긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움과 사회불안이 대인관계에 미치는 영향에서 자기격려, 자기낙담의 매개효과 Influence of Fear and Social Anxiety from Positive and Negative Evaluation on Interpersonal Relations and Mediating Effect of Self-encouragement and Self-discouragement원문보기
이 연구의 목적은 대학생의 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움과 사회불안이 대인관계에 미치는 영향에서 자기격려, 자기낙담이 어떠한 매개효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같이 네 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 긍정적 평가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불 안, 자기격려, 자기낙담, 대인관계문제는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 긍정적 평가에 대한 두려움과 대인관계문제의 관계에서 자기격 려와 자기낙담의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 부정적 평가에 대한 두려움과 대인관계문제의 관계에서 자기격 려와 자기낙담의 매개효과는 어떠한가? 넷째, 사회불안과 대인관계문제의 관계에서 자기격려와 자기낙담의 매 개효과는 어떠한가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같이 연구절차를 진행하였 다. 먼저 대전광역시에 소재한 대학교 3곳과 충청남도에 소재한 대학교 3곳에 재학 중인 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 350부를 회수 하고, 이 중 346명의 자료를 분석에 사용하였다. 조사도구로는 긍정적 평 가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불안, 대인관계문제, 자기격려, 자기낙담 척도로 여섯 가지 영역으로 설문지를 사용하였다. ...
이 연구의 목적은 대학생의 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움과 사회불안이 대인관계에 미치는 영향에서 자기격려, 자기낙담이 어떠한 매개효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같이 네 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 긍정적 평가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불 안, 자기격려, 자기낙담, 대인관계문제는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 긍정적 평가에 대한 두려움과 대인관계문제의 관계에서 자기격 려와 자기낙담의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 부정적 평가에 대한 두려움과 대인관계문제의 관계에서 자기격 려와 자기낙담의 매개효과는 어떠한가? 넷째, 사회불안과 대인관계문제의 관계에서 자기격려와 자기낙담의 매 개효과는 어떠한가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같이 연구절차를 진행하였 다. 먼저 대전광역시에 소재한 대학교 3곳과 충청남도에 소재한 대학교 3곳에 재학 중인 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 350부를 회수 하고, 이 중 346명의 자료를 분석에 사용하였다. 조사도구로는 긍정적 평 가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불안, 대인관계문제, 자기격려, 자기낙담 척도로 여섯 가지 영역으로 설문지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, 상관관계분석과 회귀분석을 실시하였고, 매개효과를 검증하기 위하여 Sobel이 제안한 검증을 활용하였다. 이 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 대인관계문제가 높을수록 긍정적 평가에 대한 두려움, 부정적 평 가에 대한 두려움, 자기낙담은 높아졌고, 자기격려는 낮아졌다. 둘째, 긍정적 평가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움은 자기 격려와 자기낙담을 통해서 대인관계문제에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사회불안은 자기격려와 자기낙담을 통해서 대인관계문제에 영향 을 미치고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불안과 대인관 계문제의 관련성을 확인하고, 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움, 사 회불안과 대인관계문제의 관계에서 자기격려, 자기낙담의 매개효과가 중 요한 것으로 드러났다. 본 연구결과는 대학에 입학하면서 대인관계의 폭이 넓어지고 타인과 관계를 맺는 방식도 달라져 불안해하는 대학생들을 돕는 데 있어 그들의 대인관계문제를 이해하고 상담 및 집단 프로그램을 통해 긍정적인 대인 관계를 형성 할 수 있도록 도울 수 있다는 것을 시사하고 있다.
이 연구의 목적은 대학생의 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움과 사회불안이 대인관계에 미치는 영향에서 자기격려, 자기낙담이 어떠한 매개효과를 나타내는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같이 네 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 긍정적 평가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불 안, 자기격려, 자기낙담, 대인관계문제는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 긍정적 평가에 대한 두려움과 대인관계문제의 관계에서 자기격 려와 자기낙담의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 부정적 평가에 대한 두려움과 대인관계문제의 관계에서 자기격 려와 자기낙담의 매개효과는 어떠한가? 넷째, 사회불안과 대인관계문제의 관계에서 자기격려와 자기낙담의 매 개효과는 어떠한가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같이 연구절차를 진행하였 다. 먼저 대전광역시에 소재한 대학교 3곳과 충청남도에 소재한 대학교 3곳에 재학 중인 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 350부를 회수 하고, 이 중 346명의 자료를 분석에 사용하였다. 조사도구로는 긍정적 평 가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불안, 대인관계문제, 자기격려, 자기낙담 척도로 여섯 가지 영역으로 설문지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, 상관관계분석과 회귀분석을 실시하였고, 매개효과를 검증하기 위하여 Sobel이 제안한 검증을 활용하였다. 이 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 대인관계문제가 높을수록 긍정적 평가에 대한 두려움, 부정적 평 가에 대한 두려움, 자기낙담은 높아졌고, 자기격려는 낮아졌다. 둘째, 긍정적 평가에 대한 두려움, 부정적 평가에 대한 두려움은 자기 격려와 자기낙담을 통해서 대인관계문제에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사회불안은 자기격려와 자기낙담을 통해서 대인관계문제에 영향 을 미치고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움, 사회불안과 대인관 계문제의 관련성을 확인하고, 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움, 사 회불안과 대인관계문제의 관계에서 자기격려, 자기낙담의 매개효과가 중 요한 것으로 드러났다. 본 연구결과는 대학에 입학하면서 대인관계의 폭이 넓어지고 타인과 관계를 맺는 방식도 달라져 불안해하는 대학생들을 돕는 데 있어 그들의 대인관계문제를 이해하고 상담 및 집단 프로그램을 통해 긍정적인 대인 관계를 형성 할 수 있도록 도울 수 있다는 것을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to explore the influence of fear and social anxiety from positive and negative evaluation on interpersonal relations and the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement. To achieve this, the following four research problems were establi...
The purpose of this study is to explore the influence of fear and social anxiety from positive and negative evaluation on interpersonal relations and the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement. To achieve this, the following four research problems were established: 1. What is the relationship among the fear on positive and negative evaluation, fear, social anxiety, self-encouragement and self-discouragement, and interpersonal relations? 2. What is the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement on the fear on positive evaluation and interpersonal relations? 3. What is the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement on the fear on negative evaluation and interpersonal relations? 4. What is the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement on the social anxiety and interpersonal relations? To answer these problems, the following research process was taken: first, 350 college students attending 3 universities in Daejeon and 3 universities in Chungnam were surveyed. Of the 350, 346 were analyzed. The survey questionnaire had 6 areas – fear from positive evaluation, fear from negative evaluation, social anxiety, interpersonal relations, self-encouragement and self-discouragement. SPSS 22.0 program was utilized to perform frequency analysis, descriptive statistical analysis, correlation analysis and regression analysis. To verify the mediating effect, Sobel’s verification process was utilized. The results are as follows: First, as interpersonal relations increased, fear from positive and negative evaluation and self-discouragement increased and self-encouragement decreased. Second, fear from positive and negative evaluation had influence on interpersonal relations through self-encouragement and self-discouragement. Third, social anxiety had influence on interpersonal relations through self-encouragement and self-discouragement. Accordingly, the relationship among the fear from positive and negative evaluation, social anxiety and interpersonal relations were examined and it was disclosed that the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement had a significant role in fear from positive and negative evaluation, social anxiety and interpersonal relations. The results of this study implies that it can assist newly enrolled college students feeling anxious from broadening and changing interpersonal relations by understanding their issues with interpersonal relations and through individual and group consulting programs.
The purpose of this study is to explore the influence of fear and social anxiety from positive and negative evaluation on interpersonal relations and the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement. To achieve this, the following four research problems were established: 1. What is the relationship among the fear on positive and negative evaluation, fear, social anxiety, self-encouragement and self-discouragement, and interpersonal relations? 2. What is the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement on the fear on positive evaluation and interpersonal relations? 3. What is the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement on the fear on negative evaluation and interpersonal relations? 4. What is the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement on the social anxiety and interpersonal relations? To answer these problems, the following research process was taken: first, 350 college students attending 3 universities in Daejeon and 3 universities in Chungnam were surveyed. Of the 350, 346 were analyzed. The survey questionnaire had 6 areas – fear from positive evaluation, fear from negative evaluation, social anxiety, interpersonal relations, self-encouragement and self-discouragement. SPSS 22.0 program was utilized to perform frequency analysis, descriptive statistical analysis, correlation analysis and regression analysis. To verify the mediating effect, Sobel’s verification process was utilized. The results are as follows: First, as interpersonal relations increased, fear from positive and negative evaluation and self-discouragement increased and self-encouragement decreased. Second, fear from positive and negative evaluation had influence on interpersonal relations through self-encouragement and self-discouragement. Third, social anxiety had influence on interpersonal relations through self-encouragement and self-discouragement. Accordingly, the relationship among the fear from positive and negative evaluation, social anxiety and interpersonal relations were examined and it was disclosed that the mediating effect of self-encouragement and self-discouragement had a significant role in fear from positive and negative evaluation, social anxiety and interpersonal relations. The results of this study implies that it can assist newly enrolled college students feeling anxious from broadening and changing interpersonal relations by understanding their issues with interpersonal relations and through individual and group consulting programs.
주제어
#긍정적 평가에 대한 두려움 부정적 평가에 대한 두려움 사회 fear from positive evaluation fear from negative evaluation social anxiety interpersonal relations self-encouragement self-discouragement
학위논문 정보
저자
장은미
학위수여기관
우석대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과(상담심리전공) 상담심리
지도교수
김수란
발행연도
2018
총페이지
vii, 72p.
키워드
긍정적 평가에 대한 두려움 부정적 평가에 대한 두려움 사회 fear from positive evaluation fear from negative evaluation social anxiety interpersonal relations self-encouragement self-discouragement
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.