cant effect on positive psychological capital, the first parameter. Then positive psychological capital had a negative statistically significant effect on psychological burnout, the second mediating variable. In addition, psychological burnout had a negative statistically significant effect on the dependent variable, childcare respecting rights of infants and preschoolers. This shows that all serial dual mediation pathways are statistically significant. Examining the mediating effect of each sub-factor of intrapersonal intelligence in detail shows the following. Self-understanding directly affects childcare respecting rights of infants and preschoolers, and indirectly, as well, through positive psychological capital and psychological burnout as mediating variables. Regarding self- regulation and emotion utilization, the indirect effect to childcare respecting rights of infants and preschoolers via positive psychological capital and psychological burnout is significant. Self-design had a positive effect on positive psychological capital as well as a negative effect on psychological burnout, however, it did not have a statistically significant effect on childcare respecting rights of infants and preschoolers. Self-reflection had a positive statisti -cally significant effect on positive psychological capital; a negative statistically significant effect on psychological burnout; a positive statistically significant effect on childcare respecting rights of infants and preschoolers. A summary of the abovementioned results is as follows. A significant correlation between self-reflection intelligence of childcare teachers and childcare respecting rights of infants and preschoolers existed. However, putting positive psychological capital and psychological burnout into consideration revealed the following: intrapersonal intelligence not only directly affects childcare respecting rights of infants and preschoolers, but also indirectly via positive psychological capital and psychological burnout. The results indicate that intrapersonal intelligence has an influence on childcare respecting rights of infants and preschoolers through positive psychological capital and psychological burnout. In this vein, the result suggests that intrapersonal intelligence can improve the ability of childcare teachers by making them interact better with infants and preschoolers and by affecting motivation of teachers. In conclusion, this paper showed that social and policy measures are needed to increase intrapersonal intelligence of childcare teachers, positive psychological capital, and reduce psychological burnout for childcare teachers so that childcare respecting rights of infants and preschoolers be implemented well.
The purpose of this study is to investigate the effects of intrapersonal intelligence, positive psychological capital, and psychological burnout on childcare respecting rights of infants and preschoolers, and to provide basic data for social and individual support for childcare teachers based on the investigation. The subjects were homeroom teachers, taking care of infants and preschoolers from 0 to 5 years old, working at 57 daycare centers located in Gyeonggi-do; the data were collected through questionnaires. SPSS 23.0 was employed to conduct multiple regression analysis; the significance of the mediating effect was analyzed through bootstrapping, using the PROCESS Macro 4.0. The following is a summary of the study results. First, intrapersonal intelligence, positive psychological capital, and psychological burnout of childcare teachers had a significant effect on childcare respecting rights of infants and preschoolers. As each variable was added to the model, the change in the explanatory power of childcare respecting rights of infants and preschoolers rose to a significant level; self-efficacy had the greatest influence on childcare respecting rights of infants and preschoolers, and the order of other variables was as follows: self-design, dehumanization, and decrease of achievement. The result shows that positive psychological capital had the greatest impact on childcare respecting rights of infants and preschoolers, followed by intrapersonal intelligence and psychological burnout. Second, positive psychological capital and psychological burnout worked as mediation variables in the relationship between intrapersonal intelli- gence of childcare teachers and childcare respecting rights of infants and preschoolers. Intrapersonal intelligence had a positive statistically signifi- cant effect on positive psychological capital, the first parameter. Then positive psychological capital had a negative statistically significant effect on psychological burnout, the second mediating variable. In addition, psychological burnout had a negative statistically significant effect on the dependent variable, childcare respecting rights of infants and preschoolers. This shows that all serial dual mediation pathways are statistically significant. Examining the mediating effect of each sub-factor of intrapersonal intelligence in detail shows the following. Self-understanding directly affects childcare respecting rights of infants and preschoolers, and indirectly, as well, through positive psychological capital and psychological burnout as mediating variables. Regarding self- regulation and emotion utilization, the indirect effect to childcare respecting rights of infants and preschoolers via positive psychological capital and psychological burnout is significant. Self-design had a positive effect on positive psychological capital as well as a negative effect on psychological burnout, however, it did not have a statistically significant effect on childcare respecting rights of infants and preschoolers. Self-reflection had a positive statisti -cally significant effect on positive psychological capital; a negative statistically significant effect on psychological burnout; a positive statistically significant effect on childcare respecting rights of infants and preschoolers. A summary of the abovementioned results is as follows. A significant correlation between self-reflection intelligence of childcare teachers and childcare respecting rights of infants and preschoolers existed. However, putting positive psychological capital and psychological burnout into consideration revealed the following: intrapersonal intelligence not only directly affects childcare respecting rights of infants and preschoolers, but also indirectly via positive psychological capital and psychological burnout. The results indicate that intrapersonal intelligence has an influence on childcare respecting rights of infants and preschoolers through positive psychological capital and psychological burnout. In this vein, the result suggests that intrapersonal intelligence can improve the ability of childcare teachers by making them interact better with infants and preschoolers and by affecting motivation of teachers. In conclusion, this paper showed that social and policy measures are needed to increase intrapersonal intelligence of childcare teachers, positive psychological capital, and reduce psychological burnout for childcare teachers so that childcare respecting rights of infants and preschoolers be implemented well.
주제어
#영유아권리존중보육 자기성찰지능 긍정심리자본 심리적 소진 매개효과 Childcare Respecting Rights of Infants and Preschoolers Intrapersonal Intelligence Positive Psychological Capital Psychological Burnout Mediation Effect
학위논문 정보
저자
문정희
학위수여기관
수원대학교
학위구분
국내박사
학과
아동가족복지학과
지도교수
송승민
발행연도
2023
키워드
영유아권리존중보육 자기성찰지능 긍정심리자본 심리적 소진 매개효과 Childcare Respecting Rights of Infants and Preschoolers Intrapersonal Intelligence Positive Psychological Capital Psychological Burnout Mediation Effect
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.