자폐성 장애학생의 변인에 따른 내면화 문제와 외현화 문제의 특성 분석 Analyses of the Variables influencing on the Internalized Problems and Externalized Problems of Students with Autism Spectrum Disorders원문보기
본 연구의 목적은 자폐성 장애학생의 변인에 따른 내면화 문제와 외현화 문제를 알아보는 것이다. 연구대상은 전국 17개 지역 39개 특수학교에 재학 중인 자폐성 장애학생 671명이다. 본 연구의 측정도구는 미국의 불안, 우울과 기분장애척도(Anxiety Depression And Mood Scale: ADAMS)와 미국의 문제행동문항척도(Behavior Problems Inventory-01: BPI-01)를 번역하여 그대로 사용하였다. 자료수집 방법은 연구대상을 가르친 경험이 있는 특수교사에게 설문지를 발송하여 회수하였다. 자료수집 기간은 2017년 4월 1일부터 7월 15일까지였다. 자료처리 방법은 ...
본 연구의 목적은 자폐성 장애학생의 변인에 따른 내면화 문제와 외현화 문제를 알아보는 것이다. 연구대상은 전국 17개 지역 39개 특수학교에 재학 중인 자폐성 장애학생 671명이다. 본 연구의 측정도구는 미국의 불안, 우울과 기분장애척도(Anxiety Depression And Mood Scale: ADAMS)와 미국의 문제행동문항척도(Behavior Problems Inventory-01: BPI-01)를 번역하여 그대로 사용하였다. 자료수집 방법은 연구대상을 가르친 경험이 있는 특수교사에게 설문지를 발송하여 회수하였다. 자료수집 기간은 2017년 4월 1일부터 7월 15일까지였다. 자료처리 방법은 SPSS 24.0을 이용하여 신뢰도, 평균, 표준편차, 일원분산분석, 두 독립표본 t 검증을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자폐성 장애학생의 학교(급)별에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 있었으며, 자폐성 장애학생의 학교(급)별에 따른 내면화 문제의 차이가 있었다. 사후검증을 실시한 결과 자폐성 장애 초등학생의 내면화 문제가 가장 심각한 것으로 나타났다. 자폐성 장애학생의 학교(급)별에 따른 외현화 문제의 차이가 있었으며, 사후검증을 실시한 결과 자폐성 장애 초등학생의 외현화 문제가 가장 심각한 것으로 나타났다. 둘째, 자폐성 장애학생의 장애등급에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 없었다. 자폐성 장애학생의 장애등급에 따른 내면화 문제의 차이가 없었으며, 자폐성 장애학생의 장애등급에 따른 외현화 문제도 차이가 없었다. 셋째, 자폐성 장애학생의 지능지수에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 있었으며, 지적장애를 수반하고 있는 자폐성 장애학생의 정서행동 문제가 더 심각한 것으로 나타났다. 자폐성 장애학생의 지능지수에 따른 내면화 문제에서 차이가 있었으며, 지적장애를 수반하고 있는 자폐성 장애학생의 문제가 더 심각한 것으로 나타났다. 자폐성 장애학생의 지능지수에 따른 외현화 문제에서 차이가 있었으며, 지적장애를 수반하고 있는 자폐성 장애학생의 문제가 더 심각한 것으로 나타났다. 넷째, 자폐성 장애학생의 성별에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 없었다. 자폐성 장애학생의 성별에 따른 내면화 문제의 차이가 없었으며, 자폐성 장애학생의 성별에 따른 외현화 문제도 차이가 없었다. 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 자폐성 장애학생의 정서행동 문제에 대해 자료를 수집하기 위해 관찰법, 면접법, 사례연구 등 다양한 자료수집 방법을 사용할 필요가 있다. 둘째, 자폐성 장애학생의 연령층을 확대하여 성인까지 심층적으로 분석하는 연구가 필요하다. 셋째, 자폐성 장애학생의 정서행동 문제를 예방하기 위한 프로그램을 개발하기 위해 자폐성 장애학생의 정서행동 문제에 영향을 미칠 수 있는 학교변인과 가정변인 등 환경변인에 대한 연구를 할 필요가 있다. 넷째, 자폐성 장애학생의 어떤 특성이 정서행동 문제에 노출될 위험요인인지 밝히는 연구가 필요하다. 다섯째, 자폐성 장애학생의 정서행동 문제를 예방하고 중재하기 위해 학교와 가족과 지역사회 구성원이 참여하는 학교 차원과 가정 차원, 지역사회 차원의 협력적 접근이 필요하다.
본 연구의 목적은 자폐성 장애학생의 변인에 따른 내면화 문제와 외현화 문제를 알아보는 것이다. 연구대상은 전국 17개 지역 39개 특수학교에 재학 중인 자폐성 장애학생 671명이다. 본 연구의 측정도구는 미국의 불안, 우울과 기분장애척도(Anxiety Depression And Mood Scale: ADAMS)와 미국의 문제행동문항척도(Behavior Problems Inventory-01: BPI-01)를 번역하여 그대로 사용하였다. 자료수집 방법은 연구대상을 가르친 경험이 있는 특수교사에게 설문지를 발송하여 회수하였다. 자료수집 기간은 2017년 4월 1일부터 7월 15일까지였다. 자료처리 방법은 SPSS 24.0을 이용하여 신뢰도, 평균, 표준편차, 일원분산분석, 두 독립표본 t 검증을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자폐성 장애학생의 학교(급)별에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 있었으며, 자폐성 장애학생의 학교(급)별에 따른 내면화 문제의 차이가 있었다. 사후검증을 실시한 결과 자폐성 장애 초등학생의 내면화 문제가 가장 심각한 것으로 나타났다. 자폐성 장애학생의 학교(급)별에 따른 외현화 문제의 차이가 있었으며, 사후검증을 실시한 결과 자폐성 장애 초등학생의 외현화 문제가 가장 심각한 것으로 나타났다. 둘째, 자폐성 장애학생의 장애등급에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 없었다. 자폐성 장애학생의 장애등급에 따른 내면화 문제의 차이가 없었으며, 자폐성 장애학생의 장애등급에 따른 외현화 문제도 차이가 없었다. 셋째, 자폐성 장애학생의 지능지수에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 있었으며, 지적장애를 수반하고 있는 자폐성 장애학생의 정서행동 문제가 더 심각한 것으로 나타났다. 자폐성 장애학생의 지능지수에 따른 내면화 문제에서 차이가 있었으며, 지적장애를 수반하고 있는 자폐성 장애학생의 문제가 더 심각한 것으로 나타났다. 자폐성 장애학생의 지능지수에 따른 외현화 문제에서 차이가 있었으며, 지적장애를 수반하고 있는 자폐성 장애학생의 문제가 더 심각한 것으로 나타났다. 넷째, 자폐성 장애학생의 성별에 따른 전체 정서행동 문제의 차이가 없었다. 자폐성 장애학생의 성별에 따른 내면화 문제의 차이가 없었으며, 자폐성 장애학생의 성별에 따른 외현화 문제도 차이가 없었다. 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 자폐성 장애학생의 정서행동 문제에 대해 자료를 수집하기 위해 관찰법, 면접법, 사례연구 등 다양한 자료수집 방법을 사용할 필요가 있다. 둘째, 자폐성 장애학생의 연령층을 확대하여 성인까지 심층적으로 분석하는 연구가 필요하다. 셋째, 자폐성 장애학생의 정서행동 문제를 예방하기 위한 프로그램을 개발하기 위해 자폐성 장애학생의 정서행동 문제에 영향을 미칠 수 있는 학교변인과 가정변인 등 환경변인에 대한 연구를 할 필요가 있다. 넷째, 자폐성 장애학생의 어떤 특성이 정서행동 문제에 노출될 위험요인인지 밝히는 연구가 필요하다. 다섯째, 자폐성 장애학생의 정서행동 문제를 예방하고 중재하기 위해 학교와 가족과 지역사회 구성원이 참여하는 학교 차원과 가정 차원, 지역사회 차원의 협력적 접근이 필요하다.
The purpose of this study was to analyze of the variables influencing on the internalized problems and externalized problems of students with autism spectrum disorders. There research questions were as follows: (1) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral probl...
The purpose of this study was to analyze of the variables influencing on the internalized problems and externalized problems of students with autism spectrum disorders. There research questions were as follows: (1) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to grade of students with autism spectrum disorders; (2) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to the degree of disability of students with autism spectrum disorders; (3) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to the IQ of students with autism spectrum disorders; (4) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to the gender of students with autism spectrum disorders. The research design of this study was a quantitative, non-experimental comparative study. The subjects sampled from 39 special schools in 17 provinces across the country were 671 sudnets with autism spectrum disorders. Frequency analysis, two independent samplet-tests, one-way ANOVA, and Schéffe tests were used to analyze the data. The results of the study were as follows: First, there was a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according of the grade of students with autism spectrum disorders. The emotional and behavioral problems of elementary school, both internalized problems and externalized problems students with autism spectrum disorders were most serious. Second, there was not a statistically significant difference of emotional and behavioral problems, both internalized problems and externalized problems, according of the degree disability of students with autism spectrum disorders. Third, there was a statistically significant difference of emotional and behavioral problems, both internalized problems and externalized problems according of the IQ of students with autism spectrum disorders. That is, the lower IQ, the more serious emotional and behavioral problems. Fourth, there was not a statistically significant difference of emotional and behavioral problems, both internalized problems and externalized problems, according of the gender of students with autism spectrum disorders. Limitations of the study were as follows: The study results cannot be generalized to the population because the subjects of the study were not selected randomly from the population. In addition to that, the sample size was not large enough to represent the population. Suggestions for the future studies were as follows: Firs of all, various data collection methods such as interviews and direct observation should be used for collecting data. Secondly, the emotional and behavioral problems of all ages including adults with autism spectrum disorder should be studied. Thirdly, the emotional and behavioral problems of other categories of disabilities should be investigated. Finally, effective prevention strategies of emotional and behavioral problems should be developed and implemented for students of with various disabilities, and the effects of the strategies should be evaluated.
The purpose of this study was to analyze of the variables influencing on the internalized problems and externalized problems of students with autism spectrum disorders. There research questions were as follows: (1) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to grade of students with autism spectrum disorders; (2) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to the degree of disability of students with autism spectrum disorders; (3) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to the IQ of students with autism spectrum disorders; (4) Is there a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according to the gender of students with autism spectrum disorders. The research design of this study was a quantitative, non-experimental comparative study. The subjects sampled from 39 special schools in 17 provinces across the country were 671 sudnets with autism spectrum disorders. Frequency analysis, two independent samplet-tests, one-way ANOVA, and Schéffe tests were used to analyze the data. The results of the study were as follows: First, there was a statistically significant difference of emotional and behavioral problems according of the grade of students with autism spectrum disorders. The emotional and behavioral problems of elementary school, both internalized problems and externalized problems students with autism spectrum disorders were most serious. Second, there was not a statistically significant difference of emotional and behavioral problems, both internalized problems and externalized problems, according of the degree disability of students with autism spectrum disorders. Third, there was a statistically significant difference of emotional and behavioral problems, both internalized problems and externalized problems according of the IQ of students with autism spectrum disorders. That is, the lower IQ, the more serious emotional and behavioral problems. Fourth, there was not a statistically significant difference of emotional and behavioral problems, both internalized problems and externalized problems, according of the gender of students with autism spectrum disorders. Limitations of the study were as follows: The study results cannot be generalized to the population because the subjects of the study were not selected randomly from the population. In addition to that, the sample size was not large enough to represent the population. Suggestions for the future studies were as follows: Firs of all, various data collection methods such as interviews and direct observation should be used for collecting data. Secondly, the emotional and behavioral problems of all ages including adults with autism spectrum disorder should be studied. Thirdly, the emotional and behavioral problems of other categories of disabilities should be investigated. Finally, effective prevention strategies of emotional and behavioral problems should be developed and implemented for students of with various disabilities, and the effects of the strategies should be evaluated.
주제어
#자폐성 장애학생 내면화 문제 외현화 문제 Students with Autism Spectrum Disorders Internalized Problems Externalized Problems
학위논문 정보
저자
장역방
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
특수교육학과 특수교육학
지도교수
방명애
발행연도
2018
총페이지
v, 112p.
키워드
자폐성 장애학생 내면화 문제 외현화 문제 Students with Autism Spectrum Disorders Internalized Problems Externalized Problems
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.