[학위논문]대학생들의 전공 선택 동기에 따른 전공만족도, 중도탈락의도, 대학 생활 적응, 학업성취도 차이 The Differences of Satisfaction in Major, Dropout Intention, Adaptation to University Life, and Academic Achievement according to Motivations of Major Choice in University Students원문보기
이 연구의 목적은 내·외적 전공 선택 동기의 영향을 살펴보고자 하며, 군집분석을 통해 실제로 자연발생적 군집이 형성하는지 확인하고 각 군집이 전공만족도, 중도탈락의도, 대학 생활 적응, 학업성취도에서의 차이를 보이는지에 대해 비교 분석하고자 하였다. 이를 위하여 군집분석을 실시하고, 집단 간 차이를 확인하기 위해 다변량분산분석을 실시하였다. 자료 분석은 ...
이 연구의 목적은 내·외적 전공 선택 동기의 영향을 살펴보고자 하며, 군집분석을 통해 실제로 자연발생적 군집이 형성하는지 확인하고 각 군집이 전공만족도, 중도탈락의도, 대학 생활 적응, 학업성취도에서의 차이를 보이는지에 대해 비교 분석하고자 하였다. 이를 위하여 군집분석을 실시하고, 집단 간 차이를 확인하기 위해 다변량분산분석을 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0을 이용하였다. 조사도구로는 전공 선택 동기, 전공만족도, 자퇴욕구, 대학 생활 적응검사를 실시하여 자료를 수집하였고, 동일 참여 학생들의 직전학기 평균학점으로 학업성취도를 확인하였다. 자료 수집은 2017년 9월 8일부터 9월 20일까지 진행되었으며, 온라인 조사를 통해서 총 500부가 회수되었다. 이중에서 무응답 및 불성실 응답, 이상치 응답 등을 제외하고 437부가 최종분석에서 사용되었다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 군집분석을 한 결과 4개의 군집(내적동기 높은 집단, 외적동기 높은 집단, 높은 동기 집단, 낮은 동기 집단)이 자연발생적으로 형성되었다. 둘째, 4개의 군집 간에 학업성취도를 제외하고 전공만족도, 중도탈락의도, 대학 생활 적응에 유의미한 차이가 있었다. 높은 동기 집단이 다른 세 집단보다 전공만족도, 대학 생활 적응점수가 유의하게 높았고 중도탈락의도는 낮았다. 셋째, 외적 동기 높은 집단이 낮은 동기 집단보다 중도탈락의도에서 높은 결과를 보였다. 이 연구를 통해 얻어진 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 내·외적 전공 선택 동기가 모두 높을 때 중도탈락의도가 낮으며, 대학생활에 잘 적응할 수 있을 것으로 기대된다. 둘째, 내적동기 없이 외적동기만 높은 집단이 중도탈락의도가 높다는 결과를 보였다. 전공의 막연한 호감과 타인의 시선 때문에 행동으로 옮기지 못하고 버티고 있는 상황을 의미하는 것으로 보인다. 따라서 대학생활을 잘하게 하기 위해서는 내적동기 뿐만 아니라 외적동기 모두 고려하여 전공을 선택할 수 있도록 도와줘야한다. 또한, 외적동기로만 전공을 선택한 학생의 경우 전공에 필요한 충분한 능력이 있다는 생각을 성공경험을 통해 할 수 있도록 지지해주는 것이 필요하다.
이 연구의 목적은 내·외적 전공 선택 동기의 영향을 살펴보고자 하며, 군집분석을 통해 실제로 자연발생적 군집이 형성하는지 확인하고 각 군집이 전공만족도, 중도탈락의도, 대학 생활 적응, 학업성취도에서의 차이를 보이는지에 대해 비교 분석하고자 하였다. 이를 위하여 군집분석을 실시하고, 집단 간 차이를 확인하기 위해 다변량분산분석을 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0을 이용하였다. 조사도구로는 전공 선택 동기, 전공만족도, 자퇴욕구, 대학 생활 적응검사를 실시하여 자료를 수집하였고, 동일 참여 학생들의 직전학기 평균학점으로 학업성취도를 확인하였다. 자료 수집은 2017년 9월 8일부터 9월 20일까지 진행되었으며, 온라인 조사를 통해서 총 500부가 회수되었다. 이중에서 무응답 및 불성실 응답, 이상치 응답 등을 제외하고 437부가 최종분석에서 사용되었다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 군집분석을 한 결과 4개의 군집(내적동기 높은 집단, 외적동기 높은 집단, 높은 동기 집단, 낮은 동기 집단)이 자연발생적으로 형성되었다. 둘째, 4개의 군집 간에 학업성취도를 제외하고 전공만족도, 중도탈락의도, 대학 생활 적응에 유의미한 차이가 있었다. 높은 동기 집단이 다른 세 집단보다 전공만족도, 대학 생활 적응점수가 유의하게 높았고 중도탈락의도는 낮았다. 셋째, 외적 동기 높은 집단이 낮은 동기 집단보다 중도탈락의도에서 높은 결과를 보였다. 이 연구를 통해 얻어진 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 내·외적 전공 선택 동기가 모두 높을 때 중도탈락의도가 낮으며, 대학생활에 잘 적응할 수 있을 것으로 기대된다. 둘째, 내적동기 없이 외적동기만 높은 집단이 중도탈락의도가 높다는 결과를 보였다. 전공의 막연한 호감과 타인의 시선 때문에 행동으로 옮기지 못하고 버티고 있는 상황을 의미하는 것으로 보인다. 따라서 대학생활을 잘하게 하기 위해서는 내적동기 뿐만 아니라 외적동기 모두 고려하여 전공을 선택할 수 있도록 도와줘야한다. 또한, 외적동기로만 전공을 선택한 학생의 경우 전공에 필요한 충분한 능력이 있다는 생각을 성공경험을 통해 할 수 있도록 지지해주는 것이 필요하다.
The purpose of this study was to examine the effects of intrinsic and extrinsic motivations of major choice on major satisfaction, dropout intention, adaptation to university life, and academic achievement. Cluster analysis was conducted to confirm whether natural groups were formed according to int...
The purpose of this study was to examine the effects of intrinsic and extrinsic motivations of major choice on major satisfaction, dropout intention, adaptation to university life, and academic achievement. Cluster analysis was conducted to confirm whether natural groups were formed according to intrinsic and extrinsic motivations. Then group differences were investigated in major satisfaction, dropout intention, adaptation to university life, and academic achievement. Data were analyzed using SPSS 22.0. The questionnaire was consisted of measures of motivations for major choice, satisfaction in major, dropout intention, adaptation to university life, and academic achievement. Collection of data was made between September 8 and September 20, 2017, and a total of 500 collected through the online survey. Of those, 437 were used in the final analysis, excluding no responses, unfaithful responses, and abnormal responses. The results were as follows. First, four clusters (high intrinsic motivation group, high extrinsic motivation group, high motivation group, and low motivation group) were formed naturally as a result of cluster analysis. Second, there were significant differences between the four clusters in satisfaction of major, dropout Intention, adaptation of university life, except for academic achievement. The high motivation group showed significantly higher satisfaction in major and adaptation to university life scores than the other three groups, and the dropout intention was lower than any other group. Finally, the high extrinsic motivation group showed higher dropout intention than low motivation group. There are several implications of this study. First, when both intrinsic and extrinsic motivations of major choice are high, the intention of dropping out is low and it is expected to the students are able to adapt to university life well. Second, The group with high extrinsic motivation without intrinsic motivation showed high intention of dropout. This seems to suggest that the students with high extrinsic motivation are struggling with inner conflicts between pursuing promising major and pursuing their own wants. Therefore, in order to help the students adapt to university, it is necessary to assist students to chose their majors considering both internal motivation and external motivations. In addition, it is important to support students who have chosen majors according only to extrinsic motivation experience successes in their majors so that they ensure that they are competent enough to carry out their major.
The purpose of this study was to examine the effects of intrinsic and extrinsic motivations of major choice on major satisfaction, dropout intention, adaptation to university life, and academic achievement. Cluster analysis was conducted to confirm whether natural groups were formed according to intrinsic and extrinsic motivations. Then group differences were investigated in major satisfaction, dropout intention, adaptation to university life, and academic achievement. Data were analyzed using SPSS 22.0. The questionnaire was consisted of measures of motivations for major choice, satisfaction in major, dropout intention, adaptation to university life, and academic achievement. Collection of data was made between September 8 and September 20, 2017, and a total of 500 collected through the online survey. Of those, 437 were used in the final analysis, excluding no responses, unfaithful responses, and abnormal responses. The results were as follows. First, four clusters (high intrinsic motivation group, high extrinsic motivation group, high motivation group, and low motivation group) were formed naturally as a result of cluster analysis. Second, there were significant differences between the four clusters in satisfaction of major, dropout Intention, adaptation of university life, except for academic achievement. The high motivation group showed significantly higher satisfaction in major and adaptation to university life scores than the other three groups, and the dropout intention was lower than any other group. Finally, the high extrinsic motivation group showed higher dropout intention than low motivation group. There are several implications of this study. First, when both intrinsic and extrinsic motivations of major choice are high, the intention of dropping out is low and it is expected to the students are able to adapt to university life well. Second, The group with high extrinsic motivation without intrinsic motivation showed high intention of dropout. This seems to suggest that the students with high extrinsic motivation are struggling with inner conflicts between pursuing promising major and pursuing their own wants. Therefore, in order to help the students adapt to university, it is necessary to assist students to chose their majors considering both internal motivation and external motivations. In addition, it is important to support students who have chosen majors according only to extrinsic motivation experience successes in their majors so that they ensure that they are competent enough to carry out their major.
주제어
#전공 선택 동기 전공만족도 대학 생활 적응 중도탈락의도 학업성취도 Motivations of Major Choice Satisfaction in Major Dropout Intention Adaptation to University Life Academic Achievement
학위논문 정보
저자
박우정
학위수여기관
한국기술교육대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
인력개발학과 진로 및 직업상담 전공
지도교수
최바올
발행연도
2018
총페이지
95
키워드
전공 선택 동기 전공만족도 대학 생활 적응 중도탈락의도 학업성취도 Motivations of Major Choice Satisfaction in Major Dropout Intention Adaptation to University Life Academic Achievement
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.